Gas- en elektrameter afgekeurd

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Teunbosseman
Contacteer:

Re: Gas- en elektrameter afgekeurd

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

witte angora schreef:
05 aug 2024 21:40
Teunbosseman schreef:
05 aug 2024 18:59
Waarom ik de enige ben in de straat kon Liander mij niet vertellen, alleen dat iedereen tzt aan de beurt komt om de meters te vervangen.
Het zou zomaar kunnen, maar dan grijp ik terug naar mijn werkzaamheden van zo'n 40 jaar geleden, dat je een andere meter hebt dan 'de rest' van de straat. Daar kunnen uiteraard allerlei redenen voor zijn. In de archieven zal dat allemaal wel terug te vinden zijn, maar dat is, denk ik, eigenlijk onbegonnen werk.

https://www.consuwijzer.nl/elektricitei ... verdwijnen.
Nee, we hebben / hadden allemaal dezelfde Siemens meter. Ondertussen zijn er wel buurtgenoten welke een digitale/slimme meter hebben maar diegene welke nog de "ouderwetse" modellen hebben zijn allemaal hetzelfde.

Vandaar ook mijn wantrouwen dat ik in eerste instantie niet geloofde. Is trouwens alleen de elektrameter welke wordt vervangen, niet de gasmeter........voor alsnog.

Ivo.w

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Hoewel de andere huizen op het eerste oog mogelijk dezelfde meters hebben, kan het heel goed zijn dat niet alle meters uit dezelfde batch/productiemaand komen. De batch waar uw meter in valt kan zijn afgekeurd, terwijl de batch die in andere woningen is gemonteerd wellicht over één of twee jaar wordt afgekeurd.

Hier in de straat en wijk is onlangs bij het grootste deel van de huizen de aansluitingen voor gas vervangen (complete leiding), maar ook weer niet bij alle huizen. Ik denk dat bij ongeveer 80% er wel wat gedaan is.

Een Wiskunde Student

Ongelezen bericht door Een Wiskunde Student »

witte angora schreef:
06 aug 2024 10:29
Een Wiskunde Student schreef:
06 aug 2024 08:21
rwolters schreef:
05 aug 2024 17:00
Draai het eens,om: waarom zou je niet meewerken? De enige reden die ik kan bedenken is dat je zelf had geconstateerd dat de meters een te laag verbruik aangeven en dat voordeel nog even wil houden. Maar als iets kapot is vervang je dat normaal gesproken.
Ze kunnen ook afgekeurd zijn omdat de (gas) meter kan gaan lekken, en omdat de elektriciteitsmeter brandgevaar kan veroorzaken.
Doorgaans worden ze afgekeurd (en eventueel gereviseerd) vanwege de leeftijd. Dan hoeft er nog helemaal niks mis mee te zijn. Juist om te voorkomen dat er allerlei ongelukken gebeuren.
wat ik zeg kan het geval zijn maar hoeft niet. Allen als consument merk je het pas als het te laat is

Overigens heeft openingsposter nergens gezegd dat het analoge meters zijn die vervangen moeten worden.
Ter Informatie : Ook een digitale meter kan worden afgekeurd.
Laatst gewijzigd door Een Wiskunde Student op 07 aug 2024 08:17, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

O. Nou. En hoe vaak heb je in de media iets gelezen dat het te laat was?

Een Wiskunde Student

Ongelezen bericht door Een Wiskunde Student »

witte angora schreef:
07 aug 2024 08:16

Lowieze

Ongelezen bericht door Lowieze »

Wat een gezever, TS heeft allang antwoord op zijn vraag gehad en reageert verder nergens meer op. Logisch, de eigenaar mag zijn meters vervangen, punt, eind, slotje.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

07 aug 2024 08:12
Overigens heeft openingsposter nergens gezegd dat het analoge meters zijn die vervangen moeten worden.
Ter Informatie : Ook een digitale meter kan worden afgekeurd.
Er zijn/worden al legio "slimme" meters vervangen: Eerste generaties hadden in sommige situaties forse meetfouten , en door uitzetten van GPRS signaal werkt communicatie niet meer.
.....en wie betaalt dat uiteindelijk??

witte angora

07 aug 2024 08:19
witte angora schreef:
07 aug 2024 08:16
Toch even beter lezen. Het gaat om:
gasinstallatieongevallen achter de gasmeter
En als het om ongevallen IN de meterkast gaat staat er:
Bij 56 branden is de meterkast als installatieonderdeel gemeld. De oorzaak van de
branden is onbekend.
Ook lees ik dit:
Voor alle technische installaties, dus ook voor gastoestellen en gasinstallaties, geldt
dat deze kunnen falen. Het volledig uitsluiten van ongevallen met gas is daarom niet
realistisch.

Ik zie hier dus zo snel dus geen problemen met de gas- of elektriciteitsmeters zelf.

BL2

Ongelezen bericht door BL2 »

Lowieze schreef:
07 aug 2024 08:36
Wat een gezever, TS heeft allang antwoord op zijn vraag gehad en reageert verder nergens meer op. Logisch, de eigenaar mag zijn meters vervangen, punt, eind, slotje.
Enig juiste reactie en antwoord !
Maar nee, er moet weer van alles bij gehaald worden, we hebben ook niets te doen op de camping.........

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Moneyman schreef:
06 aug 2024 10:26
16again schreef:
06 aug 2024 08:55
06 aug 2024 08:21
Ze kunnen ook afgekeurd zijn omdat de (gas) meter kan gaan lekken, en omdat de elektriciteitsmeter brandgevaar kan veroorzaken.
Brandgevaar en de electriciteitsmeter.......speel dan gewoon open kaart, en zeg dat heel nederland aan de slimme meter moet.
Ja, want technische degradatie bestaat niet mee...
Dat klopt maar dat men al langer af wil van de oude elektriciteit meters met draaimechaniek, die in echt geval van zonnepanelen altijd 100 procent salderen, is ook wel een punt.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Speedy123 schreef:
07 aug 2024 11:11
Moneyman schreef:
06 aug 2024 10:26
16again schreef:
06 aug 2024 08:55
Brandgevaar en de electriciteitsmeter.......speel dan gewoon open kaart, en zeg dat heel nederland aan de slimme meter moet.
Ja, want technische degradatie bestaat niet mee...
Dat klopt maar dat men al langer af wil van de oude elektriciteit meters met draaimechaniek, die in echt geval van zonnepanelen altijd 100 procent salderen, is ook wel een punt.
Natuurlijk speelt dat ook mee. Dat is immers al janrenlang bekend.

Waar ik tegen ageer, is de suggestie van 16again dat er een vies spelletje wordt gespeeld en er redenen verzonnen worden. Terwijl er, los van de transitie die gaande is, natuurlijk ook gewoon nog meterseries om de aloude bekende redenen worden afgekeurd.

16again

Moneyman schreef:
07 aug 2024 11:24
Waar ik tegen ageer, is de suggestie van 16again dat er een vies spelletje wordt gespeeld en er redenen verzonnen worden. Terwijl er, los van de transitie die gaande is, natuurlijk ook gewoon nog meterseries om de aloude bekende redenen worden afgekeurd.
Electriciteitsmeters gingen eerder 40 of wel 50 jaar mee. Als types nu bij bosjes worden afgekeurd, sluit ik niet uit dat er andere dan technische redenen zijn.
Laat hier maar wat statistiek op los , revisie/bouwjaar versus afkeurjaar:
https://www.rdi.nl/binaries/rdi/documen ... meters.pdf

witte angora

Je hebt hier ook alleen een overzicht van de afgekeurde meters, niet van de goedgekeurde meters. Maar een feit is ook dat in 2020 zo'n 80 procent van de meters vervangen moest zijn. Dat zijn inderdaad geen technische redenen, dat is een beleidskeuze geweest.

Erthanax

Ongelezen bericht door Erthanax »

Televisietoestellen gingen vroeger ook veel langer mee. Wasmachines, stofzuigers, broodroosters, waterkokers, noem maar op. Vrijwel alles met of zonder stekker eigenlijk, is mijn indruk.
De statistiek op die tabellen met afgekeurde meters mag u zelf doen. Geen idee wat u daaruit wil afleiden. Gaat dat iets opleveren over al dan niet technische redenen van afkeuring?

Moneyman

Erthanax schreef:
07 aug 2024 12:31
De statistiek op die tabellen met afgekeurde meters mag u zelf doen. Geen idee wat u daaruit wil afleiden. Gaat dat iets opleveren over al dan niet technische redenen van afkeuring?
Precies. We kennen de reden niet, dus alles wat we hier "op loslaten" blijft niets meer dan een gok, al dan niet gebaseerd op onderbuikgevoel.

16again

En dat gokje durf ik wel te wagen:
Elektriciteitsnetten klaarmaken voor de toekomst......Dankzij de slimme meter
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... imme-meter

witte angora

Dat is dus exact wat ik schreef. Het is in veel gevallen een beleidskeuze.

Moneyman

16again schreef:
07 aug 2024 13:47
En dat gokje durf ik wel te wagen:
Prima om te gokken. Maar om op basis van jouw gok de ander te verwijten dat ze liegen, is niet zo netjes. En dáár ageerde ik tegen.

DeZevendeHenk

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Wat dit topic, evenals vele andere, zo langdradig en stroperig maakt is het feit dat TS wel duidelijk maakt dat hij liever geen nieuwe meter heeft maar niet duidelijk maakt waarom, en mensen die de motivatie voor de vervanging bediscussiëren zonder dat daar aanleiding voor is, bordering complot theorieën.

BL2

Ongelezen bericht door BL2 »

witte angora schreef:
07 aug 2024 12:25
......Maar een feit is ook dat in 2020 zo'n 80 procent van de meters vervangen moest zijn. Dat zijn inderdaad geen technische redenen, dat is een beleidskeuze geweest.......
Precies, want het is nu 2024 en onze zeer oude analoge elektriciteitsmeter doet het nog steeds prima. Overigens, onze gasmeter ook.......
Het heeft niets met gevaarlijk, versleten of afkeur te maken, de energiebedrijven hebben er gewoon heel veel baat van om alles op afstand te doen

Plaats reactie