Huiskamer
Re: Huiskamer
Ik zie dat centrumlinks nog steeds niet. Je hebt natuurlijk de linkse partijen, PVDA/GL en D66. Die zijn niet uiterst links, maar tegenwoordig wel steeds dichter tegen de SP aan. Maar als je SP en PVDD erbij pakt, dan is samenwerken met NSC, BBB of VVD kansloos en daar moet je er zeker 2 van bij hebben.
Denk 3
SP 5
PVDD 3
PvdA/GL 25
D66 9
Volt 2
CU 3
CDA 5
Zelfs als je al deze partijen samen doet, dan moet je de VVD erbij, want de NSC heeft maar 20 zetels en dan kom je op 75. Ik zie dat centrumlinks niet zonder VVD erbij. Of je wil een idiote coalitie met 5 of meer partijen hebben. Naar mijn ogen is 4 al op het randje.
Denk 3
SP 5
PVDD 3
PvdA/GL 25
D66 9
Volt 2
CU 3
CDA 5
Zelfs als je al deze partijen samen doet, dan moet je de VVD erbij, want de NSC heeft maar 20 zetels en dan kom je op 75. Ik zie dat centrumlinks niet zonder VVD erbij. Of je wil een idiote coalitie met 5 of meer partijen hebben. Naar mijn ogen is 4 al op het randje.
Ah daar is de gebruikelijke hypocrisie weer. Het volk heeft gesproken, de kiezer heeft bepaald en de partijen moeten het maar mogelijk maken. Echter alleen in geval de regering de kant op valt die men graag wil ( in dit geval rechts ). Uitsluiten mag niet, zeker geen cordon sanitair, behalve dan als het helpt om een rechts kabinet te formeren.Nijogeth schreef: ↑15 jul 2024 21:55Ik zie dat centrumlinks nog steeds niet. Je hebt natuurlijk de linkse partijen, PVDA/GL en D66. Die zijn niet uiterst links, maar tegenwoordig wel steeds dichter tegen de SP aan. Maar als je SP en PVDD erbij pakt, dan is samenwerken met NSC, BBB of VVD kansloos en daar moet je er zeker 2 van bij hebben.
Denk 3
SP 5
PVDD 3
PvdA/GL 25
D66 9
Volt 2
CU 3
CDA 5
We hebben in Nederland een parlementaire democratie waarbij er op.partijen gestemd wordt en het uiteindelijk aan de partijen is om een regeerakkoord te sluiten en een kabinet te vormen. Daarbij is ELKE meerderheid een goede basis en zelfs een minderheidskabinet is mogelijk ( hoewel niet handig, gedoogsteun is uiterst fragiel ). Het is ook niet automatisch zo dat de grootste partij altijd ook regeert ( kijk maar naar de historie ).
Elke meerderheid heeft het mandaat van de kiezer om een regering te vormen mits ze een regeerakkoord sluiten.
Als de partijen nu een rechtse regering mogelijk moeten maken, dan geldt dat net zo goed voor elke andere combi zo lang er maar een meerderheid is.
De huidige samenstelling ligt voor.de hand en wordt logischerwijs als eerste onderzocht. Maar elke andere vorm is net zo democratisch en mogelijk als elke andere.
-
scharrelschipper
vindt dit leuk
Corona gaat ook niet weg, dat weten we al een paar jaar.Onkruid71 schreef: ↑15 jul 2024 21:19Ik wou het toch ff vermelden. Corona is nog lang niet weg, dus let op.
https://x.com/JimFaas/status/1812442786 ... EXX1A&s=19
Mondkapjes heb ik hier nog volop op voorraad.witte angora schreef: ↑15 jul 2024 22:30Geen idee. Morgenochtend mondkapjes en wc-papier hamsteren denk ik.
Huh? Wat ijl je nu allemaal? Het enige wat ik zeg is dat ik absoluut geen centrumlinkse coalitie zie, zoals jij mogelijkheid noemde. Ik zeg niets over partijen uitsluiten, ik zeg niets over dat het volk heeft gesproken. Dat maak jij er allemaal van. Je had ook gewoon kunnen aangeven hoe je die centrumlinkse coalitie dan zag met het aantal zetels die alle partijen hebben. En nogmaals, ik vind 4 partijen in een coalitie eigenlijk al teveel, dus ik zie absoluut geen centrumlinkse coalitie gevormd kunnen worden die mij levensvatbaar lijkt. Jij schijnbaar wel, maar zodra ik de feiten op tafel leg over de zetels en benodigheden om een meerderheid te gaan halen, geef je niet aan hoe je het dan ziet, maar kom je met een heel debiel verhaal wat er helemaal niets mee te maken heeft.angel1978 schreef: ↑15 jul 2024 22:19
Ah daar is de gebruikelijke hypocrisie weer. Het volk heeft gesproken, de kiezer heeft bepaald en de partijen moeten het maar mogelijk maken. Echter alleen in geval de regering de kant op valt die men graag wil ( in dit geval rechts ). Uitsluiten mag niet, zeker geen cordon sanitair, behalve dan als het helpt om een rechts kabinet te formeren.
We hebben in Nederland een parlementaire democratie waarbij er op.partijen gestemd wordt en het uiteindelijk aan de partijen is om een regeerakkoord te sluiten en een kabinet te vormen. Daarbij is ELKE meerderheid een goede basis en zelfs een minderheidskabinet is mogelijk ( hoewel niet handig, gedoogsteun is uiterst fragiel ). Het is ook niet automatisch zo dat de grootste partij altijd ook regeert ( kijk maar naar de historie ).
Elke meerderheid heeft het mandaat van de kiezer om een regering te vormen mits ze een regeerakkoord sluiten.
Als de partijen nu een rechtse regering mogelijk moeten maken, dan geldt dat net zo goed voor elke andere combi zo lang er maar een meerderheid is.
De huidige samenstelling ligt voor.de hand en wordt logischerwijs als eerste onderzocht. Maar elke andere vorm is net zo democratisch en mogelijk als elke andere.
Dit was je tekst:
Je gebruikt de gebruikelijke populistische retoriek: 'het volk', alleen rechts is mogelijk, de politici moeten het mogelijk maken.
Waar het uiteindelijk op neer komt is dat jij een centrum-links kabinet of een meer partijen kabinet niet ziet zitten omdat je graag een rechts kabinet wilt. Dat mag natuurlijk, maar kom dan niet met al die andere flauwekul aanzetten.
Ik beargumenteer dat 'het volk' niet zo gestemd heeft, dat er ook andere mogelijkheden zijn en dat de taak die je hier beschrijft ook toe te passen is op de andere mogelijkheden en dan roep je dat ik 'ijl'Het volk heeft gestemd op een manier waarop alleen over rechts een regering mogelijk was. Dan vind ik het de taak van de politici om te proberen dat voor elkaar te krijgen.
Je gebruikt de gebruikelijke populistische retoriek: 'het volk', alleen rechts is mogelijk, de politici moeten het mogelijk maken.
Waar het uiteindelijk op neer komt is dat jij een centrum-links kabinet of een meer partijen kabinet niet ziet zitten omdat je graag een rechts kabinet wilt. Dat mag natuurlijk, maar kom dan niet met al die andere flauwekul aanzetten.
scharrelschipper
vindt dit leuk
Nee, je vult nu dingen in die ik niet bedoel of gezegd heb. Je denkt veel te diep na over een heel simpel dingetje. Ik vind dat ze het mogelijk moeten maken, omdat er maar 1 coalitie mogelijk was in mijn ogen (en dat zeg ik er iedere keer bij) en dat heeft niets met mijn voorkeur te maken. Al het andere is mij gewoonweg te ver uit elkaar of bevat teveel partijen.angel1978 schreef: ↑16 jul 2024 07:27Dit was je tekst:
Ik beargumenteer dat 'het volk' niet zo gestemd heeft, dat er ook andere mogelijkheden zijn en dat de taak die je hier beschrijft ook toe te passen is op de andere mogelijkheden en dan roep je dat ik 'ijl'Het volk heeft gestemd op een manier waarop alleen over rechts een regering mogelijk was. Dan vind ik het de taak van de politici om te proberen dat voor elkaar te krijgen.
Echter zie jij een mogelijkheid voor een centrumlinkse coalitie, maar de vraag hoe je die voor je ziet, die ontwijk je.
Die hele term van het volk heeft ook totaal niet de inhoud die jij er aan geeft in mijn verhaal. De quote die je maakt geeft dat ook gewoonweg aan. En in plaats van aan te geven hoe jij een centrumlinkse coalitie (die volgens jou mogelijk is) zou invullen, ga jij mij zaken in de mond leggen die ik niet heb gezegd, om zo de retoriek een andere kant op te laten gaan. Waarschijnlijk gewoonweg omdat ik, met het opnoemen van de zetels over centrumlinks en links en het daarbij aangeven dat zelfs dan de VVD nodig is, al heb aangetoond dat zo'n coalitie niet mogelijk is.
Maar om de toon te veranderen, nogmaals de vraag: hoe zie je een centrumlinkse coalitie voor je? Welke partijen zitten daarin?
kuklos
vindt dit leuk
De NOS heeft een mooie tool op haar site staan om te kijken welke partijen samen een meerderheid hebben.
PvdA/GL+VVD+NSC+D66 heeft samen 78 zetels. Dan heb je dus ook vier partijen, maar eigenlijk vijf want PvdA/GL bestaat al uit twee partijen. Wil je NSC niet dan moet je CDA, CU, PvdD, SP en Volt in de coalitie zetten om tot 76 zetels te komen.
Ben ook zeer benieuwd welk centrumlinks kabinet er dan mogelijk zou zijn volgens Angel1978.
PvdA/GL+VVD+NSC+D66 heeft samen 78 zetels. Dan heb je dus ook vier partijen, maar eigenlijk vijf want PvdA/GL bestaat al uit twee partijen. Wil je NSC niet dan moet je CDA, CU, PvdD, SP en Volt in de coalitie zetten om tot 76 zetels te komen.
Ben ook zeer benieuwd welk centrumlinks kabinet er dan mogelijk zou zijn volgens Angel1978.
Met die tool zal het antwoord van Angel snel komen.
kuklos
vindt dit leuk
Beide varianten zouden stabielere coalitie vormen dan wat er nu zit. En met betere plannen voor 'het volk'.
Bezorgdeburger schreef: ↑16 jul 2024 19:24Beide varianten zouden stabielere coalitie vormen dan wat er nu zit. En met betere plannen voor 'het volk'.
Lady1234
en juliomariner
vinden dit leuk
-
Als iets mij raakt is dit het wel - heb in het verleden vaak met plezier naar 'Tante Lien' geluisterd. Herkende op een of andere manier ook het melancholische dat soms in haar liedjes doorklonk. Bijvoorbeeld Arm Den Haag...
https://nos.nl/artikel/2529125-wieteke- ... -overleden
https://nos.nl/artikel/2529125-wieteke- ... -overleden
Geef mij maar Nasi Goreng.
Hoezo denk je dat dan? In beide gevallen zit de VVD samen met partijen waar men lijnrecht tegenover staat op veel punten. Veel meer dan met de partijen nu. Je moet niet vergeten dat de VVD in het verleden vaak heeft samengewerkt met de PVDA, maar die partij is nu als PVDA/GL veel verder naar links geschoven. Waar het in het verleden al moeilijk was voor de VVD om samen met de PVDA te regeren, lijkt het me door het feit dat de VVD weer wat verder naar rechts toe is gekropen (de laatste verkiezingen was men toch vooral een middenpartij, waardoor ik als stemmer ook naar Ja21 ben overgestapt) juist alleen maar onmogelijk te worden om PVDA/GL en VVD samen in een coalitie te zetten.Bezorgdeburger schreef: ↑16 jul 2024 19:24Beide varianten zouden stabielere coalitie vormen dan wat er nu zit. En met betere plannen voor 'het volk'.