Ferratum minileningen en Trust and Law incasso

Een lening afgesloten of van plan dit te gaan doen? Bespreek het in dit topic.
lisa12345
Berichten: 41
Lid geworden op: 04 mei 2023 18:24

Re: Ferratum minileningen en Trust and Law incasso

Ongelezen bericht door lisa12345 »

Echter zal SD dan NOOIT gestopt worden.. en volgens mij was dat het doel van Xwiljoenen. @16again jij zegt: Wat mij betreft kan het niet zo zijn dat SD met een uit het verband getrokken AFM uitspraak de klanten de stuipen op het lijf blijft jagen met dreiging van juridische stappen, maar tegelijk overduidelijk bang is voor nieuwe jurisprudentie.

Helaas verwijst trust and law wel degelijk naar de uitspraak van januari 2023… wat natuurlijk belachelijk is, maar helaas gebeurd het wel.

16again
Berichten: 16156
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Ferratum minileningen en Trust and Law incasso

Ongelezen bericht door 16again »

Beschikt xwiljoenen niet over een soortgelijke klant, die zich kan voegen in deze zaak?

Cro
Berichten: 2086
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Ferratum minileningen en Trust and Law incasso

Ongelezen bericht door Cro »

Wat ik vaak een beetje vreemd blijf vinden is waarom benoemt men deze mensen die hier lenen vaak als kwetsbaar, met als argument ze kunnen geen kant op en dergelijke, dus lenen ze bij partijen als deze, maar wil men ze aan de andere kant wel gebruiken als pionnen in het schaakspelletje met diezelfde partijen.

Waarom doet Xwiljoenen niet bijvoorbeeld via een misteryshopper achtige constructie iemand die geen persoonlijke dan wel financiële issues heeft een lening laten aangaan bij deze partijen om dan via die weg het juridische traject aan te gaan en de rechtszaak af te dwingen door dan simpelweg niet te schikken.

Lady1234
Berichten: 27232
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ferratum minileningen en Trust and Law incasso

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar er wordt helemaal niet “geschikt”.

Bezorgdeburger
Berichten: 650
Lid geworden op: 09 aug 2022 08:30

Re: Ferratum minileningen en Trust and Law incasso

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

Ik begrijp de discussie niet helemaal in dit onderwerp.

Gaat het hierom?

https://archive.ph/2023.07.25-181033/ht ... -boekhoorn

Maar dat gaat toch niet over de rente en garantstelling?

Cro
Berichten: 2086
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Ferratum minileningen en Trust and Law incasso

Ongelezen bericht door Cro »

Lady1234 schreef:
14 okt 2023 14:58
Maar er wordt helemaal niet “geschikt”.
Uit de post van Soeverein haal ik dat Saldodipje feitelijk een schikking aanbied door het volledige geëiste bedrag aan te bieden voordat de rechtbank tot uitspraak over gaat. Als Soeverein dat accepteert en de zaak daarna niet doorzet, waardoor het dan niet meer tot een uitspraak komt is dat gewoon een schikking op die punten.

Zie ook: https://www.rechtspraak.nl/juridische-b ... kking.aspx

Lady1234
Berichten: 27232
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ferratum minileningen en Trust and Law incasso

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Bezorgdeburger schreef:
14 okt 2023 15:11
Ik begrijp de discussie niet helemaal in dit onderwerp.

Gaat het hierom?

https://archive.ph/2023.07.25-181033/ht ... -boekhoorn

Maar dat gaat toch niet over de rente en garantstelling?
Dit heeft er niets mee van doen.

lisa12345
Berichten: 41
Lid geworden op: 04 mei 2023 18:24

Re: Ferratum minileningen en Trust and Law incasso

Ongelezen bericht door lisa12345 »

@sacredfour hoop “discussie” hier gaande, wat gaat de stichting nu doen?

Bezorgdeburger
Berichten: 650
Lid geworden op: 09 aug 2022 08:30

Re: Ferratum minileningen en Trust and Law incasso

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

Lady1234 schreef:
14 okt 2023 16:25
Bezorgdeburger schreef:
14 okt 2023 15:11
Ik begrijp de discussie niet helemaal in dit onderwerp.

Gaat het hierom?

https://archive.ph/2023.07.25-181033/ht ... -boekhoorn

Maar dat gaat toch niet over de rente en garantstelling?
Dit heeft er niets mee van doen.
Help me even @lady1234 /. Om welke uitspraak gaat het dan wel?


Bezorgdeburger
Berichten: 650
Lid geworden op: 09 aug 2022 08:30

Re: Ferratum minileningen en Trust and Law incasso

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

Lady1234 schreef:
14 okt 2023 18:28
Kwestie met de AFM.

https://uitspraken.rechtspraak.nl/#!/de ... :2021:2276
Dank. Maar dit is uitspraak uit 2021.
Uit @Soeverein zijn berichten begrijp ik dat Saldo Dipje / Ferratum verwijzen naar uitspraak van Januari 2023? Toch?

Cro
Berichten: 2086
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Ferratum minileningen en Trust and Law incasso

Ongelezen bericht door Cro »


lisa12345
Berichten: 41
Lid geworden op: 04 mei 2023 18:24

Re: Ferratum minileningen en Trust and Law incasso

Ongelezen bericht door lisa12345 »

Cro schreef:
14 okt 2023 19:17
Dat is volgens mij deze zaak: https://uitspraken.rechtspraak.nl/#!/de ... T:2023:415
Het gaat inderdaad om deze uitspraak. Trust and law en Saldodipje verwijzen naar deze uitspraak.

Moneyman
Berichten: 30264
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ferratum minileningen en Trust and Law incasso

Ongelezen bericht door Moneyman »

Cro schreef:
14 okt 2023 15:18
Lady1234 schreef:
14 okt 2023 14:58
Maar er wordt helemaal niet “geschikt”.
Uit de post van Soeverein haal ik dat Saldodipje feitelijk een schikking aanbied door het volledige geëiste bedrag aan te bieden voordat de rechtbank tot uitspraak over gaat. Als Soeverein dat accepteert en de zaak daarna niet doorzet, waardoor het dan niet meer tot een uitspraak komt is dat gewoon een schikking op die punten.

Zie ook: https://www.rechtspraak.nl/juridische-b ... kking.aspx
Nee. Er is geen sprake van een schikking, maar slechts van een betaling die vergezeld gaat van een waarschuwing om niet door te procederen.

Lady1234
Berichten: 27232
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ferratum minileningen en Trust and Law incasso

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Drie dagen geleden schreef Soeverein dat Saldodipje nog deze week de betaling zou verrichten. Ben benieuwd of dat ook gaat gebeuren.

Soeverein
Berichten: 63
Lid geworden op: 30 jul 2022 01:45

Re: Ferratum minileningen en Trust and Law incasso

Ongelezen bericht door Soeverein »

Cro schreef:
14 okt 2023 15:18
Lady1234 schreef:
14 okt 2023 14:58
Maar er wordt helemaal niet “geschikt”.
Uit de post van Soeverein haal ik dat Saldodipje feitelijk een schikking aanbied door het volledige geëiste bedrag aan te bieden voordat de rechtbank tot uitspraak over gaat. Als Soeverein dat accepteert en de zaak daarna niet doorzet, waardoor het dan niet meer tot een uitspraak komt is dat gewoon een schikking op die punten.

Zie ook: https://www.rechtspraak.nl/juridische-b ... kking.aspx
Er viel niks te accepteren door mij. Ze hebben eenzijdig besloten om mijn vordering toe te kennen en me gewoon dat geld over te maken. Daar stond niks tegenover vanaf mijn kant. Hierdoor is wel de basis voor het voeren van deze zaak weggevallen en blijft alleen nog het zogenaamde 'verklaring van recht' over. De vraag is of de Rechtbank op het verzoek van Saldodipje ingaat om de zaak niet te laten voorkomen. De immateriële schade kan ik zeker wel "hard" maken maar het is ook daar de vraag of dit als onderdeel van deze zaak mee kan tellen (ik vermoed van niet).
Ik wil nog wel even ingaan op reacties richting Xwiljoenen (Gerhard). Ik heb tot nu to €25 betaald. That's it. Het belang is bij Gerhard niet het geld maar het stoppen van Saldodipje. Lees ook even deze twee artikelen en baseer daar je oordeel op:

https://www.volkskrant.nl/a-befd046b

https://www.volkskrant.nl/a-babe44c1

Soeverein
Berichten: 63
Lid geworden op: 30 jul 2022 01:45

Re: Ferratum minileningen en Trust and Law incasso

Ongelezen bericht door Soeverein »

Lady1234 schreef:
14 okt 2023 23:32
Drie dagen geleden schreef Soeverein dat Saldodipje nog deze week de betaling zou verrichten. Ben benieuwd of dat ook gaat gebeuren.
Ik heb een betalingsbewijs gekregen op donderdag (een pdf zonder rekeningnummers erop maar wel een omschrijving en een geldbedrag). Tot op heden echter nog geen € gestort. Ik verwacht dat het er maandag staat en zo niet dan heeft SD de boel voor de gek gehouden.

Soeverein
Berichten: 63
Lid geworden op: 30 jul 2022 01:45

Re: Ferratum minileningen en Trust and Law incasso

Ongelezen bericht door Soeverein »

Cro schreef:
14 okt 2023 19:17
Dat is volgens mij deze zaak: https://uitspraken.rechtspraak.nl/#!/de ... T:2023:415
De AFM heeft zich met deze zaak verslikt. Ze hadden zich beter moeten voorbereiden. Saldodipje heeft de rechtbank ervan weten te overtuigen dat klanten die geen garantsteller aandragen die boete wegens wanprestatie krijgen. De rechtbank is er dus vanuit gegaan dat iedereen die een lening wil afsluiten een garantsteller aan zal dragen en die boete alleen wordt uitgedeeld indien dit criterium niet gehaald wordt. Hier wordt ook ten onrechte dus door de rechtbank geloofd dat je eigenlijk geen lening af kunt sluiten als je van te voren weet dat je geen garantsteller hebt. Dat is echter wél zo! In werkelijkheid heeft saldodipje zelfs liever dat je geen garantsteller hebt want daar kunnen ze hun geld mee verdienen. Als iemand al een garantsteller heeft weten te vinden en alle data aangeleverd heeft dan keuren ze die alsnog af. Ik heb nog nooit iemand gesproken die mét garantsteller een lening afgesloten heeft bij Saldodipje. Indien iemand dat wel voor elkaar gekregen heeft hoor ik dat dan ook graag.

Soeverein
Berichten: 63
Lid geworden op: 30 jul 2022 01:45

Re: Ferratum minileningen en Trust and Law incasso

Ongelezen bericht door Soeverein »

En dus: die boetes zijn onderdeel van de lening. Als jij aangeeft van te voren dat je geen garantsteller hebt dan staat Saldodipje jou gewoon toe om een lening af te sluiten terwijl dan bij alle partijen al bekend is dat die boete er bij in zit. Dus geen zogenaamde "na-kosten".

Moneyman
Berichten: 30264
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ferratum minileningen en Trust and Law incasso

Ongelezen bericht door Moneyman »

Soeverein schreef:
15 okt 2023 02:15
De AFM heeft zich met deze zaak verslikt. Ze hadden zich beter moeten voorbereiden. Saldodipje heeft de rechtbank ervan weten te overtuigen dat klanten die geen garantsteller aandragen die boete wegens wanprestatie krijgen. De rechtbank is er dus vanuit gegaan dat iedereen die een lening wil afsluiten een garantsteller aan zal dragen en die boete alleen wordt uitgedeeld indien dit criterium niet gehaald wordt. Hier wordt ook ten onrechte dus door de rechtbank geloofd dat je eigenlijk geen lening af kunt sluiten als je van te voren weet dat je geen garantsteller hebt. Dat is echter wél zo!
Klopt. Eerder schreef ik daarover al:
Moneyman schreef:
13 apr 2023 09:24
De rechtbank heeft in deze bestuursrechtelijke kwestie eigenlijk gezegd dat:

- de boete wegens het niet hebben van een externe garantsteller in beginsel niet tot de totale kosten, horend bij het krediet, horen;
- dat het standpunt dat anders kan zijn als de stelling van de AFM dat dit onderdeel van het verdienmodel waar is, nog onvoldoende is onderbouwd.

Hoe dit uitpakt in eventuele civielrechtelijke procedures is natuurlijk maar zeer de vraag. Veel zal afhangen van de manier waarop in dergelijke gevallen verweer wordt gevoerd. Het belang van een class action (met zo veel mogelijk benadeelden!) wordt hiermee wel een stuk groter.

Persoonlijk vind ik dat op dit vonnis nog wel het nodige af te dingen valt. Ik mag hopen dat er beroep tegen is ingesteld. Als er, zoals door de rechtbank zelf is bepaald (zie hieronder), gekeken moet worden naar de feitelijke gevolgen voor de consument, dan had in mijn optiek -bij het feitencomplex van deze casus- de uitkomst anders moeten zijn.
Op grond van vaste jurisprudentie van het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb; zie onder meer de uitspraken van 3 mei 2016 (ECLI:NL:CBB:2016:104) en 7 december 2016 (ECLI:NL:CBB:2016:363)) dient, mede gelet op het beschermingsdoel van de Consumentenkredietrichtlijn, bij de beantwoording van de vraag of in het kader van de kredietverstrekking in rekening gebrachte kosten kunnen worden gerekend tot de totale kosten van het krediet voor de consument, niet zozeer een formeel-juridische benadering te worden gevolgd, maar dient veeleer te worden gekeken naar de feitelijke gevolgen voor de consument.

Plaats reactie