Begin november 2023 heb ik mijn jaarafrekening voor de blokverwarming ontvangen.Dit was al erg laat aangezien de periode reeds op 30-jun-2023 afliep, maar ach dat is nog niet het ergste.
Per appartement wordt het verbruik gemeten in 'eenheden'.
Op mijn afrekening staat dat ik 200 eenheden heb verbruikt, maar bij de berekening van de kosten wordt met maar liefst 1340 (!) eenheden gerekend, waardoor ik een fors bedrag moest bijbetalen.
Ik heb hierover contact opgenomen met de energieleverancier. Zij geven aan dat de meters defect waren en omdat deze pas in januari 2023 (halverwege de periode) vervangen zijn, ze het verbruik daarvoor hebben moeten schatten.
De schuld leggen ze bij de vorige bewoner. Hij zou nooit hebben gereageerd op oproepen voor het vervangen van de meters. Ik heb contact met hem gehad en zelf geeft hij aan 100% zeker te weten nooit benaderd te zijn geweest.
Daarnaast geeft de leverancier aan dat ik zelf aan de bel had moeten trekken op het moment dat ik het huis kocht. Alleen hoe kon ik weten dat de meters defect waren?
Ik ben 1x door de leverancier benaderd voor het vervangen van de meters en dat is toen ook gebeurt.
In hun laatste zeggen ze ook nog dat het verbruik in mijn woning al jaren wordt geschat. Het is dus elke keer een schatting van een schatting. Dit lijkt me niet erg accuraat.
Mijn vraag vooral is of dit zomaar mag en of ik iets kan doen om mijn geld terug te krijgen?
Had de energieleverancier (of vve) mij niet moeten informeren over de defecte meters op het moment dat ik hier kwam wonen?
Bedankt voor het lezen