Allrisk verzekerde leasebus is total loss is verklaard

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
sendfor
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 mei 2024 18:21

Allrisk verzekerde leasebus is total loss is verklaard

Ongelezen bericht door sendfor »

Ik heb een probleem met mijn leasebus die onlangs totalloss is verklaard en ik hoop dat iemand hier advies of vergelijkbare ervaringen kan delen.

Situatie:

Ik lease een bus via Hiltermann Lease.
De bus is allrisk verzekerd bij Goudse Schadeverzekeringen.
Onlangs is de bus totalloss verklaard na een ongeval.
Probleem:

Ondanks de allrisk verzekering heb ik van Hiltermann Lease een restschuld ontvangen van €7460,56.
Ik ben het hier niet mee eens omdat ik dacht dat een allrisk verzekering dergelijke kosten zou dekken.
Communicatieproblemen:

Hiltermann Lease beweert dat ze mij op de hoogte hebben gesteld van de restschuld, maar ze hebben deze berichten naar een oud e-mailadres en mogelijk een foutief telefoonnummer gestuurd.
Ik heb Hiltermann Lease eerder dit jaar geïnformeerd over mijn nieuwe e-mailadres en heb hiervan bevestigingen ontvangen. Ik ontvang ook maandelijks facturen op dit nieuwe e-mailadres.
Doordat Hiltermann Lease mij niet per mail heeft kunnen bereiken, ondanks dat zij mijn correcte e-mailadres hebben, heb ik nu ook nog eens €700 aan incassokosten ontvangen via deurwaarderskantoor Janssen en Janssen.
Extra Probleem:

De bus is inmiddels verkocht aan een opkoper, en deze heeft de bus zonder mijn toestemming meegenomen van het autoschadebedrijf.
Tot op heden heb ik geen vrijwaringsbewijs ontvangen, waardoor ik nu nog steeds (2 maanden later) de verzekering voor de bus moet betalen.
Mijn Verzoek:

Ik heb Hiltermann Lease verzocht om de bus volledig te herstellen zodat ik de lease kan voortzetten, of om de restschuld door de verzekeraar te laten dekken.
Ik heb ook contact opgenomen met Goudse Schadeverzekeringen om hen te vragen het volledige leasebedrag te betalen of de bus te herstellen.
Mijn Vraag aan Jullie:

Heeft iemand soortgelijke ervaringen met allrisk verzekeringen en totalloss verklaringen?
Hoe hebben jullie dit opgelost?
Zijn er tips om deze situatie snel en rechtvaardig af te handelen?
Alle advies en tips zijn welkom!

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Met vriendelijke groet,

Daniel

Undutchable
Berichten: 144
Lid geworden op: 06 jul 2018 15:07

Re: Allrisk verzekerde leasebus is total loss is verklaard

Ongelezen bericht door Undutchable »

Gaat het hier om financial lease?

NeoDutchio
Berichten: 12384
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Allrisk verzekerde leasebus is total loss is verklaard

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

sendfor schreef:
21 mei 2024 18:33
Ondanks de allrisk verzekering heb ik van Hiltermann Lease een restschuld ontvangen van €7460,56.
Ik ben het hier niet mee eens omdat ik dacht dat een allrisk verzekering dergelijke kosten zou dekken.
Over welke kosten gaat het, waarom dacht u dat dat gedekt zou zijn en wat staat er in de voorwaarden? De voorwaarden zijn namelijk leidend, met enkel gedachtes kom je niet ver.
sendfor schreef:
21 mei 2024 18:33
Hiltermann Lease beweert dat ze mij op de hoogte hebben gesteld van de restschuld, maar ze hebben deze berichten naar een oud e-mailadres en mogelijk een foutief telefoonnummer gestuurd.
Ik heb Hiltermann Lease eerder dit jaar geïnformeerd over mijn nieuwe e-mailadres en heb hiervan bevestigingen ontvangen. Ik ontvang ook maandelijks facturen op dit nieuwe e-mailadres.
Doordat Hiltermann Lease mij niet per mail heeft kunnen bereiken, ondanks dat zij mijn correcte e-mailadres hebben, heb ik nu ook nog eens €700 aan incassokosten ontvangen via deurwaarderskantoor Janssen en Janssen.
Wie eist bewijst. Als er enkel naar een oud mailadres is verstuurd, dan hoeft u zich geen zorgen te maken voor die extra kosten. Laat het deurwaarderskantoor het bewijs aanleveren dat het naar het juiste mailadres is verstuurd. Kunnen ze dat niet kunt u aangeven dat u van niets wist en dat enkel de hoofdsom betaald moet worden. Mits dit inderdaad volgens de geldende voorwaarden opgelegd is.
sendfor schreef:
21 mei 2024 18:33
Tot op heden heb ik geen vrijwaringsbewijs ontvangen, waardoor ik nu nog steeds (2 maanden later) de verzekering voor de bus moet betalen.
U kunt de verzekeraar aansprakelijk stellen voor de kosten die u heeft hierdoor.
sendfor schreef:
21 mei 2024 18:33
Ik heb Hiltermann Lease verzocht om de bus volledig te herstellen zodat ik de lease kan voortzetten, of om de restschuld door de verzekeraar te laten dekken.
Als de bus total loss is, dan zal deze niet hersteld worden.
sendfor schreef:
21 mei 2024 18:33
Ik heb ook contact opgenomen met Goudse Schadeverzekeringen om hen te vragen het volledige leasebedrag te betalen of de bus te herstellen.
De verzekering betaald uit volgens de voorwaarden. Wat zijn die voorwaarden?


Financial lease, waar het in uw geval op lijkt, is simpel gezegd een lening voor een bus. Des te belangrijker om alle voorwaarden goed te lezen zodat u niet met de problemen achterblijft als er iets gebeurd.

Undutchable
Berichten: 144
Lid geworden op: 06 jul 2018 15:07

Re: Allrisk verzekerde leasebus is total loss is verklaard

Ongelezen bericht door Undutchable »

NeoDutchio schreef:
22 mei 2024 10:15
.....

Financial lease, waar het in uw geval op lijkt, is simpel gezegd een lening voor een bus. Des te belangrijker om alle voorwaarden goed te lezen zodat u niet met de problemen achterblijft als er iets gebeurd.
Met financial lease ben je volgens mij pas eigenaar van de bus als je de laatste termijn betaald hebt. In dit geval is hij dus nog van de leasemaatschappij.

Verder idd het contract lezen voor de voorwaarden.

Ik zou even het kenteken checken bij de RDW wanneer hij voor het laatst op naam is gezet. Dat je geen vrijwaring hebt gehad wil niet zeggen dat hij niet is overgeschreven naar de opkoper.

NeoDutchio
Berichten: 12384
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Allrisk verzekerde leasebus is total loss is verklaard

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Undutchable schreef:
22 mei 2024 10:29
NeoDutchio schreef:
22 mei 2024 10:15
.....

Financial lease, waar het in uw geval op lijkt, is simpel gezegd een lening voor een bus. Des te belangrijker om alle voorwaarden goed te lezen zodat u niet met de problemen achterblijft als er iets gebeurd.
Met financial lease ben je volgens mij pas eigenaar van de bus als je de laatste termijn betaald hebt. In dit geval is hij dus nog van de leasemaatschappij.
Bij financial lease ben je inderdaad pas eigenaar na de laatste betaling, maar ben je wel verantwoordelijk voor alle kosten. Bij operationele lease word alles betaald door het leasebedrijf.

BL2
Berichten: 4874
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Allrisk verzekerde leasebus is total loss is verklaard

Ongelezen bericht door BL2 »

NeoDutchio schreef:
22 mei 2024 10:15
....Als de bus total loss is, dan zal deze niet hersteld worden......
Als de opkoper daar een mogelijkheid toe ziet, en vooral levert het geld op, dan wordt de bus gewoon gerepareerd. In landen waar het arbeidsloon laag is, is dit gewoon een prima verdienmodel.

NeoDutchio
Berichten: 12384
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Allrisk verzekerde leasebus is total loss is verklaard

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

BL2 schreef:
22 mei 2024 10:44
NeoDutchio schreef:
22 mei 2024 10:15
....Als de bus total loss is, dan zal deze niet hersteld worden......
Als de opkoper daar een mogelijkheid toe ziet, en vooral levert het geld op, dan wordt de bus gewoon gerepareerd. In landen waar het arbeidsloon laag is, is dit gewoon een prima verdienmodel.
Dus niet door de verzekeraar of leasemaatschappij.

Speedy123
Berichten: 1356
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Allrisk verzekerde leasebus is total loss is verklaard

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Een allrisk verzekering betaald nooit meer uit dan de dagwaarde van een auto of bus. Is het schade herstel bedrag hoger dan de dagwaarde, dan keert men de dagwaarde uit en zal men geen herstel laten uitvoeren noch de rekening ervan betalen.

Het verkopen van de bus aan een opkoper klinkt mij raar in de oren maar ik ken uw contract niet. Het lijkt me dat u de financieel eigenaar van de bus was dus het aan u was om te beslissen wat er met de bus verder moest gebeuren tenzij er in de contracten met Hiltermann of de Goudse iets anders staat. Tenzij u uw betalingsverplichtingen niet bent nagekomen en de bus onderpand op de lening was. Forum lid Moneyman kan u daar alles over vertellen, het ligt meer in zijn expertise dan de mijne.

U kunt bij de RDW controleren of de bus nog op uw naam staat. Lijkt me niet, want dan bent u nog altijd gewoon de eigenaar. Staat hij niet meer op uw naam, dan hoeft u hem ook niet langer te verzekeren.

https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... wijs-kwijt

Dat u nog geld moet betalen, dat is niet raar. Ik rij zelf een Ford Fiesta ST line. Nieuwe gekocht, allrisk verzekerd. Mocht ik een ongeluk krijgen en de auto zou total-loss verklaard worden, dan krijg ik de dagwaarde terug. Dat zijn de verzekeringsvoorwaarden. Dan maak ik dus een aardig verlies want voor de dagwaarde koop ik een even oude tweedehands Ford Fiesta ST niet terug.

Undutchable
Berichten: 144
Lid geworden op: 06 jul 2018 15:07

Re: Allrisk verzekerde leasebus is total loss is verklaard

Ongelezen bericht door Undutchable »

Speedy123 schreef:
22 mei 2024 11:19
...

U kunt bij de RDW controleren of de bus nog op uw naam staat. Lijkt me niet, want dan bent u nog altijd gewoon de eigenaar. Staat hij niet meer op uw naam, dan hoeft u hem ook niet langer te verzekeren.

https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... wijs-kwijt

...
Dat een voertuig op je naam staat wil niet zeggen dat je de eigenaar bent. Dat staat ook op de kentekenkaart vermeld, dat de houder niet als de eigenaar kan worden geïdentificeerd.

Erthanax
Berichten: 9757
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Allrisk verzekerde leasebus is total loss is verklaard

Ongelezen bericht door Erthanax »

Speedy123 schreef:
22 mei 2024 11:19
(...) Het verkopen van de bus aan een opkoper klinkt mij raar in de oren maar ik ken uw contract niet. (...)
Volgens mij wordt na een totall loss vetklaring de verzekeraar eigenaar van het "wrak". Vervolgens verkoopt de verzekeraar dat. Zo is mij dat tenminste ooit uitgelegd.

Speedy123
Berichten: 1356
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Allrisk verzekerde leasebus is total loss is verklaard

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Erthanax schreef:
22 mei 2024 12:24
Speedy123 schreef:
22 mei 2024 11:19
(...) Het verkopen van de bus aan een opkoper klinkt mij raar in de oren maar ik ken uw contract niet. (...)
Volgens mij wordt na een totall loss vetklaring de verzekeraar eigenaar van het "wrak". Vervolgens verkoopt de verzekeraar dat. Zo is mij dat tenminste ooit uitgelegd.
Ik ken het alleen van heel lang geleden, vorige eeuw toen ik nog jong was. Mijn brommer was gestolen maar gelukkig allrisk verzekerd. Teruggevonden door de politie maar door alle schade total-loss verklaard. Ik mocht kiezen, de brommer terug maar dan kreeg ik 200 gulden minder uitbetaald van de verzekering of de brommer naar de fietsenmaker die hem graag wilde houden en dan kreeg ik het hele verzekerde bedrag uitbetaald.

Ik heb de brommer gehouden wat de schade was alleen cosmetisch.

Speedy123
Berichten: 1356
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Allrisk verzekerde leasebus is total loss is verklaard

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Undutchable schreef:
22 mei 2024 12:21
Dat een voertuig op je naam staat wil niet zeggen dat je de eigenaar bent. Dat staat ook op de kentekenkaart vermeld, dat de houder niet als de eigenaar kan worden geïdentificeerd.
En daar heeft u helemaal gelijk in. Maar de RDW link is nog altijd handig want:
Heeft u nooit een vrijwaringsbewijs ontvangen na verkoop, export of sloop? En is dit niet meer dan 3 maanden geleden? Dan kunt u dit bij ons melden. Wij sturen u een vervangend vrijwaringsbewijs toe. Op de pagina document niet ontvangen leest u wat u moet doen.

Ivo.w
Berichten: 1769
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Allrisk verzekerde leasebus is total loss is verklaard

Ongelezen bericht door Ivo.w »

De all-risk verzekering betaalt alleen de actuele handelswaarde van het voertuig. En dat is niet altijd hetzelfde als de resterende termijnen voor financial lease. Vooral in de eerste maanden verloopt de afschrijving van een (bedrijfs)auto heel hard. Veel harder dan wat u in maandelijkse termijnen aflost aan de openstaande schuld.
Daardoor kan het zijn dat het uitgekeerde bedrag van de verzekering lager is dan het openstaande bedrag van de financiering. En dan moet u inderdaad een verschil zelf bijleggen.

Wel is het verstandig om goed na te gaan of de geboden schadevergoeding vanuit de verzekering wel daadwerkelijk gelijk is aan de vervangingswaarde van het voertuig. In zeer veel gevallen is het eerste bod van de verzekeringsmaatschappij honderden tot zelfs duizenden euro's te laag. Door met de verzekering in onderhandeling te gaan kan het de schadevergoeding wellicht naar boven worden bijgesteld waardoor het verschil wat u moet bijleggen minder groot wordt.

Wat betreft de communicatie en het oude e-mail adres: u bent verantwoordelijk om een wijziging van contactgegevens tijdig door te geven. Wanneer u dit heeft gedaan is het gebruik van het oude adres niet aan u te wijten en mag dat voor u dus ook geen financiële gevolgen hebben.
Wanneer u de wijzigingen van uw contactgegevens echter niet tijdig heeft doorgegeven, dan heeft de leasemaatschappij door gebruik van uw oude email adres juridisch gezien het juiste adres gebruikt. Want dat was immers het bij hun bekende adres. Dat u de email op het oude adres niet leest is in dat geval u aan te rekenen en kan voor u wel degelijk (financiële) gevolgen hebben.

Ivo.w
Berichten: 1769
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Allrisk verzekerde leasebus is total loss is verklaard

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Erthanax schreef:
22 mei 2024 12:24
Speedy123 schreef:
22 mei 2024 11:19
(...) Het verkopen van de bus aan een opkoper klinkt mij raar in de oren maar ik ken uw contract niet. (...)
Volgens mij wordt na een totall loss vetklaring de verzekeraar eigenaar van het "wrak". Vervolgens verkoopt de verzekeraar dat. Zo is mij dat tenminste ooit uitgelegd.
Nee, de eigenaar blijft eigenaar totdat hij er afstand van doet. Dat kan nóóit worden afgedwongen en gebeurd zeker niet automatisch.

Wil je het "wrak" behouden, dan wordt de financiële schadevergoeding wel kleiner. Want ook een wrak heeft nog altijd restwaarde.
Behoud van het wrak kan heel aantrekkelijk zijn wanneer er voornamelijk cosmetische schade is aan een (ouder) voertuig. Met een deuk in het portier en krassen op de bumper rijdt een auto er niet minder om. Doorrijden met het wrak geeft dan de mogelijkheid om rustig op het gemak een vervanger te zoeken. In plaats van met spoed, omdat het wrak is "ingenomen".

Bij een wagen die nog onder een leasecontract valt zal echter de schade zo groot zijn dat er met het wrak niet meer gereden kan worden en zit er waarschijnlijk ook een Wok-melding op het kenteken indien er politie bij het ongeval aanwezig is geweest.

Speedy123
Berichten: 1356
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Allrisk verzekerde leasebus is total loss is verklaard

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Ivo.w schreef:
22 mei 2024 12:59
Nee, de eigenaar blijft eigenaar totdat hij er afstand van doet. Dat kan nóóit worden afgedwongen en gebeurd zeker niet automatisch.

Wil je het "wrak" behouden, dan wordt de financiële schadevergoeding wel kleiner. Want ook een wrak heeft nog altijd restwaarde.
Behoud van het wrak kan heel aantrekkelijk zijn wanneer er voornamelijk cosmetische schade is aan een (ouder) voertuig. Met een deuk in het portier en krassen op de bumper rijdt een auto er niet minder om. Doorrijden met het wrak geeft dan de mogelijkheid om rustig op het gemak een vervanger te zoeken. In plaats van met spoed, omdat het wrak is "ingenomen".

Bij een wagen die nog onder een leasecontract valt zal echter de schade zo groot zijn dat er met het wrak niet meer gereden kan worden en zit er waarschijnlijk ook een Wok-melding op het kenteken indien er politie bij het ongeval aanwezig is geweest.
TS verklaarde ook:
Doordat Hiltermann Lease mij niet per mail heeft kunnen bereiken, ondanks dat zij mijn correcte e-mailadres hebben, heb ik nu ook nog eens €700 aan incassokosten ontvangen via deurwaarderskantoor Janssen en Janssen.
Bij financial lease zal de auto zeer waarschijnlijk het onderpand op de lening zijn.

Arizonakid
Berichten: 1154
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Allrisk verzekerde leasebus is total loss is verklaard

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Allemaal speculaties zolang we niet weten welke lease vorm ts had voor die bus.

peter17111962
Berichten: 600
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Allrisk verzekerde leasebus is total loss is verklaard

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Veel mensen lezen alleen het woord "Leasen"΅ en begrijpen het woord "financial" of "operational" niet.
Waardoor veel mensen onterecht denken dat zoals hier in bovenstaande dat alle schade is
verzekerd omdat ze er van uit gaat dat die auto all in gehuurd is en dus niet gekocht met een lening.

Har45
Berichten: 494
Lid geworden op: 24 dec 2010 13:59

Re: Allrisk verzekerde leasebus is total loss is verklaard

Ongelezen bericht door Har45 »

Een Allrisk verzekering kan wel degelijk meer uitkeren dan de dagwaarde of de economische waarde.
Hiervoor is bijvoorbeeld een aanschafwaarde of een nieuwwaarde clausule. Uiteraard zal er extra premie betaald moeten worden hiervoor.

Verder het grote bedrag wat terug betaald dient te worden aan de (lease) maatschappij kan ook te maken hebben met de slotsom welke bedongen is bij het begin van het contract. Door het kiezen van een slottermijn verlaag je de maandelijkse verschuldigde aflossingstermijnen.

Plaats reactie