Voor minder dan 35 procent afgekeurd dus geen WIA-uitkering: heb jij daar ervaring mee?

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
Lady1234

Re: Voor minder dan 35 procent afgekeurd dus geen WIA-uitkering: heb jij daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Je moet zelf je gezondheidsverklaring invullen en ondertekenen bij een verzekering. Je kunt je dus niet verschuilen achter een tussenpersoon.

Domentarion

Re: Voor minder dan 35 procent afgekeurd dus geen WIA-uitkering: heb jij daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door Domentarion »

In 2017 ben ik ziek geworden in dienst van een werkgever, ben daarom meerdere malen bij een bedrijfarts van het UWV geweest. Ondanks mijn klachten vond het UWV dat ik weer aan werk zou moeten gaan voor een aantal uur per dag. Enkele weken laten eindigde mijn contract en ben ik ziek uit dienst gegaan.

Daarna heb ik bij het UWV de nodige aanvragen gedaan, maar werden dus afgewezen omdat ik minder dan 35 procent werd afgekeurd. Tegen deze beslissing ben ik wel in beroep gegaan. Het bezwaar wat ik hierop ook heb gemaakt is ongegrond verklaard en zij raade mij zelfs aan om een ww aan te vragen, terwijl dit dus bots met ziek zijn omdat een voorwaarde hiervan is dat je beschikbaar bent voor werk en kan werken.

Uiteindelijk ben ik in de bijstand gekomen, naar de huisarts geweest en doorverwezen voor hulp, inmiddels heb ik een aantal diagnozes gekregen, alleen mag men niet oordelen met betrekking tot werk. Ben wel ingeschreven in het doelgroepregister van het UWV. Laat ik wel stellen dat ik nog altijd hulp krijg.

Inmiddels omdat ik bijstand krijg zitten daar ook voorwaarden aan, waardop de gemeente dus ook moeilijk doet. Ik heb zelfs een WAJONG aangevraagt omdat ik oa een diagnoze heb van authisme, enkel is de WAJONG is helaas ook afgewezen, op grond dat ik wel gewerkt heb en dat zij oordelen dat ik minder dan 35 procent ben afgekeurd. Dit gebruikte de gemeente dan ook omdat die dan zeggen van het UWV oordeelt dat je wel kan werken. Volgens het UWV zou ik printplaten assemblage kunnen doen, door componenten te solderen of administratief werk in een prikkelvrije omgeving.

Mijn ondersteuning en de hulp die ik krijg zijn ook aanwezig geweest tijdens de gesprekken met het UWV en de gemeente. Mijn klachten zijn allemaal uitgelegd met eventueel uitleg of aanvulling van de hulp en helaas wordt hier geen gehoor aangegeven.

Onkruid71

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Dat is inderdaad het UWV.

alcomys

Ongelezen bericht door alcomys »

Beste mensen,
Ik zit momenteel in de 35 min situatie.

even in het kort.
2 jaar ziektewet gehad en begin dit jaar een wia keuring gehad.
tijdens de 1e jaar beoordeling vanuit de ziektewet ben ik afgekeurt omdat ik niet meer dan 65% van mijn salaris kon verdienen
er is toen besloten dat ik mijn ziektewet uitkering mocht behouden maar er is toen wel een werkfit traject gestart om weer aan het werk te kunnen
met mijn beperkingen.
ziektewet gehad tot januari 2023 en toen kwam de wia keuring er aan.
en wat blijkt ik ben minder dan 35% arbeidsongeschikt beoordeeld wel te verstaan 32,86% en val dus nu buiten de wia.
ze willen mij gewoon een normale baan laten zoeken voor 40 uur in de week maar wat mijn lichaam helemaal niet aan kan.
mij lukt het maximaal 4 uur te werken op een dag. maar daar heeft het UWV geen boodschap aan.
inmiddels ben ik wel in bezwaar gegaan tegen de wia afwijzing en dat bezwaar loopt nog steeds.
maar ik verwacht er niet veel van want het uwv is erg hard voor de groep waar ik onder val.
soms heb ik wel eens het gevoel waarom ik mijn werkende leven altijd die premies betaald heb voor het uwv
het is eigenlijk je eigen geld waar je nu om vraagt uit nood maar hun beslissen dus dat je het niet krijgt.
de wet is erg krom en brengt mensen echt in de problemen zowel geestelijk als lichamelijk.
het uwv is dan eigenlijk verantwoordelijk voor het feit dat je lichaam verder achteruit gaat omdat zij vinden dat er meer belasting mogelijk is.
eigenlijk wordt je verplicht om dan maar 40 uur te gaan werken en dan na een paar maanden van uitputting maar weer ziek te melden zodat de hele molen weer op nieuw gaat lopen. want anders loop je het risiko dat je in de bijstand beland.

het kabinet moet deze hardheid van het uwv eigenlijk nu gaan veranderen.

Roy Wilmer

Ongelezen bericht door Roy Wilmer »

Inderdaad "spijker op zijn kop slaat". Ik zelf ben en wil graag als Ervaringsdeskundige aan de slag bij Parnassia groep en betaalt worden door middel al volledig geregelde opleiding MZE Maatschappelijke Zorg Ervaringsdeskundige doorgelopen en verkregen.

Helaas na keuring UWV 30 jan 2023 dat ik de boven genoemde opleiding mocht doen is er niet gecommuniceerd met de verschillende afdelingen binnen het UWV.
Niet wetende dat er ondertussen en digitaal bericht van een significant verandering en geen brief post heb gehad. Ben ik dus binnen parnassia groep gaan solliciteren om de opleiding te mogen doen.
U kunt wel voor stellen toen ik 4 weken later inlogde om te kijken welke datum de wia werd gestort.
De schrik zat er bij mij goed in ook na het telefoon gesprek met de worden sorry hier heb ik niet aan gedacht. Mijn wereld brak toen even in duizend stukjes. Anderen mogelijk heden waren er niet volgens de medewerker die hier wel staan zoals werkfit traject

Nu zet ik alles op alles om die opleiding te doen met de tegemoetkoming van armoede. Nu alleen nog de juiste tegen komen waar door ik strak naast werk ook een MZE opleiding kan doen. Uit eindelijk een herkende betaalde functie is.

Uw bericht is ook het genen wat er precies mis gaat bij het UWV om dat het personeel niet op de hoogte is onderling van elkaar wie wat doet.
Naast het stage lopen bij wercre8it en sterhuis van het project Social return of investment.
Hier door kan je zonder te veel druk herstel gericht naar meer druk toe werken zo dat ik niet of minder kans heb om terug te vallen.

Ik sta er nog steeds van paf dat ik niet ben terug gezakt al is het wel zwaar. Ik merk dat soms duizelig word waar na hoofdpijn het gevolg is. Door dat ik mij zelf zo push dat ik in plaat van 4 stappen voor uit 5 achteruit moet doen.
Weet ook niet hoelang ik het vol ga houden met de vooruitzichten.

Ik weet nu ook zeker dat ik niet de enigen ben die dit nu mee maakt.
Ik hoop vurig dat voor mij en lotgenoten ook graag veder willen met hopelijk goede verandering er komt in de nabije toekomst.
Laatst gewijzigd door Roy Wilmer op 02 mei 2023 17:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Lowieze schreef:
02 mei 2023 09:03
Nijogeth schreef:
01 mei 2023 18:42
Ben ik toch blij dat ik me op dat gebied iets te goed verzekerd hebt. Kost me wat in de maand, maar bij 25% arbeidsongeschiktheid in mijn huidige beroep krijg ik 80% van mijn loon. En daarin worden loonsverhogingen ieder jaar meegenomen, waardoor de premie wel wat hoger lag dan wanneer ik dat niet zou doen.
Te goed verzekerd….. heeft dat wel nut? Ik zal eerlijk zeggen dat ik geen verstand van deze materie heb, vandaar ook mijn vraag.
Maar als deze verzekering u nu al flink wat kost per maand, u bent half de dertig dacht ik en u zal tot ongeveer uw 70e moeten werken, denkt u dat zo’n verzekering dan loont?
Stel er gebeurt iets met me en ik kan mijn huidige baan niet meer uitvoeren. Dan krijg ik dus tot aan mijn pensioen 80% van mijn huidige loon. Ik kan je vertellen dat als ik daar een jaar profijt van heb, dat ik mijn premiebetalingen eruit heb.

Mijn vader heeft er al ruim 15 jaar profijt van. Die is net voor zijn 50e voor 50% afgekeurd, omdat ie de helft van zijn werk niet meer kon doen (vooral op de winkelvloer) en krijgt daar nu iedere maand een betaling voor. Echter kan ie nu wel voor de volle 100% de andere helft van zijn werk doen. En de omzet is alleen maar hoger geworden (al is er wel personeel bijgekomen in de winkel, om die 50% over te nemen).

Lisa29

Ongelezen bericht door Lisa29 »

Poging 2:

Ik was in 1e instantie voor bijna 33% arbeidsongeschikt verklaard. In de tijd die ik moest wachten tot mijn bezwaar behandeld werd kreeg ik eerst 3 maanden WW. Echter werd ik tijdens die periode nog zieker met zelfs een ziekenhuisopname. Waardoor ik dus opnieuw in de ziektewet belandde. Ik moet zeggen dat behalve het oordeel van de keuringsarts en wat zoeken bij welke afdeling ik moest zijn de contacten met het UWV best goed gingen. Degene die me moest begeleiden tijdens de WW had al in het 1e gesprek door dat solliciteren niet haalbaar is voor mij en werd ik vrijgesteld van de sollicitatieplicht. In de wat onduidelijke tijd tussen WW en ziektewet zijn we begonnen met bijstand aanvragen. Daar werd door de gemeente ook meteen aangegeven dat ze geen energie in een reïntegratietraject zouden stoppen omdat duidelijk was dat dit bij mij averechts zou werken. Toen ik in de ziektewet terecht kwam was de contactpersoon van het UWV ook weer heel begripvol en aardig. Toch was ik blij toen na de bezwaarprocedure het bezwaar gedeeltelijk gegrond werd verklaard. Mede doordat een belangrijk rapport, wat ik tijdens de keuring bij me had en wat de arts gezien had, totaal niet was meegenomen in de beoordeling. Nu ben ik volledig en duurzaam arbeidsongeschikt, wat niet fijn is maar wel meer rust geeft dan 32% arbeidsongeschikt zijn.

Lady1234

Nijogeth schreef:
02 mei 2023 18:19
Lowieze schreef:
02 mei 2023 09:03
Nijogeth schreef:
Ben ik toch blij dat ik me op dat gebied iets te goed verzekerd hebt. Kost me wat in de maand, maar bij 25% arbeidsongeschiktheid in mijn huidige beroep krijg ik 80% van mijn loon. En daarin worden loonsverhogingen ieder jaar meegenomen, waardoor de premie wel wat hoger lag dan wanneer ik dat niet zou doen.
Te goed verzekerd….. heeft dat wel nut? Ik zal eerlijk zeggen dat ik geen verstand van deze materie heb, vandaar ook mijn vraag.
Maar als deze verzekering u nu al flink wat kost per maand, u bent half de dertig dacht ik en u zal tot ongeveer uw 70e moeten werken, denkt u dat zo’n verzekering dan loont?
Stel er gebeurt iets met me en ik kan mijn huidige baan niet meer uitvoeren. Dan krijg ik dus tot aan mijn pensioen 80% van mijn huidige loon. Ik kan je vertellen dat als ik daar een jaar profijt van heb, dat ik mijn premiebetalingen eruit heb.

Mijn vader heeft er al ruim 15 jaar profijt van. Die is net voor zijn 50e voor 50% afgekeurd, omdat ie de helft van zijn werk niet meer kon doen (vooral op de winkelvloer) en krijgt daar nu iedere maand een betaling voor. Echter kan ie nu wel voor de volle 100% de andere helft van zijn werk doen. En de omzet is alleen maar hoger geworden (al is er wel personeel bijgekomen in de winkel, om die 50% over te nemen).
Maar uw vaders is een zelfstandig ondernemer en u bent in loondienst. Dat hij zich prive verzekerd, is logisch. Voor een werknemer is dat niet logisch en ook niet gebruikelijk.

Ik denk ook dat u de woorden arbeidsongeschikt en arbeidsgeschikt door elkaar haalt, of het percentage aan het verkeerde woord koppelt.

Nijogeth

Dat het niet gebruikelijk is, dat weet ik. Ik doe wel meer wat niet gebruikelijk is op dat gebied, want financieel kan ik de risico's nemen en mezelf indekken, zonder er iets voor te moeten laten. En nee, het is echt 25% arbeidsongeschiktheid.

Ik heb al lang uitgezocht wat de kans daarop is en die is vrij groot, als je het mij vraagt. Gemiddeld 1 op de 3 werknemers wordt in hun carrière langdurig arbeidsongeschik. Ongeveer 40% daarvan is dat tot hun pensioen. 40% van 33% is 13,2%. Grof gezegd, 1 op de 8 personen. En dat is dan niet allemaal volledig, maar vaak deels.

Laat me dan maar lekker een bedrag dat ik kan missen per maand overmaken, met het verleden van mijn knieën is de kans groot dat daar permanente schade aan is gedaan die later terugkomt.

Lady1234

Dan zal het probleem aan uw knieën sowieso wel uitgesloten zijn.

En geen een arbeidsongeschiktheidsverzekering betaalt u levenslang 80 procent van uw salaris uit bij een arbeidsongeschiktheid van 25%.

Dus ik zou die polis nog eens doorlezen.

Erthanax

Ongelezen bericht door Erthanax »

Nijogeth schreef:
02 mei 2023 23:05
(...) Laat me dan maar lekker een bedrag dat ik kan missen per maand overmaken, met het verleden van mijn knieën is de kans groot dat daar permanente schade aan is gedaan die later terugkomt.
Weet u zeker dat arbeidsongeschiktheid vanwege die knieën dan ook onder het verzekerde risico valt?
Voor een individuele ao-verzekering worden voorzienbare klachten volgens mij eigenlijk altijd uitgesloten.

Lowieze

Ongelezen bericht door Lowieze »

@Nijogeth. Als ik het goed begrijp heeft u dus een verzekering puur voor arbeidsongeschiktheid voor uw eigen beroep?
En inderdaad, bestaande ziekten en aandoeningen zullen, neem ik aan, uitgesloten zijn.
Dat moet toch wel erg kostbaar zijn voor een redelijk beperkte dekking.

Nijogeth

Het is geen bestaande ziekte of afwijking. Het zijn losse blessures geweest, die weer hersteld zijn. Echter, daarmee kun je wel verwachten dat er meer slijtage is dan normaal. Ze zijn niet uitgesloten.

Lowieze

Ongelezen bericht door Lowieze »

Nijogeth schreef:
03 mei 2023 08:14
Het is geen bestaande ziekte of afwijking. Het zijn losse blessures geweest, die weer hersteld zijn. Echter, daarmee kun je wel verwachten dat er meer slijtage is dan normaal. Ze zijn niet uitgesloten.
Ik hoop wel dat u, als u voor die blessures een arts of fysio hebt bezocht, dit heeft vermeld bij het afsluiten van de verzekering.

rwolters

Ongelezen bericht door rwolters »

Nijogeth schreef:
Een beetje werkgever regelt dat inderdaad gewoon goed. Ik heb nog nooit anders meegemaakt bij de bedrijven waar ik voor heb gewerkt.

Onkruid71

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Dat zul je via een uitzendbureau, of gewoon een simpele baan niet echt meemaken.
Het is ook voor veel chronisch zieken die echt niet kunnen werken, die in de bijstand zitten, ook een extra straf, vanwege alle regels, die er zijn.
En dat terwijl ze gewoon ziek zijn, wat ze niks aan kunnen doen.

BL2

Ongelezen bericht door BL2 »

Nijogeth schreef:
Hoop van harte dat de verzekering er echt zo over denkt, als er straks jarenlang een enorm bedrag moet worden uitgekeerd. Heb je dit echt op papier staan ?
Juist omdat je zelf al verwacht dat deze "oude blessures" voor lichamelijke beperkingen kunnen gaan zorgen op termijn.

Eerlijk gezegd nog nooit van een verzekering gehoord (op welk gebied dan ook) waar je iets dat al heeft plaatsgevonden, met terugwerkende kracht kan verzekeren.

Missivo

Ongelezen bericht door Missivo »

Hier wel een verzekering die echt uitbetaalt, ook als je de aandoening al had.. Geen selectie als je hem binnen een half jaar na indient treden afsloot. En ze betalen nu uit. Volledig arbeidsongeschikt.

Nijogeth

Lowieze schreef:
03 mei 2023 09:41
Nijogeth schreef:
Ik hoop wel dat u, als u voor die blessures een arts of fysio hebt bezocht, dit heeft vermeld bij het afsluiten van de verzekering.
Dat is inderdaad vermeld, blessures daar kon men vrij weinig mee, als ik daar nu weer 100% mee kan functioneren.

Lady1234

Maar als u daar weer problemen door gaat krijgen, wordt dat wel op zijn minst een uitgebreid punt van discussie.

Plaats reactie