Geschillenbeslechtingsmogelijkheden Vinted: onterechte accountblokkering
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 11 jun 2024 10:58
Geschillenbeslechtingsmogelijkheden Vinted: onterechte accountblokkering
Op basis van de vele klachten en reviews op verschillende fora en reviewsites ben ik schijnbaar niet het enige slachtoffer van een onterechte accountblokkering. Mijn account werd zo ook geblokkeerd zonder noemenswaardige grond.
Na de zoveelste onterechte 'tijdelijke blokkering vanwege verdachte activiteiten' (ondanks mijn positieve reviews en allemaal teruggedraaid) hadden ze me uiteindelijk verwijderd voor het 'verkopen van verboden artikelen', namelijk artikelen die te maken hebben met 'het namaken van valuta', zie screenshot.
In de afbeelding kan je al zien dat er een speelgoedaccessoire werd verkocht en niet een nagemaakt vijf eurocent muntje. Op geen enkele wijze werd er dan ook een vijf eurocent muntje aangeboden ter verkoop. De enige reden waarom het werd afgebeeld was om te dienen als referentiekader voor de afmetingen van de speelgoedaccessoire, wat vrij gebruikelijk is.
Een vijf eurocent muntje kan sowieso niet dienen als een artikel voor het namaken van valuta. Tevens zou het wel heel bijzonder zijn om een zogenaamd 'nagemaakt' vijf eurocent muntje aan te bieden voor 2,50 euro, of 5 euro, of 15 euro (zoals bij mijn andere advertenties voor speelgoed). Daar hoef je geen 'namaak' vijf eurocent muntje voor te maken. Daar krijgen ze een echte voor terug. Maar zoals je kan verwachten, werd de beslissing toch gehandhaafd en het beroep weggewuifd zonder noemenswaardige reden.
Inmiddels heb ik de 'geschillenbeslechtingsmogelijkheden' van Vinted onderzocht, maar dit blijkt grotendeels een wassen neus te zijn. In de algemene voorwaarden wordt er doorverwezen naar de Online Klachtencommissie van de Europese Commissie en nationale consumentenorganisaties. Maar als je klikt op de link van de 'nationale consumentenorganisaties' kom je weer terug bij de Online Klachtencommissie van de Europese Commissie.
Deze EU organisatie biedt helaas geen noemenswaardige geschillenbeslechtingsmogelijkheden voor de consument op dit gebied. Het geeft de gelegenheid om via het ODR-platform een klacht in te dienen bij Vinted, maar hier is Vinted niet verplicht om op te reageren. Daarnaast biedt het ODR-platform geen bindende geschillenbeslechtingsmogelijkheden via derde partijen. Vinted heeft zich namelijk niet ingeschreven bij de onafhankelijke derde partijen die aangesloten zijn bij het ODR-platform. Dit heb ik bevestigd via e-mails naar deze geschillenbeslechtingscommissies.
Op een e-mail van mij hierover, werd dit ook bevestigd door het ODR-platform, die mij weer doorverwees naar het ECC - het Europese Consumenten Centrum. Ik heb deze organisatie inmiddels een e-mail gestuurd, maar ik heb er geen hoge verwachting van dat het bij hun wel gaat lukken. Ik heb de procedure van het ODR-platform overigens nog niet afgewacht, want een 30 dagen responstijd voor Vinted is wel heel erg lang voor iets dat ze intern hadden moeten inzien.
Bovendien werd er weer op een andere pagina op Vinted (niet de algemene voorwaarden) verwezen naar de bemiddelingsservice van de Consumentenbond in Nederland voor geschillen tussen de gebruiker en Vinted. Wat ze niet vertellen is dat dit alleen voor leden is van de Consumentenbond en dat je bovendien 350 euro per bemiddelingspoging moet betalen bovenop de jaarlijkse lidmaatschap.
TLDR: Er wordt dus uiteindelijk doorverwezen naar al deze verschillende soorten internationale en 'nationale' geschillenbeslechtingsorganisaties, omdat de klantenservice medewerkers van Vinted niet het goede verstand hebben om in te zien dat ik niet 'namaak' vijf eurocent muntjes aan het verkopen ben op Vinted, maar in plaats daarvan speelgoed(accessoires) van de jaren tachtig en negentig (wat valt binnen de eigen regels van Vinted.)
Het komt wel allemaal heel merkwaardig over. Waar zou het überhaupt mogelijk zijn om een willekeurig vijf eurocent muntje aan te bieden voor 2,50 euro?
Na de zoveelste onterechte 'tijdelijke blokkering vanwege verdachte activiteiten' (ondanks mijn positieve reviews en allemaal teruggedraaid) hadden ze me uiteindelijk verwijderd voor het 'verkopen van verboden artikelen', namelijk artikelen die te maken hebben met 'het namaken van valuta', zie screenshot.
In de afbeelding kan je al zien dat er een speelgoedaccessoire werd verkocht en niet een nagemaakt vijf eurocent muntje. Op geen enkele wijze werd er dan ook een vijf eurocent muntje aangeboden ter verkoop. De enige reden waarom het werd afgebeeld was om te dienen als referentiekader voor de afmetingen van de speelgoedaccessoire, wat vrij gebruikelijk is.
Een vijf eurocent muntje kan sowieso niet dienen als een artikel voor het namaken van valuta. Tevens zou het wel heel bijzonder zijn om een zogenaamd 'nagemaakt' vijf eurocent muntje aan te bieden voor 2,50 euro, of 5 euro, of 15 euro (zoals bij mijn andere advertenties voor speelgoed). Daar hoef je geen 'namaak' vijf eurocent muntje voor te maken. Daar krijgen ze een echte voor terug. Maar zoals je kan verwachten, werd de beslissing toch gehandhaafd en het beroep weggewuifd zonder noemenswaardige reden.
Inmiddels heb ik de 'geschillenbeslechtingsmogelijkheden' van Vinted onderzocht, maar dit blijkt grotendeels een wassen neus te zijn. In de algemene voorwaarden wordt er doorverwezen naar de Online Klachtencommissie van de Europese Commissie en nationale consumentenorganisaties. Maar als je klikt op de link van de 'nationale consumentenorganisaties' kom je weer terug bij de Online Klachtencommissie van de Europese Commissie.
Deze EU organisatie biedt helaas geen noemenswaardige geschillenbeslechtingsmogelijkheden voor de consument op dit gebied. Het geeft de gelegenheid om via het ODR-platform een klacht in te dienen bij Vinted, maar hier is Vinted niet verplicht om op te reageren. Daarnaast biedt het ODR-platform geen bindende geschillenbeslechtingsmogelijkheden via derde partijen. Vinted heeft zich namelijk niet ingeschreven bij de onafhankelijke derde partijen die aangesloten zijn bij het ODR-platform. Dit heb ik bevestigd via e-mails naar deze geschillenbeslechtingscommissies.
Op een e-mail van mij hierover, werd dit ook bevestigd door het ODR-platform, die mij weer doorverwees naar het ECC - het Europese Consumenten Centrum. Ik heb deze organisatie inmiddels een e-mail gestuurd, maar ik heb er geen hoge verwachting van dat het bij hun wel gaat lukken. Ik heb de procedure van het ODR-platform overigens nog niet afgewacht, want een 30 dagen responstijd voor Vinted is wel heel erg lang voor iets dat ze intern hadden moeten inzien.
Bovendien werd er weer op een andere pagina op Vinted (niet de algemene voorwaarden) verwezen naar de bemiddelingsservice van de Consumentenbond in Nederland voor geschillen tussen de gebruiker en Vinted. Wat ze niet vertellen is dat dit alleen voor leden is van de Consumentenbond en dat je bovendien 350 euro per bemiddelingspoging moet betalen bovenop de jaarlijkse lidmaatschap.
TLDR: Er wordt dus uiteindelijk doorverwezen naar al deze verschillende soorten internationale en 'nationale' geschillenbeslechtingsorganisaties, omdat de klantenservice medewerkers van Vinted niet het goede verstand hebben om in te zien dat ik niet 'namaak' vijf eurocent muntjes aan het verkopen ben op Vinted, maar in plaats daarvan speelgoed(accessoires) van de jaren tachtig en negentig (wat valt binnen de eigen regels van Vinted.)
Het komt wel allemaal heel merkwaardig over. Waar zou het überhaupt mogelijk zijn om een willekeurig vijf eurocent muntje aan te bieden voor 2,50 euro?
Re: Geschillenbeslechtingsmogelijkheden Vinted: onterechte accountblokkering
Duidelijk gevalletje van algoritme-failure. Volgende keer maar gewoon een lineaal gebruiken voor de schaal.
Dat je er bij dergelijke bedrijven niet doorheen komt is irritant, maar wel standaard bij gratis services.
Dat je er bij dergelijke bedrijven niet doorheen komt is irritant, maar wel standaard bij gratis services.
Re: Geschillenbeslechtingsmogelijkheden Vinted: onterechte accountblokkering
Bij mijn weten verdient de "gratis" dienst verdient bij elke transactie
-
- Berichten: 32328
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Geschillenbeslechtingsmogelijkheden Vinted: onterechte accountblokkering
Of je gratis worst lust.
wieskerbusch
vindt dit leuk
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 11 jun 2024 10:58
Re: Geschillenbeslechtingsmogelijkheden Vinted: onterechte accountblokkering
Het was op het eerste gezicht een algoritme-falen, maar toen de klantendienst weigerde om mijn beroep te honoreren (dan wel te lezen), werd het een veel kwalijkere zaak. Niet alleen veroorzaken ze veel ergernis bij gebruikers (die feitelijk gedupeerd worden en aangetast worden in hun consumentenrechten), maar belasten ze andere organisaties met onnodig werk. Die hebben ook betere dingen te doen dan zich te bekommeren over dit soort overduidelijke tekortkomingen van de klantendienst. En dit zijn schijnbaar ook nog misstanden die routinematig worden gemaakt, als we de vele klachten over Vinted lezen.
En ze verdienen geld voor elke transactie. Ik had twee transacties lopen. Één verkoop en één koop. De gegevens voor beiden waren gelijk niet meer toegankelijk. Je kon ook niet meer communiceren met de wederpartijen. Het was dat je toevallig nog een e-mailtje had, want anders zou je het verloop van de pakketten ook niet meer kunnen volgen. En in het verleden was al gebleken dat er veel misging met de verzending via Vinted, waardoor je niet eens kon leren of er überhaupt een probleem was, want die status-updates liepen via de chat met de wederpartij.
bupaul
vindt dit leuk
-
- Berichten: 3417
- Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29
Re: Geschillenbeslechtingsmogelijkheden Vinted: onterechte accountblokkering
Kansloze zaak. Het is gratis en het bedrijf besteed haar geld aan reclame ipv klantsenservice. Die enkele die er zitten zijn afgestompte onderbetaalde uitzendkrachten die alles afhandelen op basis van een aantal standaardscripts.
Re: Geschillenbeslechtingsmogelijkheden Vinted: onterechte accountblokkering
TS als ervaringsdeskundige geeft aan dat Vinted verdient aan transacties. Dan is het moeilijk volhouden dat het gratis is.
bupaul
vindt dit leuk
-
- Berichten: 914
- Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32
Re: Geschillenbeslechtingsmogelijkheden Vinted: onterechte accountblokkering
Dus Vinted gooit iemand van het platform af, hebben ze dat recht niet?
Re: Geschillenbeslechtingsmogelijkheden Vinted: onterechte accountblokkering
De vraag is eigenlijk:
Heeft Vinted het recht om iemand ten onrechte van het platvorm te verwijderen?
Heeft Vinted het recht om iemand ten onrechte van het platvorm te verwijderen?
-
- Berichten: 914
- Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32
Re: Geschillenbeslechtingsmogelijkheden Vinted: onterechte accountblokkering
Hebben ze niet sowieso het recht iemand van het platform te verwijderen?
-
- Berichten: 1257
- Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11
Re: Geschillenbeslechtingsmogelijkheden Vinted: onterechte accountblokkering
Ja natuurlijk hebben ze dat recht. Hun platform, hun regels.
Re: Geschillenbeslechtingsmogelijkheden Vinted: onterechte accountblokkering
Deze site mag toch ook gebruikers al dan niet tijdelijk blokkeren? Waarom zou vinted het dan niet mogen? Het is nou ook weer niet zo dat vinted essentieel is. Er zijn genoeg andere verkoopplatforms.
Re: Geschillenbeslechtingsmogelijkheden Vinted: onterechte accountblokkering
Het sleutelwoord in de vraag van 16again is “ten onrechte”. In algemenere zin kun je je afvragen of Vinted het recht heeft zich niet aan de eigen voorwaarden en regels te houden.
bupaul
vindt dit leuk
Re: Geschillenbeslechtingsmogelijkheden Vinted: onterechte accountblokkering
Het antwoord op op de vraag van 16again is natuurlijk "nee, Vinted heeft dat recht niet". Net als ieder ander heeft Vinted zich aan de spelregels te houden. Iemand die niets verkeerd doet verwijderen of blokkeren is gewoon onrechtmatig handelen en levert dus schadeplichtigheid op.
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 11 jun 2024 10:58
Re: Geschillenbeslechtingsmogelijkheden Vinted: onterechte accountblokkering
Het komt inderdaad kansloos over omdat Vinted weigert aantoonbare fouten recht te zetten, waardoor derde partijen er zich mee moeten gaan bemoeien. Persoonlijk vind ik dat wel een hele kwalijke zaak worden. Om zo pontificaal aan te sturen op derde partijen op de website en in de algemene voorwaarden voor 'geschillenbeslechting', terwijl deze organisaties schijnbaar weinig tot niets kunnen uitrichten. Ze belasten deze partijen wel met overbodig werk, omdat Vinted de zaken zelf niet op orde heeft.J. Deltoer schreef: ↑13 jun 2024 14:07Kansloze zaak. Het is gratis en het bedrijf besteed haar geld aan reclame ipv klantsenservice. Die enkele die er zitten zijn afgestompte onderbetaalde uitzendkrachten die alles afhandelen op basis van een aantal standaardscripts.
Zo wordt er ook verwezen naar de Consumentenbond, maar moet je daar eerst een behoorlijk bedrag aan betalen voor tussenkomst. Of wat dacht je van dat ODR-platform, wat telkens wordt genoemd door Vinted. Ik heb via dat platform nog steeds geen reactie gekregen. Je zou toch denken dat ze het wel serieus zouden nemen, bezien in het licht van de hoeveelheid verwijzingen naar dit platform in hun algemene voorwaarden.
Ze volgen hun eigen regels niet op. Ze konden niet eens de juiste regel citeren om de blokkering te onderbouwen. Men neemt in goede vertrouwen gebruik van een service dat gebonden is aan algemene voorwaarden (en de bijbehorende aanvullende interne regels en procedures), sluit op basis hiervan wettelijke overeenkomsten met andere mensen, maar vervolgens worden deze algemene voorwaarden (en de bijbehorende interne regels en procedures) niet nageleefd.
Re: Geschillenbeslechtingsmogelijkheden Vinted: onterechte accountblokkering
Gisteren weer iemand die van FB werd gegooid.
Achteraf komt men tot de conclusie dat er met grote Internet bedrijven nauwelijks te communiceren valt. Men ervaart een grote impact door de afsluiting maar hoe nu verder?
Het enige wat nog kan is trachten de vertegenwoordiger in Nederland op te sporen en die te dagen. Maar ja, voor leken zijn de kosten van een juridische procedure hoog. Ze kunnen het niet zelf en via een advocaat kost het een hoop centjes.
Achteraf komt men tot de conclusie dat er met grote Internet bedrijven nauwelijks te communiceren valt. Men ervaart een grote impact door de afsluiting maar hoe nu verder?
Het enige wat nog kan is trachten de vertegenwoordiger in Nederland op te sporen en die te dagen. Maar ja, voor leken zijn de kosten van een juridische procedure hoog. Ze kunnen het niet zelf en via een advocaat kost het een hoop centjes.
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 11 jun 2024 10:58
Re: Geschillenbeslechtingsmogelijkheden Vinted: onterechte accountblokkering
Afhankelijk van het betrokken bedrag bestaat er ook een verplichte vertegenwoordiging in civielrechtelijke processen. Dat legt de lat inderdaad vrij hoog.Speedy123 schreef: ↑19 jun 2024 12:15Gisteren weer iemand die van FB werd gegooid.
Achteraf komt men tot de conclusie dat er met grote Internet bedrijven nauwelijks te communiceren valt. Men ervaart een grote impact door de afsluiting maar hoe nu verder?
Het enige wat nog kan is trachten de vertegenwoordiger in Nederland op te sporen en die te dagen. Maar ja, voor leken zijn de kosten van een juridische procedure hoog. Ze kunnen het niet zelf en via een advocaat kost het een hoop centjes.
Van de Autoriteit Consument en Markt hoef je ook weinig te verwachten.
Ik had die klacht een aantal weken geleden ingediend in het Nederlands. Als ik wist dat het doorgestuurd zou worden naar een instantie in Litouwen dan had ik het wel in het Engels geschreven. Daar hoef je ook weinig van te verwachten. Inmiddels is het reactietermijn van Vinted langs het ODR-platform ook bijna verstreken. Ondanks hun vele verwijzing naar dit ODR-platform lijken ze niet te willen reageren op klachten via dat platform.
De Consumentenbond zei bovendien dat ze alleen in 'actie' zouden komen als er meerdere meldingen waren, maar inmiddels staat die verwijzing naar de Consumentenbond nog steeds op de website van Vinted.
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 11 jun 2024 10:58
Re: Geschillenbeslechtingsmogelijkheden Vinted: onterechte accountblokkering
Hier is de bevestiging dat Vinted het ODR-platform van de Europese Commissie lijkt te gebruiken als een wassen neus om de schijn van betrouwbaarheid op te houden. Ze lieten het reactietermijn passeren zonder in te gaan op mijn klacht, die ik tevens had onderbouwd met screenshots.