Tuurlijk kun je veel aan de ogen en gezichtsuitdrukking zien maar niet alles en zeker kun je waanzinnigheid er niet uithalen zoals Dr. Jablan wel meent te kunnen.
Ik kan je vertellen dat de meeste mensen die door mensen met beroepen als ikzelf, maar ook politie-agenten, als "gevaarlijk" worden herkend, dat worden juist vanwege de blik in hun ogen. Die straalt letterlijk doodsheid/ waanzin uit. We noemen dat ook wel vissen-ogen.
Ik vermoed dat Jablan precies daarop doelt. En nee, dat is uiteraard geen medische diagnose, maar wel een trefzekere graadmeter. Ik heb althans geleerd die blik nóóit te negeren.
Nieuw wetenschappelijk nog niet beschreven symptoom van waanzin. Kijk in de ogen mensen. Een leek kan dan constateren dat iemand waanzinnig is of niet.
Het is zoals Moneyman beschrijft. Vraag anders de zielzorgers in je omgeving, die kennen en herkennen het ook.
Ik vermoed dat Jablan precies daarop doelt. En nee, dat is uiteraard geen medische diagnose, maar wel een trefzekere graadmeter. Ik heb althans geleerd die blik nóóit te negeren.
Honderd procent raak. Het punt 'nooit negeren' werkt bij mij iets anders: 'nooit vergeten en er altijd rekening mee houden.' Maar dat zal door het verschil in werk zijn - jij ziet mensen op incidentele basis, ik regelmatig en ik zie ook mensen eruit terugkomen of juist erin afglijden.
Toch handig, een psychiater op het forum. De GGZ is al zo overbelast, kan je hier zo een diagnose krijgen. Zelfs zonder je eigen risico aan te spreken.
Zo zie je maar, het hele forum bij elkaar biedt alles.
Mensen die menen anderen te mogen betitelen als "wit" zijn voor mij net zo af als wanneer iemand van kleur een neger wordt genoemd.
Goed, dan heb ik het in het vervolg over oud-roze huidskleur. Lekker dubieus en dubbelzinnig. Of zullen we het in de toekomst hebben over mensen van vermoedelijk Kaukasische afkomst?
Tuurlijk kun je veel aan de ogen en gezichtsuitdrukking zien maar niet alles en zeker kun je waanzinnigheid er niet uithalen zoals Dr. Jablan wel meent te kunnen.
Ik kan je vertellen dat de meeste mensen die door mensen met beroepen als ikzelf, maar ook politie-agenten, als "gevaarlijk" worden herkend, dat worden juist vanwege de blik in hun ogen. Die straalt letterlijk doodsheid/ waanzin uit. We noemen dat ook wel vissen-ogen.
Wat het spreken betreft: ik denk dat Baudet in de media voldoende zichtbaar is om zijn lichaamstaal, gezichtsuitdrukking enzovoorts te kunnen analyseren. Iets wat Jablan in het kader van zijn werk dagelijks zal moeten doen. De dingen die Baudet zegt zijn volgens mij ook voldoende duidelijk. En als je het weten wil: voor mijn gevoel is er nog een tweede Baudet. Een Baudet achter het masker dat hij nu steeds weer laat zien, het masker van slachtofferschap, grootsheid en permanente verontwaardiging. En ik denk dat je die tweede Baudet niet wil leren kennen. Ik zou zelf eerder voor een andere diagnose gaan, wel in dezelfde DSM-hoek trouwens.
Je kunt aan zijn ogen overduidelijk zien dat er iets niet goed is. Die man is m.i. een gevaar voor de samenleving, en niet zo'n klein beetje ook. En geloof me: het zou zomaar kunnen dat er een moment komt dat velen zullen verzuchten: 'die vent met die paraplu had nog veel harder moeten meppen'.
Honderd procent raak. Het punt 'nooit negeren' werkt bij mij iets anders: 'nooit vergeten en er altijd rekening mee houden.' Maar dat zal door het verschil in werk zijn - jij ziet mensen op incidentele basis, ik regelmatig en ik zie ook mensen eruit terugkomen of juist erin afglijden.
Het zijn, denk ik, verschillende woorden voor hetzelfde effect
Veel mensen zie ik overigens (helaas) ook regelmatig (soms wekelijks). Dat afglijden maak ik vaak vanaf moment nul al mee.
Dat afglijden maak ik vaak vanaf moment nul al mee.
Eh... ja. En het gekke is dat als de boel in één keer ontploft bijna iedereen in shock is omdat ze dat niet aan zagen komen. Terwijl de signalen al lang van tevoren zichtbaar waren. Je moet mensen enkel kunnen lezen - begrijpend lezen, wel te verstaan, observeren zonder oordeel. Dan zie je vanzelf wel welke kant de progressie op gaat. Weinigen kunnen dat, dat is me intussen wel duidelijk. Vorige week werd in een luchtopklaringsgesprek toegegeven dat mijn antenne wel erg goed is ingesteld. Dan denk ik: maar waarom zien al die anderen dat dan niet?
Misschien is dat ook wel zo, Jablan. En misschien kan ik die gave meer gaan inzetten om anderen een beetje sturing/richting te geven. Moet er nog een beetje mijn weg in vinden denk ik. Komt ook wel weer goed!
Het wordt steeds komischer, nou ook nog iemand met een “gave”.
Straks is de hele gezondheidszorg nog overbodig.
Toch is het wel fijn als mensen in een vroeg stadium al te horen krijgen: 'ik wil even met je praten, ik maak me zorgen'. Kan erg preventief werken. Het gaf ook flink wat rust toen ik mijn vader weer aan de telefoon had, verwachtend dat Ma ieder moment kon overlijden - want dat had de dokter gezegd - en zei: 'Ma is er nog wel even'. Ze heeft toen nog anderhalf jaar geleefd, en dat wist ik. Ik wist al een half jaar voor haar diagnose hoe het er voor stond - de signalen waren er, overduidelijk. Er was iets anders aan haar.
Het enige waar ik steeds weer tegen aan loop is dat er zo slecht naar me geluisterd wordt - terwijl ik achteraf steeds weer gelijk bleek te hebben.
Even een dagje achterstand forumberichten ingelopen. Moet toch zeggen dat er twee mensen hier zijn die óf veel te veel jajem hebben genomen óf zichzelf wel erg hoog inschatten. Ik hoop het eerste, ik vrees het tweede. Een bezoek bij een échte zielenknijper valt aan te raden.
Valt wel mee. Ongeveer 20% van de mensen is HSP, hoogsensitief dus. Oftewel: zij vangen signalen op die de andere 80% mist. Dat die 80% dat mist is zo erg nog niet. Het is wel jammer dat die 20% niet altijd serieus wordt genomen, terwijl ze het, steeds weer, achteraf bij het juiste eind hadden.
Misschien moet Gaza en Israel een luchtopklaringsgesprek houden? Antennes beter richten.
Ik zou zeggen: ga erheen en stel het eens voor. Misschien dat ze je meteen als mediator aanwijzen. Wordt je nog eens wereldberoemd ook. Wat wil je nog meer, op je oude dag?
Valt wel mee. Ongeveer 20% van de mensen is HSP, hoogsensitief dus. Oftewel: zij vangen signalen op die de andere 80% mist. Dat die 80% dat mist is zo erg nog niet. Het is wel jammer dat die 20% niet altijd serieus wordt genomen, terwijl ze het, steeds weer, achteraf bij het juiste eind hadden.
Signalen die de andere 80% mist?
Ik zou me hier nog eens wat meer in verdiepen voordat u zulke uitspraken doet.