ik snap het,ja,dat ratelen is wel een dingetje daar.Nijogeth schreef: ↑26 apr 2024 12:07Nou, als ik het spreek, duurt dat wat langer dan wanneer een Franstalige het doet. Ik moet nadenken over ieder woord dat ik zeg. Als je ooit een Franstalige hebt horen praten, dan ratelt dat heel wat woorden af in korte tijd. Tegen de tijd dat ik daar dan de zin ontleedt heb, is de volgende zin al even voorbij. En dan heb je ook nog dialecten, waardoor het allemaal net wat anders klinkt, andere spreektaal wordt gebruikt. Als ik Brabants ga praten tegen iemand die Nederlands heeft geleerd als extra taal, dan komt die er ook niet uit. Als een Fransman rustig praat en duidelijk articuleert, dan kan ik er een prima gesprek mee voeren. Helaas lukt ze dat vaak maar 1 of 2 zinnen en men begint weer te ratelen.
Om nog even terug te komen op De belgen;de Walen krijgen op school veelal wel Nederlandse les maar dat beperkt zich op de meeste scholen tot 1a2 uur per week zo is mij door diverse Waalse collega`s vertelt.
Overigens hebben de Fransen zelf ook wel wat met dialecten en verschillende tongvallen.
In zuid Frankrijk kreeg ik al eens te horen dat ik klonk als een "Parisein",en dat is daar bepaald geen compliment.
In Parijs werd me gevraagd of ik misschien een Frans-Canadees was want zo klonk mijn Frans.
Om de grote verschillen tussen noord en zuid Frankrijk te zien raad ik de film "Bienvenu chez les ch`tis" aan.