Wij hadden een creditcard van de Postbank de Goldcard. Per 01.01.2005 zijn wij overgestapt op een andere creditcard.
In januari kregen wij bericht van Interpay of wij met hun contact op willen nemen over waarschijn misbruik van onze creditcard.
Er werd ons verteld dat er 3 x is betaald en 2 x een poging tot betaling met onze kaart via Internet in de eerste 2 weken van januari 2005. Er werd ons gevraagd of wij dit hadden gedaan? Nee dus. Kregen kort daarna papieren thuis gestuurd waarin wij dit moesten bevestigen. Bedrag werd ook niet afgeschreven dus eigenlijk geen probleem.
Wat ik graag wil weten is hoe dit kan. Wij hebben nog nooit iets via Internet gekocht of ons nummer aan iemand doorgegeven. Het kan natuurlijk pech zijn dat ze gewoon een willekeurig nummer hebben genomen, maar hoe kan Interpay dan zien dat het onrechtmatig is.
Wie heeft ook deze ervaring gehad of weet hier iets meer van.
Wij vinden het toch maar heel eng!!!
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] vals gebruik creditcard
Re: vals gebruik creditcard
Interpay beschikt over diverse systemen die "ongebruikelijke" transakties kunnen herkennen.
Kun je daar ook iets meer overvetellen?
het kan zijn dat de de creditcard in het bezorgtraject is onderschept en dat er een kopie is gemaakt voordat u hem in handen heeft gehad
Ik heb hetzelfde gehad. In 2003 naar New York geweest en daar een paar keer met de creditcard betaald.
Later terug in Nederland (4 maand later) kreeg ik ook een brief van Interpay. Gebeld, hele vriendelijke dame aan de telefoon. Ze vertelde me dat er 2 pogingen waren gedaan om voor $500 aan computeronderdelen te kopen op 2 Amerikaanse websites. Ik zei dat ik dat niet geweest was, toen antwoordde ze: 'dat dacht ik al'. Toen ik vroeg hoe ze dat kon weten zei ze dat ze me dat niet mocht vertellen.....bedrijfsgeheim denk ik.
Anyway, de 2e poging om een aankoop te doen was volgens Interpay geslaagd, dus ik zou formulieren krijgen waarmee ik het geld terug kon vragen. Ik heb toen zelf contact gezocht me de betreffende website en gevraagd of ze aangifte konden doen bij de politie. Dat konden ze niet, dat zou ik moeten doen vanuit Nederland, maar ze konden me wel vertellen dat de bestelling met mijn creditcard die eerst was goedgekeurd, toch was afgekeurd. Dit, omdat mijn creditcard uit Nederland kwam en zij deden alleen transacties met Amerikaanse CC's. Dus uiteindelijk is er gelukkig nooit geld van mijn CC gegaan.
Later terug in Nederland (4 maand later) kreeg ik ook een brief van Interpay. Gebeld, hele vriendelijke dame aan de telefoon. Ze vertelde me dat er 2 pogingen waren gedaan om voor $500 aan computeronderdelen te kopen op 2 Amerikaanse websites. Ik zei dat ik dat niet geweest was, toen antwoordde ze: 'dat dacht ik al'. Toen ik vroeg hoe ze dat kon weten zei ze dat ze me dat niet mocht vertellen.....bedrijfsgeheim denk ik.
Anyway, de 2e poging om een aankoop te doen was volgens Interpay geslaagd, dus ik zou formulieren krijgen waarmee ik het geld terug kon vragen. Ik heb toen zelf contact gezocht me de betreffende website en gevraagd of ze aangifte konden doen bij de politie. Dat konden ze niet, dat zou ik moeten doen vanuit Nederland, maar ze konden me wel vertellen dat de bestelling met mijn creditcard die eerst was goedgekeurd, toch was afgekeurd. Dit, omdat mijn creditcard uit Nederland kwam en zij deden alleen transacties met Amerikaanse CC's. Dus uiteindelijk is er gelukkig nooit geld van mijn CC gegaan.
wat de gast al vertelde, ze gaan gewoon ongebruikelijke transacties na.
Wat hoed dat in, simpel
Stel je pint elke maand in totaal maar 100 euro.
Dit doe je vervolgens 1 jaar lang.
Plots ziet het systeem, dat je via internet en via een unsecure lijn dingen besteld meer dan wat jij het afgelopen jaar per maand hebt verbruikt.
Dan gaat er bij het systeem een beletje rinkelen, en de mensen die er achter zitten gaan daar dieper op in (dat ga ik niet uitleggen)
Vervolgens kom je in een lijst terrecht, die vervolgens naar de helpdesk of een andere afdeling (financien of hoe het beestje ook maar heet) terecht.
Die vervolgens de klant gaat bellen om te kijken of de transactie wel klopt.
klopt die niet dan gaat de transactie dus niet door.
Zo werkt het ongeveer.
Maar goed dat had je zelf ook wel kunnen bedenken.
Wat hoed dat in, simpel
Stel je pint elke maand in totaal maar 100 euro.
Dit doe je vervolgens 1 jaar lang.
Plots ziet het systeem, dat je via internet en via een unsecure lijn dingen besteld meer dan wat jij het afgelopen jaar per maand hebt verbruikt.
Dan gaat er bij het systeem een beletje rinkelen, en de mensen die er achter zitten gaan daar dieper op in (dat ga ik niet uitleggen)
Vervolgens kom je in een lijst terrecht, die vervolgens naar de helpdesk of een andere afdeling (financien of hoe het beestje ook maar heet) terecht.
Die vervolgens de klant gaat bellen om te kijken of de transactie wel klopt.
klopt die niet dan gaat de transactie dus niet door.
Zo werkt het ongeveer.
Maar goed dat had je zelf ook wel kunnen bedenken.