Huiskamer

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door moederslink »

De ervaring leert dat ' men ' vaak op " het poppetje" stemt en misschien niet zozeer op de inhoud vd partij?
Iedere partij heeft wel iets waar je je als kiezer in zou kunnen vinden.
Maar staat " het poppetje " je niet aan dan wordt er op een andere partij gestemd , zonder dat je misschien het programma van die partij goed gelezen hebt.
Omdat velen nu " MarkRutte moe " zijn , bestaat de kans natuurlijk dat men dan nu maar op een andere partij gaat stemmen en de consequenties niet overziet.

witte angora
Berichten: 32007
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Dus eigenlijk is het 'stemniveau' van een groot deel van de kiezers niet veel hoger dan dat van de borrelpraat in elk willekeurig café. Of het geschreeuw van een stel pubers die aan het gamen zijn. Of de voetbalanalyses van miljoenen voetballiefhebbers. Daarmee ga je het land en de wereld natuurlijk niet redden. De problematiek in de wereld is veel te complex om te benaderen alsof het een voetbalwedstrijd is of iets dergelijks. Alleen al het feit dat er in de wedstrijd niet twee, maar een paar honderd elftallen tegen elkaar en met elkaar moeten spelen...

J. Deltoer
Berichten: 3376
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Cro schreef:
09 jul 2023 10:16
Wat ik me vooral afvraag, een Rutte V hoeft van mij ook niet, maar wie moet het dan gaan doen. Ik zie eigenlijk maar bar weinig kandidaten voor het MP...
IEDEREEN als het Rutte, Hermans, Kaag, Sjoerdsma, Paternotte e.d. maar niet zijn.
Tips: Bosma 1, Marijnissen 1,
Eerdmans 1, Lientje 1, Omtzigt 1...
Voor mijn part Van der Staay 1

Erthanax
Berichten: 10067
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

kuklos schreef:
09 jul 2023 10:17
Erthanax schreef:
09 jul 2023 10:07
kuklos schreef:
09 jul 2023 01:24


Nou, wat vreselijk, ze willen hun land en hun familie beschermen. Hoe durven ze?
U heeft er nu een nachtje over kunnen slapen. Vind u dit achteraf niet een beetje overdreven?
NEE.
O.

Ik zie dat het ingebedde citaat automatisch verwijderd is. Kennelijk stelt de forumsoftware een grens aan de diepte van de inbedding. Weer wat geleerd.
Laatst gewijzigd door Erthanax op 09 jul 2023 11:18, 1 keer totaal gewijzigd.

kuklos
Berichten: 10138
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door kuklos »

moederslink schreef:
09 jul 2023 10:25
Omdat velen nu " MarkRutte moe " zijn , bestaat de kans natuurlijk dat men dan nu maar op een andere partij gaat stemmen en de consequenties niet overziet.
Waarom wéér een post die stelt dat de kiezer het niet snapt. De kiezer snapt het heel goed, het is de politiek die het niet snapt.

ZeerPrivé
Berichten: 6083
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

J. Deltoer schreef:
09 jul 2023 11:12
Cro schreef:
09 jul 2023 10:16
Wat ik me vooral afvraag, een Rutte V hoeft van mij ook niet, maar wie moet het dan gaan doen. Ik zie eigenlijk maar bar weinig kandidaten voor het MP...
IEDEREEN als het Rutte, Hermans, Kaag, Sjoerdsma, Paternotte e.d. maar niet zijn.
Tips: Bosma 1, Marijnissen 1,
Eerdmans 1, Lientje 1, Omtzigt 1...
Voor mijn part Van der Staay 1
Leuk zo'n rijtje namen, maar die geen het natuurlijk geen van allen worden. En deze Hermans, Kaag, Sjoerdsma, Paternotte ook op zeker niet.

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het is heel simpel, na lang redekavelen wordt het Rutte vijf.

juliomariner
Berichten: 5089
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door juliomariner »

kuklos schreef:
09 jul 2023 11:16
moederslink schreef:
09 jul 2023 10:25
Omdat velen nu " MarkRutte moe " zijn , bestaat de kans natuurlijk dat men dan nu maar op een andere partij gaat stemmen en de consequenties niet overziet.
Waarom wéér een post die stelt dat de kiezer het niet snapt. De kiezer snapt het heel goed, het is de politiek die het niet snapt.
Precies die arrogantie de linkse journaille en de grachtengordel politici. Zij snappen het niet, de burger snapt het heel goed.
Marijnessen 1, moet er niet aan denken binnen 4 jaar Nederland technisch failliet

Cro
Berichten: 2146
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Cro »

J. Deltoer schreef:
09 jul 2023 11:12
Cro schreef:
09 jul 2023 10:16
Wat ik me vooral afvraag, een Rutte V hoeft van mij ook niet, maar wie moet het dan gaan doen. Ik zie eigenlijk maar bar weinig kandidaten voor het MP...
IEDEREEN als het Rutte, Hermans, Kaag, Sjoerdsma, Paternotte e.d. maar niet zijn.
Tips: Bosma 1, Marijnissen 1,
Eerdmans 1, Lientje 1, Omtzigt 1...
Voor mijn part Van der Staay 1
Ik kan me vinden in het niet lijstje, maar geen van de tips zie ik als geschikt, allemaal te licht of komen niet in de buurt van wat ik denk dat er op politiek gebied gedaan moet worden of willen simpelweg de verantwoordelijk niet nemen en blijven liever blaten in de oppositie, in plaats van eens echt wat te doen.

Omtzigt had ik op gereageerd, iemand die onder veel lagere belasting al maanden niet kan werken omdat hij schijnbaar de werkdruk niet aan kan, kan m.i. nooit geschikt zijn om MP te zijn in een politiek klimaat wat het maken van moeilijke beslissingen zo lastig maakt, juist wanneer deze moeilijke beslissingen zo nodig zijn. Er moet in een nieuwe kabinet niet weer verzand worden in ellenlange discussies en een boel gepolder.

Cro
Berichten: 2146
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Cro »

kuklos schreef:
09 jul 2023 11:16
moederslink schreef:
09 jul 2023 10:25
Omdat velen nu " MarkRutte moe " zijn , bestaat de kans natuurlijk dat men dan nu maar op een andere partij gaat stemmen en de consequenties niet overziet.
Waarom wéér een post die stelt dat de kiezer het niet snapt. De kiezer snapt het heel goed, het is de politiek die het niet snapt.
Als de kiezer het wel zou snappen, waarom zien we dan telkens hetzelfde gebeuren. De kiezer moet eens duidelijk stemmen, zodat er een duidelijke lijn genomen kan worden en we niet steeds coalities nodig hebben die politiek zover uit elkaar staan op bepaalde vlakken dat er uiteindelijk niets gebeurt tot ze klappen op een belangrijk punt.

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De kiezer stemt hartstikke duidelijk. Hij kiest voor zijn partij. We hebben in Nederland nu eenmaal een veel partijenstelsel, met als gevolg een coalitie die gaat regeren.

En een coalitie betekent compromissen sluiten en schipperen. En dat is maar goed ook, niet dat we van de ene kant naar de andere gegooid worden, zoals in Amerika.

Cro
Berichten: 2146
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Cro »

Lady1234 schreef:
09 jul 2023 12:09
De kiezer stemt hartstikke duidelijk. Hij kiest voor zijn partij. We hebben in Nederland nu eenmaal een veel partijenstelsel, met als gevolg een coalitie die gaat regeren.

En een coalitie betekent compromissen sluiten en schipperen. En dat is maar goed ook, niet dat we van de ene kant naar de andere gegooid worden, zoals in Amerika.
Het probleem hier is echter dat er wat teveel hebben. Ik ben het zeker eens dat een meer partijen stelsel beter is dan een 2 partijen stelsel. Echter wat je nu ziet is dat na iedere verkiezingen de boel eigenlijk muurvast zit omdat er niet duidelijk over links of over rechts gegaan kan worden, of wel wanneer zoiets wel mogelijk is, het niet lukt omdat de verhoudingen in de eerste kamer daarvoor niet kloppen op het moment. En wat dat betreft helpen denk ik niet dat we er de laatste jaren allemaal splinterpartijen of 1 issue partijen bij krijgen, juist na een periode waarin het redelijk geconsolideerd was. Coalities met 4+ partijen zijn vaak simpelweg in het huidige landschap over het algemeen niet stabiel genoeg. Ik denk dat er veel meer baat is bij een duidelijke uitslag, waardoor je bijvoorbeeld naar een coalitie van 2-3 partijen kan.

Arizonakid
Berichten: 1241
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Kiesdrempel instellen, simpel.

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Kiesdrempel zou nuttig zijn, maar wat dan te doen als ze zich onderwijl splitsen?

Onkruid71
Berichten: 3019
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Splitsen afschaffen.

Nijogeth
Berichten: 10553
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Gewoon meerdere rondes en in de eerste ronde valt iedereen die geen 3 zetels heeft gehaald af. Vervolgens vallen iedere ronde de 2 partijen af tot we er nog 2 over hebben. De partij die de meeste stemmen heeft, die wordt verplicht om zijn volledige programma uit te voeren.

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door angel1978 »

Nijogeth schreef:
09 jul 2023 14:33
Gewoon meerdere rondes en in de eerste ronde valt iedereen die geen 3 zetels heeft gehaald af. Vervolgens vallen iedere ronde de 2 partijen af tot we er nog 2 over hebben. De partij die de meeste stemmen heeft, die wordt verplicht om zijn volledige programma uit te voeren.
Yeah right. Alsof mensen 8x naar de stembus komen om er dan achter te komen dat hun stem in feite ongeldig is verklaard en je uit de rest die jou totaal niet vertegenwoordigd mag 'kiezen'.
Dan rest uiteindelijk een 2 partijen verkiezing die minder dan de helft van de kiezers vertegenwoordigd en dat is dan de ' stem van het volk'..

Als je pech hebt krijg je ook nog de meest linkse en meest rechtse partij samen in het kabinet en dan moeten die hun programma dat tegengesteld is letterlijk uitvoeren...
Ik voorspel dat zo'n kabinet na een week al valt.

Hoe verwijder je je kiezers zo ver mogelijk van de politiek.

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door angel1978 »

Onkruid71 schreef:
09 jul 2023 14:14
Splitsen afschaffen.
Dus omtzigt had nooit zijn partij mogen verlaten of was verloren gegaan voor de politiek.. Is dat echt wat je wilt?

Onkruid71
Berichten: 3019
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

angel1978 schreef:
09 jul 2023 14:44
Onkruid71 schreef:
09 jul 2023 14:14
Splitsen afschaffen.
Dus omtzigt had nooit zijn partij mogen verlaten of was verloren gegaan voor de politiek.. Is dat echt wat je wilt?
Nee die hadden toen nog geluk, maar vanaf nu afsplitsen in je eentje afschaffen.

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door angel1978 »

Onkruid71 schreef:
09 jul 2023 14:52
angel1978 schreef:
09 jul 2023 14:44
Onkruid71 schreef:
09 jul 2023 14:14
Splitsen afschaffen.
Dus omtzigt had nooit zijn partij mogen verlaten of was verloren gegaan voor de politiek.. Is dat echt wat je wilt?
Nee die hadden toen nog geluk, maar vanaf nu afsplitsen in je eentje afschaffen.
En je mist het punt weer eens volledig

Plaats reactie