witte angora schreef: ↑18 jul 2024 18:23
pastafan schreef: ↑18 jul 2024 17:47
@witte angora: en je verbruik in de winter?
Daar kan ik niet bij. Niet bij Slimmemeterportal (verbruik per dag gaat 2 maanden terug), en niet bij Eneco. Dwz, ik heb geen zin om zo'n 180 keer te klikken om ergens in januari uit te komen.
Maar dan nog, de tweede verdieping van een appartementencomplex, denk je nu echt dat het water tegen het vriespunt aanligt? Ok, buurvrouw onder me stookt ook niet veel, buurvrouw daaronder weet ik eigenlijk niet. Maar ik denk toch dat het water hier toch al aardig is opgewarmd. Ook in de winter.
Maar eigenlijk denk ik dat het verschil dusdanig groot is dat het niks met de temperatuur van het koude leidingwater te maken heeft. Het heeft eerder te maken met een energiebesparende douchekop. Die geeft per minuut maximaal 7,2 liter af, maar dat kun je natuurlijk zelf ook nog wat inperken.
Dit heeft toch ook helemaal geen zin. Je komt bij gas al bijna altijd op N=1 uit. Wil je iets kunnen zeggen over 1 huishouden dan heb je al zoveel afhankelijke variabelen dat je heel veel metingen moet doen om iets te kunnen zeggen:
Hoeveelheid gas
Mengverhouding koud en warm water
Stroomsnelheid
Watertemperatuur
Rendement wtw
Lengte douchen
En dan zie je bij gas nog een 1op1 verhouding ( directe verwarming van het water ).
In het geval van een warmtepomp en een boiler worden het aantal variabelen nog veel groter:
Het boilerwater heeft een bepaalde temperatuur en volume
De temperatuur in de boiler zakt tijdens het douchen. Deze wordt vaak niet meteen weer terug opgewarmd, dus je ziet het 'verlies' en herstel niet meteen. Vaak slaat de warmtepomp 1x per dag aan om het water weer terug oo temperatuur te brengen in de boiler en dan kunnen er meerdere douchebeurten zijn geweest mef variabele lengte en verschillende boilertemperaturen. Als er ook nog warm water uit de boiler in keuken en wastafels gebruikt wordt verlies je hier ook temperatuur uit je boiler.
Stilstandverlies in de boiler
COP van de warmtepomp op dat moment ( afhankelijk van de buitentemperatuur.
Als je over langere tijd wil meten om uit te vlakken heb je ook nog met de legionellabescherming te maken...
Zoveel verschillen, alleen bij 1 huishouden al over de periode heen en ook nog eens onvergelijkbaar met andere huishoudens.
Dit kun je onmogelijk extrapoleren naar grote getallen.