Spullen uit opslag verdwenen, wat nu?
Spullen uit opslag verdwenen, wat nu?
Recentelijk zijn wij verhuisd. Omdat onze nieuwbouw woning nog niet klaar was, hebben wij onze spullen tijdelijk (3,5 maan) in de opslag gestaan van het bedrijf dat ook onze verhuizing heeft verzorgd.
Tijdens het uitleveren van de spullen, blijkt dat er redelijk wat spullen zijn kwijtgeraakt. Het verhuisbedrijf kan geen verklaring geven hoe dit is gebeurd. Waarschijnlijk bij een andere klant in de box gekomen, maar ze hebben geen idee bij wie. Ze geven aan al gezocht te hebben, maar de opslag is zo groot dat het geen beginnen aan is om alles door te zoeken. Wij zijn zelf bij het inladen van de spullen aanwezig geweest en hebben dus gezien dat ze in de verhuiswagen zijn meegenomen. We hebben ook foto's gemaakt van al ons bezit op de ochtend van de verhuizing. Van de spullen die kwijt zijn hebben we dus nog recente foto's voor het de verhuiswagen in ging.
De spullen die kwijt zijn hebben op zichzelf niet extreem veel waarde. Het zijn echter vooral onderdelen van grote objecten, waardoor het object zelf niet meer bruikbaar is. Zo zijn we bijvoorbeeld onderdelen van onze bank, tafelpoten, onderdelen van kledingskasten, bureau , bed en tv meubel kwijt. Maar ook twee dozen met keuktenspullen. Dit maakt dat we op dit moment het gevoel hebben dat we aan het kamperen zijn in ons eigen huis. We kunnen immers een hoop meubulair niet goed in elkaar zetten door de missende onderdelen. En zonder te weten wat onze rechten zijn, gaan we ook niet direct over tot het aanschaffen van nieuwe spullen.
De communicatie met het verhuisbedrijf verloopt tot op heden zeer stroef. Sinsd vorige week reageren ze uberhaubt niet meer op mailtjes, telefoontjes en appjes. Ze hebben ook nergens schriftelijke bevestiging gegegeven op de lijst van spullen die kwijt zijn. We hebben dit meermaals geprobeerd, maar ze reageren gewoon niet meer. Wel hebben ze mondeling aangegeven dat het vermist raken van de spullen voor risico komt van de klant en dat zij hiervoor niet overgaan tot vergoeding. Deze zin vinden we overigens nergens terug in de voorwaarden. Wel staat er dat ze werken met een dagwaarde verzekering. Maar hier wordt niet nader gespecifieerd of dit schade en/of kwijtraken van spullen betreft.
Het verhuisbedrijf is helaas niet aangemeld bij Erkende Verhuizers. We hebben onze eigen inboedverzekering gebeld en die gaan enkel over tot vergoeding (dagwaarde) op het moment dat er sprake is van schade. We zijn niet verzekerd voor het kwijtraken van spullen.
Wat nu te doen? We hebben een rechtsbijstand verkering dus gaan hen hier zeker op zetten. Zijn er echter mensen hier op het forum, wellicht juridisch onderlegt, die al een inschatting kunnen geven of we uberhaubt kans hebben van slagen? Kan een verhuisbedrijf zomaar spullen kwijtraken en aangeven dat ze niet overgaan tot vergoeden? Je moet toch van een verhuisbedrijf kunnen verwachten dat ze hun werk goed doen? Prima acceptabel als er 'iets' kwijtraakf of beschadigt, maar wij vinden dit een teken van onkundig handelen. Of kunnen we wellicht naar de politie stappen en aangegeven dat ze onze spullen nu hebben gestolen? Het is immers zeer aannemelijk dat het gewoon in de opslag staat. Of werkt dit niet zo simpel?
Onze dank alvast voor het meedenken in wat te doen en of het uberhaubt een realistische case is.
Tijdens het uitleveren van de spullen, blijkt dat er redelijk wat spullen zijn kwijtgeraakt. Het verhuisbedrijf kan geen verklaring geven hoe dit is gebeurd. Waarschijnlijk bij een andere klant in de box gekomen, maar ze hebben geen idee bij wie. Ze geven aan al gezocht te hebben, maar de opslag is zo groot dat het geen beginnen aan is om alles door te zoeken. Wij zijn zelf bij het inladen van de spullen aanwezig geweest en hebben dus gezien dat ze in de verhuiswagen zijn meegenomen. We hebben ook foto's gemaakt van al ons bezit op de ochtend van de verhuizing. Van de spullen die kwijt zijn hebben we dus nog recente foto's voor het de verhuiswagen in ging.
De spullen die kwijt zijn hebben op zichzelf niet extreem veel waarde. Het zijn echter vooral onderdelen van grote objecten, waardoor het object zelf niet meer bruikbaar is. Zo zijn we bijvoorbeeld onderdelen van onze bank, tafelpoten, onderdelen van kledingskasten, bureau , bed en tv meubel kwijt. Maar ook twee dozen met keuktenspullen. Dit maakt dat we op dit moment het gevoel hebben dat we aan het kamperen zijn in ons eigen huis. We kunnen immers een hoop meubulair niet goed in elkaar zetten door de missende onderdelen. En zonder te weten wat onze rechten zijn, gaan we ook niet direct over tot het aanschaffen van nieuwe spullen.
De communicatie met het verhuisbedrijf verloopt tot op heden zeer stroef. Sinsd vorige week reageren ze uberhaubt niet meer op mailtjes, telefoontjes en appjes. Ze hebben ook nergens schriftelijke bevestiging gegegeven op de lijst van spullen die kwijt zijn. We hebben dit meermaals geprobeerd, maar ze reageren gewoon niet meer. Wel hebben ze mondeling aangegeven dat het vermist raken van de spullen voor risico komt van de klant en dat zij hiervoor niet overgaan tot vergoeding. Deze zin vinden we overigens nergens terug in de voorwaarden. Wel staat er dat ze werken met een dagwaarde verzekering. Maar hier wordt niet nader gespecifieerd of dit schade en/of kwijtraken van spullen betreft.
Het verhuisbedrijf is helaas niet aangemeld bij Erkende Verhuizers. We hebben onze eigen inboedverzekering gebeld en die gaan enkel over tot vergoeding (dagwaarde) op het moment dat er sprake is van schade. We zijn niet verzekerd voor het kwijtraken van spullen.
Wat nu te doen? We hebben een rechtsbijstand verkering dus gaan hen hier zeker op zetten. Zijn er echter mensen hier op het forum, wellicht juridisch onderlegt, die al een inschatting kunnen geven of we uberhaubt kans hebben van slagen? Kan een verhuisbedrijf zomaar spullen kwijtraken en aangeven dat ze niet overgaan tot vergoeden? Je moet toch van een verhuisbedrijf kunnen verwachten dat ze hun werk goed doen? Prima acceptabel als er 'iets' kwijtraakf of beschadigt, maar wij vinden dit een teken van onkundig handelen. Of kunnen we wellicht naar de politie stappen en aangegeven dat ze onze spullen nu hebben gestolen? Het is immers zeer aannemelijk dat het gewoon in de opslag staat. Of werkt dit niet zo simpel?
Onze dank alvast voor het meedenken in wat te doen en of het uberhaubt een realistische case is.
Re: Spullen uit opslag verdwenen, wat nu?
Die opslag is dat een afgesloten box waarvan u ook een sleutel had/hebt?
-
- Berichten: 1456
- Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00
Re: Spullen uit opslag verdwenen, wat nu?
Ik ken alleen de vorm van opslag waarbij een container wordt gevuld bij de woning die verlaten wordt en deze in zijn geheel wordt (afgesloten en) opgeslagen en bij de nieuwe woning wordt afgeleverd als die beschikbaar is. Het verhaal klinkt erg omslachtig: alles in de verhuiswagen, in de opslagloods in een box neerzetten, als de woning klaar is alles weer in een verhuiswagen stoppen en afleveren bij de nieuwe woning .... rare gang van zaken als het zo gegaan is. Ook raar als het in een container gestopt is waaruit tijdens de opslagperiode spullenverdwijnen waar niemand iets aan heeft.
Re: Spullen uit opslag verdwenen, wat nu?
Misschien aangifte doen bij de politie van diefstal - schijnbaar via dat bedrijf? Dan worden ze wel wakker.
Re: Spullen uit opslag verdwenen, wat nu?
Huh? Of aangifte doen zonder dat er sprake is van strafrechtelijke feiten nou zo zinvol is...
Ik zou ze gewoon aansprakelijk laten stellen en kijken wat er gebeurt. Eén van de eerste vragen waar je naar kunt kijken, is of de algemene voorwaarden waarin de aansprakelijkheid wordt beperkt, überhaupt van toe[passing zijn. Zijn ze je rechtsgeldig ter hand gesteld?
Re: Spullen uit opslag verdwenen, wat nu?
Dit soort aansprakelijkheid kun je toch niet zomaar uitsluiten als wederpartij een consument is.
-
- Berichten: 32411
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Spullen uit opslag verdwenen, wat nu?
Bij een verhuizing/c.q. ontruiming in een verzorgingshuis hebben we dat een keer exact zo meegemaakt. In dat geval ging het om een grote renovatie, waarbij de bewoners steeds een andere woning kregen. Maar hun spullen moesten dan tijdelijk opgeslagen worden.
Nu wilde het geval dat tijdens de verhuizing één bewoonster kwam te overlijden. Toen wij de spullen op moesten halen was de helft weg of incompleet. De aannemer heeft moeten zoeken, zoeken, zoeken, het bleek dat alles verdeeld was over drie verschillende verdiepingen, waarbij één meubel ook nog eens onherstelbaar beschadigd was.
Ik heb me altijd afgevraagd waarom niet alles van die mevrouw in één ruimte kon worden gezet, en als dat niet kon, waarom dat dan niet geregistreerd werd. En ik snap dus ook niet hoe het kan dat een meubel onherstelbaar wordt beschadigd. M.i., maar ik heb de verantwoordelijke dan ook gesproken, werkten er mensen die totaal niet geïnteresseerd waren in datgene wat ze aan het doen waren.
Dus ja, dit soort dingen kan gewoon voor komen. En mijn inziens is dat toch geheel de verantwoordelijkheid van het bedrijf, iets waarvan jullie niet de dupe moeten worden. Het bedrijf heeft gewoon zijn zaken niet op orde, zo simpel is het.
Nu wilde het geval dat tijdens de verhuizing één bewoonster kwam te overlijden. Toen wij de spullen op moesten halen was de helft weg of incompleet. De aannemer heeft moeten zoeken, zoeken, zoeken, het bleek dat alles verdeeld was over drie verschillende verdiepingen, waarbij één meubel ook nog eens onherstelbaar beschadigd was.
Ik heb me altijd afgevraagd waarom niet alles van die mevrouw in één ruimte kon worden gezet, en als dat niet kon, waarom dat dan niet geregistreerd werd. En ik snap dus ook niet hoe het kan dat een meubel onherstelbaar wordt beschadigd. M.i., maar ik heb de verantwoordelijke dan ook gesproken, werkten er mensen die totaal niet geïnteresseerd waren in datgene wat ze aan het doen waren.
Dus ja, dit soort dingen kan gewoon voor komen. En mijn inziens is dat toch geheel de verantwoordelijkheid van het bedrijf, iets waarvan jullie niet de dupe moeten worden. Het bedrijf heeft gewoon zijn zaken niet op orde, zo simpel is het.
Re: Spullen uit opslag verdwenen, wat nu?
Op zich is opslag in grote houten kisten/boxen in een loods niet ongebruikelijk. Het zou kunnen dat een van uw boxen een verkeerd label heeft gekregen, of verkeerd in Het Systeem is gezet, of (met het juiste label) op een verkeerde plaats is beland. Dat maakt uw spullen voorlopig onvindbaar, vrees ik. Ze duiken dan pas op als een andere klant ineens een box krijgt met spullen die hij niet kent, of als uw zoekgeraakte box (met correct label) tussen diens boxen aangetroffen wordt.
Hoe het juridisch zit, hangt waarschijnlijk ook af van de overeenkomst die u hebt gesloten en van de algemene voorwaarden. Uw rechtsbijstandverzekering kan daar meer over vertellen.
Aangifte van diefstal lijkt me niet voor de hand liggen. Het lijkt mij eerder een civiele kwestie (wanprestatie) dan strafrechtelijk (zoals diefstal of verduistering).
Hoe het juridisch zit, hangt waarschijnlijk ook af van de overeenkomst die u hebt gesloten en van de algemene voorwaarden. Uw rechtsbijstandverzekering kan daar meer over vertellen.
Aangifte van diefstal lijkt me niet voor de hand liggen. Het lijkt mij eerder een civiele kwestie (wanprestatie) dan strafrechtelijk (zoals diefstal of verduistering).
-
- Berichten: 32411
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Spullen uit opslag verdwenen, wat nu?
Nee, zeker niet. Dat is stap 2, als zou blijken dat de AV wél van toepassing zijn: de bewuste AV vernietigen met een beroep op het onderstaande:
Art. 6:237f BW
Bij een overeenkomst tussen een gebruiker en een wederpartij, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, wordt als onredelijk bezwarend aangemerkt een in de algemene voorwaarden voorkomend beding:
- dat voor het geval uit de overeenkomst voor de gebruiker voortvloeiende rechten op een derde overgaan, ertoe strekt bevoegdheden of verweermiddelen die de wederpartij volgens de wet jegens die derde zou kunnen doen gelden, uit te sluiten of te beperken;