Huiskamer

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
J. Deltoer
Berichten: 3376
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

juliomariner schreef:
11 jul 2023 07:03
@JD hefschroefvliegtuig? Daar verliest u mij want dat woord heb ik echt nog nooit iemand horen gebruiken.
Het wordt nauwelijks meer gebruikt, omdat het engelse helicopter het gewonnen heeft. In duitsland hebben ze het woord hubschrauber, daar zijn ze wat langer doorgegaan met het vertalen van nieuwe engelse woorden. We kennen ook nog het woord "wentelwiek" voor helicopter.

Lowieze
Berichten: 6877
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lowieze »

J. Deltoer schreef:
11 jul 2023 09:34

Het wordt nauwelijks meer gebruikt, omdat het engelse helicopter het gewonnen heeft. In duitsland hebben ze het woord hubschrauber, daar zijn ze wat langer doorgegaan met het vertalen van nieuwe engelse woorden. We kennen ook nog het woord "wentelwiek" voor helicopter.
Nederland gebruikt niet de Engelse uitspraak van helicopter. De oorsprong is Frans, nl. hélicoptère.

Erthanax
Berichten: 10068
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

Over brieven heb ik het niet gehad :D. Er worden bij overheid en in het bedrijfsleven enorme hoeveelheden teksten geproduceerd, voor een deel op papier en voor een groot deel digitaal. Wie gedurig commentaar krijgt op het bezittelijk gebruik van "me" in verslagen, rapporten, aanvragen, nieuwsbrieven, enz., die leert dat hij "me" daar niet moet gebruiken.

Me wordt binnen afzienbare tijd misschien acceptabel bij informeel gebruik, maar algemeen geaccepteerd in alle taalregisters zie ik niet zo snel gebeuren.

Fonetiek speelt echt een ondergeschikte rol. Niemand zegt "dan komt hij", iedereen zegt "dan komt ie", maar dat zie je slechts zelden in een geschreven tekst.
Niemand zegt "dan komen we", iedereen zegt "dan kome we", maar ook dat is in een normale tekst onacceptabel.

Terzijde: Helicopter is geen officiële Nederlandse spelling, helikopter wel. Hefschroefvliegtuig gebruik ik zelf nog regelmatig. Net als hoofddeksel, trouwens :D

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het is overigens helikopter, met een k.

Lowieze
Berichten: 6877
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lowieze »

Het verschil tussen na en naar schijnt ook moeilijk te zijn. Ik las laatst dat een meisje schreef: “ ik ga dit weekend na me moeder”.
Dat doet toch wel even pijn aan je ogen.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scontra »

Lowieze schreef:
11 jul 2023 10:12
Het verschil tussen na en naar schijnt ook moeilijk te zijn. Ik las laatst dat een meisje schreef: “ ik ga dit weekend na me moeder”.
Dat doet toch wel even pijn aan je ogen.
Niets vreemds aan naar mijn idee, de moeder gaat eerst en de dochter gaat daarna. :wink:

witte angora
Berichten: 32008
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Kaag weet wat ze wil, maar wil nog niks zeggen omdat ze haar eigen moment uitkiest.

Duidelijk, heel duidelijk. Maar wat er duidelijk is zeg ik niet. Hou het er maar op dat heel wat mensen van vreugde op tafel gaan dansen. :mrgreen:

J. Deltoer
Berichten: 3376
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

witte angora schreef:
11 jul 2023 18:00
Kaag weet wat ze wil, maar wil nog niks zeggen omdat ze haar eigen moment uitkiest.

Duidelijk, heel duidelijk. Maar wat er duidelijk is zeg ik niet. Hou het er maar op dat heel wat mensen van vreugde op tafel gaan dansen. :mrgreen:
Heel benieuwd wie daar de nieuwe lijder wordt. Paternotte? Sjoerdsma? of toch weer Jetten...

Persoonlijk hoop ik dat het weer een vrouw wordt. Als Alexandra van Huffelen het wordt zou ik dat heeeeeel erg toejuichen...
Maar de terugkeer van Wassila Hachchi zou ook mooi zijn.
Mocht het een man worden, dan graag Sidney Smeets de kar laten trekken...

Allemaal heeeeeeel capabel

juliomariner
Berichten: 5089
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door juliomariner »

D66 en capabel, gaat dat wel samen?

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scontra »

"Weet je wie er ook zeer bekwam is" ?

Klaas Dijkhof, de beste ministerpresident die Nederland nooit zal hebben, jammer en helaas, maar vanuit zijn standpunt heel begrijpelijk.

scharrelschipper
Berichten: 1880
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

scontra schreef:
11 jul 2023 20:06
"Weet je wie er ook zeer bekwam is" ?

Klaas Dijkhof, de beste ministerpresident die Nederland nooit zal hebben, jammer en helaas, maar vanuit zijn standpunt heel begrijpelijk.
Wat is zijn standpunt?

ZeerPrivé
Berichten: 6085
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

scharrelschipper schreef:
11 jul 2023 20:46
scontra schreef:
11 jul 2023 20:06
"Weet je wie er ook zeer bekwam is" ?

Klaas Dijkhof, de beste ministerpresident die Nederland nooit zal hebben, jammer en helaas, maar vanuit zijn standpunt heel begrijpelijk.
Wat is zijn standpunt?
Dat hij een aanwezige vader, partner en vriend wil zijn. Helaas voor de VVD, maar ik geef hem groot gelijk. Over 14 jaar mag die vraag nog een keer gesteld worden aan hem.

Nijogeth
Berichten: 10553
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik geef hem daarin groot gelijk. Een minister president moet eigenlijk een workaholic zonder gezin en interesses zijn. De uren die daarin zitten, die geven nergens ruimte voor.

ZeerPrivé
Berichten: 6085
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Ik vind Dilan Yeşilgöz een goede tweede. Vermoed ook dat zij het gaat worden.

Dagkoers
Berichten: 837
Lid geworden op: 07 mei 2023 21:12

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Dagkoers »

Ik lees net dat de energietoeslag 2023 rond eind september aan te vragen is.
https://www.energievergelijk.nl/nieuws/ ... uitbetaald

ZeerPrivé
Berichten: 6085
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Sorry hoor, wat een aanstelleritis weer om daarvoor naar het zkh te gaan :mrgreen: https://www.telegraaf.nl/nieuws/1801118 ... er-45-eraf

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door moederslink »

Stoer! Dilan in de race voor het Torentje! Dapper en bijzonder , een vrouwelijke premier.
Ze is lekker duidelijk ook .
Wél getrouwd, geen kinderen , dacht ik.

witte angora
Berichten: 32008
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Bingo. De enige die niet door had dat bijna iedereen het al wist heeft de handdoek in de ring gegooid. Geen verrassing nee.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politie ... jsttrekker

J. Deltoer
Berichten: 3376
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Ik zag deze scene uit een oude amerikaanse film voorbijkomen.... Heel treffend.

https://www.youtube.com/watch?v=kPIdRJl ... l=Myvoinar

kuklos
Berichten: 10138
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door kuklos »

J. Deltoer schreef:
13 jul 2023 09:48
Ik zag deze scene uit een oude amerikaanse film voorbijkomen.... Heel treffend.

https://www.youtube.com/watch?v=kPIdRJl ... l=Myvoinar
Die stond op Geenstijl, bij het topic over het vertrek van Kaag.

Plaats reactie