sveldman schreef: ↑21 dec 2023 14:49
Moneyman schreef: ↑21 dec 2023 12:30
En degenen die niet eens twee seconden Google gebruiken voordat ze gebruik maken van de diensten van een dergelijk bedrijf, zullen al helemaal geen registers checken.
Klopt helemaal. Ik dacht ook meer aan een register voor de Kamer van Koophandel, dat ze zouden kunnen checken op het moment dat iemand zich (opnieuw) in wil laten schrijven.
Dat soort registers zijn in het echt veel moeilijker dan op papier. Niet alleen vanwege alle formele eisen aan dergelijke registers (veel van die "zwarte lijsten" zijn verboden), maar ook omdat het nogal lastig is wanneer er sprake is van oplichting.
Eerder schreef je al dat herhaaldelijke civiele issues tot strafrechtelijke issues zouden moeten leiden. Daarmee geef je blijk het verschil tussen civiel- en strafrecht niet helder te hebben. Zelfs een grote hoeveelheid civiele veroordelingen -die overigens ook nergens in een register terug te vinden zijn- hoeft niet strafrechtelijks in zich te hebben.
Feitelijk biedt de huidige wetgeving allerhande opties om in voorkomende gevallen te acteren. Maar de bottom line is gewoon dat het valt of staat met je gezonde verstand gebruiken. Echte oplichters laten zich immers door al die papieren drempels helemaal niet tegenhouden.
sveldman schreef: ↑21 dec 2023 14:49
Ook aan jou de vraag: is dit jouw idee van een constructieve bijdrage of een tip? Mocht je zinvolle suggesties hebben, dan zijn die van harte welkom. Ik probeer erachter te komen wat een goede manier zou zijn om een bijdrage te leveren aan het verminderen van dit soort praktijken. Dit is maar een idee.
Dat kan je "niet constructief" noemen, maar ik vind het doorprikken van luchtballonnen anders behóórlijk constructief.
Als je al een oplossing zoekt, zou dat wat mij betreft helemaal aan de voorkant moeten zitten, in de vorm van onderwijs en preventie.