Bezorgdeburger schreef: ↑15 mei 2024 17:54
Vandaag zullen een heleboel mensen blij zijn? Een nieuw kabinet gaat er komen. Met de verguisde VVD aangevuld met een extreme rechtse radicale 1 lidpartij de PVV. En twee nieuwe partijen met nauwelijks ervaren politici.
De problemen van Nederland zullen nu wel snel worden opgelost.

Tja, blij is een groot woord. Ik ben in elk geval blij dat er iets anders zit dan types als Jetten, Dijkgraaf, Ollongren en De Jonge. Wat mij betreft gaan we het aantal ministeries ook flink verkleinen.
Dat moet ik misschien even toelichten. We hebben in mijn ogen momenteel ministeries die een eigen agenda hebben, maar daarmee wel duidelijk in het vaarwater van een ander zitten. Dat moet dan gewoon in 1 ministerie zitten, zodat beleid elkaar niet bijt.
Zo hebben we een minister van Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen (Schouten) en een minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (van Gennip), dingen die elkaar flink overlappen.
Ook hebben we een minister van Infrastructuur en Waterstaat (Harbers), minister van Economische Zaken en Klimaat (Adriaansens), minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (Adema) en een minister voor Natuur en Stikstof (vd Wal). Die hebben elkaar in de afgelopen 4 jaar volledig tegen gewerkt. En dan heb ik het nog niet over het feit dat er 2 ministeries zijn die natuur in de portefeuille hebben en er ook nog 1 is die klimaat heeft. En Waterstaat is ook iets dat deels bij natuur hoort.
Wat mij betreft bijt het elkaar allemaal wat teveel.
Ik ben eigenlijk vooral blij dat we een meer realistische blik gaan hebben qua beleidsvorming en niet een idealistische blik, zoals de D66 en PVDA/GroenLinks hanteren. En ook nu zullen er genoeg dingen zijn waar ik het niet mee eens ga zijn. Dat kan ook niet anders. We gaan nu waarschijnlijk wel meer de kant op van economische voorspoed en welvaart eerst en daar sta ik zelf volledig achter.