Bijstanduitkering aanvraag en crypto

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
dresomasero
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 sep 2024 11:31

Bijstanduitkering aanvraag en crypto

Ongelezen bericht door dresomasero »

Hey iedereen,

Ik moet een bijstandsuitkering aanvragen omdat ik momenteel zonder werk zit. In het aanvraagformulier wordt gevraagd om bij de 'Bewijsstukken' een transactieoverzicht van mijn cryptotransacties in te leveren van de afgelopen 3 maanden.

Ik heb ooit een Bitvavo-account aangemaakt en daar €30 op gestort, dat bedrag heb ik vervolgens naar een andere exchange gestuurd. Helaas kan ik niet meer inloggen op die andere exchange, en verder heb ik de afgelopen drie maanden geen transacties gedaan.

Weet iemand wat ik nu het beste kan doen? En hoe komt de gemeente eigenlijk aan de informatie dat ik een Bitvavo-account heb? Of is het gewoon een standaard document dat iedereen moet inleveren?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Lowieze
Berichten: 6871
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Bijstanduitkering aanvraag en crypto

Ongelezen bericht door Lowieze »

Die eventuele bewijsstukken worden aan iedereen gevraagd die een bijstandsuitkering aanvraagt. Dit om te bepalen of uw eigen vermogen niet boven de norm uitkomt en u daardoor wellicht geen recht heeft op een uitkering.
Geeft u dit niet op en komt de gemeente er later achter dan zien ze dit als een schending van de inlichtingenplicht.

juliomariner
Berichten: 5084
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Bijstanduitkering aanvraag en crypto

Ongelezen bericht door juliomariner »

Ooit heeft u € 30,00 gestort maar wat is die € 30,00 nu waard? Gezien de enorme waardestijgingen van crypto kan het nu wel om een veel groter bedrag gaan.
Kunt u de inloggegevens niet opvragen?

Methusalah
Berichten: 1285
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Bijstanduitkering aanvraag en crypto

Ongelezen bericht door Methusalah »

Ja, misschien ben je ondertussen wel stiekem miljonair. Dan is die hele bijstand ook niet meer nodig. Ik zou maar eens op zoek gaan als ik jou was.

Thijs124
Berichten: 1290
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Bijstanduitkering aanvraag en crypto

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Alle Nederlandse bankrekeningen zijn ook bekend bij de overheid. Normaal hebben ze alleen de gegevens bij de Belastingdienst van 31 december en 1 januari. Daarom vragen ze een transactie overzicht van de laatste 3 maanden. Dus ook die rekening zal inmiddels bekend zijn net zoals bankrekeningen.

juliomariner
Berichten: 5084
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Bijstanduitkering aanvraag en crypto

Ongelezen bericht door juliomariner »

Methusalah schreef:
06 sep 2024 13:54
Ja, misschien ben je ondertussen wel stiekem miljonair. Dan is die hele bijstand ook niet meer nodig. Ik zou maar eens op zoek gaan als ik jou was.
Miljonair lijkt me wat overdreven maar ik ken wel mensen die in de begin periode een substantieel bedrag aan Bitcoins hebben gekocht die nu miljonair zijn. Helaas heb ik het niet aangedurfd en moet dus elke morgen nog met mijn broodtrommeltje bij de baas melden.

Moneyman
Berichten: 31093
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bijstanduitkering aanvraag en crypto

Ongelezen bericht door Moneyman »

Thijs124 schreef:
06 sep 2024 14:04
Alle Nederlandse bankrekeningen zijn ook bekend bij de overheid. Normaal hebben ze alleen de gegevens bij de Belastingdienst van 31 december en 1 januari. Daarom vragen ze een transactie overzicht van de laatste 3 maanden. Dus ook die rekening zal inmiddels bekend zijn net zoals bankrekeningen.
... maar die vage crypto-wallets zijn natuurlijk geen Nederlandse bankrekening. Het saldo is dus niet op diezelfde manier bekend bij de overheid. Wel wordt de pakkans steeds groter en is wetgeving ind e maak, zie o.a. hier.

Thijs124
Berichten: 1290
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Bijstanduitkering aanvraag en crypto

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Prima dat crypto uit de zwarte markt wordt gehaald. Daar zullen er nog velen onaangenaam aan herinnerd worden door onze Belastingdienst.

Lowieze
Berichten: 6871
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Bijstanduitkering aanvraag en crypto

Ongelezen bericht door Lowieze »

Thijs124 schreef:
06 sep 2024 14:04
Alle Nederlandse bankrekeningen zijn ook bekend bij de overheid. Normaal hebben ze alleen de gegevens bij de Belastingdienst van 31 december en 1 januari. Daarom vragen ze een transactie overzicht van de laatste 3 maanden. Dus ook die rekening zal inmiddels bekend zijn net zoals bankrekeningen.
De gemeente is niet bekend met je bankrekeningen. Ook hiervan moet je afschriften overleggen van de afgelopen 3 maanden bij het aanvragen van een bijstandsuitkering.

Arizonakid
Berichten: 1235
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Bijstanduitkering aanvraag en crypto

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Je hebt geen crypto account. Simpel zat. Overheid heeft geen toegang tot die accounts.

rwolters
Berichten: 1813
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Bijstanduitkering aanvraag en crypto

Ongelezen bericht door rwolters »

Arizonakid schreef:
06 sep 2024 20:26
Je hebt geen crypto account. Simpel zat. Overheid heeft geen toegang tot die accounts.
Aanzetten tot fraude lijkt me niet de bedoeling van dit forum.

Lowieze
Berichten: 6871
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Bijstanduitkering aanvraag en crypto

Ongelezen bericht door Lowieze »

Arizonakid schreef:
06 sep 2024 20:26
Je hebt geen crypto account. Simpel zat. Overheid heeft geen toegang tot die accounts.
Dat lijkt me niet zo’n slim advies.

16again
Berichten: 16396
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Bijstanduitkering aanvraag en crypto

Ongelezen bericht door 16again »

rwolters schreef:
07 sep 2024 00:07
Aanzetten tot fraude lijkt me niet de bedoeling van dit forum.
Er is pas sprake van fraude, als TS ten onrechte teveel bijstand uitgekeerd krijgt. Dat lijkt me hier niet het geval:
TS heeft toch geen beschikking meer over crypto valuta. En heeft meer dan 3 maanden geen transacties gedaan.

Lowieze
Berichten: 6871
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Bijstanduitkering aanvraag en crypto

Ongelezen bericht door Lowieze »

16again schreef:
07 sep 2024 08:24

Er is pas sprake van fraude, als TS ten onrechte teveel bijstand uitgekeerd krijgt. Dat lijkt me hier niet het geval:
TS heeft toch geen beschikking meer over crypto valuta. En heeft meer dan 3 maanden geen transacties gedaan.
TS is verplicht dit te melden, ook al staan er op het overzicht geen transacties van de laatste 3 maanden op.

Ron5300
Berichten: 421
Lid geworden op: 20 jul 2023 16:15

Re: Bijstanduitkering aanvraag en crypto

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Het bewust achterhouden van de gevraagde informatie wordt als frauduleus handelen gezien waar in geval van een bijstandsuitkering zeer zware sancties op van toepassing zijn.
Niet meer in kunnen loggen op het account en de laatste 3 maanden geen transacties gedaan hebben zijn geen excuus om de crypto rekening te verzwijgen omdat die rekening nog saldo bevat en dus ook nog actief is.
De inlog gegevens van dat crypto account zijn bij de exchange broker te achterhalen waarna inloggen weer mogelijk is.
Wat ik echter niet begrijp is dat u ooit 30 euro aan crypto valuta heeft gekocht en er nooit meer na omgekeken heeft omdat de waarde in de afgelopen jaren enorm gestegen is.

NeoDutchio
Berichten: 12615
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Bijstanduitkering aanvraag en crypto

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Toch heb ik wat moeite met dit topic.
U weet heel goed te benoemen dat u ooit een Bitvavo account hebt aangemaakt, maar zegt niets over de 'andere' exchange waarop u niet meer zou kunnen inloggen. Later praat u weer enkel over het Bitvavo account. Wat is het nu, hebt u geld op Bitvavo staan, of is alles overgemaakt naar een andere exchange? Waarom druk maken over een leeg Bitvavo account en niet over een ander account waar een onbekend bedrag op staan? En waarom kunt u niet meer inloggen? Elke account is op te vragen.
Als u ooit een account aangemaakt hebt en er inderdaad al lange tijd (lees jaren) niets meer mee gedaan is, dan vind ik het sterk dat het nog zo goed in het geheugen zit dat u zich er nu zorgen om maakt.

Wat u moet doen is heel simpel, naar het platform gaan waar u het geld hebt ondergebracht, daar de inloggegevens van opvragen en de informatie daar vandaan halen die nodig is voor de aanvraag voor de bijstandsuitkering.

Mocht u zich blijven zorgen maken om de crypto, er staan momenteel 401.000 vacatures open (seizoensgebonden werk niet meegeteld) en er zijn 370.000 werklozen. Meer aanbod dan vraag dus.

Moneyman
Berichten: 31093
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bijstanduitkering aanvraag en crypto

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
07 sep 2024 08:24
rwolters schreef:
07 sep 2024 00:07
Aanzetten tot fraude lijkt me niet de bedoeling van dit forum.
Er is pas sprake van fraude, als TS ten onrechte teveel bijstand uitgekeerd krijgt. Dat lijkt me hier niet het geval:
Dat is natuurlijk onzin. De fraude is het “nee” zeggen waar het “ja” had moeten zijn. Een eventuele te hoge uitkering is slechts het gevolg van die fraude.

Dagkoers
Berichten: 834
Lid geworden op: 07 mei 2023 21:12

Re: Bijstanduitkering aanvraag en crypto

Ongelezen bericht door Dagkoers »

Gemeente kijkt altijd in Suwinet!!!

peter17111962
Berichten: 653
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Bijstanduitkering aanvraag en crypto

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Gewoon die crypto's huidige waarde tegen de huidige waarde uit laten betalen
in geld en dan dat account daar opheffen.

Lowieze
Berichten: 6871
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Bijstanduitkering aanvraag en crypto

Ongelezen bericht door Lowieze »

Dagkoers schreef:
07 sep 2024 10:45
Gemeente kijkt altijd in Suwinet!!!
Wat heeft dat hiermee te maken?

Plaats reactie