Kan ik huurwoning overdragen?

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
MichelleBowie
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 apr 2023 08:45

Kan ik huurwoning overdragen?

Ongelezen bericht door MichelleBowie »

Hallo,

Mijn moeder woont op het moment nog op een camping, waar ze binnen kort af moet omdat je daar niet meer permanent mag wonen.
Nu heeft ze te veel eigen vermogen, en ze werkt niet dus ze komt niet zelf aan een huur of koop huis,

Nu wil ik toevallig dit jaar of volgend jaar met mijn vriend verhuizen naar Brabant, dus ik dacht, wat nu als ik mijn moeder bij mij laat inschrijven, dat ze dan de woning kan krijgen.

Ik lees alleen over het overnemen van je ouderlijk huur huis, maar ik zie niks terug dat mijn moeder de woning kan overnemen.

Valt dit onder 2 jaar inwonen en dat ze dan pas mede huurder kan worden? of is er een mogelijkheid dat ze eerder op het huurcontract kan staan?

Ik sta nu alleen op het contract.

Ik hoor het graag! :)

Morgan le Fay
Berichten: 530
Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42

Re: Kan ik huurwoning overdragen?

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Vraag dat specifiek aan de verhuurder.
Eigen vertaling van regels gaat zelden of nooit goed.

Methusalah
Berichten: 1219
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Kan ik huurwoning overdragen?

Ongelezen bericht door Methusalah »

Wat Morgan le Fay zegt.

En als het sociale huur betreft kan je het wel vergeten aangezien dat als oneerlijk wordt gezien tegenover mensen die al 10+ jaar op een wachtlijst staan.

Bosjesman
Berichten: 263
Lid geworden op: 15 feb 2007 14:09

Re: Kan ik huurwoning overdragen?

Ongelezen bericht door Bosjesman »

Er is geen sprake van een duurzaam gemeenschappelijke huishouding, dus ik verwacht dat het daar mank op gaat.

Ivo.w
Berichten: 1771
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Kan ik huurwoning overdragen?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Als het hier om een sociale huurwoning gaat is het antwoord waarschijnlijk "Nee".

Gaat het om een particuliere huurwoning, dan is er meer kans dat de verhuurder meewerkend is. Een particuliere verhuurder is namelijk niet gebonden aan allerlei regels met betrekking tot de toewijzing en bepaalt zelf aan wie hij de woning verhuurt.
Wel hanteren veel particuliere verhuurders bepaalde inkomenseisen.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Kan ik huurwoning overdragen?

Ongelezen bericht door scontra »

Op zich zal de huurovername al een probleem zijn, maar in dit geval zal het antwoord sowieso 'nee' zijn aangezien de moeder van Ts geen bron van inkomsten heeft. Ook een particuliere verhuurder zit niet op een dergelijke huurder te wachten.
Wie gaat de huur betalen als het eigenvermogen van de moeder op de e.o.a. wijze verdampt is en dat gebeurt onherroepelijk als er alleen maar geld uitgaat en er niets binnenkomt.

Justmeagain
Berichten: 548
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49

Re: Kan ik huurwoning overdragen?

Ongelezen bericht door Justmeagain »

Met haar eigen vermogen een klein appartement kopen, zou dat een oplossing kunnen zijn.

witte angora
Berichten: 31023
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Kan ik huurwoning overdragen?

Ongelezen bericht door witte angora »

MichelleBowie schreef:
11 apr 2023 08:48

is er een mogelijkheid dat ze eerder op het huurcontract kan staan?
Bedoel je met terugwerkende kracht? Nee, dat is niet mogelijk. En nee, je kan de woning niet 'doorschuiven' naar je moeder. De enige optie is, als ze geen woning krijgt enkel omdat er geen maandelijkse inkomsten zijn, dat ze toch eens gaat zien of ze gaat werken.

Voor het moment zou ik zeggen: laat haar eens kijken naar een andere camping waar ze een tijdje kan blijven. Want anti-kraak zal er ook niet in zitten denk ik.

BL2
Berichten: 4875
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Kan ik huurwoning overdragen?

Ongelezen bericht door BL2 »

Justmeagain schreef:
12 apr 2023 00:45
Met haar eigen vermogen een klein appartement kopen, zou dat een oplossing kunnen zijn.
Precies, zoals velen dat doen. En dan natuurlijk een uitkering aanvragen......

Plaats reactie