Huiskamer

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
witte angora
Berichten: 31077
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

'Huh? Er zijn toch maar twee geslachten'?

Bezorgdeburger
Berichten: 678
Lid geworden op: 09 aug 2022 08:30

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

Veranderen van geslacht is een zeer ingrijpende gebeurtenis. En vooral in de pubertijd komen de vragen en onzekerheid. Als je dan ervoor kiest zo'n traject in te gaan heb je zeker de steun nodig van je ouders en familie.
Eenmaal volwassen kom je er steeds meer alleen voor te staan. En kan ik me voorstellen dat je wel eens gaat twijfelen. Maar dan zal dat vooral te maken hebben met waar je tegenaan loopt in het dagelijks leven.

Dat anno 2023 er nog heel veel jongeren en volwassenen niet ervoor uit durven komen homosexueel te zijn zegt genoeg. Laat staan hoe moeilijk het moet zijn om openlijk een wens tot geslachtsverandering te delen.

En dat er op scholen aandacht aan wordt besteed lijkt me goed maar zal grotere impact hebben als er een jongere op die school zit die een geslachtsverandering heeft laten doen of daarover nadenkt.

J. Deltoer
Berichten: 3183
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Bezorgdeburger schreef:
14 nov 2023 09:46
Veranderen van geslacht is een zeer ingrijpende gebeurtenis. En vooral in de pubertijd komen de vragen en onzekerheid. Als je dan ervoor kiest zo'n traject in te gaan heb je zeker de steun nodig van je ouders en familie.
Eenmaal volwassen kom je er steeds meer alleen voor te staan.
Ook u promoot dus het ombouwen van kinderen en pubers. Blijf van deze leeftijdsgroep gewoon af. Er verandert nog zoveel in hun leven.

Bezorgdeburger
Berichten: 678
Lid geworden op: 09 aug 2022 08:30

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

@j.deltour je laatste bericht begrijp ik niet. Hoe kun je uit mijn bijdrage de conclusie trekken dat ik een geslachtsverandering promoot?

angel1978
Berichten: 11083
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door angel1978 »

moederslink schreef:
14 nov 2023 09:21
kuklos schreef:
14 nov 2023 01:01
Jablan schreef:
13 nov 2023 23:56
Als pubers aan deze behandeling beginnen, ...........
Geweldig, not. Je bent nog te jong om te stemmen, alcohol te drinken, auto te rijden, in volwassenenfilms mee te spelen, maar je lichaam voor de rest van je leven veranderen moet kunnen? Zie jij daar echt geen probleem in?
Het ergerlijke vind ik ook dat er op de lagere school al zoveel over wordt gesproken.
Het " hoort " nu zelfs in het lespakket , is een HOT ITEM en het eea wordt gewoon door de strot geduwd.

" Blijkbaar " kunnen " kinderen " van 8-9-10 jaar hier zelfs al over meepraten en beslissen. :roll:
Je kunt op die leeftijd onmogelijk de consequenties overzien.
Mijn dochter was ook net een halve jongen en mijn zoon speelde ook wel met poppen.
Hoe gaan die gesprekken dan thuis onder het eten : " pap en mam , ik voel me een meisje, mag m'n piemeltje er af ?"
Zoveel verwarring, psychisch " lijden " . Dit kán niet OK zijn.
Alles moet maar kunnen tegenwoordig ....zoveel stress en druk zie je bij kinderen tegenwoordig óf ze worden emotioneel verwaarloosd , méér dan ooit.
Twee vaders, twee moeders of zelfs méér.
Papa is ineens mama, mama is ineens lesbisch en ga zo maar door.
Laat mij dan maar ouderwets zijn en denken , maar dit gaat soms echt nergens meer over.
Ik zie eigenlijk vooral verwarring en psychisch leiden terug bij volwassenen. Zelden bij kinderen, tenzij de volwassenen dit ernaar maken. het is net de pietendiscussie die over de rug van de kinderen gevoerd wordt.

Erthanax
Berichten: 9795
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

Kinderen, en zeker jonge kinderen interesseert het allemaal geen moer. Als een peuter/kleuter (m) zich als “prinsesje” wil verkleden gaan hij en de andere kinderen in de groep dat pas gek vinden als anderen en dan vooral volwassenen (leerkracht, ouders) dat ontmoedigen omdat het gek is of omdat dat niet hoort. Het is heel goed dat er in het onderwijs enige aandacht is voor tolerantie en acceptatie, van opdringen of indoctrineren is geen sprake.

J. Deltoer
Berichten: 3183
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

De zwarte pieten discussie erbij halen vertroebelt dit onderwerp alleen maar. Maar wel heel actueel. De klimaatdemonstranten zijn nu ook pro hamas en de politiek probeert te scoren over het totale non onderwerp abortus, zodat ze de dossiers criminaliteit, groningen, asiel en toeslagen kunnen vermijden

juliomariner
Berichten: 4939
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door juliomariner »

Abortus is volgens mij alleen nog maar een topic bij de gristelijke partijen. Ik heb er tot nu toe weinig over gehoord.

Nijogeth
Berichten: 10151
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Erthanax schreef:
14 nov 2023 13:20
Het is heel goed dat er in het onderwijs enige aandacht is voor tolerantie en acceptatie, van opdringen of indoctrineren is geen sprake.
Dat laatste denk ik ook niet. Maar ik denk wel dat als je het continue aandacht blijft geven, dat het kinderen meer laat nadenken en uiteindelijk twijfelen. Zoals ik al eerder zei, benoem het, leg het uit, zeg dat het allemaal prima is en het niet uitmaakt waar je bij hoort, maar laat het vervolgens ook rusten.

Je ziet overal dat hoe meer aandacht naar zaken gaat, hoe groter ook de weerstand uiteindelijk wordt. Volgens mij is de acceptatie van zulke zaken een stuk kleiner dan tientallen jaren geleden. En je ziet het met BLM, KOZP, nu de Palestijnse zaak. Hoe meer mensen er aandacht voor vragen, hoe meer de tegenstanders zich gaan roeren.

Des te meer aandacht je eraan geeft, des te meer je focus krijgt op de verschillen. En dat gebeurt zelfs als je positieve aandacht geeft. In mijn ogen werkt teveel aandacht dus eigenlijk alles tegen.

Nijogeth
Berichten: 10151
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Even iets anders. Ik heb iets minder dan een maand de tijd om mijn uitlaat aan de apk normen te laten voldoen. Dat betekent dus dat er een katalysator of dummy katalysator onder moet komen en eventueel lambda spacers, omdat de auto niet door de emissietesten van de Apk komt. Even uitzoeken wat voor oplossing het uiteindelijk gaat worden.

J. Deltoer
Berichten: 3183
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

juliomariner schreef:
14 nov 2023 13:41
Abortus is volgens mij alleen nog maar een topic bij de gristelijke partijen. Ik heb er tot nu toe weinig over gehoord.
Onder een steen gelegen de afgelopen dagen?
Google eens op abortus en bijvoorbeeld d66

Erthanax
Berichten: 9795
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

Nijogeth schreef:
14 nov 2023 13:55
Erthanax schreef:
14 nov 2023 13:20
Het is heel goed dat er in het onderwijs enige aandacht is voor tolerantie en acceptatie, van opdringen of indoctrineren is geen sprake.
Dat laatste denk ik ook niet. Maar ik denk wel dat als je het continue aandacht blijft geven, dat het kinderen meer laat nadenken en uiteindelijk twijfelen. Zoals ik al eerder zei, benoem het, leg het uit, zeg dat het allemaal prima is en het niet uitmaakt waar je bij hoort, maar laat het vervolgens ook rusten.

Je ziet overal dat hoe meer aandacht naar zaken gaat, hoe groter ook de weerstand uiteindelijk wordt. Volgens mij is de acceptatie van zulke zaken een stuk kleiner dan tientallen jaren geleden. En je ziet het met BLM, KOZP, nu de Palestijnse zaak. Hoe meer mensen er aandacht voor vragen, hoe meer de tegenstanders zich gaan roeren.

Des te meer aandacht je eraan geeft, des te meer je focus krijgt op de verschillen. En dat gebeurt zelfs als je positieve aandacht geeft. In mijn ogen werkt teveel aandacht dus eigenlijk alles tegen.
De overdreven aandacht voor genderzaken komt, voor zover ik het zie, juist van rabiate tegenstanders. In het onderwijs blijft het gewoon bij een klein beetje uitleg als dat zo uitkomt, precies wat u ook voorstaat. Bibliotheken organiseren soms een leuk voorleesuurtje, wat voor volwassen maar onrijpe geesten aanleiding is om lekker te gaan provoceren en een haatklimaat te scheppen.

J. Deltoer
Berichten: 3183
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Je moet inderdaad geen misstanden willen benoemen. Gewoon kop in het zand blijven steken.

Nijogeth
Berichten: 10151
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Erthanax schreef:
14 nov 2023 14:25
Nijogeth schreef:
14 nov 2023 13:55
Erthanax schreef:
14 nov 2023 13:20
Het is heel goed dat er in het onderwijs enige aandacht is voor tolerantie en acceptatie, van opdringen of indoctrineren is geen sprake.
Dat laatste denk ik ook niet. Maar ik denk wel dat als je het continue aandacht blijft geven, dat het kinderen meer laat nadenken en uiteindelijk twijfelen. Zoals ik al eerder zei, benoem het, leg het uit, zeg dat het allemaal prima is en het niet uitmaakt waar je bij hoort, maar laat het vervolgens ook rusten.

Je ziet overal dat hoe meer aandacht naar zaken gaat, hoe groter ook de weerstand uiteindelijk wordt. Volgens mij is de acceptatie van zulke zaken een stuk kleiner dan tientallen jaren geleden. En je ziet het met BLM, KOZP, nu de Palestijnse zaak. Hoe meer mensen er aandacht voor vragen, hoe meer de tegenstanders zich gaan roeren.

Des te meer aandacht je eraan geeft, des te meer je focus krijgt op de verschillen. En dat gebeurt zelfs als je positieve aandacht geeft. In mijn ogen werkt teveel aandacht dus eigenlijk alles tegen.
De overdreven aandacht voor genderzaken komt, voor zover ik het zie, juist van rabiate tegenstanders. In het onderwijs blijft het gewoon bij een klein beetje uitleg als dat zo uitkomt, precies wat u ook voorstaat. Bibliotheken organiseren soms een leuk voorleesuurtje, wat voor volwassen maar onrijpe geesten aanleiding is om lekker te gaan provoceren en een haatklimaat te scheppen.
Ik ben natuurlijk zelf al redelijk ver verwijderd van de basisschool, maar heeft men tegenwoordig niet een heel lesprogramma dat men seksualiteit noemt, wat eigenlijk dit best intensief behandeld? In mijn ogen gaat dat allemaal al te ver. Het lijkt me typisch iets voor biologie te zijn, omdat kort te behandelen.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... asisschool

Moneyman
Berichten: 30362
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nijogeth schreef:
14 nov 2023 16:06
Ik ben natuurlijk zelf al redelijk ver verwijderd van de basisschool, maar heeft men tegenwoordig niet een heel lesprogramma dat men seksualiteit noemt, wat eigenlijk dit best intensief behandeld? In mijn ogen gaat dat allemaal al te ver. Het lijkt me typisch iets voor biologie te zijn, omdat kort te behandelen.
Ik denk dat je het teveel invult vanuit je eigen perceptie. Mijn ervaring is dat die "lessen over seksualiteit" eigenlijk helemaal niet heel concreet over seksualiteit gaan, maar veel meer over het leren voelen van grenzen, die ook stellen én respecteren, over verschillen tussen seksen, dat soort dingen. En dus eigenlijk helemaal niet zo concreet over de biologische aspecten. Het is heel erg afgestemd op wat past bij de leeftijd, en naarmate ze wat ouder worden, wordt het ook wat concreter.

Mijn ervaring is dat het juist de ouders zijn die het spannend maken: de kids zelf vinden het prima. En dat vind ik dan weer fijn; vele malen beter om er op een ontspannen manier mee om te gaan dan het zo spannend maken dat het in de taboe-sfeer komt.

Ongetwijfeld zal het per school wel verschillen, maar ik heb niet de indruk dat de kids op zo'n beetje alle basisscholen volgestopt worden met allerhande sekse-ideologie.

angel1978
Berichten: 11083
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door angel1978 »

Nijogeth schreef:
14 nov 2023 16:06
Erthanax schreef:
14 nov 2023 14:25
Nijogeth schreef:
14 nov 2023 13:55

Dat laatste denk ik ook niet. Maar ik denk wel dat als je het continue aandacht blijft geven, dat het kinderen meer laat nadenken en uiteindelijk twijfelen. Zoals ik al eerder zei, benoem het, leg het uit, zeg dat het allemaal prima is en het niet uitmaakt waar je bij hoort, maar laat het vervolgens ook rusten.

Je ziet overal dat hoe meer aandacht naar zaken gaat, hoe groter ook de weerstand uiteindelijk wordt. Volgens mij is de acceptatie van zulke zaken een stuk kleiner dan tientallen jaren geleden. En je ziet het met BLM, KOZP, nu de Palestijnse zaak. Hoe meer mensen er aandacht voor vragen, hoe meer de tegenstanders zich gaan roeren.

Des te meer aandacht je eraan geeft, des te meer je focus krijgt op de verschillen. En dat gebeurt zelfs als je positieve aandacht geeft. In mijn ogen werkt teveel aandacht dus eigenlijk alles tegen.
De overdreven aandacht voor genderzaken komt, voor zover ik het zie, juist van rabiate tegenstanders. In het onderwijs blijft het gewoon bij een klein beetje uitleg als dat zo uitkomt, precies wat u ook voorstaat. Bibliotheken organiseren soms een leuk voorleesuurtje, wat voor volwassen maar onrijpe geesten aanleiding is om lekker te gaan provoceren en een haatklimaat te scheppen.
Ik ben natuurlijk zelf al redelijk ver verwijderd van de basisschool, maar heeft men tegenwoordig niet een heel lesprogramma dat men seksualiteit noemt, wat eigenlijk dit best intensief behandeld? In mijn ogen gaat dat allemaal al te ver. Het lijkt me typisch iets voor biologie te zijn, omdat kort te behandelen.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... asisschool
Jij denkt bij lessen over seksualiteit weer aan de techniek en biologie, maar daar gaan die lessen helemaal niet over.
De kerndoelen:

Mens en samenleving

34.De leerlingen leren zorg te dragen voor de lichamelijke en psychische gezondheid van henzelf en anderen.

35.De leerlingen leren zich redzaam te gedragen in sociaal opzicht, als verkeersdeelnemer en als consument.

36.De leerlingen leren hoofdzaken van de Nederlandse en Europese staatsinrichting en hun rol als burger.

37.De leerlingen leren zich te gedragen vanuit respect voor algemeen aanvaarde waarden en normen.

38.De leerlingen leren hoofdzaken over geestelijke stromingen die in de Nederlandse multiculturele samenleving een belangrijke rol spelen, en ze leren respectvol om te gaan met seksualiteit en met diversiteit binnen de samenleving, waaronder seksuele diversiteit.

39.De leerlingen leren met zorg om te gaan met het milieu.
Het is een heel klein onderdeel van het curriculum en daarbij gaat het ook nog eens niet om de biologie, maar ook de sociale en culturele aspecten hiervan. De rest zit helaas vooral in de hoofden van mensen.

Nijogeth
Berichten: 10151
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

angel1978 schreef:
14 nov 2023 16:24
Jij denkt bij lessen over seksualiteit weer aan de techniek en biologie, maar daar gaan die lessen helemaal niet over.
De kerndoelen:

Mens en samenleving

34.De leerlingen leren zorg te dragen voor de lichamelijke en psychische gezondheid van henzelf en anderen.

35.De leerlingen leren zich redzaam te gedragen in sociaal opzicht, als verkeersdeelnemer en als consument.

36.De leerlingen leren hoofdzaken van de Nederlandse en Europese staatsinrichting en hun rol als burger.

37.De leerlingen leren zich te gedragen vanuit respect voor algemeen aanvaarde waarden en normen.

38.De leerlingen leren hoofdzaken over geestelijke stromingen die in de Nederlandse multiculturele samenleving een belangrijke rol spelen, en ze leren respectvol om te gaan met seksualiteit en met diversiteit binnen de samenleving, waaronder seksuele diversiteit.

39.De leerlingen leren met zorg om te gaan met het milieu.
Het is een heel klein onderdeel van het curriculum en daarbij gaat het ook nog eens niet om de biologie, maar ook de sociale en culturele aspecten hiervan. De rest zit helaas vooral in de hoofden van mensen.
Ik weet niet waar dit de kerndoelen van zijn, maar die lijken me niet echt te matchen met de verplichte lessen seksualiteit die de overheid noemt.

Overigens ben ik juist voorstander van op een leuke manier juist de biologische kant van seksualiteit te benadrukken. De onderdelen benoemen, duidelijk maken hoe kinderen ontstaan, voorlichting over voorbehoedsmiddelen, benoemen dat er dingen als homoseksualiteit bestaat en uitleggen wat dat inhoudt, maar ook het benoemen dat het een bepaald stofje vrijmaakt wat heel erg fijn voel. De hele biologische mikmak, zeg maar.
Laatst gewijzigd door Nijogeth op 14 nov 2023 16:43, 1 keer totaal gewijzigd.

angel1978
Berichten: 11083
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door angel1978 »

J. Deltoer schreef:
14 nov 2023 14:37
Je moet inderdaad geen misstanden willen benoemen. Gewoon kop in het zand blijven steken.
Hij zegt toch juist het tegendeel:
wat voor volwassen maar onrijpe geesten aanleiding is om lekker te gaan provoceren en een haatklimaat te scheppen.
Deze misstanden moet je juist benoemen!

angel1978
Berichten: 11083
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door angel1978 »

Nijogeth schreef:
14 nov 2023 16:39
angel1978 schreef:
14 nov 2023 16:24
Jij denkt bij lessen over seksualiteit weer aan de techniek en biologie, maar daar gaan die lessen helemaal niet over.
De kerndoelen:

Mens en samenleving

34.De leerlingen leren zorg te dragen voor de lichamelijke en psychische gezondheid van henzelf en anderen.

35.De leerlingen leren zich redzaam te gedragen in sociaal opzicht, als verkeersdeelnemer en als consument.

36.De leerlingen leren hoofdzaken van de Nederlandse en Europese staatsinrichting en hun rol als burger.

37.De leerlingen leren zich te gedragen vanuit respect voor algemeen aanvaarde waarden en normen.

38.De leerlingen leren hoofdzaken over geestelijke stromingen die in de Nederlandse multiculturele samenleving een belangrijke rol spelen, en ze leren respectvol om te gaan met seksualiteit en met diversiteit binnen de samenleving, waaronder seksuele diversiteit.

39.De leerlingen leren met zorg om te gaan met het milieu.
Het is een heel klein onderdeel van het curriculum en daarbij gaat het ook nog eens niet om de biologie, maar ook de sociale en culturele aspecten hiervan. De rest zit helaas vooral in de hoofden van mensen.
Ik weet niet waar dit de kerndoelen van zijn, maar die lijken me niet echt te matchen met de verplichte lessen seksualiteit die de overheid noemt.
Dit geeft dus precies aan hoe ver je van de materie af staat.

Dit zijn DE kerndoelen voor het basisonderwijs ( op dit onderwerp ). Daarnaast heb je ze ook voor taal, rekenen e.d.
Als je enige moeite had gedaan om je eigen link te volgen en door te lezen had je deze kerndoelen ook gewoon gevonden.

Nijogeth
Berichten: 10151
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

angel1978 schreef:
14 nov 2023 16:41
Nijogeth schreef:
14 nov 2023 16:39
angel1978 schreef:
14 nov 2023 16:24
Jij denkt bij lessen over seksualiteit weer aan de techniek en biologie, maar daar gaan die lessen helemaal niet over.



Het is een heel klein onderdeel van het curriculum en daarbij gaat het ook nog eens niet om de biologie, maar ook de sociale en culturele aspecten hiervan. De rest zit helaas vooral in de hoofden van mensen.
Ik weet niet waar dit de kerndoelen van zijn, maar die lijken me niet echt te matchen met de verplichte lessen seksualiteit die de overheid noemt.
Dit geeft dus precies aan hoe ver je van de materie af staat.

Dit zijn DE kerndoelen voor het basisonderwijs ( op dit onderwerp ). Daarnaast heb je ze ook voor taal, rekenen e.d.
Als je enige moeite had gedaan om je eigen link te volgen en door te lezen had je deze kerndoelen ook gewoon gevonden.
Ik had verder gekeken. Deze kerndoelen die je opnoemt zijn van het onderdeel Oriëntatie op jezelf en de wereld en vallen onder Mens en samenleving. Je had net zo goed de kerndoelen van het vak Engels kunnen noemen.

Die toelichting onder de verplichte lessen over seksualiteit zeggen iets heel anders:
"Lessen over seksualiteit en seksuele verschillen zijn verplicht op de basisschool. Dit staat in de kerndoelen. In deze lessen leren kinderen respect te hebben voor seksuele verschillen en voorkeuren".

In de kerndoelen wordt dit echter niet meer benoemd.

Ik had mijn eerdere reactie overigens uitgebreid, maar er was al wat tussen gekomen.

Plaats reactie