En welke is dat dan? Aangezien Olkiluoto-3 de nieuwste is en de enige van het nieuwere type in Europa en pas op 16 april in gebruik is genomen. De kosten die schat men op 47 MWh (dus 0,047 per kWh) bij deze reactor. In Frankrijk wordt er in 2024 ook eentje geopend. De Britten krijgen er als het goed is 2 in 2027.
energie leverancier betalen voor gebruik zonnepanelen
Re: energie leverancier betalen voor gebruik zonnepanelen
In mei, een maand na ingebruikname, moest ie al in vermogen worden teruggeschroefd. En dat zal steeds vaker voorkomen.Nijogeth schreef: ↑21 aug 2023 19:30En welke is dat dan? Aangezien Olkiluoto-3 de nieuwste is en de enige van het nieuwere type in Europa en pas op 16 april in gebruik is genomen. De kosten die schat men op 47 MWh (dus 0,047 per kWh) bij deze reactor. In Frankrijk wordt er in 2024 ook eentje geopend. De Britten krijgen er als het goed is 2 in 2027.
In 2022 is de capaciteit van zonne energie gegroeid met 4GWh. Wat iets anders is.
Dat herleid ik niet uit eerdere link van CBS site:
In het grafiekje "hernieuwbare energie per bron" in is te zien dat zonne energie 2 x grote is dan biomassa .
Op zich een mooi en gebalanceerd artikel ( niet wetenschappelijk, dus leesbaar ):
https://www.deingenieur.nl/artikel/kern ... is-te-duur
https://www.deingenieur.nl/artikel/kern ... is-te-duur
Ik zie inderdaad dat ik die bron van 16again helemaal verkeerd heb doorgelezen. Blijkt maar weer dat met getallen en grafiekjes smijten het onoverzichtelijk maakt als je er snel doorheen wil spitten. Die hele reactie van mij daarover kan verdwijnen.
Blijft alsnog staan dat we het nooit volledig gaan redden op zonne energie en wind energie. En je kan ook niet even snel bijmaken als er een tekort dreigt. Daar zou waterstof een optie voor kunnen zijn, maar het land ligt al extreem vol met zonnepanelen, dus dat wordt steeds moeilijker. Als je überhaupt 60% in Nederland gaat halen, dan zou dat knap zijn, Europees rekent men op 25% van de totale energiebehoefte uit zon en wind, maar daar zitten hele stukken bij waar zonne energie minder effectief (bergen, grote steden met hoogbouw).
Blijft alsnog staan dat we het nooit volledig gaan redden op zonne energie en wind energie. En je kan ook niet even snel bijmaken als er een tekort dreigt. Daar zou waterstof een optie voor kunnen zijn, maar het land ligt al extreem vol met zonnepanelen, dus dat wordt steeds moeilijker. Als je überhaupt 60% in Nederland gaat halen, dan zou dat knap zijn, Europees rekent men op 25% van de totale energiebehoefte uit zon en wind, maar daar zitten hele stukken bij waar zonne energie minder effectief (bergen, grote steden met hoogbouw).
16again
vindt dit leuk