Huiskamer

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
kuklos
Berichten: 10132
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door kuklos »

@Nijogeth, geef je dan ook alle mensen vanaf 70, in jouw voorbeeld, vrijstelling van ALLE belastingen? Of ben jij er ook weer een van de categorie: wel betalen, maar verder je bek houden want je stemt verkeerd?

Onkruid71
Berichten: 3019
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Nijogeth schreef:
13 nov 2023 15:22
kuklos schreef:
13 nov 2023 14:06
Daar is een medische reden voor. Alhoewel ook bij 18 de hersenen nog niet volgroeid zijn mag er dan een zekere mate van nadenken verwacht worden. Stemrecht afpakken bij 50 of ouder is gewoon discrimineren op voornamelijk politieke voorkeur en wat mij betreft is geen enkele reactie daarop ooit overtrokken genoeg, zolamg dat bij woorden blijft. Geweld is uit den boze. Uiteraard.
Je kunt talloze redenen bedenken waarom mensen op een bepaalde leeftijd geen stemrecht meer zouden moeten hebben. Net zoals je talloze redenen kunt bedenken waarom je minderjarigen geen stemrecht geeft. Ik heb er voor die eerste groep een paar op een rijtje gezet, ook al vind ik 70 een betere leeftijd dan 50.

1. Ervaring. Zoals hier al aangegeven heb je op die leeftijd vaak een bepaalde manier van denken en leven die prima bij jou past. Jezelf uit die vaste manieren krijgen is veel moeilijker. Je ziet het op de arbeidsmarkt, waar men liever een jonge gast heeft die gretig is en precies gevormd kan worden zoals een werkgever dat wil, dan een ervaren oudere werknemer die de oudere systemen van zijn vorige werkgever exact meester is en dat ook de beste manier van werken vindt.

2. Gebrek aan toekomst. Iemand van 70 jaar of ouder is toch redelijk richting het einde van zijn leven aan het gaan. Die hoeft niet verder vooruit te kijken dan de komende 20 jaar. Die zal dus niet gauw uit zijn comfortzone stappen, als het om stemmen gaat, want daar kan men niets mee winnen. Dit past overigens naadloos op mijn vaste kritiekpunt dat de meeste partijen geen echte visie meer hebben. (Zoals Theo Maassen eens zei: "Vroeger had je politici die schetsten een droom en die hadden een plan hoe die droom te verwezenlijken. En nu heb je alleen nog maar politici die schetsen een nachtmerrie en die hebben een plan die nachtmerrie te voorkomen").

3. Te weinig binding met de normale werkende mens. Als je 70 bent, dan ben je meestal met pensioen. Je hebt dus veel minder een beeld van wat er op de werkvloer speelt en waar er echt behoefte aan is in dit land.

Wat mij betreft 3 prima valide redenen. Maar in mijn ogen moet leeftijd geen rol spelen, maar moeten we wel beperkingen op het stemrecht krijgen. Jezelf informeren is een minimaal iets en wat mij betreft gaan we om de zoveel jaar een test doen om te kijken of je stemrecht mag hebben/houden. Misschien als het identiteitsbewijs vernieuwd is en opgehaald wordt, direct zo'n test erbij doen. Een simpele test met vragen om te kijken of je überhaupt snapt hoe het politieke systeem werkt.
Dat plan zou ik voor kunnen zijn onder voorwaarde, dat er overal open kaart wordt gespeeld door de politiek.

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Op 1 januari 2023 waren er 3.627.484 mensen ouder dan 65 jaar in Nederland, waarvan zelfs 2.572 ouder dan 100 jaar.

Die miljoenen zijn dan blijkbaar in ieder geval, in uw ogen, over vijf jaar onbekwaam om een stem uit te brengen.

Het leven is meer dan de werkvloer en wat een baas prettig vindt.

juliomariner
Berichten: 5089
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door juliomariner »

Een beperking op het stemrecht vind ik totaal ondemocraties. Het stemrecht wordt dan voor de elite. Er zijn heel veel mensen die beperkt kunnen lezen en schrijven. Moeten we deze dan maar kwalificeren tot minderwaardige Nederlanders waarvoor het stemrecht te moeilijk is?

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En dan misschien ook uitkeringstrekkers geen stemrecht? Hebben ook minder “voeling” met de werkende mens.

Zelfs verstandelijk beperkten mogen stemmen.
Laatst gewijzigd door Lady1234 op 13 nov 2023 15:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 31168
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nijogeth schreef:
13 nov 2023 15:22
(Zoals Theo Maassen eens zei: "Vroeger had je politici die schetsten een droom en die hadden een plan hoe die droom te verwezenlijken. En nu heb je alleen nog maar politici die schetsen een nachtmerrie en die hebben een plan die nachtmerrie te voorkomen").
Die kende ik niet, maar (helaas) is het een behoorlijk rake omschrijving!

Nijogeth
Berichten: 10550
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Jablan schreef:
13 nov 2023 14:43
Mij valt op, dat de felste tegenstanders van meer-dan-hetero-voorlichting überhaupt moeite hebben om over seks te praten of zelf een achtergrond hebben, waarin alles wat in een slaapkamer gebeurt, taboe is. Die mensen zijn niet bezig met voorlichting, maar projecteren hun eigen vooroordelen op de kinderen. Jammer. We leven nu in een open maatschappij, wen er maar aan en verhuis anders naar Rusland/Afghanistan, denk ik dan (denken, nooit hardop uitspreken ^^)

Bij trans/interseksueel moet je er juist bij zijn wanneer de pubertijd begint. Dat scheelt veel ellende op latere leeftijd. De rest erom heen is vooral blad/zendtijdvulling voor media. Ik schat dat 90% van de mensen persoonlijk niemand kent, die trans/inter is en daarmee is het vooral leeg gel*l. Ja, de sportbonden moeten hier wel iets mee, maar het lijkt mij beter om dat in stilte en per persoon te bekijken. Het zal hooguit over een paar gevallen per jaar gaan.
Ik ben van mening dat het teveel op de voorgrond komt en te moeilijk gemaakt wordt. Er zijn teveel smaken qua seksualiteit (fluid, graysexual, androseksueel, al dat soort uitwassen). In mijn ogen wordt je geboren als heteroseksueel, homoseksueel, biseksueel, pedoseksueel, panseksueel of aseksueel. Meer smaken zijn er niet. En meer dan het benoemen is in mijn mening niet nodig voor kinderen. Zo heet het, dit houdt het in en over naar de orde van de dag.

Genderidentiteit wordt in mijn ogen ook te ver door getrokken. Het is in mijn ogen prima dat je een man bent die zich vrouw voelt en er zo uit wil zien. Prima, maar je bent dan geen vrouw en dat mogen mensen vinden. Er mag prima gevraagd worden of je de persoon als vrouw wil behandelen, dat doe ik ook met de transgender die regelmatig tegenkom. Maar dat moet geen verplichting zijn om iemand die geen vrouw is toch als vrouw te benoemen. Daar is geen discriminatie bij, dat is puur biologisch. Daarom ben ik ook tegen het veranderen van het geslacht op identiteitsbewijzen.

Nu stel ik de hele simpele vraag. Hoe zie of weet je dat een 10-jarige transgender is? Juist op die leeftijd zijn ze juist makkelijk beïnvloedbaar, waaien ze met alle winden mee en willen ze ook nog van alles doen voor aandacht.

Nijogeth
Berichten: 10550
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Moneyman schreef:
13 nov 2023 15:42
Nijogeth schreef:
13 nov 2023 15:22
(Zoals Theo Maassen eens zei: "Vroeger had je politici die schetsten een droom en die hadden een plan hoe die droom te verwezenlijken. En nu heb je alleen nog maar politici die schetsen een nachtmerrie en die hebben een plan die nachtmerrie te voorkomen").
Die kende ik niet, maar (helaas) is het een behoorlijk rake omschrijving!
Die komt uit zijn show 'Met alle respect' van een jaar of 10 terug. Er komen nog wel meer rake omschrijvingen in voor.

Nijogeth
Berichten: 10550
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Lady1234 schreef:
13 nov 2023 15:33
Die miljoenen zijn dan blijkbaar in ieder geval, in uw ogen, over vijf jaar onbekwaam om een stem uit te brengen.
Dat heb ik niet gezegd.

witte angora
Berichten: 31991
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Lady1234 schreef:
13 nov 2023 15:33
Het leven is meer dan de werkvloer en wat een baas prettig vindt.
Ik denk dat iemand die veel zorg nodig heeft toch wel een en ander kan vertellen over wat er gebeurt op de werkvloer van de zorg. Vergeet ook niet de contacten die ze hebben met kinderen, kleinkinderen, uitjes met ex-collega's, enzovoorts enzovoorts.

kuklos
Berichten: 10132
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door kuklos »

Nijogeth schreef:
13 nov 2023 15:52
Lady1234 schreef:
13 nov 2023 15:33
Die miljoenen zijn dan blijkbaar in ieder geval, in uw ogen, over vijf jaar onbekwaam om een stem uit te brengen.
Dat heb ik niet gezegd.
Jij zegt gewoon net zoals rwolters dat hun stemrecht afgenomen moet worden omdat ze verkeerd stemmen.

witte angora
Berichten: 31991
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar kan je dan verkeerd stemmen op een legale politieke partij? Of zijn sommigen het gewoon niet eens met de keuzes die ouderen maken? Dat zal het eerder zijn... Maar om ze dan zo ongeveer als handelingsonbekwaam neer te zetten, want dat is volgens mij de enige manier om het stemrecht te ontnemen, sorry hoor...

J. Deltoer
Berichten: 3376
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Ja, dat is ook een beetje het probleem. Voorheen waren discussies mogelijk, nu is er goed en fout. D66 en groen links is goed en de rest is bedenkelijk tot aan gewoon fout. Jongeren stemmen op deze twee partijen, dus ouderen moeten het stemrecht ontnomen worden want die zijn dom.

kuklos
Berichten: 10132
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door kuklos »

witte angora schreef:
13 nov 2023 16:03
Maar kan je dan verkeerd stemmen op een legale politieke partij? Of zijn sommigen het gewoon niet eens met de keuzes die ouderen maken? Dat zal het eerder zijn... Maar om ze dan zo ongeveer als handelingsonbekwaam neer te zetten, want dat is volgens mij de enige manier om het stemrecht te ontnemen, sorry hoor...
Ze stemmen verkeerd gebruik ik voor "ik ben het niet eens met de keuzes die ze maken".

Nijogeth
Berichten: 10550
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

kuklos schreef:
13 nov 2023 15:58
Nijogeth schreef:
13 nov 2023 15:52
Lady1234 schreef:
13 nov 2023 15:33
Die miljoenen zijn dan blijkbaar in ieder geval, in uw ogen, over vijf jaar onbekwaam om een stem uit te brengen.
Dat heb ik niet gezegd.
Jij zegt gewoon net zoals rwolters dat hun stemrecht afgenomen moet worden omdat ze verkeerd stemmen.
Als reactie op jouw reactie dat het legitiem is dat minderjarigen niet mogen stemmen. Waarschijnlijk omdat ze niet op de juiste partij stemmen, denk ik dan.

Zo mooi, dat een reactie helemaal uit zijn verband gerukt kan worden. Zelfs als in de reactie staat dat ik vind dat leeftijd geen factor dient te zijn.

ZeerPrivé
Berichten: 6066
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

3. Te weinig binding met de normale werkende mens. Als je 70 bent, dan ben je meestal met pensioen. Je hebt dus veel minder een beeld van wat er op de werkvloer speelt en waar er echt behoefte aan is in dit land
.
Maar datzelfde telt voor mensen die al tig jaren in 1 of andere uitkering zitten. Die hebben ook geen flauw benul meer wat er vandaag de dag op de werkvloer speelt en zijn meestal alleen nog maar gefocust op hoeveel gaat mijn uitkering omhoog en hoeveel meer toeslagen krijg ik.

kuklos
Berichten: 10132
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door kuklos »

Nijogeth schreef:
13 nov 2023 16:05
kuklos schreef:
13 nov 2023 15:58
Nijogeth schreef:
13 nov 2023 15:52

Dat heb ik niet gezegd.
Jij zegt gewoon net zoals rwolters dat hun stemrecht afgenomen moet worden omdat ze verkeerd stemmen.
Als reactie op jouw reactie dat het legitiem is dat minderjarigen niet mogen stemmen.
Voor minderjarigen zijn er biologische redenen.
Minderjarigen stemrecht geven dient ook gepaard te gaan met plichten, zoals volwassenenstrafrecht.

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nijogeth u schreef dit:
3. Te weinig binding met de normale werkende mens. Als je 70 bent, dan ben je meestal met pensioen. Je hebt dus veel minder een beeld van wat er op de werkvloer speelt en waar er echt behoefte aan is in dit land.

En ook nog: Gebrek aan toekomst. (Als je 70 bent).

Geen leeftijdsfactor?

ZeerPrivé
Berichten: 6066
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Oh, oh, begin hier niet over 70+ want het halve forum gaat dan op tilt. :mrgreen:

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door angel1978 »

kuklos schreef:
13 nov 2023 16:11
Nijogeth schreef:
13 nov 2023 16:05
kuklos schreef:
13 nov 2023 15:58


Jij zegt gewoon net zoals rwolters dat hun stemrecht afgenomen moet worden omdat ze verkeerd stemmen.
Als reactie op jouw reactie dat het legitiem is dat minderjarigen niet mogen stemmen.
Voor minderjarigen zijn er biologische redenen.
Minderjarigen stemrecht geven dient ook gepaard te gaan met plichten, zoals volwassenenstrafrecht.
vind jij, maar daar is verder geen basis voor.

Plaats reactie