Huiskamer

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
Lowieze
Berichten: 6717
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lowieze »

Jablan schreef:
29 mei 2024 17:37
Even een praktische vraag tussendoor. Hoe krijg je een sociale verhuurder zo ver om een huurcontract op naam van vader en dochter te zetten?
Casus: Moeder is overleden toen dochter 12 was. Ze is nu begin dertig. Ondanks aanleveren van kopie trouwboekje en overlijdensakte lukt het niet om de huurovereenkomst op naam van haar vader en van haarzelf te zetten.
(Ja, ze zou graag op zichzelf willen wonen, wachttijd is inmiddels acht jaar en een heel enkele keer is ze de 2e of 3e voor een huurwoning, meestal zijn er nog 50 mensen voor haar.)
Ik vraag mij gewoon af, wat je moet doen om zo'n verhuurder in beweging te krijgen. Iemand een idee?
Dat lukt niet bij een sociale huurwoning. Dochter zou dan als medehuurder op het contract komen te staan, waarschijnlijk met de bedoeling om de woning t.z.t. over te kunnen nemen.
Een wooncorporatie doet dit alleen bij hoge uitzondering en met strenge voorwaarden, maar in principe gebeurt dit praktisch niet.
Het zou ook zorgen voor vreemde situaties met wachtlijsten.

Moneyman
Berichten: 30433
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jablan schreef:
29 mei 2024 17:37
Ik vraag mij gewoon af, wat je moet doen om zo'n verhuurder in beweging te krijgen. Iemand een idee?
De vraag is wat de afwijzingsgrond is. Meest voorkomend is dat het inwonend kind dat medehuurder wil worden onvoldoende inkomen heeft, of dat de kosten niet gedeeld worden of dat onvoldoende duidelijk dat ze voornemens is er daadwerkelijk en langdurig te blijven wonen.

Als een goed gesprek niets oplevert, is de rechter de aangewezen instanties om te toetsen.

witte angora
Berichten: 31188
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Apart. Als de ouders gehuwd waren, hadden beiden gewoon recht op de woning, ook als een van de twee overlijdt. Het huurcontract wordt gewoon voortgezet. Dat is in dit geval dan ook gebeurd, anders waren vader en dochter al 20 jaar geleden die woning uitgezet.

Om de dochter op het huurcontract te zetten wordt een stuk lastiger. Gebruikelijk is namelijk dat kinderen uiteindelijk op zichzelf gaan wonen. Waarom zou ze dat willen, nu ze op zoek is naar een eigen plek?

Lady1234
Berichten: 27337
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Er moeten dan wel speciale zaken van toepassing zijn. Bijvoorbeeld dochter is mantelzorger voor vader. En dan moet dochter ook nog wel wat ouder zijn.

Waarom zou die verhuurder moeten bewegen? Dochter woont toch gewoon bij pa. Pa is gewoon de huurder. En dat huurcontract zetten ze best op zijn naam, maar zonder dochter.

Lowieze
Berichten: 6717
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lowieze »

Misschien interessant om te lezen:
een rechtszaak waarbij het wel toegewezen is
https://uitspraken.rechtspraak.nl/detai ... :2021:3743

een rechtszaak waarbij het niet toegewezen is
https://uitspraken.rechtspraak.nl/detai ... =huurrecht

ZeerPrivé
Berichten: 5760
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Waarom zou zij medehuurder willen worden dan? Nu is vader hoofdhuurder en dochter is medebewoner. Wat is daar mis mee? Of heeft pa plannen om bij een nieuwe relatie in te trekken, zodat dochter dan meteen een woning heeft?

Ik zie anders geen enkele noodzaak om dochter als medehuurder op het huurcontract te zetten. Bovendien als zij nu al soms op plek 1 of 2 staat, zal het binnen 2 jaar echt wel lukken om een eigen woning te krijgen.
Laatst gewijzigd door ZeerPrivé op 29 mei 2024 18:47, 1 keer totaal gewijzigd.

ZeerPrivé
Berichten: 5760
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Lady1234 schreef:
29 mei 2024 18:19
Er moeten dan wel speciale zaken van toepassing zijn. Bijvoorbeeld dochter is mantelzorger voor vader. En dan moet dochter ook nog wel wat ouder zijn.

Waarom zou die verhuurder moeten bewegen? Dochter woont toch gewoon bij pa. Pa is gewoon de huurder. En dat huurcontract zetten ze best op zijn naam, maar zonder dochter.
Dat huurcontract staat toch al op naam van vader?

Nijogeth
Berichten: 10189
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

angel1978 schreef:
29 mei 2024 16:36
kuklos schreef:
29 mei 2024 16:27
Rusland is nog nooit een democratie geweest. De VS en Nederland wel. Zowel Trump als Wilders willen de democratie niet afbreken, maar wel de staatsruifvreters en institutionele instellingen die ongekozen macht hebben veel minder macht geven.

Alle dingen bezien die Trump heeft gedaan en nagelaten kun je onmogelijk volhouden dat Trump de democratie niet wil afbreken. Als je dat toch beweert ben je echt niet serieus te nemen.
Ik heb niet zo zeer het idee dat ie de democratie wil afbreken, maar hij wil af van de obstakels die hem tegenhouden om tijdens een presidentschap alles naar zijn hand te zetten en van zaken die hem de gevangenis in kunnen helpen. Ik heb niet echt het idee dat ie geen of oneerlijke verkiezingen wil. Hij wint het liefste gewoon op de normale manier, heb ik het idee (voor zover je het daar normaal kan noemen).

En aan 1 kant snap ik het wel. Je komt aan de macht, hebt allemaal plannen van tevoren al bedacht en dan zit je er en dan blijkt dat je eigenlijk helemaal niets kunt. Dat is in Nederland ook zo. Dan kom je aan de macht, maar dan moet alles nog langs de Eerste Kamer. En daar zit dan mogelijk een overschot van de oppositie (overgebleven van eerdere verkiezingen), die alles tegen kan houden, terwijl Nederland blijkbaar net heeft aangegeven dat ze wat anders willen.

In theorie houdt de manier waarop de democratie in veel landen is ingericht gewoonweg in dat er weinig echte verandering kan plaatsvinden en daarbij is het ook niet een democratie zoals deze vroeger beoogd is. En dan heb ik het over de tijd waarin het volk naar het Forum kwam en er gewoon een telling was over wie eens/oneens was en daar handelde men dan naar. Als Pietje op het Forum een wetswijziging voorstelde dat iedereen voortaan een appel aan moest spreken met mevrouw en 51% is het eens, dan werd dat uitgevoerd.

Overigens wil ik wel toevoegen dat ik Trump een idioot eerste klas vind.
Laatst gewijzigd door Nijogeth op 29 mei 2024 18:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 27337
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@ zeer privé

Dat neem ik ook aan, maar op de manier zoals de Ts het schrijft, zou het ook niet op naam vader staan.

Ze had ook al meer dan 12 jaar ingeschreven kunnen staan.
Laatst gewijzigd door Lady1234 op 29 mei 2024 18:58, 1 keer totaal gewijzigd.

ZeerPrivé
Berichten: 5760
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Lady1234 schreef:
29 mei 2024 18:54
@ zeer privé

Dat neem ik ook aan, maar op de manier zoals de Ts het schrijft, zou het ook niet op naam vader staan.
Na nog eens lezen, het staat er niet echt duidelijk inderdaad. Misschien kan Jablan even de boel verduidelijken.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

ZeerPrivé schreef:
29 mei 2024 18:58
Na nog eens lezen, het staat er niet echt duidelijk inderdaad. Misschien kan Jablan even de boel verduidelijken.
Niet helemaal. Morgen neem ik wat meer tijd voor haar, vandaag moest het in 2 minuten. Huurcontract staat op naam van de vader en van de overleden moeder. En eigenlijk stoort dat haar meer, omdat haar moeder al zo lang geleden is overleden en de verhuurder nog steeds brieven stuurt aan 'meneer en mevrouw'.

Op zich ben ik al een eind in de richting door het woord 'mantelzorg'. Als er meer loos is, kan het misschien wel en anders niet. Het gaat hier natuurlijk om de angst ook nog de vader te verliezen en dan klem komen te zitten - geen huis meer.

ZeerPrivé
Berichten: 5760
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Jablan schreef:
29 mei 2024 19:19
ZeerPrivé schreef:
29 mei 2024 18:58
Na nog eens lezen, het staat er niet echt duidelijk inderdaad. Misschien kan Jablan even de boel verduidelijken.
Niet helemaal. Morgen neem ik wat meer tijd voor haar, vandaag moest het in 2 minuten. Huurcontract staat op naam van de vader en van de overleden moeder. En eigenlijk stoort dat haar meer, omdat haar moeder al zo lang geleden is overleden en de verhuurder nog steeds brieven stuurt aan 'meneer en mevrouw'.
Vader kan vragen het huurcontract op zijn naam te zetten. Had hij gewoon al jaren eerder kunnen doen.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

Lijkt mij ook. Het zal wel een kwestie van aanmoedigen zijn. Een keer het gesprek aangaan met de verhuurder in plaats van in een cirkel vast te blijven zitten.

Blijft merkwaardig, dat de overlijdensakte al twee keer is aangeleverd en de verhuurder zelfs zo'n simpele mutatie niet kan verwerken.

ZeerPrivé
Berichten: 5760
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Erg vreemd inderdaad. Iemand die is overleden kan niet meer huren, dus hoort ook niet op het huurcontract te staan.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

Yep. Ik kan mij best voorstellen, dat je na het verlies van je vrouw een tijd nodig hebt om alles weer op de rit te krijgen en zoiets voor je uit schuift, maar niet eeuwig.
Het punt van 'mantelzorg' zal ik zeker aansnijden, bedankt voor de tip.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

Het nieuwe beleid helpt van harte mee om media te beknotten. BTW naar 21%, ook op media-abonnementen en bijna 10% bezuinigen op de toch al matig functionerende staatsomroep. Net zoals bij eerdere bezuinigingen met erg slechte argumenten. Hoe je het wendt of keert, het komt neer op een vorm van indirecte censuur.
Het zou je te denken moeten geven, dat juist (extreem)rechts tegen een goed functionerende nieuwsvoorziening is. Hebben ze iets te verbergen?
kuklos schreef:
29 mei 2024 08:36
Die laatste zin is weer typerend voor hen die het kabinet niet zien zitten, middels insinuaties verdacht maken.

Voor de rest is je betoog precies wat wordt beschreven in "Het Flatgebouw Nederland". Eerst zijn de kosten gestegen en is er een potje van gemaakt, en om dat op te lossen moeten we nog meer gaan betalen?
Insinueren is nu precies de methode van extreem-rechts om tegenstanders het zwijgen op te leggen. Zodra het omgekeerd gebeurt, slaat de paniek toe. Het is gewoon opvallend hoe extreem-rechts stemming maakt tegen een nieuwsvoorziening zonder erbij te melden wat dan wel goed genoeg is in hun ogen. Dat is niet insinueren, dat is feiten constateren en nog een keer nadruk meegeven.

Flatgebouw Nederland is uit 2004 en licht achterhaald. Nederland is sinds 2004 behoorlijk veranderd.

Terug naar het onderwerp: media. Nu even versmallen tot gesubsidieerde media en omgekeerd werken. Hoeveel journalisten zijn nodig voor een nieuwsvoorziening met goede kwaliteit? Als je die aantallen hebt en daarna de CAO ernaast legt (nvj of omroep), kun je vrij goed uitrekenen wat een minimaal budget is.

Nieuws van dichtbij is altijd meer gevraagd dan nieuws van ver weg. Begin onderaan met de lokale omroepen, daarna regionaal, vervolgens landelijk, Europa, wereldwijd. Op elk niveau kun je een sleutel hanteren: 1 full-time-werkplek per x bewoners. Die x zal lokaal ergens rond de 25.000 uitkomen en wereldwijd per zoveel miljoen bewoners.
Buiten Nederland mag je huisvesting, kantoorkosten (studio/montage), verzekeringen en reiskosten meetellen. Verder de distributie, want zenders en internet vreten stroom en willen onderhouden worden.
Het totaal is dan een minimaal budget voor de nieuwsvoorziening.

Maar ja, het volk wil brood en spelen. Dus verdubbel het budget, zodat je 50% informatie en 50% ontspanning krijgt.

Wie zo'n budget, keurig onderbouwd, bij elkaar heeft gerekend, heeft daarmee een compleet argument in handen om het volgende gesprek aan te gaan. Sinds de omroepbijdrage is afgeschaft, heeft de landelijke politiek stap voor stap steeds meer controle over de 'publieke omroep' gekregen. Om die invloed te verkleinen, is het nodig om de subsidie om te zetten naar een bedrag per internet-aansluiting in Nederland. Dan wordt het veel moeilijker voor politici om de omroepen (lokaal, regionaal, landelijk) te beïnvloeden.

Er is nog een reden om dit te willen. Overal waar rechts-extreme politici de omroep onder hun controle hebben gebracht, zijn de kijkers en luisteraars massaal weggelopen. De Zwitsers houden dat keurig bij, hier een link naar een pagina met een spreadsheet klik.

Dit hierboven is een ideaalbeeld, alleen interessant voor groepen, die niet alleen in woord democratisch zijn.

Voor mij schokkender is de houding bij de NPO. Totale stilte (zelfcensuur, jawel) en een voorzitter, die nog trots is op het feit dat er nog een voedselbank-budget overblijft. Die houding, als een stel makke schapen vrijwillig op weg naar de slachtbank. Iedereen, die ooit in een slachterij heeft gewerkt, weet dat het anders is. Geen enkel dier gaat vrijwillig de slachtbaan op. Dus waarom de NPO wel? Totaal niet trots op het eigen product? Suïcidale neigingen?

1/2

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

2/2
Thijs124 schreef:
29 mei 2024 06:01
Maar dat legaliseert nog steeds geen dictatuur.
kuklos schreef:
29 mei 2024 08:36
Waar zie jij een dictatuur?
Tenslotte het dictatuur-punt van Thijs, die reageerde op Nijogeth, die probeerde aan te geven, dat 'rechts' in zijn ogen veel groter is dan de 4 regeringspartijen.

Wat Thijs aangeeft, is dat een 'rechtse' meerderheid geen legitimatie is voor een houding 'en nu is het land van ons en gaan wij lekker alles doen waar wij zin in hebben, want wij zijn ach zo onderdrukt en gefrustreerd en alle tegenstanders moeten opgeruimd'. Die houding ademt dictatuur, past niet bij een democratie.

Thijs heeft zeker een punt, want juist de PVV is het voorbeeld van een niet-democratische partij. Wilders heeft 20 jaar de tijd gehad om zijn club om te vormen naar een vereniging. Dan zou hij gewoon kunnen meedelen in de subsidies voor partijen, niet in de spotjes hoeven te bedelen om donaties en nu beschikken over voldoende mensen voor alle ministersposten. Hij heeft het niet gedaan en daar past maar één vraag bij: waarom niet?

Er zijn 2 mogelijke antwoorden. Of hij wil totale controle houden - kenmerk van elke dictatuur - of hij heeft iets te verbergen. Het laatste vind ik de meest realistische optie, want wie financiert zijn club? Het meest waarschijnlijk zijn geldstromen uit Israël en Rusland. Ja, Rusland - geen enkele westerse politicus kan bij Putin op bezoek komen zonder dat daar iets tegen over staat. Ja, Israël - niemand verdedigt zo hardnekkig en eenzijdig de standpunten van de orthodoxe stromingen binnen Israël.

Afsluitend is het zonder meer opmerkelijk, dat een kwart van de bevolking graag fan is van de leugen. Alleen de naam PVV bevat twee leugens. Partij? Het is geen partij, het is een stichting. Voor de vrijheid? Het programma ademt vooral minder, minder, minder vrijheid, dus eigenlijk tegen de vrijheid.

Het worden zeker interessante tijden. Voor wie van dorpspolitiek houdt. ^^

Lady1234
Berichten: 27337
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik zou zeggen geef die man een kans.

Rusland en Israel hebben wel andere zaken aan hun hoofd dan een financiering van Wilders.

kuklos
Berichten: 9925
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door kuklos »

Jablan schreef:
29 mei 2024 20:43
Flatgebouw Nederland is uit 2004 en licht achterhaald. Nederland is sinds 2004 behoorlijk veranderd.
Het is nu nog treffender en correcter. Nog meer instituten en dergelijke die ervoor zorgen dat er vooral niks verandert en de uit-de-ruif vreters hun baantjes behouden. Tijd dus, zoals my good friend The Donald het zou zeggen, drain the swamp.

Jablan schreef:
29 mei 2024 20:43
Insinueren is nu precies de methode van extreem-rechts om tegenstanders het zwijgen op te leggen. Zodra het omgekeerd gebeurt, slaat de paniek toe. Het is gewoon opvallend hoe extreem-rechts stemming maakt tegen een nieuwsvoorziening zonder erbij te melden wat dan wel goed genoeg is in hun ogen. Dat is niet insinueren, dat is feiten constateren en nog een keer nadruk meegeven.
Vragen of ze soms iets te verbergen hebben is insinueren, ga niet verdraaien wat je deed.
Publieke omroep, we hebben tig omroepen die een bak geld kosten, elkaars kunstje herhalen en op die manier niets toevoegen. De NOS heeft het hoogste aantal journalisten van Nederland (424 aldus Geenstijl, die dit weer uit het jaarverslag hebben gehaald) en nog gaan ze regelmatig de mist in. Worden ze links en rechts ingehaald door anderen, en zijn ze vooringenomen.
Jablan schreef:
29 mei 2024 20:43
Maar ja, het volk wil brood en spelen. Dus verdubbel het budget, zodat je 50% informatie en 50% ontspanning krijgt.
Kijk, we zijn er weer, de verhevenheid boven het volk. Die domme tokkies die verteld moeten worden wat ze mogen vinden en moeten denken.

kuklos
Berichten: 9925
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door kuklos »

Jablan schreef:
29 mei 2024 20:45
Thijs heeft zeker een punt, want juist de PVV is het voorbeeld van een niet-democratische partij. Wilders heeft 20 jaar de tijd gehad om zijn club om te vormen naar een vereniging.
Waarom moet hij dat doen? Omdat jij het zegt?
Jablan schreef:
29 mei 2024 20:45
Er zijn 2 mogelijke antwoorden. Of hij wil totale controle houden - kenmerk van elke dictatuur - of hij heeft iets te verbergen.
Wie ben jij om te bepalen dat er maar twee mogelijkheden zijn?
Jablan schreef:
29 mei 2024 20:45
Het laatste vind ik de meest realistische optie, want wie financiert zijn club? Het meest waarschijnlijk zijn geldstromen uit Israël en Rusland. Ja, Rusland - geen enkele westerse politicus kan bij Putin op bezoek komen zonder dat daar iets tegen over staat. Ja, Israël - niemand verdedigt zo hardnekkig en eenzijdig de standpunten van de orthodoxe stromingen binnen Israël.
Financiering uit andere landen? Heb je bewijs, of beschuldig je graag zomaar?
Jablan schreef:
29 mei 2024 20:45
Afsluitend is het zonder meer opmerkelijk, dat een kwart van de bevolking graag fan is van de leugen. Alleen de naam PVV bevat twee leugens. Partij? Het is geen partij, het is een stichting. Voor de vrijheid? Het programma ademt vooral minder, minder, minder vrijheid, dus eigenlijk tegen de vrijheid.

Het worden zeker interessante tijden. Voor wie van dorpspolitiek houdt. ^^
We zijn er weer. De burger is dom en moet verteld worden wat die mag vinden en stemmen.

Waarmee je één van de redenen hebt waarom een PVV zo groot is geworden qua zetelaantal.

Plaats reactie