juliomariner schreef: ↑15 mar 2024 16:20
Niet mee eens. Zeer recent geblunder met de opening van de Holocaust museum waarbij hij namens PVDA-GL vooraf zei dat Herzog als ongewenst persoon moest worden verklaard. Hiermee heeft hij dus een heel aantal voornamelijk joodse PVDA leden tegen de schenen geschopt. Zijn verklaring achteraf was gewoon ongeloofwaardig.
Uitleg van het museum meegekregen? De president was uitgenodigd als vertegenwoordiger van de overlevenden en die uitnodiging dateert van vorige zomer, dus ruim voor de huidige ontwikkelingen.
Zelf vind ik het een verkeerde keuze. Er zijn nog overlevenden, waarom geen beeldverbinding geregeld voor wie niet meer kan reizen en waarom niet de mobiele overlevenden naar Nederland laten reizen voor de opening? Zo was het op humaan in plaats van diplomatiek niveau gebleven.
Overigens ligt de zaak erg gevoelig. Ik weet, dat in opdracht van regering een hele reeks enquêtes is/wordt gehouden over de Nederlandse opstelling tegenover Israël en de Palestijnen. De resultaten zijn
niet gepubliceerd en daarmee mag je ervan uitgaan, dat op elk niveau stevige discussie is of de huidige opstelling wel de juiste is.
*
Nijogeth schreef: ↑15 mar 2024 19:50
Wat Volt wil is ons land afgeven aan Europa. Wat ik wil is dat de EU niet veel meer is dan een handelsverdrag waarbij we elkaars economie proberen te laten groeien door samenwerking. Het is in mijn ogen vreemd dat Europees recht boven nationaal recht gaat.
Dat is wel erg kort door de bocht.
Als je sec economische samenwerking wilt, moet je het ook eens zijn over welke rechter bevoegd is bij handelsconflicten, ergo: 1 niveau boven de nationale wetgeving. Dat was al zo in de tijd van de EKSG.
Het is een misvatting om te denken, dat de EU alles beslist. De EU geeft Richtlijnen uit, die elke lidstaat binnen een bepaalde tijd moet omzetten in eigen wetgeving. Daar zit een marge in, waardoor 1 richtlijn tot verschillen in de wetgeving leidt binnen de EU.
Voor de vrede in Europa is de huidige situatie alleen maar goed. Juist door de Europese rechtspraak zijn er weinig conflicten en hebben mini-dictators als Orbán geen ruimte om tot serieuze agressie over te gaan.
Voor Nederland is het goed, dat Europees Recht boven Nederlands Recht gaat. We hebben twee weeffouten in de staatsinrichting. De eerste is de dubbele rol van de Raad van State: zowel adviserend als rechtsprekend. De tweede is het verbod om wetten te toetsen aan de Grondwet. Pas als dit verandert, is er minder aanleiding om fouten in de wetgeving via de Europese rechtspraak op te lossen.
Vergeet overigens niet, dat juist Nederland 1 van de landen is, die in Brussel de meeste voorstellen voor nieuwe Richtlijnen aanlevert.