Als de saldering volgens al jaren vooraf bekend gemaakt plan was verlopen, was het nu al grotendeels of helemaal afgeschaft. Dan was u – en de gemiddelde consument – financieel al langer en veel minder gunstig uit geweest.Jacky112 schreef: ↑04 apr 2024 16:30Het is gewoon heel zuur, dat je jaren hebt gespaard om panelen aan te kunnen schaffen en sinds november 2022 daarvan trotse bezitter te zijn. Om nu door alle nieuwe regels/ wijzigingen er achter te komen dat er een heleboel nadelen bij zijn gekomen.
Dat er een einde zou komen aan het salderen, daar hield ik wel rekening mee.
Maar ook zonder saldering is een gemiddelde zonnepanelenbezitter goedkoper uit en wordt de investering ruim binnen de afschrijving terugverdiend. En ook met deze nieuwe 'heffing' erbij.
Dat de media hier bovenop zitten is prima, maar het wordt nu vaak wel heel ongenuanceerd gebracht. En dan heb je altijd de schreeuwers die er meteen met gestrekt been in gaan à la 'we worden weer massaal opgelicht'. Uiteindelijk ontstaat er nu vaak een beeld dat het niets meer oplevert en je zelfs duurder uit zou zijn. Onzin. Ik wed dat het voor 95% van de zonnepaneelhouders hooguit een half jaar langer duurt qua terugverdien-tijd (want € 20 per maand = € 240 per jaar).
Om onze situatie als voorbeeld te geven: In 2019 voor € 6.000 15 panelen laten leggen, inclusief 10 jaar verlengde garantie op het hele systeem en 25 jaar op de omvormer. Opbrengst: 4.100 kWh per jaar.
Als je ongeveer je eigen jaarverbruik opwekt, verbruik je pakweg 1/3 van de stroom terwijl je die zelf opwekt. Dus 4100/3 = 1.367 kWh. Aangezien een kWh afgelopen jaar zo'n € 0,40 kostte komt dit neer op € 546. € 6000 aanschaf / 546 = 11 jaar terugverdientijd zonder saldering. Ook als daar € 240 per jaar aan 'zonnepaneelheffing' bij komt wordt dat dus maar een half jaar langer.
Ik begrijp dat iedereen een iets andere situatie heeft, maar dit is waar het in grote lijnen op neer komt.