berekenig van toeristenbelasting

Goede of slechte ervaringen met vakantieparken / campings? Geef hier jouw mening.
Bert Gres
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 feb 2014 22:38

berekenig van toeristenbelasting

Ongelezen bericht door Bert Gres »

Het valt mij op dat hotels e.d. vaak meer toeristen belasting (verschuldigd bij een overnachting buiten de eigen woonplaats) bij de klant in rekening brengen dan zij af moeten dragen aan hun gemeente. Zo vraagt b.v. Fletcher in Wageningen €3 p.p.p.n. terwijl ze maar voor €2,03 p.p.pn. door die gemeente worden belast.
Nu is dit geen gigantisch bedrag, mar het is wel een opslag van 48% op de verschuldigde belasting.
Volgens de betreffende gemeente is het niet de bedoeling dat men meer rekent dan de wettelijke belasting

Ik ben er van overtuigd dat deze "afronding" bij meer hotels en mogelijk ook campings etc. speelt en naar mijn mening is e.e.a. gewoon een verkapt verdienmodel.
Uiteraard zal geen enkele gast hieraan failliet gaan, maar door het jaar heen brengt dit toch heel wat op.
Men kan mogelijk beweren dat men er extra werk aan heeft, maar het is een standaard onderdeel van de dienstverlening aan burgers die niet in de betreffende gemeente wonen. (ik betaal bij de slager toch ook geen toeslag omdat mijn onsje ham in een zakje gaat :?:

witte angora
Berichten: 31973
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: berekenig van toeristenbelasting

Ongelezen bericht door witte angora »

Bert Gres schreef:
31 jul 2024 10:59
(ik betaal bij de slager toch ook geen toeslag omdat mijn onsje ham in een zakje gaat :?:
Niet te snel... Ooit haalde ik mijn speltmeel bij een kleine handelaar, dat moest op bestelling. Tot ik op zeker moment kwam en er een administratietoeslag van een paar euro werd gerekend, want de betreffende medewerker moest haar werk neerleggen om de deur open te doen enzovoorts.

Heb de bestelling laten liggen en ben er nooit meer geweest.

Of het vaker voorkomt in de toerismesector weet ik niet. Heb je de gemeente Wageningen hierover ingelicht? Dat lijkt me voor het moment de meest voor de hand liggende stap.

Erthanax
Berichten: 10062
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: berekenig van toeristenbelasting

Ongelezen bericht door Erthanax »

Bert Gres schreef:
31 jul 2024 10:59
(…) Ik ben er van overtuigd dat deze "afronding" bij meer hotels en mogelijk ook campings etc. speelt en naar mijn mening is e.e.a. gewoon een verkapt verdienmodel.
Uiteraard zal geen enkele gast hieraan failliet gaan, maar door het jaar heen brengt dit toch heel wat op. (…)
Een verdienmodel dat heel wat opbrengt? Dat zie ik eerlijk gezegd niet zo. Als deze verhoging inderdaad klopt — ik heb dat niet gecontroleerd — dan gaat de kamerprijs effectief met iets minder dan een euro omhoog. Daar gaat de uitbater echt niet rijk van worden. In die prachtige omgeving gaat u zich daar toch niet druk om maken? Geniet ervan!

criticus2
Berichten: 1121
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: berekenig van toeristenbelasting

Ongelezen bericht door criticus2 »

het wordt opgelegd door de gemeente, kan de hoteleigenaar niets aan doen anders dan toepassen. met het extra werk wat erbij komt. registratie, betaling innen, betalingen doorzetten naar gemeente. allemaal dingen die niet gratis zijn.. en ook met een toeslag daarvoor waarschijnlijk niet eens kostendekkend is. de gemeente kan er ook voor kiezen vriendelijker voor toeristen te worden en het niet te rekenen (er zijn gemeentes, o.a. degene waar ik woon die geen toeristenbelasting heffen, omdat ze blij zijn dat toeristen komen en daarmee al bijdragen aan de economie van de gemeente ). Het zou zomaar zijn dat niet heffen goedkoper is voor de gemeente (die hebben er immers ook extra werk aan...).
Overigens zou ik als uitbater er denk ik voor kiezen dit gewoon te verwerken in de kamerprijs/overnachtingsprijs, dus zonder aparte specificatie. Alleen vermelden dat de prijs incl. toeristenbelasting is.

J. Deltoer
Berichten: 3375
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: berekenig van toeristenbelasting

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Dus ondernemers mogen ook ipv 21% btw 22 procent rekenen of 23 procent omdat het afdragen van 21% btw kostenverhogend is.

kuklos
Berichten: 10133
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: berekenig van toeristenbelasting

Ongelezen bericht door kuklos »

Nee, BTW is aan strenge regels gebonden.

Speedy123
Berichten: 1731
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: berekenig van toeristenbelasting

Ongelezen bericht door Speedy123 »

We vragen het even aan de Max Vakantieman:

https://www.maxmeldpunt.nl/recht/waarom ... belasting/.
Bedrag toeristenbelasting is te hoog
Soms gebeurt het dat u een bedrag moet afrekenen dat hoger is dan de toeristenbelasting die geldt in die gemeente. Vaak wordt dit omschreven als belasting en servicekosten. Dit mag niet. Het moet voor u helder zijn wat u betaalt voor de overnachting. Daarbovenop betaalt u toeristenbelasting, maar die mag men niet met eigen kosten ophogen.

Dit bevestigt de Autoriteit Consument en Markt. “Kosten in rekening brengen onder de noemer belasting, terwijl dit geen belasting is, is verboden en een vorm van misleiding. De hoogte van belasting wordt door de overheid vastgesteld en niet door de markt.”

J. Deltoer
Berichten: 3375
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: berekenig van toeristenbelasting

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

kuklos schreef:
31 jul 2024 12:58
Nee, BTW is aan strenge regels gebonden.
Inderdaad, net als toeristenbelasting zoals Speedy hierboven terecht betoogt. Dus geen ruimte voor creatief boekhouden.

Ron5300
Berichten: 422
Lid geworden op: 20 jul 2023 16:15

Re: berekenig van toeristenbelasting

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Het betreffende hotel noemt het 'tax and handlingfee' waar de toeristenbelasting bij inbegrepen is.
Mag dat, ja dat mag omdat die kosten bij de boeking helder worden vermeld en als u die kosten niet wenst te voldoen staat het u vrij om elders een hotel te boeken.

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 1016
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: berekenig van toeristenbelasting

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Erthanax schreef:
31 jul 2024 11:37
Bert Gres schreef:
31 jul 2024 10:59
(…) Ik ben er van overtuigd dat deze "afronding" bij meer hotels en mogelijk ook campings etc. speelt en naar mijn mening is e.e.a. gewoon een verkapt verdienmodel.
Uiteraard zal geen enkele gast hieraan failliet gaan, maar door het jaar heen brengt dit toch heel wat op. (…)
Een verdienmodel dat heel wat opbrengt? Dat zie ik eerlijk gezegd niet zo. Als deze verhoging inderdaad klopt — ik heb dat niet gecontroleerd — dan gaat de kamerprijs effectief met iets minder dan een euro omhoog. Daar gaat de uitbater echt niet rijk van worden. In die prachtige omgeving gaat u zich daar toch niet druk om maken? Geniet ervan!
De toeristenbelasting is per persoon per nacht. Stel 20 kamers a 2 personen a € 1 is € 40 per nacht. € 40 x 365 dagen is € 14.600 per jaar. Lijkt mij toch een aardig (en illegaal) verdienmodel.

Speedy123
Berichten: 1731
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: berekenig van toeristenbelasting

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Ron5300 schreef:
31 jul 2024 13:40
Het betreffende hotel noemt het 'tax and handlingfee' waar de toeristenbelasting bij inbegrepen is.
Mag dat, ja dat mag omdat die kosten bij de boeking helder worden vermeld en als u die kosten niet wenst te voldoen staat het u vrij om elders een hotel te boeken.
Grappig, Max stelt juist dat dit niet mag:
Bedrag toeristenbelasting is te hoog
Soms gebeurt het dat u een bedrag moet afrekenen dat hoger is dan de toeristenbelasting die geldt in die gemeente. Vaak wordt dit omschreven als belasting en servicekosten. Dit mag niet. Het moet voor u helder zijn wat u betaalt voor de overnachting. Daarbovenop betaalt u toeristenbelasting, maar die mag men niet met eigen kosten ophogen.

Dit bevestigt de Autoriteit Consument en Markt. “Kosten in rekening brengen onder de noemer belasting, terwijl dit geen belasting is, is verboden en een vorm van misleiding. De hoogte van belasting wordt door de overheid vastgesteld en niet door de markt.”
Het moet helder zijn wat u betaald voor een overnachting, dus alle kosten behalve toeristen belasting zijn de kamerprijs. Daarop mag alleen toeristen belasting worden geheven.

Net even gecontroleerd bij Fletcher Elzenduin:

Aanbod: Kamer op 2 augustus 97,53 p.p. minimaal twee personen verplicht. Bij boeken is dit 199 euro geworden. Dan gaat er 9,95 Friend van Fletcher korting af. Nu is het 189.05 euro geworden voor twee personen.

Daarna komt erbij: Tax & Handling fee te voldoen in het hotel € 6,00 waarna men totale totale kosten 195,05 meldt.

Het totale bedrag klopt dus wel met de aangeboden kamerprijs.
Laatst gewijzigd door Speedy123 op 31 jul 2024 14:23, 2 keer totaal gewijzigd.

Nijogeth
Berichten: 10532
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: berekenig van toeristenbelasting

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Dat gezever toch altijd, dat alles vermeld moet worden. Gewoon 1 prijs hanteren waar alles in zit. Betaalt het hotel vervolgens te weinig belasting aan de staat, is dat hun probleem, niet van de toerist. Voor BTW kan ik er nog in komen, voor bedrijven is het makkelijker om in 1 overzicht de BTW te zien, dan dat voor iedere bon te moeten uitrekenen. Aan de andere kant zou een systeem waarbij je iedere bon volledig opgeeft en dat van de volledige som ineens de BTW berekent ook prima zijn.

witte angora
Berichten: 31973
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: berekenig van toeristenbelasting

Ongelezen bericht door witte angora »

Je gaat je toch afvragen wat het nut is van die toeristenbelasting... Als het is om toeristen weg te jagen, dat gaat niet lukken. Als het is om de straten schoon te vegen, dat is te weinig. Als het is om het rioolwater te zuiveren van drugsrestanten, dat is te weinig...

Doe het goed of doe het niet...

Speedy123
Berichten: 1731
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: berekenig van toeristenbelasting

Ongelezen bericht door Speedy123 »

witte angora schreef:
31 jul 2024 14:30
Je gaat je toch afvragen wat het nut is van die toeristenbelasting... Als het is om toeristen weg te jagen, dat gaat niet lukken. Als het is om de straten schoon te vegen, dat is te weinig. Als het is om het rioolwater te zuiveren van drugsrestanten, dat is te weinig...

Doe het goed of doe het niet...
Amsterdam doet het wel goed hoor, zij hebben dit jaar opnieuw de hoogste toeristenbelasting van gemiddeld 16,76 euro per persoon per nacht (12,5 procent rekent men). Dit levert nog altijd wat minder op dan de OZB maar is echt een enorme inkomsten bron voor de stad.

Erthanax
Berichten: 10062
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: berekenig van toeristenbelasting

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ik_weet_niet_alles schreef:
31 jul 2024 13:44
De toeristenbelasting is per persoon per nacht. Stel 20 kamers a 2 personen a € 1 is € 40 per nacht. € 40 x 365 dagen is € 14.600 per jaar. Lijkt mij toch een aardig (en illegaal) verdienmodel.
Of het illegaal is, is nog maar de vraag. Is de handling fee niet gewoon voor de reservering? En die kleine 15 k valt toch in het niet bij de totale omzet (kamer, diner, terras/bar, ontbijt)? Het innen en afdragen van de belasting levert het hotel echt geen serieus geld op. Lekker een paar dagen in een mooie streek, en dan gaan miepen over één onbenullige euro pppd. Ik zou daar niet gelukkiger van worden.

witte angora
Berichten: 31973
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: berekenig van toeristenbelasting

Ongelezen bericht door witte angora »

Sja, iedereen vind zijn geluk op zijn eigen manier... :D

J. Deltoer
Berichten: 3375
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: berekenig van toeristenbelasting

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Speedy123 schreef:
31 jul 2024 14:52
witte angora schreef:
31 jul 2024 14:30
Je gaat je toch afvragen wat het nut is van die toeristenbelasting... Als het is om toeristen weg te jagen, dat gaat niet lukken. Als het is om de straten schoon te vegen, dat is te weinig. Als het is om het rioolwater te zuiveren van drugsrestanten, dat is te weinig...

Doe het goed of doe het niet...
Amsterdam doet het wel goed hoor, zij hebben dit jaar opnieuw de hoogste toeristenbelasting van gemiddeld 16,76 euro per persoon per nacht (12,5 procent rekent men). Dit levert nog altijd wat minder op dan de OZB maar is echt een enorme inkomsten bron voor de stad.
Geweldig. Nog een reden om niet naar dat shithole te gaan. En ik had er al zoveel...

Nijogeth
Berichten: 10532
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: berekenig van toeristenbelasting

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Amsterdam is ook allang niet meer toeristisch. Het rondje Wallen om even te kijken wat er voor leuks achter de ramen zit en lallende Engelsen bezig te zien, dat wil men weghalen uit de binnenstad, omdat mensen die er zijn komen wonen de aloude cultuur van Amsterdam maar overlast vinden. De echte Amsterdammer kan er geen huis meer kopen en moet verhuizen naar buiten de stad. De voertaal is Engels, omdat er geen Nederlander meer woont.

Nee, als ik aan Amsterdam denk, dan denk ik aan een stad met een geweldige voetbalclub, maar ook aan een stad die allesbehalve Nederlands is en waar je als echte Nederlander waarschijnlijk liever weg blijft. Helaas ben ik bang dat het zo in veel steden zal gaan de komende jaren.

J. Deltoer
Berichten: 3375
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: berekenig van toeristenbelasting

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Nijogeth schreef:
31 jul 2024 17:44


Nee, als ik aan Amsterdam denk, dan denk ik aan een stad met een geweldige voetbalclub
FC Amsterdam is allang ter ziele hoor. Dus wat jij bedoelt is mij een raadsel.

witte angora
Berichten: 31973
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: berekenig van toeristenbelasting

Ongelezen bericht door witte angora »

Nijogeth schreef:
31 jul 2024 17:44
Het rondje Wallen om even te kijken wat er voor leuks achter de ramen zit en lallende Engelsen bezig te zien, dat wil men weghalen uit de binnenstad, omdat mensen die er zijn komen wonen de aloude cultuur van Amsterdam maar overlast vinden.
Volgens mij heeft dat niet zoveel van doen met de aloude cultuur van Amsterdam. Het palingtrekken, dat hoort tot de aloude cultuur! Je afval gewoon in de gracht dumpen, waar heb je anders een gracht voor?

En die Engelsen, die schieten we gewoon terug naar Engeland. Kunnen we eindelijk weer normaal Nederlands praten.

Plaats reactie