Stroomverbruik bij ouders vertienvoudigd door stroomlek in tuin

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Ivo.w
Berichten: 1760
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Stroomverbruik bij ouders vertienvoudigd door stroomlek in tuin

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Kokka1 schreef:
20 apr 2023 22:28
TS zegt dat het stroomverbruik vertienvoudigd is. dus normaal 290kwh per maand. 2618+290 is bijna 2900. dus dan blijft het zo dat er een maand lang continue (bijna)16 ampere door die kabel naar de tuin gejaagd werd.
Theoretisch zou dat kunnen. Maar door een kapotte kabel is dat onwaarschijnlijk. De weerstand die de elektriciteit ondervindt, is namelijk nogal afhankelijk van de mate van vochtigheid. En die vochtigheid zal niet heel constant geweest zijn.

Als de weerstand niet constant is, dan is de stroom ook niet constant. En als de stroom niet constant is, dan zouden er uren zijn geweest met een lagere stroom dan 16A, maar dan moeten er dus ook uren zijn geweest met een hogere stroom dan 16A. Bij een huis met normale 16A zekeringen, zou dan de zekering uitgevallen moeten zijn.

Zo'n constant elektriciteitslek van 16A lijkt dan meer op een 3500W (werkplaats) kachel of terrasheater die men vergeten is uit te zetten en wekenlang lekker voor niks heeft staan stoken.

@TS: is er al een elektricien bij geweest, en waar zat volgens hem de fout?
En wat voor zekeringen en aardlekschakelaars zitten er in de meterkast?


Lady1234
Berichten: 27207
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Stroomverbruik bij ouders vertienvoudigd door stroomlek in tuin

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Verwarmen de buren ekektrisch? 😁

16again
Berichten: 16141
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Stroomverbruik bij ouders vertienvoudigd door stroomlek in tuin

Ongelezen bericht door 16again »

Fleur2212 schreef:
20 apr 2023 07:52
De stroom lekte weg via een kabel in de tuin.
Waarom ben je hier zo stellig in?
Waarom wordt defecte meter uitgesloten?

kuklos
Berichten: 9809
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Stroomverbruik bij ouders vertienvoudigd door stroomlek in tuin

Ongelezen bericht door kuklos »

@Fleur2212, het enige dat jouw plaatje laat zien is dat het stroomverbruik gestegen is. Fors gestegen. Maar geef nu eens antwoord op de gestelde vragen, dan kunnen we je beter helpen.

Fleur2212
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 apr 2023 07:47

Re: Stroomverbruik bij ouders vertienvoudigd door stroomlek in tuin

Ongelezen bericht door Fleur2212 »

Sorry ik heb nog nooit eerder iets geplaatst hier., ik heb al diverse reacties met antwoorden gegeven. Sinds we de bekabeling naar buiten toe hebben ontkoppeld is de stroom meter weer normaal gaan lopen. We noteren de standen nu dagelijks. We hebben het verbruik genoteerd toen de electricien ons uitlegde waar we naar moesten kijken. de electricien constateerde toen ook dat er enorm veel werd verbruikt per uur en zei dat dat eigenlijk niet kon. Hij kon niet vinden waar het in zat.

Fleur2212
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 apr 2023 07:47

Re: Stroomverbruik bij ouders vertienvoudigd door stroomlek in tuin

Ongelezen bericht door Fleur2212 »

Sorry ik heb nog nooit eerder iets geplaatst hier., ik heb al diverse reacties met antwoorden op alle vragen gegeven, maar ik denk niet op de juiste plek. Sinds we de bekabeling naar buiten toe hebben ontkoppeld is de stroom meter weer normaal gaan lopen. We noteren de standen nu dagelijks. We hebben het verbruik genoteerd toen de electricien ons uitlegde waar we naar moesten kijken. de electricien constateerde toen ook dat er enorm veel werd verbruikt per uur en zei dat dat eigenlijk niet kon. Hij kon niet vinden waar het in zat.

Fleur2212
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 apr 2023 07:47

Re: Stroomverbruik bij ouders vertienvoudigd door stroomlek in tuin

Ongelezen bericht door Fleur2212 »

Ik heb mijn reacties geplaatst onder “snelle reactie” maar ik lees ze niet meer terug.

2 weken geleden constateerde mijn broer - via de mail van mijn ouders - dat het stroom verbruik enorm gestegen was. We zijn ons rot geschrokken.

2 weken daarvoor hebben wij als gezin te horen gekregen dat mijn moeder zeer ernstig ziek en onbehandelbaar is en we waren dus al even met andere zaken bezig. Mijn ouders zijn beide 80 jaar.

We zagen dus dat er sinds december een enorm verbruik was en zijn alle apparaten in huis gaan nalopen. Ze hebben /gebruiken geen elektrische kachels of heaters.

We hebben met spoed een electricien ingeschakeld . Die kwam de volgende dag en constateerde dat 1 van de stoppen in de meterkast warm was en dat daar enorm veel stroom werd verbruikt. We noteerden de standen en een uur later was er al veel verbruik. Hij kon niks raars vinden. Het was de groep van de keuken / buitenverlichting.

In de keuken kon net niets zijn we hebben alle stekkers eruit gehaald. De buitenverlichting heeft hij ontkoppeld . Maar hij wist niet waar de aansluiting vanuit huis naar de buitenverlichting liep en had geen tijd meer dus zou na het weekend terug komen.

Mijn vader heeft er niet van geslapen en heeft de oude bewoners gebeld met de vraag vanuit waar de aansluiting naar buiten liep. Dat was vanuit de bijkeuken. De volgende dag hebben we die aansluiting ontkoppeld en vanaf toen ging de meter veel minder hard lopen - en werd de stop niet meer warm.

Ik vond het een doodenge situatie - zoveel stroom dat ergens in de tuin uitkomt ? De buren kunnen niet aftappen of ze moeten iets vanuit hun tuin hebben opgegraven maar aan 1 kant staat geen schutting en aan de andere kant loopt geen bekabeling. Het zijn ook goede buren waar ze goed contact mee hebben. Het zijn koophuizen. De achterzijde is een huisartsen praktijk, lijkt me sterk dat die stroom aftappen . Is het verhaal nu duidelijk genoeg ?

16again
Berichten: 16141
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Stroomverbruik bij ouders vertienvoudigd door stroomlek in tuin

Ongelezen bericht door 16again »

Fleur2212 schreef:
21 apr 2023 07:20
We hebben met spoed een electricien ingeschakeld . Die kwam de volgende dag en constateerde dat 1 van de stoppen in de meterkast warm was en dat daar enorm veel stroom werd verbruikt.
Die warmte toont aan dat stroom daadwerkelijk verbruikt werd. Fout van de meter kunnen we uitsluiten.
Vraag blijft waar de stroom dan wel heen ging.

Morgan le Fay
Berichten: 527
Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42

Re: Stroomverbruik bij ouders vertienvoudigd door stroomlek in tuin

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Graaf de kabel in de tuin uit en kijk er er een aftakking zit. Gezien de grootte van de rekening zou ik toch even wat meer zoeken waarom en niet alleen gaan vragen of er onder de rekening uit gekomen kan worden.
Er staat op het internet best wel wat info over illegaal stroomverbruik.

jeneverbes
Berichten: 52
Lid geworden op: 19 apr 2023 08:02

Re: Stroomverbruik bij ouders vertienvoudigd door stroomlek in tuin

Ongelezen bericht door jeneverbes »

Fleur2212 schreef:
21 apr 2023 07:20
Mijn vader heeft er niet van geslapen en heeft de oude bewoners gebeld met de vraag vanuit waar de aansluiting naar buiten liep. Dat was vanuit de bijkeuken. De volgende dag hebben we die aansluiting ontkoppeld en vanaf toen ging de meter veel minder hard lopen - en werd de stop niet meer warm.
Er is wel duidelijk iets mis met de installatie als de stop warm wordt maar er geen aardlek uit slaat of stop doorslaat zodat de stroom er automatisch af gaat.

Het kan een goed idee zijn om de elektra door een andere dan de vaste elektrotechnisch techneut te laten controleren, en aan de hand daarvan te bepalen wat de volgende stap gaat zijn. Het is mogelijk dat de kosten verhaald kunnen worden op degene die de fout in de elektra heeft ingebouwd en de beveiliging heeft weten te omzeilen.

Welke techneut als je niemand in je netwerk hebt zitten; bel de Vereniging Eigen Huis, afdeling bouwkunde. Die weten precies waar de goede vakmensen zitten. 033 450 77 50. vragen naar afdeling bouwkunde

Overigens is het absoluut niet uw verantwoording als de elektriciteit uit de bocht vliegt.
Uw ouders zijn de bewoners. En zij verkeerden in een gruwelijke situatie door het plotselinge stervensproces.

Als uw vader zelf het verhaal zou proberen te doen bij de leverancier dan heeft hij een veel betere kans op een regeling waar hij mee overweg kan.

En tenslotte begrijp ik uit uw schrijven dat uw ouders er niet heel lang woonden. Als het een koopwoning is kunt u kijken naar verborgen gebreken nadat een techneut via VEH de oorzaak heeft kunnen vaststellen. Als het een huurhuis is dan is de verhuurder verantwoordelijk dat het huis door verhuurd wordt zonder gebreken.

Heel veel sterkte.
Jeneverbes Biertjes

PGros
Berichten: 1153
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Stroomverbruik bij ouders vertienvoudigd door stroomlek in tuin

Ongelezen bericht door PGros »

jeneverbes schreef:
21 apr 2023 09:06
Er is wel duidelijk iets mis met de installatie als de stop warm wordt maar er geen aardlek uit slaat of stop doorslaat zodat de stroom er automatisch af gaat.
Dit slaat nergens op. Als er constant energie verbruikt wordt dan worden kabels en de stop warm. Dat is heel normaal. Is het verbruik ook onder de 16 ampère zal de stop er zelfs niet uit mogen gaan en de aardlek schakelaar ook niet als het gewoon verbruik is.
Er is dan dus niets mis met de installatie.

Fleur2212
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 apr 2023 07:47

Re: Stroomverbruik bij ouders vertienvoudigd door stroomlek in tuin

Ongelezen bericht door Fleur2212 »

De kabel liep naar de tuinverlichting (ondergronds) . De tuinverlichting werkt niet meer. Dus daar zit het euvel. Maar de vraag blijft nog steeds : zoveel stroom ?

Fleur2212
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 apr 2023 07:47

Re: Stroomverbruik bij ouders vertienvoudigd door stroomlek in tuin

Ongelezen bericht door Fleur2212 »

Ook al zou het illegaal afgetapte stroom zijn - dan nog zal de leverancier daar niets aan doen toch ? Ik was vooral op zoek naar mogelijkheden om onder de kosten uit te komen maar die zijn er niet denk ik …

PGros
Berichten: 1153
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Stroomverbruik bij ouders vertienvoudigd door stroomlek in tuin

Ongelezen bericht door PGros »

De leverancier niet maar je hebt dan iemand om de kosten op te verhalen. ;-)

Lady1234
Berichten: 27207
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Stroomverbruik bij ouders vertienvoudigd door stroomlek in tuin

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nee, die zijn er niet. Alleen als vast komt te staan dat de meter in die tijd niet in orde was, maar daar ziet het niet naar uit.

Maar u zult toch willen weten of er echt illegaal getapt is.

kuklos
Berichten: 9809
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Stroomverbruik bij ouders vertienvoudigd door stroomlek in tuin

Ongelezen bericht door kuklos »

Fleur2212 schreef:
21 apr 2023 16:28
Ook al zou het illegaal afgetapte stroom zijn - dan nog zal de leverancier daar niets aan doen toch ?
Als je dit kan aantonen dan kan de netbeheerder wellicht iets doen. Doch, je zal moeten aantonen dat er sprake is geweest van illegaal aftappen.
Fleur2212 schreef:
21 apr 2023 16:28
Ik was vooral op zoek naar mogelijkheden om onder de kosten uit te komen maar die zijn er niet denk ik …
De energieleverancier zal dit sowieso bij jullie verhalen. Jullie kunnen het wellicht verhalen, nadruk op het woord wellicht, als jullie kunnen aantonen dat er illegaal stroom is afgetapt.

Ruud.A
Berichten: 225
Lid geworden op: 29 jan 2023 19:34

Re: Stroomverbruik bij ouders vertienvoudigd door stroomlek in tuin

Ongelezen bericht door Ruud.A »

Wat gaat er nog meer uit, als u die stop er gewoon uitdraait?
Als alles verder nog werkt, kunt u alle andere stoppen er ook nog uitdraaien en als de meter stil staat, is uw probleem voorlopig opgelost door dan alleen die ene stop er voorlopig uit te laten, en kunt u rustig verder zoeken.

Een waardeloze electrcien trouwens, als die er niet achter kan komen waar de stroom blijft.

Ivo.w
Berichten: 1760
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Stroomverbruik bij ouders vertienvoudigd door stroomlek in tuin

Ongelezen bericht door Ivo.w »

snuffel1 schreef:
21 apr 2023 14:28
Tuinverlichting wordt doorgaans op een stopcontact aangesloten en misschien is die tuinverlichting vervangen maar het stopcontact is waarschijnlijk nog steeds aanwezig maar niet direct zichtbaar. Het is zaak om die te zoeken want de mogelijkheid dat een ander dat stopcontact gebruikt valt niet uit te sluiten.
De meeste tuinverlichting wordt juist niet op een stopcontact aangesloten. Maar met behulp van kabelmof of lasdoos op een (eventueel ondergrondse) kabel.

Ivo.w
Berichten: 1760
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Stroomverbruik bij ouders vertienvoudigd door stroomlek in tuin

Ongelezen bericht door Ivo.w »

@Fleur2212:

Is het een oude stoppenkast met ronde stoppen? Indien dat het geval is, is er mogelijk geen aardlekschakelaar aanwezig en kan er dus gewoon een stroom gaan lopen tussen fase en aarde indien er een kabel of armatuur van de buitenverlichting beschadigd is, zonder dat er direct iets uitgeschakeld wordt in de meterkast.
Indien dit de situatie is, dan hebben uw ouders wel een gevaarlijk oude elektrische installatie. In elk geval van vóór 1975, want vanaf dat jaar zijn aardlekschakelaars verplicht geworden voor 'nieuwe' meterkasten. En dan is het dringend aan te raden om een nieuwe groepenkast met moderne beveiligingen aan te schaffen.

Of is het een modernere kast met zekering automaten en één of meerdere aardlekschakelaars? Indien dit het geval is, dan is er wél iets mis met de elektrische installatie.
Er zijn dan eigenlijk drie mogelijke fouten: Mogelijkheid 1: stroom lekt van fase naar de aarde, dan zou de aardlekschakelaar de stroom moeten uitschakelen. En dan is vervolgens de aardlekschakelaar ook niet meer in te schakelen. En was het verbruik dus ook niet zo hoog opgelopen. Maar als de aardlekschakelaar stuk is, doet hij zijn werk helaas niet.

Mogelijkheid 2: Een kortsluiting tussen fase en nul. Maar dan in combinatie met lange kabellengtes van onvoldoende dikte en/of slechte verbindingen. Bij een kortsluiting tussen fase en nul valt de aardlekschakelaar niet uit. Maar normaal gesproken valt dan wél de zekering uit.
Lange, dunne kabels en slechte verbindingen tussen de meterkast en de plek van de kortsluiting geven een hoop weerstand. En als er een hoge weerstand is, dan is de hoeveelheid stroom die door het circuit gaat lopen beperkt. Mogelijk tot net onder de waarde waarbij de zekering uitvalt.

Mogelijkheid 3: De zekering is defect of er is een zekering met een te hoge waarde geplaatst, waardoor deze niet uitvalt wanneer dat wél zou moeten.


Maar wat er ook aan de hand is: het is vrijwel zeker dat het probleem na de meter zit en de meter correct werkt. En dan moet de elektriciteit die door de meter is gemeten gewoon betaald worden. Uit coulance wordt indien nodig waarschijnlijk wel een betalingsregeling aangeboden, maar ik zou niet echt op kwijtschelding rekening.

Plaats reactie