Trapleuning huurhuis

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
rwolters
Berichten: 1635
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Trapleuning huurhuis

Ongelezen bericht door rwolters »

Lady1234 schreef:
12 mei 2023 21:26
Ik lees hier dat bij nieuwbouw twee trapleuningen verplicht zouden zijn.
Hoever dat hier van toepassing is, weet ik niet.

Maar de trapleuning moet natuurlijk aan de brede kant van de treden zitten. Een foto zou helpen.

In het nieuwe tweede lid van artikel 2.35, ingevoegd bij Stb. 2021, 147, is voor nieuwbouw van een aantal functies als nieuw voorschrift bepaald dat trappen leuningen moeten hebben aan weerszijden. Tevens is in het tweede lid bepaald dat die leuningen ten minste 30 cm horizontaal doorlopen aan het begin en einde van de trap. Met betrekking tot nieuwe voor publiek toegankelijke gebouwen zijn deze aanvullende eisen zodat deze gebouwen ook voor mensen met een visuele en fysieke beperking beter toegankelijk zijn. Dit betreft onder andere de eigenschappen van de trapleuning (doorlopend over de lengte van de aantrede aan begin en einde van de trapsteek. Op deze manier komt er zowel voor ontwerpers als opdrachtgevers meer duidelijkheid met betrekking tot het ontwerpen en bouwen van een goed toegankelijke trap.
En dan verbaasd zijn dat nieuwbouw steeds onbetaalbaarder wordt....

Lady1234
Berichten: 27276
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Trapleuning huurhuis

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ombetaalbaarder doortwee trapleuningen? Wat een gekkigheid. Nee, een stukje balustrade bij de smalle kant, dat is voordelig. Stort je lekker van de trap.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Trapleuning huurhuis

Ongelezen bericht door BreejKC »

Maar de wet, het bouwbesluit, gaat boven allerlei onderlinge contracten. Als zo'n trapleuning volgens dat bouwbesluit aan de juiste zijde, verplicht is en die trapleuning of iets gelijkwaardigs volgens datzelfde besluit ontbreekt, dan moet die er gewoon alsnog door de eigenaar van de woning, de WBV, worden aangebracht.

Lady1234
Berichten: 27276
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Trapleuning huurhuis

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Op die foto hebben alle trappen een leuning aan de muur. En alleen die rechte trap, waar dus geen ondiepe stukjes treden zijn, zou eventueel zonder gevaar zonder kunnen.

gosewijn
Berichten: 2894
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Trapleuning huurhuis

Ongelezen bericht door gosewijn »

Dit is toch simpel op te lossen. Bij de bouwmarkt hebben ze handgrepen voor de douche / wc in verschillende maten ,schroef die aan de rechterkant tegen de balk aan en probleem is opgelost .

ZeerPrivé
Berichten: 5646
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Trapleuning huurhuis

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Lady1234 schreef:
12 mei 2023 22:27
Ombetaalbaarder doortwee trapleuningen? Wat een gekkigheid. Nee, een stukje balustrade bij de smalle kant, dat is voordelig. Stort je lekker van de trap.
Het gaat zo te lezen alleen om de onderste treden, daar kun je rustig (tenzij je 70/75+ bent) aan de brede kant zonder leuning lopen. Het zal best wel aan het bouwbesluit van die tijd voldaan hebben, woningen hoeven niet iedere x te worden aangepast aan de nieuwe regeltjes.

Ik vind het aanbod van de wbv netjes 90% voor wbv, 10% voor de bewoner. Voor een stukje comfort en/of gebruiksgemak zelf een beetje bijbetalen, is zo erg niet.

Lady1234
Berichten: 27276
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Trapleuning huurhuis

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat moeten er dan meerdere zijn. En we kennen het model trap niet. Één bocht? Twee bochten? Bij zo’n onderkwarttrap heb je dus al zes treden zonder leuning.

Onkruid71
Berichten: 2776
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Trapleuning huurhuis

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Kan het niet zijn dat er een traplift in dat huis heeft gezeten?

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Trapleuning huurhuis

Ongelezen bericht door BreejKC »

"Ik vind het aanbod van de wbv netjes 90% voor wbv, 10% voor de bewoner. Voor een stukje comfort en/of gebruiksgemak zelf een beetje bijbetalen, is zo erg niet."

Daar BETAAL je iedere maand al huur voor.

Lisa29
Berichten: 559
Lid geworden op: 31 okt 2021 10:43

Re: Trapleuning huurhuis

Ongelezen bericht door Lisa29 »

Lady1234 schreef:
13 mei 2023 12:50
Op die foto hebben alle trappen een leuning aan de muur. En alleen die rechte trap, waar dus geen ondiepe stukjes treden zijn, zou eventueel zonder gevaar zonder kunnen.
Misverstandje, ik had erbij geschreven dat dit een internetsite is. Met daarbij ongeveer dezelfde balustrade als bij mijn trap. Maar bij mij is er GEEN enkele trapleuning aan de muurkant. Anders zou mijn verhaal ook heel vreemd zijn. Mijn probleem is dat elke vorm van steun aan de muurkant ontbreekt.
Volgens mijn zwager (die in het bouwwezen zit) heeft de woningbouwvereniging technisch gelijk omdat je zo'n balustrade volgens het bouwbesluit zou kunnen zien als trapleuning. Alleen praktisch is het niet aangezien je er in dit geval geen steun aan hebt.

Seinhuis
Berichten: 2386
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Trapleuning huurhuis

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Ik denk dat er 2 mogelijkheden zijn.

1, u gaat naar www.huurcommissie.nl voor een bindend uitspraak. Hun kijken enkel of een trapleuning verplicht is in uw huis.

2, u gaat naar de gemeente. Hun hebben een subsidie potje voor aanpassingen aan woningen om met een beperking of handicap thuis te kunnen blijven wonen.

Methusalah
Berichten: 1214
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Trapleuning huurhuis

Ongelezen bericht door Methusalah »

Lisa29 schreef:
12 mei 2023 21:21
Methusalah schreef:
12 mei 2023 20:39
Lisa29 schreef:
12 mei 2023 17:51
Dat is in mijn geval met versleten teen niet het probleem.

Meer uit nieuwsgierigheid en omdat ik een fervent wandelaar ben, hoe hoeveel last heb jij van één versleten teen. Ik vraag het omdat er wel wat reuma in de familie zit dus in de toekomst kan ik er last van krijgen maar dit klinkt heel extreem. Ik ken mensen zonder tenen (aan één voet) die absoluut nog geen trapleuning nodig hebben.
Gek genoeg kun je enorm veel last hebben van 1 versleten teen. Vermoedelijk omdat het gaat om de grote teen, die best belangrijk is voor de balans. Waarom er bij mij artrose is opgetreden weet niemand. De orthopeed zei dat het ook niet uitmaakt want zelfs als we het weten valt er toch niets meer aan te repareren. De 1e stap, orthopedische aanpassing aan confectieschoen waardoor de teen niet meer echt hoeft te buigen hielp niet echt. Daarom is er vorig jaar geopereerd omdat ik dag en nacht pijn had ondanks de aangepaste schoenen. Ze hebben daarbij de grote teen doorgezaagd, stukje ertussenuit gezaagd en weer aan elkaar geschroefd. De bedoeling is dat daardoor de operatie waarbij het gewricht helemaal wordt vastgezet wat verder naar achteren geschoven kan worden.
Ik weet eerlijk gezegd niet hoe vaak het voorkomt. Als je het op internet opzoekt kom je al snel bij hallux valgus terwijl het in mijn geval echt om hallux rigidus gaat. In mijn familie komt artrose weliswaar veel voor, maar ik ben de 1e met artrose aan de grote teen. De rest had last van heupen en knieën en soms ook vingers. Maar ik heb de twijfelachtige primeur in mijn familie. Ik vermoed in ieder geval dat u zich niet veel zorgen hoeft te maken.
Dat u mensen kent zonder tenen die geen trapleuning nodig hebben wil natuurlijk niet zeggen dat ik dan ook geen trapleuning nodig heb. Tot nog toe heb ik er geen, ik val/struikel echter regelmatig dus naast halve maantjes is een trapleuning wel aangewezen.

Bedankt voor je toelichting. Knap lullig dat zoiets 'kleins' zo veel impact heeft. Sterkte er mee in ieder geval.

ZeerPrivé
Berichten: 5646
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Trapleuning huurhuis

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

BreejKC schreef:
13 mei 2023 15:06
"Ik vind het aanbod van de wbv netjes 90% voor wbv, 10% voor de bewoner. Voor een stukje comfort en/of gebruiksgemak zelf een beetje bijbetalen, is zo erg niet."

Daar BETAAL je iedere maand al huur voor.
Als aan die kant GEEN leuning hoort te zitten, betaalt ze daarvoor GEEN huur.

PGros
Berichten: 1162
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Trapleuning huurhuis

Ongelezen bericht door PGros »

Maar die hoort er wel want in OP staat dat wbv zegt dat de leuning door huurder is weggehaald.

ZeerPrivé
Berichten: 5646
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Trapleuning huurhuis

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

PGros schreef:
13 mei 2023 17:07
Maar die hoort er wel want in OP staat dat wbv zegt dat de leuning door huurder is weggehaald.
Maar als dat zo is, dan had dat bij het verlaten vd woning door de vorige huurder (of zelf of op zijn kosten) hersteld moeten worden. Dan heeft de wbv steken laten vallen. In dat geval zijn de herstelkosten 100% voor de wbv.

Lisa29
Berichten: 559
Lid geworden op: 31 okt 2021 10:43

Re: Trapleuning huurhuis

Ongelezen bericht door Lisa29 »

@Methusalah: dank!

Wat betreft de trapleuning: volgens de woningbouwvereniging is de balustrade de leuning. Blijkbaar dachten ze dat ik die weggehaald had. Vanuit het idee dat een woning standaard met trapleuning opgeleverd wordt en als die er niet is de huurder die wel weggehaald zal hebben. Behoorlijk idoot idee als je het mij vraagt. En dat de balustrade waar je geen steun aan hebt gezien wordt als trapleuning is ook vreemd. Maar het zou wettelijk gezien best kunnen kloppen. Of de huurcommissie dit weet ik valt te betwijfelen.
Ik moet sowieso nog de buren vragen hoe de situatie bij hen is. Als zij ook allemaal alleen een balustrade hebben heeft de wbv gelijk maar als zij wel alleen een trapleuning aan de muurkant hebben sta ik waarschijnlijk in mijn recht.
En voor eventuele ondersteuning van de gemeente zal ik de offerte moeten afwachten. De 10% van het bedrag is tot maximaal 250 euro.

ZeerPrivé
Berichten: 5646
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Trapleuning huurhuis

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Lisa29 schreef:
13 mei 2023 17:18

Ik moet sowieso nog de buren vragen hoe de situatie bij hen is. Als zij ook allemaal alleen een balustrade hebben heeft de wbv gelijk maar als zij wel alleen een trapleuning aan de muurkant hebben sta ik waarschijnlijk in mijn recht.
En voor eventuele ondersteuning van de gemeente zal ik de offerte moeten afwachten. De 10% van het bedrag is tot maximaal 250 euro.
Inderdaad, eerst maar bij een paar buren de situatie bekijken. Dan is daarover in ieder geval duidelijkheid.

Plaats reactie