Maar dat is dus echt onzin, maar blijf je als stokpaardje herhalen om je onterechte zwartmakerij goed te praten.Nijogeth schreef: ↑03 jul 2024 16:10Nee, die gaat namelijk helemaal niet over vooraf bestaande wetgeving. Die gaat namelijk over het eisen dat een bepaald percentage uitstootvermindering behaald moest worden volgens hen, waarna de rechter mee ging in hun eisen. Maar het werd hier wel geclaimd dat die Europese regelgeving vast lag, terwijl dat puur richtlijnen waren.Ik wilde alleen maar aangeven dat die rechter zich liet leiden door activisten en zich vervolgens op de stoel van de wetgever zette. Daar is ook genoeg kritiek over gekomen.
Wat deze rechter gedaan heeft is kijken naar de bestaande wetgeving ( EVMR, grondwet en bestaande afspraken ) en gekeken of de staat hier aan zijn verplichtingen en wetgeving houdt en terecht geconstateerd dat dit niet het geval is.
En dus volgt een terechte uitspraak dat de staat zich alsnog aan zijn eigen wetgeving moet houden.
DAT is waar de Urgenda-uitspraak over gaat!
En dat is op zich ook helemaal niet bijzonder. De laatste paar kabinetten hebben uitgeblonken in het uitvoeren van maatregelen die niet voldoen aan de eigen (grond)wet en de overheid is hier ook al meerdere keren op teruggefloten. Dat kan soms best een keer gebeuren, maar de afgelopen kabinetten hebben er, ondanks dat ze vaak genoeg gewaarschuwd zijn door tal van (top)ambtenaren, een gewoonte van gemaakt om maar gewoon wetgeving aan de kant te schuiven en te doen waar ze zelf zin in hebben en willens en weten het risico genomen teruggefloten te worden door een rechter.