Lady1234 schreef: ↑26 mei 2024 23:14
Waarom ineens al die stukken uit de krant? Men kan toch zelf het nieuws volgen?
Ik zie het als service om de discussies hier enigszins redelijk te laten verlopen.
juliomariner schreef: ↑27 mei 2024 08:58
Paniekvoetbal van de tegenstanders van het nieuw te vormen kabinet. Ze hopen op deze manier nog invloed uit te kunnen oefenen. Veel media zijn tegen het kabinet . Wat ze echter vergeten is dat steeds minder mensen kranten lezen en TV kijken. Hun invloed neemt dus steeds meer af.
Kun je dit met cijfers onderbouwen?
Afgaande op DPG Media, Mediahuis en de onverdachte uitgever van het Reformatorisch Dagblad daalt de papieren oplage, maar stijgt het aantal digitale abonnementen veel sneller. Hetzelfde geldt voor TV-gebruik. Het aantal directe kijkers daalt, maar door het uitgesteld kijken of via andere kanalen worden toch meer mensen bereikt. (Lees de jaarverslagen voor alle cijfers.)
Het nieuwe beleid helpt van harte mee om media te beknotten. BTW naar 21%, ook op media-abonnementen en bijna 10% bezuinigen op de toch al matig functionerende staatsomroep. Net zoals bij eerdere bezuinigingen met erg slechte argumenten. Hoe je het wendt of keert, het komt neer op een vorm van indirecte censuur.
Het zou je te denken moeten geven, dat juist (extreem)rechts tegen een goed functionerende nieuwsvoorziening is. Hebben ze iets te verbergen?
juliomariner schreef: ↑27 mei 2024 08:58
De kiezer heeft een duidelijke richting aangegeven alleen kunnen de tegenstanders dit niet accepteren en hopen door bangmakerijn hun gelijk toch te krijgen.
De
verkiezingsuitslag geeft een iets genuanceerder beeld.
De vier partijen komen op 56,26 % zonder meerderheid in de Eerste Kamer. Dat noem ik geen 'duidelijke richting', dat noem ik een krappe meerderheid. Er is maar één reden, waarom dit kabinet er komt: de VVD wilde niet met GroenLinks/PvdA samenwerken. Die blokkade heeft dit kabinet mogelijk gemaakt.
*
De laatste maanden zijn erg druk geweest, waardoor ik de ontwikkelingen in Nederland alleen van afstand heb gevolgd. Vanaf afstand gezien, leeft Nederland momenteel in een rechtse bubbel - in zichzelf gekeerd en alles wat de vier partijen niet interesseert, wordt ontkend of onder het tapijt geveegd. Dat wordt nog wat, wanneer de bubbel uit elkaar spat, bijvoorbeeld omdat vanuit Rusland de infrastructuur hier wordt lamgelegd of als gevolg van Russisch handelen een grote vluchtelingenstroom Europa binnenkomt (denk echt aan miljoenen mensen).