Geld verloren bij Bunq bank
Geld verloren bij Bunq bank
Wij hadden meerdere rekeningen bij Bunq. Wij gebruikte elke rekening als apart potje voor ons grote gezin. Denk aan een potje voor boodschappen, geld voor de kinderen, onze persoonlijke rekening voor uitjes etc.
Eind januari kwamen wij erachter dat van onze boodschappenrekening meerdere afschrijvingen zijn gedaan. 400 euro was verdwenen naar meerdere internetshops van over de hele wereld en 1000 was geprobeerd af te schrijven. Dit was gelukkig niet gelukt, omdat er niet zoveel geld op stond.
We hebben onmiddellijk de bank gecontacteerd en de rekening geblokkeerd. Eerst hebben we 3 weken moeten wachten op reactie en na meerdere berichten van onze kant, kregen we de reactie terug dat ze het aan het onderzoeken zijn. We bleven berichten sturen, omdat we ons geld terug wilden en meermaals beloofden ze ons er met twee werkdagen op terug te komen. Dit is echter nooit gebeurd. Ook viel het ons op, dat er vaak automatische berichten werden verstuurd. Er is verder geen klantenservice waar je naar toe kan bellen.
Wij vermoeden dat het lek is veroorzaakt, doordat je de rekeningen als soort van creditcard kan gebruiken, de zogenoemde debetcard. Een betaling op deze manier vereist alleen de CVC code. Geen twee factor authentificatie. Met andere woorden, je geld is totaal niet veilig op deze manier. Knabbank maakt ook gebruik van deze techniek en steeds meer banken stappen hierop over.
Wij hebben in ieder geval al ons geld bij Bunq weggehaald en zijn weer terug bij ING. Wij hebben geen enkel vertrouwen meer in Bunq en de wijze waarop ze consumenten in de steek laten, is schandalig. Zijn er meer mensen die een dergelijke ervaring hebben?
Eind januari kwamen wij erachter dat van onze boodschappenrekening meerdere afschrijvingen zijn gedaan. 400 euro was verdwenen naar meerdere internetshops van over de hele wereld en 1000 was geprobeerd af te schrijven. Dit was gelukkig niet gelukt, omdat er niet zoveel geld op stond.
We hebben onmiddellijk de bank gecontacteerd en de rekening geblokkeerd. Eerst hebben we 3 weken moeten wachten op reactie en na meerdere berichten van onze kant, kregen we de reactie terug dat ze het aan het onderzoeken zijn. We bleven berichten sturen, omdat we ons geld terug wilden en meermaals beloofden ze ons er met twee werkdagen op terug te komen. Dit is echter nooit gebeurd. Ook viel het ons op, dat er vaak automatische berichten werden verstuurd. Er is verder geen klantenservice waar je naar toe kan bellen.
Wij vermoeden dat het lek is veroorzaakt, doordat je de rekeningen als soort van creditcard kan gebruiken, de zogenoemde debetcard. Een betaling op deze manier vereist alleen de CVC code. Geen twee factor authentificatie. Met andere woorden, je geld is totaal niet veilig op deze manier. Knabbank maakt ook gebruik van deze techniek en steeds meer banken stappen hierop over.
Wij hebben in ieder geval al ons geld bij Bunq weggehaald en zijn weer terug bij ING. Wij hebben geen enkel vertrouwen meer in Bunq en de wijze waarop ze consumenten in de steek laten, is schandalig. Zijn er meer mensen die een dergelijke ervaring hebben?
Re: Geld verloren bij Bunq bank
Elke bankkaart van een gewone bankrekening is een debit kaart. Dat betekend dat er niet op krediet betaald kan worden maar dat er voldoende saldo op de rekening moet staan, anders wordt de betaling of overboeking geweigert wegens saldo tekort.
Re: Geld verloren bij Bunq bank
Uit de voorwaarden van Bunq:
Bunq maakt gebruik van een app. Toegang tot de app betekent de mogenlijkheid om geld over te boeken. Wordt je gehacked of krijgt iemand anders toegnag tot je telefoon, dan kan die ander namens jou betalingen uitvoeren.Om een betalingsopdracht te geven, log je in op de app en tik je op accepteren. Om veiligheidsredenen kunnen we je vragen om je goedkeuring te bevestigen met een extra actie, zoals het invoeren van een code of het gebruik van biometrische verificatie;
Zodra je de opdracht goedkeurt, voeren wij de betaling uit.
Re: Geld verloren bij Bunq bank
Op 02-03-2024 ontving ik een bericht nummer +49-173614XXXX zogenaamd van Bunq bank.
Het mag duidelijk zijn dat dit een phising poging is. Een +49 nummer is een Duits telefoon nummer. Het top level domain .in waarop de link eindigt is een website in India. En als klap op de vuurpijl, ik ben geen klant bij Bunq.
Maar zo eenvoudig is het om gehacked te worden als je niet oplet. Op deze wijze kunnen ongure tiepjes toegang tot uw bankrekening krijgen en deze leegtrekken.
XXXX is ter beveiliging mocht iemand per ongeluk op de link klikken, wat niet de boedoeling is.BUNQ bank
U heeft een nieuwe beveiliging update die u dient te activeren via
http://nl.valiedeXXXX.in
Het mag duidelijk zijn dat dit een phising poging is. Een +49 nummer is een Duits telefoon nummer. Het top level domain .in waarop de link eindigt is een website in India. En als klap op de vuurpijl, ik ben geen klant bij Bunq.
Maar zo eenvoudig is het om gehacked te worden als je niet oplet. Op deze wijze kunnen ongure tiepjes toegang tot uw bankrekening krijgen en deze leegtrekken.
-
- Berichten: 1256
- Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11
Re: Geld verloren bij Bunq bank
Alle waar naar je geld, blijkt dus weer.
Dit soort revolutionaire nieuwe banken zijn aantrekkelijk goedkoop voor een reden.
Dit soort revolutionaire nieuwe banken zijn aantrekkelijk goedkoop voor een reden.
Re: Geld verloren bij Bunq bank
Ik kan gewoon rood staan op mijn debit kaart.
Het is mogelijk dat Bunq daarvoor aansprakelijk is.
https://berntsenmulderadvocaten.nl/blog ... vergoeden/
Re: Geld verloren bij Bunq bank
Onzin. Als je bij oude banken je beveiliging niet op orde hebt is het net zo onveilig. Helaas hebben heel veel mensen "omdat het zo makkelijk is" de beveiliging van hun smartphone uit of op minimaal gezet. Maar goed, eigen verantwoordelijkheid is een vies woord natuurlijk. Je moet iemand anders de schuld kunnen geven.Arizonakid schreef: ↑10 mar 2024 13:52Alle waar naar je geld, blijkt dus weer.
Dit soort revolutionaire nieuwe banken zijn aantrekkelijk goedkoop voor een reden.
-
- Berichten: 1338
- Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28
Re: Geld verloren bij Bunq bank
alfatrion schreef: ↑10 mar 2024 16:01Ik kan gewoon rood staan op mijn debit kaart.
Het is mogelijk dat Bunq daarvoor aansprakelijk is.
https://berntsenmulderadvocaten.nl/blog ... vergoeden/
Ik betwijfel het. Hij heeft het over de veiligheid van de telefoon. En dat is echt je eigen verantwoordelijkheid. Je kan nog zo'n goed slot op je deur hebben, je moet hem niet open laten staan. Want je hebt niet 'zomaar' toegang tot de app en de transacties. Dat is onzin.
Ivo.w
vindt dit leuk
Re: Geld verloren bij Bunq bank
Maar ook al is je telefoon niet op slot, dan moet je nog altijd inloggen op de app.
Ivo.w
vindt dit leuk
Re: Geld verloren bij Bunq bank
Uiteraard kunt u een limiet op een betaalrekening hebben waardoor u rood kan staan. Daar ging het mij ook niet om, ik probeerde aan te geven dat een debitkaart iets heel normaals heeft en dat iedereen die heeft.
Dat TS last heeft van spook overboekingen zal niet aan de debitkaart an sich liggen.
-
- Berichten: 39
- Lid geworden op: 16 okt 2017 11:30
Re: Geld verloren bij Bunq bank
Mmmm.... De techniek achter een debitcard is gelijk aan die achter een creditcard (met als verschil dat de betaling bij een debitcard direct wordt afgeschreven en bij een creditcard op een later moment).Speedy123 schreef: ↑11 mar 2024 14:15Uiteraard kunt u een limiet op een betaalrekening hebben waardoor u rood kan staan. Daar ging het mij ook niet om, ik probeerde aan te geven dat een debitkaart iets heel normaals heeft en dat iedereen die heeft.
Dat TS last heeft van spook overboekingen zal niet aan de debitkaart an sich liggen.
Dat betekent dat toegang tot de volgende gegevens in principe genoeg is om een betaling te doen:
- Naam op de kaart
- Kaartnummer
- CVC
Zelf heb ik een debitcard van N26 en daar wordt, na invoeren van de kaartgegevens bij een webshop, nog gevraagd om authorisatie van de betaling via de app.
Dus alleen toegang tot de kaartgegevens is dan niet genoeg.
Ik weet niet of de debitcard van Bunq ook om authorisatie via de app vraagt bij online betalingen. Is dat niet zo, dan is misbruik vaak heel eenvoudig.
Dit is overigens niet een probleem van alleen de 'gratis' banken, omdat Maestro eruit gaat, gaan ook alle NL-banken over op debitcards van Visa of MasterCard.
Iedereen gaat met dit probleem te maken krijgen in de toekomst.
-
- Berichten: 671
- Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34
Re: Geld verloren bij Bunq bank
"Iedereen gaat met dit probleem te maken krijgen in de toekomst."
Behalve diegene die zo verstandig zijn om niet te bankieren via internet of een smartphone.
Behalve diegene die zo verstandig zijn om niet te bankieren via internet of een smartphone.
-
- Berichten: 12779
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: Geld verloren bij Bunq bank
Bij een online betaling met mijn creditcard moet ik de betaling apart bevestigen in de app van de creditcard maatschappij. Zonder de bevestiging gaat de order niet door.NL-Toontje schreef: ↑03 mei 2024 08:41Dat betekent dat toegang tot de volgende gegevens in principe genoeg is om een betaling te doen:
- Naam op de kaart
- Kaartnummer
- CVC
-
- Berichten: 1338
- Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28
Re: Geld verloren bij Bunq bank
Nee. Behalve mensen die weten wat ze doen. Via de smartphone is zo veilig als maar kan zijn.peter17111962 schreef: ↑03 mei 2024 10:23"Iedereen gaat met dit probleem te maken krijgen in de toekomst."
Behalve diegene die zo verstandig zijn om niet te bankieren via internet of een smartphone.
Re: Geld verloren bij Bunq bank
"verstandig"peter17111962 schreef: ↑03 mei 2024 10:23"Iedereen gaat met dit probleem te maken krijgen in de toekomst."
Behalve diegene die zo verstandig zijn om niet te bankieren via internet of een smartphone.
16again
vindt dit leuk
Re: Geld verloren bij Bunq bank
Je bedoelt de mensen bij wie belangrijke dingen uit de brievenbus worden gehengeld?peter17111962 schreef: ↑03 mei 2024 10:23"Iedereen gaat met dit probleem te maken krijgen in de toekomst."
Behalve diegene die zo verstandig zijn om niet te bankieren via internet of een smartphone.
De enige mensen die worden getroffen door internetfraude zijn de mensen die niet nadenken en alle informatie van de laatste 10...15 jaar naast zich neer hebben gelegd.
Re: Geld verloren bij Bunq bank
Ach ja, mens moet wat, hè?Moneyman schreef: ↑03 mei 2024 13:19"verstandig"peter17111962 schreef: ↑03 mei 2024 10:23"Iedereen gaat met dit probleem te maken krijgen in de toekomst."
Behalve diegene die zo verstandig zijn om niet te bankieren via internet of een smartphone.
-
- Berichten: 39
- Lid geworden op: 16 okt 2017 11:30
Re: Geld verloren bij Bunq bank
Want? Bij hun wordt de Maestro kaart niet vervangen door een debitcard?peter17111962 schreef: ↑03 mei 2024 10:23"Iedereen gaat met dit probleem te maken krijgen in de toekomst."
Behalve diegene die zo verstandig zijn om niet te bankieren via internet of een smartphone.
De rest van mijn post ook gelezen?NeoDutchio schreef: ↑03 mei 2024 10:38Bij een online betaling met mijn creditcard moet ik de betaling apart bevestigen in de app van de creditcard maatschappij. Zonder de bevestiging gaat de order niet door.NL-Toontje schreef: ↑03 mei 2024 08:41Dat betekent dat toegang tot de volgende gegevens in principe genoeg is om een betaling te doen:
- Naam op de kaart
- Kaartnummer
- CVC
Re: Geld verloren bij Bunq bank
Ik moet normaal ook in de app Visa creditcard betalingen bevestigen.
Onlangs nog een betaling naar GB voor F1tv op de oude manier gedaan. Binnen 2 seconden kwam er een sms en email binnen. Als die betaling niet correct is meteen ICS bellen.
Over veilig bankieren gesproken!
Onlangs nog een betaling naar GB voor F1tv op de oude manier gedaan. Binnen 2 seconden kwam er een sms en email binnen. Als die betaling niet correct is meteen ICS bellen.
Over veilig bankieren gesproken!
Erthanax
vindt dit leuk
Re: Geld verloren bij Bunq bank
Was er onlangs niet een topic over een overschrijvingskaart waarop bedrag en rekeningnummer waren aangepast?
ING heeft sinds kort zelfs een knop “Belt ING? Check het gesprek!” In de app, nog voor het inloggen. Eerlijk gezegd vind ik het knap dat een bank zijn processen zodanig kan inrichten dat dit mogelijk is.
Aan de andere kant hoop ik nog steeds op een appje van een van de kinderen “Hoi pap, mijn telefoon is in het water gevallen, dit is mijn tijdelijke nummer.” Ik zou me daar kostelijk mee vermaken.
ING heeft sinds kort zelfs een knop “Belt ING? Check het gesprek!” In de app, nog voor het inloggen. Eerlijk gezegd vind ik het knap dat een bank zijn processen zodanig kan inrichten dat dit mogelijk is.
Aan de andere kant hoop ik nog steeds op een appje van een van de kinderen “Hoi pap, mijn telefoon is in het water gevallen, dit is mijn tijdelijke nummer.” Ik zou me daar kostelijk mee vermaken.