Huiskamer

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
scharrelschipper
Berichten: 1880
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

snuffel1 schreef:
10 jul 2023 19:11
Er geen Rutte 5 meer want Mark Rutte heeft gekozen om de politiek vaarwel te zeggen. Het volk heeft gezegevierd want dat was de wens van het volk. Ik vrees dat veel ministers zijn voorbeeld gaan volgen want die zijn er ook klaar mee en zoeken een functie elders, zeer begrijpelijk gezien de bedreigingen die ze op social media en op hun huisadres te verduren krijgen. Voor nu is rust geboden en is het afwachten wie de partijen als lijsttrekker naar voren gaan schuiven en daar stemmen de leden van de politieke partijen op maar er zijn weinig mensen lid van een politieke partij. laten we eerst afwachten of de partijen met een lijsttrekker komen, het partijprogramma kloppend is en maak op basis daarvan een keuze.
Zou goed kunnen dat een aantal politici wegens de bedreigingen iets anders gaan doen.
Dat is niet best als je wegens zoiets vertrekt natuurlijk.
Aan de andere kant;ik kan me niet herinneren dat zoiets tot voor een paar jaar voorkwam,die bedreigingen dus.
Komt dat door de verharding van de maatschappij of door dat deze politici er echt een zooi van hebben gemaakt?
Wie het weet mag het zeggen,maar ik ben bang dat het laatste zeker ook een rol speelt.
ik treur in ieder geval niet om het vertrek van rutte en co,maar dat was waarschijnlijk al duidelijk.

Moneyman
Berichten: 31181
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Moneyman »

snuffel1 schreef:
10 jul 2023 19:11
Het volk heeft gezegevierd want dat was de wens van het volk.
Lachwekkend statement dit :mrgreen: Sinds wanneer bestaat er zoiets als “het volk”? Tot nu toe stemde een groot deel van dat volk gewoon VVD.

Onkruid71
Berichten: 3019
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Ach ja wie weet, misschien krijgen we een betere minister president straks, mannelijk of vrouwelijk. Iemand die met regelt als praat. Het is maar weer afwachten.

Had er vanmiddag wel met iemand een discussie over, er wordt gezegd, dat er geen betere is als rutte, maar wat is hij dan goed in?
En dan bedoel ik wat de Nederlandse burger wat aan heeft.

J. Deltoer
Berichten: 3376
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

snuffel1 schreef:
10 jul 2023 19:11
Het volk heeft gezegevierd want dat was de wens van het volk.
Deze mag wel op een tegeltje

PS ik heb nooit op de vvd gestemd en zal dat ook nooit doen. Partij van de diknekken

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het was helemaal niet de wens van het “volk”.

J. Deltoer
Berichten: 3376
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Lady1234 schreef:
10 jul 2023 23:00
Het was helemaal niet de wens van het “volk”.
Tuurlijk wel. Bijna iedereen is blij en stond te juichen. Dat sommige azijnzeikers in de Hoekse waard niet blij zijn doet daar niets van af.

witte angora
Berichten: 32008
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

angel1978 schreef:
10 jul 2023 19:50
Op deze manier bepaalt ie zelf zijn eigen afscheid en weet zeker dat ie niet gedwongen hoeft te vertrekken.
Sja, het was kiezen uit enerzijds een reële kans op een directe Rexit en anderzijds nog een maand of 10 relaxed de boel afbouwen, alles netjes overdragen en eens kijken wat verder te gaan doen. Terwijl het ook nog maar de vraag was of een Rutte V ooit wel van de grond zou komen, en dan zou het toch ook stoppen.

Niet zo heel moeilijk denk ik.

Erthanax
Berichten: 10068
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

Om het beslagtopic niet te vervuilen, doe ik dit even hier, want ik vind het er leuk en interessant genoeg voor.
Nijogeth schreef:
10 jul 2023 21:59
Dat 'me' in plaats van 'mijn' is iets dat de jeugd al langer doet.
Dat was mij ook opgevallen.
Nijogeth schreef:
10 jul 2023 21:59
En voor zover ik weet wordt er ook al door taalkundigen geroepen dat we dit moeten gaan goedkeuren, omdat het een evolutie is in de taal.
Heeft u een link naar zo'n advies (of mening, of voorspelling) van een taalkundige? Ik heb dat namelijk nog nooit gezien. Elk advies dat ik ken keurt het af, maar ik ken natuurlijk niet elk advies.
Nijogeth schreef:
10 jul 2023 21:59
Taal blijft continue evolueren en door het grootschalige gebruik van 'me' in plaats van 'mijn', [...] zou je dit dus de nieuwe verandering kunnen noemen.
Voor grammaticale kwesties geldt inderdaad dat het gebruik (goed/fout) in een lange reeks van jaren kan veranderen. Al tientallen jaren gaan taalkundigen uit van een descriptieve (beschrijvende) grammatica, niet van een prescriptieve (voorschrijvende) grammatica. Dus: aan welke regels houden taalgebruikers zich (vaak onbewust), en niet aan welke regels moeten ze zich (volgens grammatici) houden.

Een voorbeeld: Honderd jaar geleden werd splitsen van voorzetsels streng afgekeurd. Waar ik mee bedoel dat tegenwoordig niemand meer struikelt over de kruk waar ik op zat. (In plaats van: Waarmee ik bedoel... de kruk waarop...)

Anderzijds blijken "fouten" volgens kunstmatige, bedachte regels (vaak uit de negentiende eeuw) nog steeds onuitroeibaar. Hen/hun is daarvan een mooi voorbeeld; de tegenhanger hem/hum heeft het goddank nooit gehaald. Groter dan/als is een ander voorbeeld.

Met het gebruik als richtsnoer in het achterhoofd, valt niet volledig uit te sluiten dat "me" als bezittelijk voornaamwoord ooit algemeen geaccepteerd zou kunnen worden. Maar dan moet het wel algemeen gebruikt worden, door heel veel taalgebruikers in heel veel situaties. Gezien de weerstand die er is, en de beperkte kring waarbinnen het nu gebruikt wordt, verwacht ik niet dat ik dat nog ga meemaken, en mijn kinderen ook niet.
Nijogeth schreef:
10 jul 2023 21:59
Dingen als pannenkoek-pannekoek zijn voorbeelden van zaken die eerder veranderden in de taal.
Dat is een spellingskwestie en de officiële spelling is in Nederland en België bij wet geregeld. Voor de grammatica geldt dat niet.

Overigens geldt die wettelijke regeling van de spelling alleen voor de overheid en het onderwijs. Daarbuiten mag iedereen zijn eigen spelling hanteren.

witte angora
Berichten: 32008
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Dus ik mag pannekoek schrijven, en dan weet iedereen dat ik pannenkoek bedoel. En niemand mag er iets van zeggen, want ik schrijf het niet aan de overheid of het onderwijs.

J. Deltoer
Berichten: 3376
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Ik denk dat we ons meer zorgen moeten maken op het veel te sterk verengelsen van de nederlandse taal. De jeugd vind het tegenwoordig maar al te hip om in zinnen zo veel mogelijk engelse woorden te gebruiken ipv nederlandse. En ook de oudere generaties nemen dat gedrag over tot aan de door sommige hier verafgode boomers toe. kids ipv kinderen, sale ipv uitverkoop, nice ipv leuk, cute ipv aardig, airport ipv vliegveld, helicopter ipv hefschroefvliegtuig.

In sommige steden zoals Leiden en Amsterdam wordt nauwelijks nog Nederlands gesproken

Nijogeth
Berichten: 10553
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

https://www.trouw.nl/cultuur-media/laat ... ~bd6d7293/
De link hier, helaas achter een paywall dus die moet je even omzeilen, is een artikel wat me bij is gebleven van de carnaval. Bijvoorbeeld via: 12ft.io (site waar je de url kan invullen en die paywalls omzeilt)

In mijn ogen is de kring waarin het gebruikt wordt niet beperkt. Daar kun je eigenlijk het grootste deel van de mensen die opgegroeid zijn met een smartphone wel onder scharen. Dus eigenlijk iedereen onder de 20 wel. Dat is best een grote groep.

Ik vind het zelf allemaal prima. Me is wel de manier waarop iedereen het hier zegt. Ofja, 'mijn moeder' en 'mijn vader' zijn hier gewoon 'ons mam' en 'ons pap'.

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het gebruik van als in plaats van dan, is mijns inziens ook nog sterk plaatsgebonden. Ik herinner me een sketch van Koot en Bie specifiek over dat onderwerp. Hilarisch.

En als ik dan denk aan hen en hun, bekruipt mij eigenlijk een grote ergernis. Bijna iedere dag wordt dat hier wel in het forum consequent, af en toe denk ik opzettelijk, foutief gebruikt.

Nu wordt dit kind gewezen op het foutieve gebruik van me in plaats van mijn, maar dat forumlid met zijn “hun” in plaats van zij, wordt niet verbeterd.

Persoonlijk vind ik het woord pannenkoek dwaas. Die koek zit in één pan. In die pan zit één koek. De n is overbodig.

J. Deltoer
Berichten: 3376
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Dan zou het juiste woord pankoek moeten zijn en niet pannekoek. Dat is net zo fout in uw redenering als/dan pannenkoek.

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

In de stellende trap is het “als”.

“Dan” is de vergrotende trap.

Maar goed, misschien mogen we blij zijn dat het woord hullie of zullie nog niet gebruikt wordt. 😁

Erthanax
Berichten: 10068
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

Nijogeth schreef:
10 jul 2023 23:42
https://www.trouw.nl/cultuur-media/laat ... ~bd6d7293/
De link hier, helaas achter een paywall dus die moet je even omzeilen, is een artikel wat me bij is gebleven van de carnaval. Bijvoorbeeld via: 12ft.io (site waar je de url kan invullen en die paywalls omzeilt)

In mijn ogen is de kring waarin het gebruikt wordt niet beperkt. Daar kun je eigenlijk het grootste deel van de mensen die opgegroeid zijn met een smartphone wel onder scharen. Dus eigenlijk iedereen onder de 20 wel. Dat is best een grote groep.

Ik vind het zelf allemaal prima. Me is wel de manier waarop iedereen het hier zegt. Ofja, 'mijn moeder' en 'mijn vader' zijn hier gewoon 'ons mam' en 'ons pap'.
Ha, bedankt. Van een betaalmuur bij Trouw heb ik geen last :D. Ik kan me nu wel herinneren dat ik zijn (altijd interessante) column wel heb gelezen, maar ja, de leeftijd. Een advies of voorspelling lees ik er niet echt in overigens. Hij vind het vooral de weerstand jammer, en geeft leuke voorbeelden.

De gebruikersgroep lijkt me niet keigroot, er zijn immers veel meer ouderen. Een (groot?) deel van de huidige gebruikers leert het waarschijnlijk nog wel af, bv als ze gaan werken en oudere collega's krijgen. Dan krijgen ze in de gaten wanner ze het wel en wanneer niet kunnen gebruiken. Ik denk dat het echt nog lang duurt voordat in de FAQ van ziekenhuizen, banken en OV staat: Ik ben me pasje kwijt. Wat moet ik doen?

Erthanax
Berichten: 10068
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

Lady1234 schreef:
11 jul 2023 00:05
In de stellende trap is het “als”.

“Dan” is de vergrotende trap.

Maar goed, misschien mogen we blij zijn dat het woord hullie of zullie nog niet gebruikt wordt. 😁
Die als/dan regel is dus gewoon bedacht in de 19e eeuw. Daarvoor waren er heel veel eminente taalgebruikers (Vondel wordt altijd genoemd) die gewoon "groter als" schreven.
De al genoemde Peter-Arno Coppen vindt het een perfect voorbeeld van een verzonnen regel die kennelijk tegen het taalgevoel ingaat. Na 200 jaa onderwijs is dat foute gebruik nog steeds niet uitgeroeid.

Nijogeth
Berichten: 10553
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

De gebruiksgroep is misschien nog niet de meerderheid, maar je vergeet dat oudere collega's weinig geschreven brieven gaan krijgen. Het taalgebruik in apps is over het algemeen toch anders dan dat in brieven. En zoals gezegd, fonetisch wordt het op veel plaatsen al 'me'.

juliomariner
Berichten: 5089
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door juliomariner »

@JD hefschroefvliegtuig? Daar verliest u mij want dat woord heb ik echt nog nooit iemand horen gebruiken.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

scharrelschipper schreef:
10 jul 2023 21:10
Zou goed kunnen dat een aantal politici wegens de bedreigingen iets anders gaan doen.
Dat is niet best als je wegens zoiets vertrekt natuurlijk.
Aan de andere kant;ik kan me niet herinneren dat zoiets tot voor een paar jaar voorkwam,die bedreigingen dus.
Komt dat door de verharding van de maatschappij of door dat deze politici er echt een zooi van hebben gemaakt?
Wie het weet mag het zeggen,maar ik ben bang dat het laatste zeker ook een rol speelt.
Bedreigingen waren er vroeger ook al, maar kwamen minder groot of helemaal niet in het nieuws. Er zit veel kopieergedrag tussen.

Tegenwoordig is het gros van de dreigementen, vooral online, eerder een uiting van frustratie, woede, onmacht. Die mensen hebben niet geleerd hoe ze zich anders kunnen uiten. Vervelend, maar niet echt serieus bedoeld.

Zorgelijk vind ik de voorman van een boerenactiegroep, die helemaal geen bezwaar heeft tegen het intimideren van politici. Dat type is gevaarlijk.
J. Deltoer schreef:
10 jul 2023 23:40
Ik denk dat we ons meer zorgen moeten maken op het veel te sterk verengelsen van de nederlandse taal.
Valt moeilijk tegen te houden. Onze kleine bezoeker leert sommige woorden eerder in het Engels dan in het Nederlands. Dat komt door het online spelen, er zijn weinig spelletjes met een goede Nederlandse vertaling te vinden.

witte angora
Berichten: 32008
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Nijogeth schreef:
11 jul 2023 00:47
De gebruiksgroep is misschien nog niet de meerderheid, maar je vergeet dat oudere collega's weinig geschreven brieven gaan krijgen. Het taalgebruik in apps is over het algemeen toch anders dan dat in brieven. En zoals gezegd, fonetisch wordt het op veel plaatsen al 'me'.
In Amsterdam zou 'ze wil mijn kussen' toch ook een dubbele betekenis kunnen hebben. Daar zeggen we plat gezegd soms geen 'mij', maar 'mijn'...

Plaats reactie