bouwer plaatst geen Douche WTW installatie

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
mgroen1
Berichten: 65
Lid geworden op: 05 apr 2011 10:08

Re: bouwer plaatst geen Douche WTW installatie

Ongelezen bericht door mgroen1 »

Even een zijdelingse vraag, niet direct betrekking hebbend op de forum onderwerp, maar toch:

kan iemand een indicatie geven van het kostenplaatje, waaraan moet worden gedacht bij (laten) plaatsen van een verticale Douche WTW installatie?

Ik neem even als voorbeeld een https://www.technea.nl/product/technea- ... schrijving, maar een indicatie van vergelijkbare modellen zijn ook welkom.

jonis
Berichten: 2783
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: bouwer plaatst geen Douche WTW installatie

Ongelezen bericht door jonis »

Snel terugverdiend (30 tot 50% energiebesparing op warm tapwater = circa 100 tot 200m³ gas per jaar)
Ik zit gewoon op 130m3 gasverbruik per jaar, warmwaterverbruik + paar dagen cv-test. Dat is inclus warmwater afwas keuken en wastafel badkamer.
Wat denk je echt te winnen en met hoeveel personen en hoe lang douche jij?
Links of rechtsom een vergelijkbaar resultaat in energieverbruik; waarom geen zonnepaneel extra?

angel1978
Berichten: 11131
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: bouwer plaatst geen Douche WTW installatie

Ongelezen bericht door angel1978 »

mgroen1 schreef:
26 jun 2024 10:08
Even een zijdelingse vraag, niet direct betrekking hebbend op de forum onderwerp, maar toch:

kan iemand een indicatie geven van het kostenplaatje, waaraan moet worden gedacht bij (laten) plaatsen van een verticale Douche WTW installatie?

Ik neem even als voorbeeld een https://www.technea.nl/product/technea- ... schrijving, maar een indicatie van vergelijkbare modellen zijn ook welkom.
Dat is nogal situatie afhankelijk:

Waar komt de aanvoerleiding vandaan ( boven, beneden, zelfde verdieping ), waar zit de afvoer/standleiding, is er ruimte voor de Douche WTW pijp, moeten hiervoor muren verlegd, afgebroken, opgebouwd, gefreesd worden. Wat is de situatie van de plek waar dit moet komen ( casco ruimte, betegeld, reeds afgemonteerde badkamer ).
Wie plaatst en wat kost die persoon. Moeten er voor plaatsing andere dingen wijken / planningen aangepast worden.

Het is niet voor niets dat plaatsing van zo'n pijp vooral interessant is bij een grote verbouw en bij nieuwbouwwoningen waarbij dit in de totale aanbouw meegenomen kan worden. In de meeste andere gevallen is het gewoon teveel gedoe met teveel bijkomende kosten.

jonis
Berichten: 2783
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: bouwer plaatst geen Douche WTW installatie

Ongelezen bericht door jonis »

angel1978 schreef:
26 jun 2024 10:56
mgroen1 schreef:
26 jun 2024 10:08
Even een zijdelingse vraag, niet direct betrekking hebbend op de forum onderwerp, maar toch:

kan iemand een indicatie geven van het kostenplaatje, waaraan moet worden gedacht bij (laten) plaatsen van een verticale Douche WTW installatie?

Ik neem even als voorbeeld een https://www.technea.nl/product/technea- ... schrijving, maar een indicatie van vergelijkbare modellen zijn ook welkom.
Dat is nogal situatie afhankelijk:

Waar komt de aanvoerleiding vandaan ( boven, beneden, zelfde verdieping ), waar zit de afvoer/standleiding, is er ruimte voor de Douche WTW pijp, moeten hiervoor muren verlegd, afgebroken, opgebouwd, gefreesd worden. Wat is de situatie van de plek waar dit moet komen ( casco ruimte, betegeld, reeds afgemonteerde badkamer ).
Wie plaatst en wat kost die persoon. Moeten er voor plaatsing andere dingen wijken / planningen aangepast worden.

Het is niet voor niets dat plaatsing van zo'n pijp vooral interessant is bij een grote verbouw en bij nieuwbouwwoningen waarbij dit in de totale aanbouw meegenomen kan worden. In de meeste andere gevallen is het gewoon teveel gedoe met teveel bijkomende kosten.
Ik vraag me nog eerder af of er wel bespaard kan worden icm met slimmere (warmtepomp) boiler.

angel1978
Berichten: 11131
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: bouwer plaatst geen Douche WTW installatie

Ongelezen bericht door angel1978 »

jonis schreef:
26 jun 2024 11:26
angel1978 schreef:
26 jun 2024 10:56
mgroen1 schreef:
26 jun 2024 10:08
Even een zijdelingse vraag, niet direct betrekking hebbend op de forum onderwerp, maar toch:

kan iemand een indicatie geven van het kostenplaatje, waaraan moet worden gedacht bij (laten) plaatsen van een verticale Douche WTW installatie?

Ik neem even als voorbeeld een https://www.technea.nl/product/technea- ... schrijving, maar een indicatie van vergelijkbare modellen zijn ook welkom.
Dat is nogal situatie afhankelijk:

Waar komt de aanvoerleiding vandaan ( boven, beneden, zelfde verdieping ), waar zit de afvoer/standleiding, is er ruimte voor de Douche WTW pijp, moeten hiervoor muren verlegd, afgebroken, opgebouwd, gefreesd worden. Wat is de situatie van de plek waar dit moet komen ( casco ruimte, betegeld, reeds afgemonteerde badkamer ).
Wie plaatst en wat kost die persoon. Moeten er voor plaatsing andere dingen wijken / planningen aangepast worden.

Het is niet voor niets dat plaatsing van zo'n pijp vooral interessant is bij een grote verbouw en bij nieuwbouwwoningen waarbij dit in de totale aanbouw meegenomen kan worden. In de meeste andere gevallen is het gewoon teveel gedoe met teveel bijkomende kosten.
Ik vraag me nog eerder af of er wel bespaard kan worden icm met slimmere (warmtepomp) boiler.
Zeker kan dat en behoorlijk ook..
Misschien moet je eens stoppen met je eigen ( totaal niet representatieve ) situatie te plotten op anderen. Die hebben daar helemaal niets aan.

mgroen1
Berichten: 65
Lid geworden op: 05 apr 2011 10:08

Re: bouwer plaatst geen Douche WTW installatie

Ongelezen bericht door mgroen1 »

Even een status update:

Ik heb nogmaals contact contact gehad met de bouwer, en een reactie teruggekregen.

Helaas blijft de bouwer bij het standpunt niet open te staan voor inbouw van een douche WTW installatie, en verwijst hierbij naar "seriematigheid van het project, waarbinnen dergelijke aanpassingen niet gewenst zijn". Verder benadrukt de bouwer dat de woning energieneutraal wordt uitgevoerd, met certificaat A++++.

Verder verwijst de bouwer naar zijn recht om verzoeken tot wijzigingen af te wijzen, en verwijst hierbij o.a. naar artikel 4 Algemene Voorwaarden Woningborg garantie-en waarborgregeling.

Tsja, ik vrees dat de situatie is zoals deze is, en ik deze dien te accepteren.

Maar toch blijf ik het vreemd vinden, in het licht van het aanbieden van verschillende typen opties en meerwerk (dat is feitelijk hetzelfde: een optie is een afwijking van de standaard oplevering van de woning). Opties zijn zoal: inbouw/verplaatsing extra stopcontacten, inbouw spots in plafond + leidingwerk, plaatsing extra toilet, verplaatsing leidingwerk tbv wasmachine naar zolder, uitbouw van 2,5 meter begane grond, plaatsing waterontharder, buitenkraan, grondkabel. Voor alle genoemde opties worden meerprijzen gerekend (en als ik kijk naar de prijzen zit daar een behoorlijke winstmarge op). Blijkbaar dus geen douche WTW installatie.

Dank allen voor het meedenken en de berichten, tot dusver.

Mochten jullie verder nog tips of adviezen hebben, hoor ik dat graag.

criticus2
Berichten: 1112
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: bouwer plaatst geen Douche WTW installatie

Ongelezen bericht door criticus2 »

misschien gewoon loslaten en a lblij zijn dat je een A++++ label hebt? ik vraag mij echt af of die WTW nog een keer 50% kan besparen op de douchekosten qua energieverbruik met wat er al in dat huis zit.

angel1978
Berichten: 11131
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: bouwer plaatst geen Douche WTW installatie

Ongelezen bericht door angel1978 »

criticus2 schreef:
26 jun 2024 11:44
misschien gewoon loslaten en a lblij zijn dat je een A++++ label hebt? ik vraag mij echt af of die WTW nog een keer 50% kan besparen op de douchekosten qua energieverbruik met wat er al in dat huis zit.
De rest heeft toch geen effect op het douchen?
Hoe denk je dat de dak en vloerisolatie gaat bijdragen aan het besparen op je douchekosten?
Wat je met een douche WTW doet is je energieverbruik bij het douchen terugbrengen, niet meer en niet minder. Het brengt niet je totale energieverbruik terug met 50%, maar wel je energieverbruik van het douchen.
Op het totaal is dat natuurlijk geen enorme hap ( als je nog geen isolatie hebt, zou ik dat eerst doen ), maar het is wel de icing op de cake als al het andere wel in orde is.

Maar als de bouwer echt niet mee wil werken zou ik het ook loslaten. Achteraf inbouwen is bijna niet rendabel te maken. Dan houdt het wel ergens op.

jonis
Berichten: 2783
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: bouwer plaatst geen Douche WTW installatie

Ongelezen bericht door jonis »

angel1978 schreef:
26 jun 2024 11:34


Zeker kan dat en behoorlijk ook..
Misschien moet je eens stoppen met je eigen ( totaal niet representatieve ) situatie te plotten op anderen. Die hebben daar helemaal niets aan.
Je kunt ook vandaag gewoon helemaal niets besparen als de boiler nu gratis op zonne-energie opwarmt en je daarna pas gaat douchen....niets in de zin van de investering wtw.
....en stoppen, doe maar geen moeite.......

angel1978
Berichten: 11131
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: bouwer plaatst geen Douche WTW installatie

Ongelezen bericht door angel1978 »

jonis schreef:
26 jun 2024 11:58
angel1978 schreef:
26 jun 2024 11:34


Zeker kan dat en behoorlijk ook..
Misschien moet je eens stoppen met je eigen ( totaal niet representatieve ) situatie te plotten op anderen. Die hebben daar helemaal niets aan.
Je kunt ook vandaag gewoon helemaal niets besparen als de boiler nu gratis op zonne-energie opwarmt en je daarna pas gaat douchen....niets in de zin van de investering wtw.
....en stoppen, doe maar geen moeite.......
Je kunt nog veel meer besparen door helemaal niet te douchen.. Bespaar je op alles: wtw, badkamer, boiler, water, energie.. Als je ook je huis nog weg doet, moet je eens kijken wat je dat allemaal bespaart...
Wat een zinloze exercitie is dit.. Je wil gewoon in alle topics je eigen cijfers neerzetten om blijkbaar anderen de ogen uit te steken met je lage verbruik.. Maar wat anderen daar aan hebben.... Zonde moeite.

TS heeft duidelijk aangegeven wat de motivatie is:
Qua besparing (in geld) zal het niet zoveel zijn, althans niet in combinatie met een warmtepomp. Verwarm je nog met gas is dit anders en bespaar je (financieel technisch) meer, uiteraard afhankelijk van de gasprijzen. Qua warmtebesparing , energietechnisch gezien, zit je gemiddeld op zo'n 30 - 50% besparing. Dat is dus heel wat.

MAAR... het is ook (een beetje) een principe kwestie van mij: het voelt gewoon niet goed om éénmaal gebruikte warmte zomaar het riool in te lozen, terwijl hergebruik prima technisch mogelijk is: een heel simpele besparingsmogelijkheid waar je verder geen nadeel van ondervindt (behalve de aanschafprijs en plaatsen dan).
Erg jammer om dan te komen met 'het plaatsen van extra panelen' en het opwarmen van de boiler met zonne-energie. Dat doet TS immers al ( heeft panelen, een warmtepomp en warmt dus de boiler mede en soms helemaal op met zonne-energie.

jonis
Berichten: 2783
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: bouwer plaatst geen Douche WTW installatie

Ongelezen bericht door jonis »

angel1978 schreef:
26 jun 2024 12:01
jonis schreef:
26 jun 2024 11:58
angel1978 schreef:
26 jun 2024 11:34


Zeker kan dat en behoorlijk ook..
Misschien moet je eens stoppen met je eigen ( totaal niet representatieve ) situatie te plotten op anderen. Die hebben daar helemaal niets aan.
Je kunt ook vandaag gewoon helemaal niets besparen als de boiler nu gratis op zonne-energie opwarmt en je daarna pas gaat douchen....niets in de zin van de investering wtw.
....en stoppen, doe maar geen moeite.......
Je kunt nog veel meer besparen door helemaal niet te douchen.. Bespaar je op alles: wtw, badkamer, boiler, water, energie.. Als je ook je huis nog weg doet, moet je eens kijken wat je dat allemaal bespaart...
Wat een zinloze exercitie is dit.. Je wil gewoon in alle topics je eigen cijfers neerzetten om blijkbaar anderen de ogen uit te steken met je lage verbruik.. Maar wat anderen daar aan hebben.... Zonde moeite.

TS heeft duidelijk aangegeven wat de motivatie is:
Qua besparing (in geld) zal het niet zoveel zijn, althans niet in combinatie met een warmtepomp. Verwarm je nog met gas is dit anders en bespaar je (financieel technisch) meer, uiteraard afhankelijk van de gasprijzen. Qua warmtebesparing , energietechnisch gezien, zit je gemiddeld op zo'n 30 - 50% besparing. Dat is dus heel wat.

MAAR... het is ook (een beetje) een principe kwestie van mij: het voelt gewoon niet goed om éénmaal gebruikte warmte zomaar het riool in te lozen, terwijl hergebruik prima technisch mogelijk is: een heel simpele besparingsmogelijkheid waar je verder geen nadeel van ondervindt (behalve de aanschafprijs en plaatsen dan).
Erg jammer om dan te komen met 'het plaatsen van extra panelen' en het opwarmen van de boiler met zonne-energie. Dat doet TS immers al ( heeft panelen, een warmtepomp en warmt dus de boiler mede en soms helemaal op met zonne-energie.
Doe geen moeite Angel....je denkt mij te begrijpen maar dat doe je echt vooral niet.
Je hoeft ts ook niet te herhalen want dat lees ik.
...en dan staat het me echt vrij om hier gewoon te reageren.
...ik denk juist dat die wtw pijp niets toevoegt in zuinige slimme toepassingen of wat anderzijds niet een vanhetzelfde resultaat brengt met minder moeite en investering....en zeker geen 30-50% , ik denk eerder aan een enkele %.
Daarnaast wil de bouwer dat gewoon niet maken.

Speedy123
Berichten: 1440
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: bouwer plaatst geen Douche WTW installatie

Ongelezen bericht door Speedy123 »

jonis schreef:
26 jun 2024 12:38
Doe geen moeite Angel....je denkt mij te begrijpen maar dat doe je echt vooral niet.
Je hoeft ts ook niet te herhalen want dat lees ik.
...en dan staat het me echt vrij om hier gewoon te reageren.
...ik denk juist dat die wtw pijp niets toevoegt in zuinige slimme toepassingen of wat anderzijds niet een vanhetzelfde resultaat brengt met minder moeite en investering....en zeker geen 30-50% , ik denk eerder aan een enkele %.
Daarnaast wil de bouwer dat gewoon niet maken.
En daar heb je helemaal gelijk in. Met een huishouden van twee die dagelijks douchen en die ook in de keuken warm water van de CV krijgen en dagelijks koken op gas, kom ik buiten het stookseizoen op slechts 14 kuub aan gas per maand.

30 tot 50 procent besparing op de warmte die nodig is voor het douchen levert dan een besparing van enkele kuub gas per maand op.

Als de boiler verwarmt wordt met stroom van de zonnepanelen dan is de besparing nog minder want salderen wordt in de toekomst echt stukken minder. Niet voor niets propageert de overheid nu al, gebruik je eigen stroom wanneer de zon schijnt.

jonis schreef:
26 jun 2024 12:38
Daarnaast wil de bouwer dat gewoon niet maken.
Exact en TS vind het nou ook weer niet zo belangrijk om aanzienlijke kosten te maken om de douche WTW alsnog achteraf in te laten bouwen.

angel1978
Berichten: 11131
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: bouwer plaatst geen Douche WTW installatie

Ongelezen bericht door angel1978 »

en dan staat het me echt vrij om hier gewoon te reageren.
Over zinloos gesproken..
Maar het staat mij dan ook vrij om daar weer op te reageren.. Om daarnaast TS wellicht nog van wat adviezen te voorzien waar diegene wel wat aan heeft en wel op zit te wachten.

Speedy123
Berichten: 1440
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: bouwer plaatst geen Douche WTW installatie

Ongelezen bericht door Speedy123 »

angel1978 schreef:
26 jun 2024 13:02
en dan staat het me echt vrij om hier gewoon te reageren.
Over zinloos gesproken..
Maar het staat mij dan ook vrij om daar weer op te reageren.. Om daarnaast TS wellicht nog van wat adviezen te voorzien waar diegene wel wat aan heeft en wel op zit te wachten.
Die adviezen zijn er niet, ook niet van jou afkomstig want als de bouwer het niet wil, dan houdt het op. Dan moet TS het zelf tegen behoorlijke meerkosten realiseren en dat heeft TS er uiteraard niet voor over.

angel1978
Berichten: 11131
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: bouwer plaatst geen Douche WTW installatie

Ongelezen bericht door angel1978 »

Speedy123 schreef:
26 jun 2024 13:11
angel1978 schreef:
26 jun 2024 13:02
en dan staat het me echt vrij om hier gewoon te reageren.
Over zinloos gesproken..
Maar het staat mij dan ook vrij om daar weer op te reageren.. Om daarnaast TS wellicht nog van wat adviezen te voorzien waar diegene wel wat aan heeft en wel op zit te wachten.
Die adviezen zijn er niet, ook niet van jou afkomstig want als de bouwer het niet wil, dan houdt het op. Dan moet TS het zelf tegen behoorlijke meerkosten realiseren en dat heeft TS er uiteraard niet voor over.
Dat je regelmatig selectief leest en alleen datgene eruit pikt wat je wil lezen is duidelijk..
Net zoals je ook heel selectief je cijfers pakt die je het beste uit komen en dan naar je doel toe rekent.

Ron5300
Berichten: 318
Lid geworden op: 20 jul 2023 16:15

Re: bouwer plaatst geen Douche WTW installatie

Ongelezen bericht door Ron5300 »

De woning moet nog gebouwd worden en m.i. zijn er na het opleveren nog wel meer opties voor achteraf plaatsen van een D-WTW installatie mogelijk.
Het is bijna niet meer te volgen want wat nu qua techniek op de markt komt is morgen alweer achterhaald.

Speedy123
Berichten: 1440
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: bouwer plaatst geen Douche WTW installatie

Ongelezen bericht door Speedy123 »

angel1978 schreef:
26 jun 2024 13:14
Net zoals jij ook heel selectief je cijfers pakt die je het beste uit komen en dan naar je doel toe rekent.
Net zoals jij jezelf graag neerzet als de grote deskundige en ook rustig adviezen van RIVM naast je neerlegt, rustig stelt dat de 30 jarige levensduur die de leveranciers zelf afgeven maar onzin zijn. Want ook jij weet het beter dan het RIVM of de fabrikanten zelf.

angel1978
Berichten: 11131
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: bouwer plaatst geen Douche WTW installatie

Ongelezen bericht door angel1978 »

Ron5300 schreef:
26 jun 2024 13:22
De woning moet nog gebouwd worden en m.i. zijn er na het opleveren nog wel meer opties voor achteraf plaatsen van een D-WTW installatie mogelijk.
Het is bijna niet meer te volgen want wat nu qua techniek op de markt komt is morgen alweer achterhaald.
Een douchedrain/bak WTW is achteraf nog wel mogelijk, maar alleen als de vloer er nog niet in zit en voldoende hoogte heeft om kwijt te kunnen. Deze hebben echter wel als nadeel dat ze bijna 2x zo duur zijn en minder efficient als een pijp.

Eigenlijk alleen bij een casco badkamer.

Speedy123
Berichten: 1440
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: bouwer plaatst geen Douche WTW installatie

Ongelezen bericht door Speedy123 »

angel1978 schreef:
26 jun 2024 13:30
Ron5300 schreef:
26 jun 2024 13:22
De woning moet nog gebouwd worden en m.i. zijn er na het opleveren nog wel meer opties voor achteraf plaatsen van een D-WTW installatie mogelijk.
Het is bijna niet meer te volgen want wat nu qua techniek op de markt komt is morgen alweer achterhaald.
Een douchedrain/bak WTW is achteraf nog wel mogelijk, maar alleen als de vloer er nog niet in zit en voldoende hoogte heeft om kwijt te kunnen. Deze hebben echter wel als nadeel dat ze bijna 2x zo duur zijn en minder efficient als een pijp.

Eigenlijk alleen bij een casco badkamer.
Ik laat het hierbij :)
Speedy123 schreef:
23 jun 2024 21:31
Wellicht is het een optie om de badkamer casco op te laten leveren?
Dit is voor de bouwer een geringe aanpassing.

angel1978
Berichten: 11131
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: bouwer plaatst geen Douche WTW installatie

Ongelezen bericht door angel1978 »

Speedy123 schreef:
26 jun 2024 13:26
angel1978 schreef:
26 jun 2024 13:14
Net zoals jij ook heel selectief je cijfers pakt die je het beste uit komen en dan naar je doel toe rekent.
Net zoals jij jezelf graag neerzet als de grote deskundige en ook rustig adviezen van RIVM naast je neerlegt, rustig stelt dat de 30 jarige levensduur die de leveranciers zelf afgeven maar onzin zijn. Want ook jij weet het beter dan het RIVM of de fabrikanten zelf.
Ik weet wat een douche WTW pijp is. Ik weet wat het betekent ( geld, moeite, energie ) om een badkamer te verbouwen, hoe je dit doet, wat de (on)mogelijkheden zijn v.w.b. WTW, hoe je de efficiëntie en terugverdientijd berekent en wanneer je dit beter wel en niet kunt doen, Ik weet wat een warmtepomp doet en kan ( en hoe deze geïnstalleerd en ingesteld wordt ). Ik weet wat een boiler i.c.m. een warmtepomp doet en kan en wat dit betekent voor je energieverbruik en je waterverbruik.

Gezien jouw 2e reactie in dit topic ( 23 juni, 21.53 uur ) weet jij dit overduidelijk niet en google je je informatie bij elkaar. Bovenstaande maakt mij geen expert en ook zeker niet slimmer of beter dan een ander, maar ik weet op het punt van dit topic WEL waar ik het over heb zonder dat ik hiervoor hoef te google-en.

Plaats reactie