Niks betalen en maak er een zaak van. Mijn zaak tegen saldodipje heeft 18 okt een tussenzitting. Die probeert Saldodipje nu op alle mogelijke manieren te voorkomen:
Geachte heer,
Dank voor uw bericht van 26 september jl. waarin u namens de heer L***** (cc) aangeeft niet te willen schikken.
Binnen Saldodipje is een nieuwe afweging gemaakt waarbij zij, om proces-economische redenen en zonder aansprakelijkheid te erkennen, besloten heeft de door heer L*** gevorderde betaling te voldoen. Dat betekent concreet een betaling van EUR **** (EUR **** minus EUR *****), de nakosten ad EUR *** (nu betekening niet nodig is). De wettelijke rente vanaf de dag der dagvaarding tot 18 oktober 2023 bedraagt EUR *****, het griffierecht EUR **** en kosten gemachtigde EUR **** (volgens liquidatietarief). Saldodipje zal het totaalbedrag ad EUR ****** overmaken op rekeningnummer van de heer L*** (NL******23), tenzij ik omgaand van u of de heer L***** een ander rekeningnummer verneem. Betaling zal uiterlijk nog deze week plaats vinden.
Nu Saldodipje ermee bekend is dat u - los van de ‘L*** casus’ - het door Saldodipje aangeboden product ter discussie stelt, wijst ik ten overvloede nog op het volgende. Omdat de door de heer L****** gestelde ‘schade’ is vergoed, heeft hij geen belang bij de onder III in de dagvaarding gevorderde verklaring voor recht. Ik verwijs daartoe voor zoveel nodig (onder meer) naar ECLI:NL:HR
![:2015:](//cdn.jsdelivr.net/gh/twitter/twemoji@latest/assets/svg/2015.svg)
760 op grond waarvan ‘de mogelijkheid van schade aannemelijk moet zijn’. Als al sprake zou zijn van schade, hetgeen wordt betwist, dan bestaat deze (dus) niet langer. Aan een verklaring voor recht komt dus geen zelfstandige betekenis toe (zie ook ECLI:GHSHE
![:2004:](//cdn.jsdelivr.net/gh/twitter/twemoji@latest/assets/svg/2004.svg)
AQ5631). Genoegdoening of het door u meermaals benoemde ‘bredere belang’ (dat voorbij gaat aan het belang van de heer L*****) is evenmin een toereikend belang. Dat laatste ‘belang’ is bovendien hooguit een taak van de wetgever en/of toezichthouder.
Gelet op het bovenstaande hoeft de zitting geen doorgang te vinden. Ik zal de kantonrechter dienovereenkomstig berichten en u daarvan een kopie sturen.
Met vriendelijke groet,