Huiskamer

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Jablan schreef:
09 okt 2023 21:52
En zorgen voor een plan B. Heb je een tweede plek, waar je vlot heen kunt gaan of niet?
Terug naar Kroatie?

Onkruid71
Berichten: 3016
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Ik denk dat je eerst moet weten wat de exacte geschiedenis is van deze regio, en dat wordt voor het gemak eigenlijk best wel vergeten door mainstream media.
Wat spoelt er allemaal in deze regio, gaat het om moslims en joden, of gaat het over soennieten, sjiieten en joden?
Gaat het over wat er mis is in Israël? Er speelt met in deze regio.
Geweld is nooit goed te praten.

Nijogeth
Berichten: 10524
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Jablan schreef:
09 okt 2023 22:18
Burgers tussen militaire doelen zetten? Fout. Israël bestookt woonhuizen en geeft dat open toe, noemt zo'n huis dan een militair doel. Dat is hetzelfde wat Rusland in Ukraine doet: bom op een ziekenhuis gooien en dat dan een militair doel noemen. Het is propaganda om de eigen misdaden in een witter daglicht te stellen.

Israël wil alleen samenwerken op de eigen voorwaarden en dat is de hoofdreden, waardoor gemiddeld elk 2e vredesoverleg sinds 1973 mislukt. Een vredig bestaan voor iedereen betekent concessies doen en zover zijn de geesten daar nog niet.
Dat eerste komt omdat degenen die raketten, gekocht met geld dat bedoeld was om de armoede daar te bestrijden, op Israël schieten zich expres tussen de mensen ophouden om niet gezien te worden. Gelukkig richt Hamas zich wel op militaire doelen (kuch...), want in Israël zijn die gewoon zichtbaar. Als Hamas nu gewoon een militaire basis zou aanhouden en niet alles onder de radar zou houden, dan had Israël ook de mogelijkheid geen burgers te raken. Helaas zijn het een stel bange idioten bij Hamas, die terrorisme kiezen, omdat ze bang zijn een echt gevecht te verliezen.

Israël wil alleen samenwerken op eigen voorwaarden, omdat het hun grondgebied is.

rwolters
Berichten: 1822
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door rwolters »

Moeten we niet gewoon even stoppen met partij kiezen in deze situatie? Beide kampen zijn al jaren fout bezig. Laat ze het lekker zelf uitzoeken.

witte angora
Berichten: 31968
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Idd. En in plaats van partij te kiezen zou er voor vrede gekozen moeten worden. Daar zit nog wel een verschil in.

Moneyman
Berichten: 31124
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Moneyman »

rwolters schreef:
10 okt 2023 08:11
Moeten we niet gewoon even stoppen met partij kiezen in deze situatie? Beide kampen zijn al jaren fout bezig. Laat ze het lekker zelf uitzoeken.
Dat laatste klinkt dan heel cynisch, vooral als je kijkt naar de miljoenen onschuldige burgers die ermee te maken krijgen. Maar de geschiedenis heeft helaas ook wel bewezen dat dergelijke conflicten ook niet (vreedzaam) opgelost worden als het westen zich ermee gaat bemoeien.
witte angora schreef:
10 okt 2023 08:13
En in plaats van partij te kiezen zou er voor vrede gekozen moeten worden.
Ik vind deze gedachte utopisch en tegelijk zo mooi dat ik 'm graag onderstreep.

Cro
Berichten: 2138
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Cro »

Nijogeth schreef:
09 okt 2023 21:29
Natuurlijk is er veel gebeurd tussen beide kanten. Maar het feit is dat de Gazastrook Israëlisch grondgebied is
Klopt dit echter wel? Als ik hier wat over nalees zie ik eigenlijk alleen dat dat dit gebied in 1947 toegewezen is door de VN aan de Palestijnse staat. Waarna na het uitroepen van Israel het Israëlische leger de Gaza strook is binnen gevallen in 1948, daarna weer verlaten heeft, het in 1967 opnieuw aangevallen en veroverd heeft en het in 2005 pas weer verlaten heeft.

Waarbij ook wordt aangegeven dat het gebied 'de jure' toebehoord aan Palestina, en dus niet aan Israel. Ik kan eigenlijk niets vinden dat staaft dat de Gaza strook Israëlisch grondgebied is, enkel dat ze het jaren lang bezet hebben gehouden en de bevolking daarbij onderdrukt hebben, net zo als dat ze nu nog steeds doen op de westelijke jordaan oever.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

witte angora schreef:
09 okt 2023 22:07
Vreemd. Net even op gaslicht.com gekeken. Drie aanbieders, Oxxio, Eneco en Budgetenergie hebben geen apart normaal- en dal-tarief meer. Voor beide tijdsblokken zijn de stroomprijzen gelijk. Dat was in ieder geval bij Eneco een paar weken geleden nog wel anders. Kennelijk begint het besef door te dringen dat het geen enkel nut meer heeft om het stroomverbruik middels financiële prikkels naar de nacht en het weekend te dirigeren?
Volgende stap is een duurder nacht/wintertarief dan het dal/zomertarief, lijkt mij.
Lady1234 schreef:
09 okt 2023 23:03
Jablan schreef:
09 okt 2023 21:52
En zorgen voor een plan B. Heb je een tweede plek, waar je vlot heen kunt gaan of niet?
Terug naar Kroatie?
Daar hebben we vluchtelingen uit de Ukraine ondergebracht. Mocht het in Nederland/Duitsland op korte termijn misgaan, wordt het Plan C voor ons. Evengoed zitten we in een luxe positie, er zijn plekken waar we heen kunnen en doorstarten. :wink:
Nijogeth schreef:
09 okt 2023 23:22
[...] Als Hamas nu gewoon een militaire basis zou aanhouden en niet alles onder de radar zou houden, dan had Israël ook de mogelijkheid geen burgers te raken. Helaas zijn het een stel bange idioten bij Hamas, die terrorisme kiezen, omdat ze bang zijn een echt gevecht te verliezen.
Let op de bevolkingsdichtheid. Gaza is overbevolkt, er zijn heel weinig plekken waar niet iemand woont.

Overigens is het vernietigen van huizen ook wraak van Israël. Als er in Israël een aanslag wordt gepleegd, dan probeert men het huis van de dader te vinden en dat wordt opgeblazen. Is het hoogbouw, dan zijn in één keer meerdere gezinnen dakloos. Deze wraak draagt ook bij aan de haat tegen Israël, houdt het in stand.

Wij denken eerder aan een ander, onderliggend motief om zich aan te sluiten bij Hamas: de uitzichtloosheid van het bestaan en geen perspectief op verbetering daarvan.

Vandaag met deze bronnen, gratis te lezen.
1 NOS-artikel uit 2019
2 Nu.nl van gisteren met wat achtergronden. Een bewerking van langere artikelen in andere DPG-kranten

Je mag je afvragen of het stopzetten van alle hulp voor de Palestijnse gebieden en de praktisch onvoorwaardelijke steun aan Israël niet helpen om het conflict in stand te houden. Dichterbij komt een oplossing in elk geval niet met deze reacties vanuit het buitenland.

Maar goed, ik heb hier aangeslingerd omdat ik de neutrale berichtgeving ver te zoeken vind. Bij alle berichten uit Rusland/Ukraine wordt regelmatig vermeld, dat beweringen niet zijn te controleren. In Israël/Palestina geldt ook censuur en daarom zou zo'n disclaimer niet misstaan.

angel1978
Berichten: 11250
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door angel1978 »

Volgende stap is een duurder nacht/wintertarief dan het dal/zomertarief, lijkt mij.
Dat hebben we al, dat heet 'variabel'

Bezorgdeburger

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

Jablan schreef:
10 okt 2023 10:13


Maar goed, ik heb hier aangeslingerd omdat ik de neutrale berichtgeving ver te zoeken vind.
Neutrale berichtgeving over deze oorlogssituatie in Israel en Gaza?
Met al die verschillende religies hier in Nederland?
Met miljoenen christenen die zowel een hekel hebben aan joden als aan islamieten?

angel1978
Berichten: 11250
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door angel1978 »

Bezorgdeburger schreef:
10 okt 2023 11:14
Jablan schreef:
10 okt 2023 10:13


Maar goed, ik heb hier aangeslingerd omdat ik de neutrale berichtgeving ver te zoeken vind.
Neutrale berichtgeving over deze oorlogssituatie in Israel en Gaza?
Met al die verschillende religies hier in Nederland?
Met miljoenen christenen die zowel een hekel hebben aan joden als aan islamieten?
Neutrale berichtgeving bestaat niet.

witte angora
Berichten: 31968
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

angel1978 schreef:
10 okt 2023 11:28
Bezorgdeburger schreef:
10 okt 2023 11:14
Jablan schreef:
10 okt 2023 10:13


Maar goed, ik heb hier aangeslingerd omdat ik de neutrale berichtgeving ver te zoeken vind.
Neutrale berichtgeving over deze oorlogssituatie in Israel en Gaza?
Met al die verschillende religies hier in Nederland?
Met miljoenen christenen die zowel een hekel hebben aan joden als aan islamieten?
Neutrale berichtgeving bestaat niet.
Objectief dan, gewoon de feiten?

witte angora
Berichten: 31968
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

angel1978 schreef:
10 okt 2023 10:22
Volgende stap is een duurder nacht/wintertarief dan het dal/zomertarief, lijkt mij.
Dat hebben we al, dat heet 'variabel'
Toch denk ik wel dat het uiteindelijk die kant op gaat. Juist omdat er overdag teveel stroom is, en 's avonds/'s nachts te weinig. M.i. is het een kwestie van tijd voordat het daltarief naar overdag gaat, zo tussen 10.00 en 16.00 uur. Dan kunnen mensen gewoon overdag de was doen, in plaats van midden in de nacht om 4 cent uit te sparen. Of ze laden overdag goedkoop de auto op, in plaats van midden in de nacht.

Maar dat is een beslissing die in Den Haag ligt. Tot die tijd kunnen energiebedrijven enkel de vinger aan de pols houden door beide tarieven tegelijk te trekken.

angel1978
Berichten: 11250
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door angel1978 »

witte angora schreef:
10 okt 2023 11:34
angel1978 schreef:
10 okt 2023 11:28
Bezorgdeburger schreef:
10 okt 2023 11:14


Neutrale berichtgeving over deze oorlogssituatie in Israel en Gaza?
Met al die verschillende religies hier in Nederland?
Met miljoenen christenen die zowel een hekel hebben aan joden als aan islamieten?
Neutrale berichtgeving bestaat niet.
Objectief dan, gewoon de feiten?
Ook niet. Zelfs dan moet je keuze maken in welke feiten je wel en niet weergeeft ( het is immers onmogelijk om ALLE feiten te geven, dan krijg je een oneindig lang stuk ) en welk belang je aan bepaalde feiten geeft. Ook de volgorde waarin je dingen schrijft geeft kleur.
Je kan op z'n hoogst proberen om je eigen opvatting en ideeën ( die er ook altijd zijn ) zo min mogelijk je stuk te laten kleuren en zo genuanceerd mogelijk te schrijven.

Een feit is objectief. De weergave ervan niet.

angel1978
Berichten: 11250
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door angel1978 »

witte angora schreef:
10 okt 2023 11:40
angel1978 schreef:
10 okt 2023 10:22
Volgende stap is een duurder nacht/wintertarief dan het dal/zomertarief, lijkt mij.
Dat hebben we al, dat heet 'variabel'
Toch denk ik wel dat het uiteindelijk die kant op gaat. Juist omdat er overdag teveel stroom is, en 's avonds/'s nachts te weinig. M.i. is het een kwestie van tijd voordat het daltarief naar overdag gaat, zo tussen 10.00 en 16.00 uur. Dan kunnen mensen gewoon overdag de was doen, in plaats van midden in de nacht om 4 cent uit te sparen. Of ze laden overdag goedkoop de auto op, in plaats van midden in de nacht.

Maar dat is een beslissing die in Den Haag ligt. Tot die tijd kunnen energiebedrijven enkel de vinger aan de pols houden door beide tarieven tegelijk te trekken.
Beiden hebben we al.
Het variabele tarief differentieert in maanden waarin stroom en gas duur zijn en dus het tarief hoog en andersom.
Het dynamische contract differentieert in momenten op de dag / week waarin stroom en gas in overvloed zijn en wanneer er tekort is.

Dit zijn dus geen 'volgende stappen' maar reeds genomen stappen.. Of en wanneer de bulk hiervoor kiest is een ander verhaal en daar kan politiek best iets in betekenen, maar belangrijker is de technologische ontwikkeling.

witte angora
Berichten: 31968
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

angel1978 schreef:
10 okt 2023 11:40
witte angora schreef:
10 okt 2023 11:34
angel1978 schreef:
10 okt 2023 11:28


Neutrale berichtgeving bestaat niet.
Objectief dan, gewoon de feiten?
Ook niet. Zelfs dan moet je keuze maken in welke feiten je wel en niet weergeeft ( het is immers onmogelijk om ALLE feiten te geven, dan krijg je een oneindig lang stuk ) en welk belang je aan bepaalde feiten geeft. Ook de volgorde waarin je dingen schrijft geeft kleur.
Je kan op z'n hoogst proberen om je eigen opvatting en ideeën ( die er ook altijd zijn ) zo min mogelijk je stuk te laten kleuren en zo genuanceerd mogelijk te schrijven.

Een feit is objectief. De weergave ervan niet.
Ergens is dat ook wel zo. Als je alle feiten wil over Gaza, dan kom je minimaal op dit uit: https://nl.wikipedia.org/wiki/Gazastrook

Ook over de Krim is wel een en ander te zeggen dat het allemaal aanzienlijk nuanceert. https://nl.wikipedia.org/wiki/Krim

Maar wie gaat dat allemaal zitten lezen? En is het nodig?

Bezorgdeburger

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

angel1978 schreef:
10 okt 2023 11:40
witte angora schreef:
10 okt 2023 11:34
angel1978 schreef:
10 okt 2023 11:28


Neutrale berichtgeving bestaat niet.
Objectief dan, gewoon de feiten?
Ook niet. Zelfs dan moet je keuze maken in welke feiten je wel en niet weergeeft ( het is immers onmogelijk om ALLE feiten te geven, dan krijg je een oneindig lang stuk ) en welk belang je aan bepaalde feiten geeft. Ook de volgorde waarin je dingen schrijft geeft kleur.
Je kan op z'n hoogst proberen om je eigen opvatting en ideeën ( die er ook altijd zijn ) zo min mogelijk je stuk te laten kleuren en zo genuanceerd mogelijk te schrijven.

Een feit is objectief. De weergave ervan niet.
Die laatste zin dus

Moneyman
Berichten: 31124
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Moneyman »

Bezorgdeburger schreef:
10 okt 2023 11:14
Met miljoenen christenen die zowel een hekel hebben aan joden als aan islamieten?
Welke miljoenen christenen hebben een hekel aan Joden?

Bezorgdeburger

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

Er zit in de basis heel groot verschil tussen jodendom en christelijk geloof:

https://www.bijbelwoord.nl/wat-is-het-v ... ristendom/

Niet iedere christen zal zich openlijk uitspreken tegen een andere gelovige maar vraag het eens aan een SGP-er wat die vindt van het joodse geloof.

Maar ik hoef verder geen discussie over het geloof hoor.

PGros
Berichten: 1202
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door PGros »

Je maakt nu een verschil tussen wat men van een geloof vindt en wat men vindt van de mensen die dat geloof aanhangen. Christelijke mensen vinden het geloof misschien niets maar hebben niets tegen die mensen. En zullen ze er ook niet op aanvallen.

Plaats reactie