Energiemaatschappijen hebben geen terugleverkosten

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
angel1978
Berichten: 11083
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Energiemaatschappijen hebben geen terugleverkosten

Ongelezen bericht door angel1978 »

Thijs124 schreef:
22 mei 2024 16:43
En dan bereken je de energiebelasting en meteen 21% btw en dat maak je meteen over naar de belastingdienst.
Als je een officiële meter heb ( zoals nu van de netbeheerder ), dan kun je dat gewoon laten verrekenen. De regionale coöperaties doen dat nu ook al, dus de techniek is er al ;) Maar niemand heeft gezegd dat elke oplossing simpel is..
Maar iets afschaffen om van het gezeur af te zijn en de mensen dan maar met de **** laten zitten is zeker niet de oplossing.

De macht van de energieleveranciers is nu echt te groot, dus die mag daar wel weg.

angel1978
Berichten: 11083
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Energiemaatschappijen hebben geen terugleverkosten

Ongelezen bericht door angel1978 »

witte angora schreef:
22 mei 2024 13:48
Maar dat is dus het probleem, je kan stroom niet ergens een paar maanden opslaan.

De situatie zoals vandaag pleit juist voor veel meer zonnepanelen. Ik lever al vanaf 6.30 uur terug en dat gaat door tot 20.00 uur. Dus ook in de 'dure' uren lever ik stroom aan de energieleverancier die hier het volle pond voor kan vragen. Zelfs met eigen gebruik ( koken ) lever ik nog terug. Ook vanmiddag op het hoogtepunt leverde ik terug voor 25ct per kwh ( marktprijs om 13 uur ).. daarmee saldeer ik de stroom van december die op dat moment 8ct kostte..

Nijogeth
Berichten: 10151
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Energiemaatschappijen hebben geen terugleverkosten

Ongelezen bericht door Nijogeth »

angel1978 schreef:
22 mei 2024 16:47
Maar iets afschaffen om van het gezeur af te zijn en de mensen dan maar met de **** laten zitten is zeker niet de oplossing.
Hoezo laat je dan mensen met de **** zitten? Een regeling niet willen afschaffen en zij die geen geld/mogelijkheid hebben voor zonnepanelen met extra kosten opzadelen, dat is ook geen houdbare oplossing.

Je bent goed in dingen afschieten, maar bedenk eens een oplossing, waarbij iedereen er beter op wordt? Die is er volgens mij niet. Dus dan vind ik dat een eerlijke verdeling van de kosten beter is.

Nijogeth
Berichten: 10151
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Energiemaatschappijen hebben geen terugleverkosten

Ongelezen bericht door Nijogeth »

angel1978 schreef:
22 mei 2024 17:49
witte angora schreef:
22 mei 2024 13:48
Maar dat is dus het probleem, je kan stroom niet ergens een paar maanden opslaan.

De situatie zoals vandaag pleit juist voor veel meer zonnepanelen. Ik lever al vanaf 6.30 uur terug en dat gaat door tot 20.00 uur. Dus ook in de 'dure' uren lever ik stroom aan de energieleverancier die hier het volle pond voor kan vragen. Zelfs met eigen gebruik ( koken ) lever ik nog terug. Ook vanmiddag op het hoogtepunt leverde ik terug voor 25ct per kwh ( marktprijs om 13 uur ).. daarmee saldeer ik de stroom van december die op dat moment 8ct kostte..
Grappig, de marktprijs was negatief om 13.00, dus wat je zegt klopt totaal niet.
https://stroomperuur.nl/

8 cent in december klopt daarentegen wel op sommige momenten. Soms ook meer.

angel1978
Berichten: 11083
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Energiemaatschappijen hebben geen terugleverkosten

Ongelezen bericht door angel1978 »

Nijogeth schreef:
22 mei 2024 18:40
angel1978 schreef:
22 mei 2024 17:49
witte angora schreef:
22 mei 2024 13:48
Maar dat is dus het probleem, je kan stroom niet ergens een paar maanden opslaan.

De situatie zoals vandaag pleit juist voor veel meer zonnepanelen. Ik lever al vanaf 6.30 uur terug en dat gaat door tot 20.00 uur. Dus ook in de 'dure' uren lever ik stroom aan de energieleverancier die hier het volle pond voor kan vragen. Zelfs met eigen gebruik ( koken ) lever ik nog terug. Ook vanmiddag op het hoogtepunt leverde ik terug voor 25ct per kwh ( marktprijs om 13 uur ).. daarmee saldeer ik de stroom van december die op dat moment 8ct kostte..
Grappig, de marktprijs was negatief om 13.00, dus wat je zegt klopt totaal niet.
https://stroomperuur.nl/

8 december klopt daarentegen wel.
Ik keek idd verkeerd, nl bij de prijzen van morgen.. wanneer er nog meer zon als vandaag voorspeld wordt. We zullen morgen eens kijken wat dat oplevert 🫣

Overigens zie je hier dus heel duidelijk de invloed van de wind ( die zorgt voor de lage prijs vandaag ) en niet de zon. De zonnepanelen leveren amper wat op vandaag en hebben dus nauwelijks invloed op de prijs van stroom.

Ik kijk overigens naar de prijzen incl ( dat betaal je immers ), zowel voor de zomer als de winter ( de marge van de leverancier is daar dus niet afhankelijk ).

In december waren de prijzen soms ook negatief, ook op 'dure' uren.

Het is ook niet voor niets dat ik met een dynamisch contract met terugwerkende kracht deze winter goedkoper uit was geweest.

Nijogeth
Berichten: 10151
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Energiemaatschappijen hebben geen terugleverkosten

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Wat je ook heel goed terugziet in december en januari is dat de prijzen erg meegaan met de temperatuur. Als het boven de 10 graden is in die maanden, dan gaan de prijzen rap omlaag (zoals op 24 en 25 december, toen ze negatief waren). Ik gok dus een combinatie van wind en minder hard stoken, maar ook factoren als kerst (wanneer minder mensen thuis zijn en bedrijven dicht, dus de vraag ook minder is) hebben best een flinke rol.

angel1978
Berichten: 11083
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Energiemaatschappijen hebben geen terugleverkosten

Ongelezen bericht door angel1978 »

Nijogeth schreef:
22 mei 2024 19:05
Wat je ook heel goed terugziet in december en januari is dat de prijzen erg meegaan met de temperatuur. Als het boven de 10 graden is in die maanden, dan gaan de prijzen rap omlaag (zoals op 24 en 25 december, toen ze negatief waren). Ik gok dus een combinatie van wind en minder hard stoken, maar ook factoren als kerst (wanneer minder mensen thuis zijn en bedrijven dicht, dus de vraag ook minder is) hebben best een flinke rol.
Heb je ook gekeken naar de wind op die momenten?
24 en 25 december zal vooral de factor vraag een rol spelen ( datzelfde zie je in de weekenden en op feestdagen ), vooral internationaal ( 2e pinksterdag was dat effect er nauwelijks ).
Met hoge temperaturen in de winter zal er minder stoken zijn ( gas ) en als de vraag naar gas daalt, dalen ook de elektriciteitsprijzen ( zijn niet 1 op 1, maar wel gekoppeld ).
En wind is dus een heel grote factor.

Allemaal factoren die grote invloed hebben op de prijs en daarbij valt het effect van zonnepanelen volledig in het niet. Natuurlijk versterkt het elkaar als er en veel wind en veel zon is ( zeker in het voorjaar ), maar alleen de zonnepanelen doen echt niet zoveel met de prijs en dat argument is eigenlijk gewoon onzin!

150747
Berichten: 241
Lid geworden op: 31 jan 2020 10:10

Re: Energiemaatschappijen hebben geen terugleverkosten

Ongelezen bericht door 150747 »

Volgens BN-De Stem lijken de Coalitiepartijen het er over eens te zijn dat betalen voor teruglevering stroom moet stoppen.

ZeerPrivé
Berichten: 5695
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Energiemaatschappijen hebben geen terugleverkosten

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Tweede Kamer grijpt in op energiemarkt: einde aan boete teruglevering zonnepanelenbezitter
https://archive.ph/va7Cx

witte angora
Berichten: 31077
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Energiemaatschappijen hebben geen terugleverkosten

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik denk dat ik maar in Rusland ga wonen. Niks als nadelen, maar je weet in ieder geval wel waar je aan toe bent. Wat een aanfluiting.

China is ook een prima alternatief, daar weet je ook waar je aan toe bent.

Thijs124
Berichten: 862
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Energiemaatschappijen hebben geen terugleverkosten

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Noord Korea, Cuba en Haïti zijn ook nog immigratie doelen waar je welkom bent.

witte angora
Berichten: 31077
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Energiemaatschappijen hebben geen terugleverkosten

Ongelezen bericht door witte angora »

Op Cuba hebben ze wel lekkere muziek, dat is ook wel een idee ja.

Speedy123
Berichten: 1363
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Energiemaatschappijen hebben geen terugleverkosten

Ongelezen bericht door Speedy123 »

En daar gaan we weer. De politiek leert het nooit.

Als je een vrije energie markt opzet maar je gaat wel continue bijsturen door regels de hele tijd te veranderen, dan wordt het een zooitje. Dat is wat we zien rond het hele salderen onderwerp.

Terug lever kosten in rekening brengen mag straks niet meer, salderen mag wel dus gaan de kosten van elektriciteit straks drastisch omhoog.

Dan komen de financieel zwakkeren die in een sociale woning zonder zonnepanelen zitten, in de financiële problemen. Moet er weer een Energie Toeslag opgetuigd worden. Maar ja, de belastingdienst heeft het al zo druk.

Allemaal problemen omdat de politiek niet eerst gewoon eens goed nadenkt over wat ze nou precies wil voordat ze allerlei maatregelen in voert.

Overigens, mag men straks nog wel een loyaliteit bonus uitkeren aan mensen zonder zonnepanelen, zoals we nu ook vaak zien?

Lowieze
Berichten: 6682
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Energiemaatschappijen hebben geen terugleverkosten

Ongelezen bericht door Lowieze »

“Maar ja, de belastingdienst heeft het al zo druk.”

En het nieuwe kabinet wil het aantal fte bij de Rijksoverheid nog wel met 22% verlagen.

16again
Berichten: 16184
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Energiemaatschappijen hebben geen terugleverkosten

Ongelezen bericht door 16again »

Speedy123 schreef:
23 mei 2024 11:55
Als je een vrije energie markt opzet maar je gaat wel continue bijsturen door regels de hele tijd te veranderen, dan wordt het een zooitje. Dat is wat we zien rond het hele salderen onderwerp.
Ik zie allereerst een bestaande salderingsregelig, en vervolgens markpartijen die daar onderuit fietsen door allerlei kostenposten in het leven te roepen. Dus wie vraagt er om bijsturen?

Thijs124
Berichten: 862
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Energiemaatschappijen hebben geen terugleverkosten

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Misschien kan ik slooppremIe ontvangen. Dan haal ik ze van het dak. Ze hebben genoeg opgebracht. In 2027 stoppen met salderen dan mogen ze weg na 14 jaar.

Speedy123
Berichten: 1363
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Energiemaatschappijen hebben geen terugleverkosten

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Thijs124 schreef:
23 mei 2024 12:13
Misschien kan ik slooppremIe ontvangen. Dan haal ik ze van het dak. Ze hebben genoeg opgebracht. In 2027 stoppen met salderen dan mogen ze weg na 14 jaar.
En wat is het voordeel van ze weghalen? Al mag je straks niet meer salderen, ze leveren toch nog altijd gewoon gratis stroom voor eigen gebruik?

Moneyman
Berichten: 30362
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Energiemaatschappijen hebben geen terugleverkosten

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lowieze schreef:
23 mei 2024 12:06
“Maar ja, de belastingdienst heeft het al zo druk.”

En het nieuwe kabinet wil het aantal fte bij de Rijksoverheid nog wel met 22% verlagen.
Niet bij de belastingdienst. Dus dat heeft er niets mee te maken.

Speedy123
Berichten: 1363
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Energiemaatschappijen hebben geen terugleverkosten

Ongelezen bericht door Speedy123 »

16again schreef:
23 mei 2024 12:09
Ik zie allereerst een bestaande salderingsregelig, en vervolgens markpartijen die daar onderuit fietsen door allerlei kostenposten in het leven te roepen. Dus wie vraagt er om bijsturen?
De toezichthouder vond het prima om terug lever kosten in rekening te brengen. Is toch ook niet meer dan normaal als er kosten gemaakt worden? Nu zullen die kosten over alle klanten omgeslagen worden, simpel als dat.

De overheid kiest er nu voor om salderen per 2027 helemaal af te schaffen en tot die tijd nog even salderen zonder kosten toe te staan. Dus de komende jaren zal de prijs van stroom omhoog gaan voor wie geen vast contract afgesloten heeft.

Blij dat ik net een drie jaren contract heb afgesloten. Zie na afschaffen van de salderingsregeling wel verder.

jonis
Berichten: 2774
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Energiemaatschappijen hebben geen terugleverkosten

Ongelezen bericht door jonis »

Speedy123 schreef:
23 mei 2024 12:19
16again schreef:
23 mei 2024 12:09
Ik zie allereerst een bestaande salderingsregelig, en vervolgens markpartijen die daar onderuit fietsen door allerlei kostenposten in het leven te roepen. Dus wie vraagt er om bijsturen?
De toezichthouder vond het prima om terug lever kosten in rekening te brengen. Is toch ook niet meer dan normaal als er kosten gemaakt worden? Nu zullen die kosten over alle klanten omgeslagen worden, simpel als dat.

De overheid kiest er nu voor om salderen per 2027 helemaal af te schaffen en tot die tijd nog even salderen zonder kosten toe te staan. Dus de komende jaren zal de prijs van stroom omhoog gaan voor wie geen vast contract afgesloten heeft.

Blij dat ik net een drie jaren contract heb afgesloten. Zie na afschaffen van de salderingsregeling wel verder.
Welke kosten?
Er zit een stukje logica in als je mensen vraagt mee te gaan in transitie dat je met de zonnepanelen in de zomer veel stroom opwekt en zoals gevraagd minder gas verbruikt in de winter, dan dus daarbij ook een nog hoger stroomverbruik hebt in de winter hebt.
Een thuisbatterij verandert daar ook weinig aan.
Daar hebben ze zelf op aangestuurd; dan lossen ze dat ook maar fatsoenlijk op.
Blijkbaar kunnen de energieleveranciers en toezichthouder dat gewoon niet zelf. Eigen schuld dikke bult als ze het op politiek laten aankomen.

Plaats reactie