flyonthewall1996 schreef: ↑01 jan 2024 10:51
Dank weer voor de snelle reacties van iedereen. Ik probeer door dit topic verschillende invalshoeken te bekijken, dat lukt aardig zo. Ik mis in de meeste reacties wel de juridische onderbouwing voor de argumenten, maar wellicht is dit daar niet de juiste plek voor.
Een laatste punt wat nog van belang in zijn is dat wij het appartement begin 2022 gekocht hebben. De situatie was toen dat het dak een dakraam had, dat in de eerdere VVE notulen niks stond over illegale plaatsing, enkel over onderhoud dat is betaald door de VVE, en dat in de splitsingsakte het dakraam NIET is uitgesloten van het gemeenschappelijke dak. Daardoor konden wij er volgens mij wel degelijk vanuit gaan dat het dakraam bij de VVD hoort. Dat de VVE daar nu een probleem van maakt is een beetje arbitrair, tussen plaatsing dakraam en ons hebben nog 2 andere eigenaren in het apartment gewoond.
Ik denk dat men er op dit forum anders naar kijkt; geen probleem uiteraard! Dat helpt ons om ons verhaal sterker te maken. Nogmaals dank!
Nogmaals: dat het appartementsrecht waar het dakraam zich bevindt maakt nauwelijks iets uit voor de discussie tussen u en de VvE.
Waarvoor bovenstaande wel kan tellen, is de discussie tussen u en de verkoper. De verkoper heeft iets verkocht aan uw wat niet aan de regels voldoet.
Daarnaast heeft de verkoper iets verkocht wat simpelweg niet deugt. Een dakraam hoort namelijk probleemloos 20-25 jaar mee te gaan. Als binnen 5 jaar na plaatsing van het dakraam er al meerdere lekkages en reparaties zijn geweest, dan is het dakraam of de plaatsing ervan volstrekt ondeugdelijk.
Doordat hetgeen u gekocht heeft op twee punten niet voldoet aan de verwachtingen die u er als koper van mag hebben, is de kans groot dat u de verkoper juridisch aansprakelijk kunt stellen voor de volgende zaken:
- De kosten die gemaakt moeten worden voor toestemming van de VvE voor behoud van het dakraam.
- De herstelkosten van het dak indien voornoemde toestemming niet verkregen wordt
- compensatie voor waardevermindering van het appartementsrecht wanneer het dakraam verwijderd moet worden
- De onderhoudskosten in de toekomst als het dakraam wordt toegestaan door de VvE onder de waarschijnlijke voorwaarde dat de onderhoudskosten voor uw rekening komen
- De kosten voor deugdelijke reparatie of (wat me waarschijnlijker lijkt bij een dakraam wat al in zo'n korte tijd zo problematisch is) de volledige vervanging van het huidige ondeugdelijke dakraam door een professionele partij.
Jegens de VVE is de discussie beperkt tot het wel of niet toestaan. Gezien het dakraam er al 5 jaar zit lijkt mij dat de minste zorg indien u de kosten voor uw comfortverbetering jegens de VVE voor eigen rekening neemt (en vervolgens verhaalt op de verkopende partij)
Maar hoe dan ook zult u bij bovenstaande zaken juridische hulp nodig hebben van iemand die ook daadwerkelijk alle VVE stukken van de afgelopen jaren kan bestuderen, evenals uw koopakte en de splitsingsakte.