BL2 schreef: ↑10 mei 2023 17:09
Die makelaar(s) spelen een bedenkelijke rol in deze. Ik zou dat nooit zo accepteren.
Zeker als de verkoopprijs hoog is, zou ik al gauw ontbinden en voor de 10 procent gaan. Dan spreek je toch gauw over 40.000 euro of meer, makelijk verdient lijkt me....
En zeker niet me in allerlei constructies storten om de kopers maar ter wille te zijn.
Die makelaar denkt alleen aan zijn eigen financiële belang, heel kwalijk !
Of dat echt zo makkelijk verdiend is als het volgens jou lijkt, is nog maar de vraag.
- woningmarkt is minder verhit dan een halfjaar of een jaar terug. Het kan zomaar zijn dat wanneer de koop geannuleerd wordt en het huis opnieuw in de verkoop gaat, de nieuwe verkoopprijs zoveel lager ligt dat het grootste deel van het 'boetegeld' al verdampt is.
- Opnieuw het verkooptraject in betekent óók een latere overdrachtsdatum. Dus langer de lasten van de te verkopen woning betalen
- Het overbruggingskrediet wat TS eventueel heeft zal langer lopen indien de overdracht naar een 'nieuwe' koper later plaatsvindt dan de overdrachtsdatum die nu gepland is
- Mogelijk is een deel van de verkoop opbrengst nodig voor verbouw/afbouw van de nieuwe woning. En komt TS door een latere overdracht straks wellicht in de knel voor het betalen van de keuken- of badkamerleverancier, stukadoor, schilder etc.
Was het maar makkelijk... Maar nee, dat is het niet.
Belangrijk is dan ook om te vragen naar de reden voor uitstel en daarbij ook documentatie te verlangen. Normaal gesproken is het immers niet zo'n probleem dat de oude woning niet verkocht is: je neemt naast de hypotheek voor de nieuwe woning een overbruggingskrediet en klaar. Alleen de dubbele lasten zijn dan zuur natuurlijk, maar dat is geen probleem voor de overdracht.
Het is dus zaak dat de kopers kunnen verklaren waarom de financiering met hypotheek + overbruggingskrediet nu nog niet gelukt is, en vooral waarom ze denken dat het met een maand uitstel wél zou lukken. Want garanderen dat hun oude woning een maand later wel verkocht zal zijn, dat kunnen de kopers nooit.
Bij uitstel van de overdrachtsdatum is het gebruikelijk dat de partij die om het uitstel verzoekt ook de extra kosten draagt. Denk aan de extra notariskosten, maar ook aan een extra maand hypotheekrente voor de verkoper voor de hypotheek op de te verkopen woning en het eventuele overbruggingskrediet (alleen rente, niet de aflossing).