LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Indentificatieplicht voor de schooljeugd onder de 14 jaar???
Indentificatieplicht voor de schooljeugd onder de 14 jaar???
Indentificatieplicht is er niet alleen voor jongeren van boven de 14 jaar maar ook voor jongeren onder de 14 jaar. Mijn zoon 12 jaar heeft een paspoort of indentiteitskaart nodig om zich te laten registreren voor het middelbaar onderwijs. Anders kan hij niet worden ingeschreven en kan hij niet naar school, terwijl de leerplicht hem verplicht om naar school te gaan. Voor de meesten onder ons maakt het financieel niets uit een paspoort meer of minder, maar voor een grote groep minder bedeelden is dit weer het zoveelste geval van geldklopperij. Immers de scholen beschikken toch al over het sofinummer van het kind en een uittreksel van het bevolkingsregister. Waarom worden scholen door de overheid verplicht tot een paspoort/indentiteits controle, waardoor de meeste huishoudens onnodig op kosten worden gejaagd?
Re: Indentificatieplicht voor de schooljeugd onder de 14 jaar???
Hier past alleen maar een hele diepe zucht. Het staat in de wet en dus heb je je er aan te houden. Als je ergens gaat werken moet je ook een kopie hebben van een identiteitsbewijs en als ze boven de 14 komen moeten ze dat ding zoiezo hebben, dus waar gaat het dan om? De kosten zijn dus niet onnodig, maar hoognodig.
sjonge sjonge karr-1 wat ben jij toch een negatief persoon.
ik ving eigenlijk dat je veel te veel koffie dinkt
ik ving eigenlijk dat je veel te veel koffie dinkt
-
Wat ik eruit begrijp is dat het kind éénmalig zijn identiteit moet aantonen om geregistreerd te worden bij de school, dat is het toch? Er is geen identificatieplicht voor dagelijks naar school te gaan maar wel een redelijk verzoek dat u kunt aantonen dat dat kind daadwerkelijk degene is die u zegt door middel van een identificatie.
Als het kind bijgeschreven staat in uw paspoort zal u even mee moeten, wat logisch is bij een inschrijving van een minderjarige. Als het kind nergens bijgeschreven staat is dat een manco van uw zijde, tenslotte kan het voorkomen dat u naar het buitenland wil met de kinderen en dan zult u toch ook aan moeten tonen dat dat kind van u is.
Het kind behoeft geen eigen paspoort maar moet wel bijgeschreven staan bij het paspoort van 1 van de ouders.
[edit]
in deze vind ik karr niet zozeer negatief maar nogal realistisch en straight to the point, iets wat niet iedereen kan waarderen, echter heeft hij imho wel gelijk.
Als het kind bijgeschreven staat in uw paspoort zal u even mee moeten, wat logisch is bij een inschrijving van een minderjarige. Als het kind nergens bijgeschreven staat is dat een manco van uw zijde, tenslotte kan het voorkomen dat u naar het buitenland wil met de kinderen en dan zult u toch ook aan moeten tonen dat dat kind van u is.
Het kind behoeft geen eigen paspoort maar moet wel bijgeschreven staan bij het paspoort van 1 van de ouders.
[edit]
in deze vind ik karr niet zozeer negatief maar nogal realistisch en straight to the point, iets wat niet iedereen kan waarderen, echter heeft hij imho wel gelijk.
Als je dmv een uittreksel van het bevolkingsregister en het sofinummer [dubbele controle] kunt aantonen dat het om jouw kind gaat. Als de basisschool dmv de formulieren die zij naar het voortgezet ondewijs sturen ook nog eens bevestigen dat het inderdaad om jouw kind gaat dan is de rest wat volgt alleen maar geldklopperij waar de overheid/lokale overheid financieel beter van wordt. Het voegt verder niets meer toe aan de informatie die al verstrekt is.
-
hoe kan je door middel van een uittreksel en een sofinummer bepalen dat de gegevens die verstrekt kloppen met het kind wat jij meeneemt? Kan ik bijvoorbeeld een uittreksel en sofinummer van mijn kind gebruiken om de ongeveer evenoude buurjongen aan scholing te helpen?
Een kind van onder de 14 jaar hoeft zich in nederland niet te indentificeren, dat is wettelijk bepaald. als een kind die dat bij welke organisatie dan wel zou moeten doen, is dit in strijd met de wet indentificatie zoals die per 1 januari 2005 in werking is getreden. Niet iedereen heeft een paspoort er zijn ook zat mensen met een indentiteitskaart daar kun je moeilijk je kinderen op bij laten schrijven.
Ps. ook zijn er in Nederland genoeg mensen die zich geen vakanties kunnen veroorloven, laat staan in het buitenland.
Ps. ook zijn er in Nederland genoeg mensen die zich geen vakanties kunnen veroorloven, laat staan in het buitenland.
De basisschool zal absoluut geen medewerking verlenen om jouw buurjongen zich te laten presenteren, bij het voortgezet onderwijs, met de gegevens van jouw kinderen.
Blij dat je dit zelf vraagt. Kinderen van 12 werken nog niet en zijn nog niet 14 jaar. Dus om jouw vraag nog wat aan te scherpen: waar heb jij het in vredesnaam over?!Als je ergens gaat werken moet je ook een kopie hebben van een identiteitsbewijs en als ze boven de 14 komen moeten ze dat ding zoiezo hebben, dus waar gaat het dan om?
Een vraag trouwens die bij 95% van jouw bijdragen kan worden opgetekend. Heb je al eens overwogen om je tot alleen lezen te beperken?
Mensen blijf bij het onderwerp. Ik wil nog even terug komen op het bijschrijven van de kinderen in het paspoort. Hiermee kan je ook met je buurjongen op stap. Immers er zitten geen pasfoto's van de kinderen bij. Dus dit is ook geen toegevoegt bewijs van wie wie is.
De meest logische weg om fraude te voorkomen is, dat de scholen zelf een pasfoto van de kinderen toevoegt op het aanmeldingsformulier. Gezien het feit dat er jaarlijks klassenfoto's door de schoolfotograaf wordt gemaakt, zijn de kosten voor zo'n foto te verwaarlozen. Besparing voor een gemiddeld gezin met 2 kinderen ongeveer €60,- en de kans op fraude is nihil.
-
Dat is niet helemaal waar. De wet van 2005 is een uitbreiding en stelt dat het niet kunnen tonen van een geldige identificatie strafbaar is voor iedereen van 14 jaar en ouder. Dat wil dus niet zeggen dat men geen identificatie moet hebben.Een kind van onder de 14 jaar hoeft zich in nederland niet te indentificeren
In 1994 is er een wet aangenomen die betrekking heeft op iedereen van 12 jaar en ouder. Bij diverse instanties zal men, als men 12 jaar is of ouder, zich moeten kunnen identificeren of legetimeren. Ik ben niet zo thuis hierin maar ik neem aan dat overheidsinstanties zoals uitkeringsinstanties en mogelijk dus ook scholen hierin voorzien zijn.
Stel je hebt een familie, zeg even niet welke nationaliteit, en deze hebben illegalen familieleden uit het buitenland over de vloer. Toevallig wil neefje hier in nederland helemaal niet meer naar school maar de illegale wel, ruilen is dan heel handig. De een verlaat nederland zonder dit even te vermelden en gaat gezellig in zijn land van herkomst wat werken (zou t?). De illegaal is zonder paspoort wel heel gauw op zijn plek gezet.
Denk dat dit is opgezet om de illegalen en omruilen van kinderen door buitenlanders zo moeilijk mogelijk te maken. Dus die lui moeten foto/papieren inleveren tja en wij nederlanders dus ook. Helaas.
Denk dat dit is opgezet om de illegalen en omruilen van kinderen door buitenlanders zo moeilijk mogelijk te maken. Dus die lui moeten foto/papieren inleveren tja en wij nederlanders dus ook. Helaas.
Sinds het meisje van Nulde, die ook spoorloos verdween, heeft de regering een onderzoek ingesteld of de gegevens die de scholen hebben verstrekt overeen kwamen met de werkelijkheid. De conclusie was verontrustend 400 leerlingen waren niet traceerbaar of gewoon weg niet te bestaan. Uiteindelijk bleek dat de meeste niet traceerbare leerlingen fictief door de scholen zelf in de boeken te zijn gezet De hieruit voortvloeiende maatregel en gedragcode gaat als volgt: De leerling wordt door zijn huidige school uitgeschreven. Zodra de leerling aangemeld wordt op de volgende school stuurd zijn huidige school het uitschrijfformulier naar de desbetreffende school. Deze op zijn beurt stuurt de in-en uitschrijfgegevens terug naar de oude school zodat de leerlingen altijd traceerbaar blijven en toestanden zoals het meisje van nulde, die maanden van school werd gehouden, probeert men op deze manier voor te voorkomen. Misbruik maken kan altijd maar moet er voor een enkeling een hele maatschappij opdraaien? Met een overbodig indentiteitskaart of paspoort gebeurt dat wel.
Er is immiddels een leerplichtambtenaar ingeschakeld, het verhaal is voor hem ook nieuw en hij is niet op de hoogte dat scholen zomaar een aanvullende indentificatieplicht mogen vragen aan de ouders van leerlingen die van school veranderen. Immiddels is wel gebleken dat meerdere scholen zich hiervan bedienen. Wat volgt is het antwoord van de leerplicht ambtenaar. Dit kan enkele dagen duren.
Zou chippen geen oplossing zijn?
Ik wil graag nog even terug komen op het allochtone neefje, die de plaats van een ander in zal gaan nemen? Ik vindt dit verhaal zeer onwaarschijnlijk. Ten eerste kan ik mij niet voorstellen dat je je eigen kind terug gaat sturen naar een economisch of politiek instabiel land met weinig of geen sociale voorzieningen en economische vooruitzichten. Immers dit is toch altijd de reden waarom ouders hun land van herkomst verlaten. Ten tweede als het kind naar het voortgezet onderwijs gaat gebeurd dat altijd met een aantal medescholieren en is regio gebonden. Het kind zal door zijn medescholieren dan al snel door de mand vallen. Mocht het kind buiten de regio geplaatst worden dan zullen de ouders ook mee moeten verhuizen en heb je een bewijs van uitschrijving van de gemeente nodig, als de leerling op een school buiten de regio geplaatst is, word dit altijd door de leerlingambtenaar getoetst om fraude te voorkomen. Ik denk niet dat er allochtonen gezinnen zijn die deze prijs willen betalen.
Laatst gewijzigd door danvan op 09 mar 2005 15:47, 1 keer totaal gewijzigd.
De leerplichtambtenaar heeft zeer snel gereageerd. Het is onacceptabel dat de scholen een eenmalige indentificatieplicht instellen als zijnde een wettelijke bepaling. ook mogen scholen geen leerlingen, om deze zelf ingestelde bepaling, weigeren. De scholen kunnen nimmer aantonen dat deze verpichting in de wet is opgenomen. Daarom mogen en moeten ouders zich hier tegen gaan verweren.
Buiten het kosten plaatje om is dit duidelijk een principiële zaak. Als wij als ouders dit toestaan dan moeten we straks ook in de supermarkt onze gegevens tonen om boodschappen te mogen doen of bij de snackbar, tankstation et cetera. We leven al in een pseudo autoritaire staat. In een autoritaire staat staan de mensen ter beschikking van de regering. In een psuedo autoritaire staat staan de gegevens van de mensen ter beschikking van de regering. Moeten wij dan ook nog onze gegevens ter beschikking stellen aan onze samenleving? Dit is in strijd met de wet op de privacy.
Buiten het kosten plaatje om is dit duidelijk een principiële zaak. Als wij als ouders dit toestaan dan moeten we straks ook in de supermarkt onze gegevens tonen om boodschappen te mogen doen of bij de snackbar, tankstation et cetera. We leven al in een pseudo autoritaire staat. In een autoritaire staat staan de mensen ter beschikking van de regering. In een psuedo autoritaire staat staan de gegevens van de mensen ter beschikking van de regering. Moeten wij dan ook nog onze gegevens ter beschikking stellen aan onze samenleving? Dit is in strijd met de wet op de privacy.
Laatst gewijzigd door danvan op 09 mar 2005 15:50, 2 keer totaal gewijzigd.
danvan dus jij dacht dat je nog enige privacy had? hahahaha dream on...
Ik heb het niet over mijn eigen privacy, maar over de wet op de privacy en dat is het terrein van onze overheid. Natuurlijk hebben wij hier met een pseudo autoritair systeem geen privacy meer. Maar dat geldt voor iedereen. De omschakeling naar een autoritair systeen is alleen nog een kwestie van de knop omdraaien. Helaas heeft dit verder niets met het onderwerp te maken en zou het prettig zijn als wij ons met het onderwerp "indentificatieplicht onder 14 jaar" bezig houden, want in Nederland blijkt dat er heel veel ouders niet goed op de hoogte te zijn, met wat er wel-en niet mag, op dit gebied.