bouwer plaatst geen Douche WTW installatie

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
angel1978
Berichten: 11250
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: bouwer plaatst geen Douche WTW installatie

Ongelezen bericht door angel1978 »

witte angora schreef:
10 jul 2024 19:18
Volgens mij gaat het hele topic hier al over, of mis ik iets?
Je mist zo'n beetje het hele topic en de essentie van de werking van een douche wtw (pijp)

witte angora
Berichten: 31963
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: bouwer plaatst geen Douche WTW installatie

Ongelezen bericht door witte angora »

Dat zal dan wel kloppen als jij het zegt. Dus er is geen warmteverlies vanaf het moment dat het wtw water opgewarmd wordt tot het moment dat het bij het koude leidingwater komt? Want dat is waar het mij om gaat.

Nijogeth
Berichten: 10518
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: bouwer plaatst geen Douche WTW installatie

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Als het goed is wordt de warmte al uit het water gehaald voordat het bij het koude water komt.

angel1978
Berichten: 11250
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: bouwer plaatst geen Douche WTW installatie

Ongelezen bericht door angel1978 »

Het koude leidingwater stroomt door de warmtewisselaar en langs het warme afvalwater en neemt zo de warmte over en wordt alvast wat voorverwarmd voordat het bij de mengkraan komt. Hierdoor is er minder warm water nodig vanuit de warmwaterleiding ( vanuit cv of boiler ) om het douchewater dat uit mengkraan komt op gewenste (37) temperatuur te krijgen.

De wtw pijp is dus dubbelwandig. Binnenin stroomt het warme afvalwater, buitenom het koude leidingwater dat de warmte van de binnenpijp overneemt.

Er zijn dus niet 2 waterstromen die bij elkaar komen.

Bij een douchebak wtw zit de warmtewisselaar in de douchebak of vloer ingewerkt. Bij een pijp zit die tussen de verdiepingsvloeren in, vaak in of achter een wand.

witte angora
Berichten: 31963
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: bouwer plaatst geen Douche WTW installatie

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar dan koelt dat opgewarmde water toch al enigszins af voordat het bij de mengkraan komt?

ZeerPrivé
Berichten: 6041
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: bouwer plaatst geen Douche WTW installatie

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Het duurt een tijdje (ondertussen even maar stofzuigen) voordat het water op temperatuur is.

angel1978
Berichten: 11250
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: bouwer plaatst geen Douche WTW installatie

Ongelezen bericht door angel1978 »

witte angora schreef:
10 jul 2024 19:48
Maar dan koelt dat opgewarmde water toch al enigszins af voordat het bij de mengkraan komt?
Het water koelt zelfs af als het uit de douchekop komt en naar beneden valt voordat het je hoofd raakt..

Dat is echt zo'n nietszeggende kreet. Warmteverlies is er altijd bij een verschil in temperatuur. Daar heeft een cv last van, net als een boiler en elke andere waterleiding die warmer is dan de omgeving.

Enige dat je kunt doen is de leiding zo kort mogelijk maken en de leiding isoleren om.het verlies te beperken.
Hoe korter de leiding, hoe lager het warmteverschil en hoe beter de isolatie, hoe minder het verlies.
Hoe korter de weg, hoe minder afkoeling en aangezien de pijp in de muur van of onder de badkamer zit is de weg het kortst. Het verschil in temperatuur is ook beperkt en dus is het verlies door de leiding zo laag als maar enigzins mogelijk is.

witte angora
Berichten: 31963
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: bouwer plaatst geen Douche WTW installatie

Ongelezen bericht door witte angora »

Exact. Maar het ging hierom. De besparing is dus toch weer net iets minder dan je zou willen.
16again schreef:
10 jul 2024 17:19
Natuurlijk bespaart dat energie. Er wordt bij douchen evenveel water op het riool geloosd , maar de temperatuur van dat water is fors lager. Bijv 23 ipv 35 graden.
Met de natuurwet van behoud van energie: De energiebesparing is gelijk aan de energie benodigd om die hoeveelheid water weer van 23 naar 35 op te warmen.

witte angora
Berichten: 31963
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: bouwer plaatst geen Douche WTW installatie

Ongelezen bericht door witte angora »

ZeerPrivé schreef:
10 jul 2024 19:54
Het duurt een tijdje (ondertussen even maar stofzuigen) voordat het water op temperatuur is.
Dat komt er ook nog bij. Van de 5 minuten douchen heb je gedurende hooguit 4 minuten een besparing. Scheelt toch alweer zo'n 20%.

Weet je, ik zie dat me die wtw eigenlijk niet echt zitten. Snap het idee wel, maar het effect dat voorgespiegeld wordt lijkt met toch niet helemaal te realiseren.

Wat ik al eerder zei: gewoon koud douchen. Dan heb je de maximale besparing, en het zal ongetwijfeld nog water schelen ook omdat geen mens een kwartier voor zijn plezier onder de koude douche gaat staan.

angel1978
Berichten: 11250
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: bouwer plaatst geen Douche WTW installatie

Ongelezen bericht door angel1978 »

Wat een non issue. Dan kun je beter niet douchen. Scheelt je een boiler, een badkamer en heel wat leidingwerk..
Zonder huis en baden in de sloot bespaart nog veel meer.

witte angora
Berichten: 31963
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: bouwer plaatst geen Douche WTW installatie

Ongelezen bericht door witte angora »

Goed idee! Maar ik zou wel een voorziening willen dat ik geen last heb van muggen of ongedierte. En een beetje warmte in de winter is ook wel fijn1

angel1978
Berichten: 11250
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: bouwer plaatst geen Douche WTW installatie

Ongelezen bericht door angel1978 »

witte angora schreef:
10 jul 2024 21:24
Goed idee! Maar ik zou wel een voorziening willen dat ik geen last heb van muggen of ongedierte. En een beetje warmte in de winter is ook wel fijn1
Je toegevoegde waarde hiervan is?

witte angora
Berichten: 31963
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: bouwer plaatst geen Douche WTW installatie

Ongelezen bericht door witte angora »

angel1978 schreef:
10 jul 2024 21:01
Wat een non issue. Dan kun je beter niet douchen. Scheelt je een boiler, een badkamer en heel wat leidingwerk..
Zonder huis en baden in de sloot bespaart nog veel meer.
En wat is de toegevoegde waarde hiervan?

Zullen we maar eens ophouden met dit gedoetje?

Nijogeth
Berichten: 10518
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: bouwer plaatst geen Douche WTW installatie

Ongelezen bericht door Nijogeth »

witte angora schreef:
10 jul 2024 21:24
Goed idee! Maar ik zou wel een voorziening willen dat ik geen last heb van muggen of ongedierte. En een beetje warmte in de winter is ook wel fijn1
Een pels?

angel1978
Berichten: 11250
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: bouwer plaatst geen Douche WTW installatie

Ongelezen bericht door angel1978 »

witte angora schreef:
10 jul 2024 21:43
angel1978 schreef:
10 jul 2024 21:01
Wat een non issue. Dan kun je beter niet douchen. Scheelt je een boiler, een badkamer en heel wat leidingwerk..
Zonder huis en baden in de sloot bespaart nog veel meer.
En wat is de toegevoegde waarde hiervan?

Zullen we maar eens ophouden met dit gedoetje?
Niets, het is vooral een reactie op die onzin van jou. Je wist niet eens wat een wtw pijp was en hoe het werkt, ondanks 8 pagina's, maar toch continu die flauwekul hier droppen. Aan 1 huiskamer niet genoeg?

Hou er dus vooral mee op. Ts heeft niets daaraan.

rwolters
Berichten: 1817
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: bouwer plaatst geen Douche WTW installatie

Ongelezen bericht door rwolters »

witte angora schreef:
10 jul 2024 20:44
ZeerPrivé schreef:
10 jul 2024 19:54
Het duurt een tijdje (ondertussen even maar stofzuigen) voordat het water op temperatuur is.
Dat komt er ook nog bij. Van de 5 minuten douchen heb je gedurende hooguit 4 minuten een besparing. Scheelt toch alweer zo'n 20%.

Weet je, ik zie dat me die wtw eigenlijk niet echt zitten. Snap het idee wel, maar het effect dat voorgespiegeld wordt lijkt met toch niet helemaal te realiseren.

Wat ik al eerder zei: gewoon koud douchen. Dan heb je de maximale besparing, en het zal ongetwijfeld nog water schelen ook omdat geen mens een kwartier voor zijn plezier onder de koude douche gaat staan.
Als we op al het energieverbruik "slechts" 20% kunnen besparen zijn de grote problemen opgelost. Maar aangezien er geen silver bullet is waarmee we in 1 keer een grote stap kunnen maken moeten we overal (kleine) besparingen vinden en dan komen we er ook. Al krijg ik toch de indruk dat het alle boomers geen f*** kan schelen hoe ze de aarde achterlaten.

Speedy123
Berichten: 1711
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: bouwer plaatst geen Douche WTW installatie

Ongelezen bericht door Speedy123 »

rwolters schreef:
11 jul 2024 12:33
Als we op al het energieverbruik "slechts" 20% kunnen besparen zijn de grote problemen opgelost. Maar aangezien er geen silver bullet is waarmee we in 1 keer een grote stap kunnen maken moeten we overal (kleine) besparingen vinden en dan komen we er ook. Al krijg ik toch de indruk dat het alle boomers geen f*** kan schelen hoe ze de aarde achterlaten.
Wat een gezever zeg.

Boomers zijn de generatie mensen die geboren zijn tussen 1945 en 1964. Waarbij we de mensen geboren tussen 1955 en 1964 eigenlijk aanduiden als de verloren generatie. De jongste zijn nu dus 60 jaar oud. De oudste zijn 79 jaar.

Hoezo zou het mensen tussen 60 en 79 jaar niet kunnen schelen hoe het met het milieu gaat? Waar baseer je dit op?

jonis
Berichten: 2824
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: bouwer plaatst geen Douche WTW installatie

Ongelezen bericht door jonis »

rwolters schreef:
11 jul 2024 12:33
witte angora schreef:
10 jul 2024 20:44
ZeerPrivé schreef:
10 jul 2024 19:54
Het duurt een tijdje (ondertussen even maar stofzuigen) voordat het water op temperatuur is.
Dat komt er ook nog bij. Van de 5 minuten douchen heb je gedurende hooguit 4 minuten een besparing. Scheelt toch alweer zo'n 20%.

Weet je, ik zie dat me die wtw eigenlijk niet echt zitten. Snap het idee wel, maar het effect dat voorgespiegeld wordt lijkt met toch niet helemaal te realiseren.

Wat ik al eerder zei: gewoon koud douchen. Dan heb je de maximale besparing, en het zal ongetwijfeld nog water schelen ook omdat geen mens een kwartier voor zijn plezier onder de koude douche gaat staan.
Als we op al het energieverbruik "slechts" 20% kunnen besparen zijn de grote problemen opgelost. Maar aangezien er geen silver bullet is waarmee we in 1 keer een grote stap kunnen maken moeten we overal (kleine) besparingen vinden en dan komen we er ook. Al krijg ik toch de indruk dat het alle boomers geen f*** kan schelen hoe ze de aarde achterlaten.
On topic gaat het om A++++ "0" op de meter; dus wat ga je besparen met wtw als mensen het gaan hebben over meer douchetijd en daarbij voorbij gaan aan waterverspilling ipv investeren in kleinere totaal installatie.
De bouwer geeft aan "nee"
Wie is ts dan nog om een petitie te beginnen? Niet gewend om een nee te krijgen en accepteren?

angel1978
Berichten: 11250
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: bouwer plaatst geen Douche WTW installatie

Ongelezen bericht door angel1978 »

Iedereen mag een petitie beginnen, zo ook TS. Dat er hier weinig zijn die 'm tekenen is aan ieder zelf om te beslissen.
Wie ben jij om te zeggen dat TS geen petitie mag beginnen?

jonis
Berichten: 2824
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: bouwer plaatst geen Douche WTW installatie

Ongelezen bericht door jonis »

angel1978 schreef:
11 jul 2024 13:01
Iedereen mag een petitie beginnen, zo ook TS. Dat er hier weinig zijn die 'm tekenen is aan ieder zelf om te beslissen.
Wie ben jij om te zeggen dat TS geen petitie mag beginnen?
Waar lees je dan dat ik dat zeg?
Iedere gek kan en mag een petitie beginnen.
Maar jij vind hem totaal zinloos met 0 op de meter en meerdere wegen die naar rome leiden.

Plaats reactie