Zorgpremie 2025 weer omhoog

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
Erthanax
Berichten: 10047
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Zorgpremie 2025 weer omhoog

Ongelezen bericht door Erthanax »

DeZevendeHenk schreef:
14 sep 2024 13:33
Vreemd eigenlijk dat we eigenlijk steeds betere zorg ontwikkelen die mensen steeds langer laat leven met steeds betere kwaliteit van leven tegen een steeds hogere prijs terwijl je toch duidelijk kunt lezen dat veel mensen juist behoefte hebben aan goedkopere zorg. Moeten we niet eens een andere kant op?
Dat is inderdaad een lastig dilemma. Betere zorg tegen lagere kosten lijkt niet echt te lukken.

Ik vraag me ook wel eens af of het zo erg zou zijn als er zorg zou worden gegeven op het niveau van, pakweg, twintig jaar geleden. In mijn herinnering was de zorg toen echt wel goed. Maar kijk dan eens naar dat grafiekje van KWF, wat er op dat gebied alleen al verbeterd is. Niemand wil die verbetering terugdraaien.

Ik denk dat het vroeger of later toch gaat neerkomen op “pijnlijke keuzes”, dat er scherper gekozen gaat worden op bv kosten per gewonnen levensjaar of kwaliteit van leven.

Lowieze
Berichten: 6871
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Zorgpremie 2025 weer omhoog

Ongelezen bericht door Lowieze »

rwolters schreef:
14 sep 2024 14:01


De ziekenfondspremie zou nu ondertussen ook fors gestegen zijn tov wat veel mensen in hun hoofd hebben zitten (en dan heb ik het nog niet over de wachtlijst die we destijds hadden). Huidige ziektekostenverzekering minus zorgtoeslag is lager dan de geïndexeerde ziekenfondspremie. In 2005 was de ziekenfondspremie ca. 31 euro per maand. Dat zou nu
47 euro zijn. Nominale basisverzekering is 150 euro in 2024. Maximale zorgtoeslag is 154 euro.
Volgens de BD is de maximale zorgtoeslag voor 2024 123 euro.
Voor 2023 was dat 154 euro.

Onkruid71
Berichten: 3013
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Zorgpremie 2025 weer omhoog

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

rwolters schreef:
14 sep 2024 13:53
Onkruid71 schreef:
14 sep 2024 08:31
Methusalah schreef:
14 sep 2024 07:49
Kosten drukken op materiaal is leuk naar je moet het in perspectief zien. Een nieuwe MRI machine kost meer dan bijna al dat materiaal bij elkaar.

Dus je kan dit simpelweg niet zo stellen als je niet weet welke andere kosten zijn gemaakt.

En in principe zal het altijd duurder worden tenzij je wil dat we stoppen met het ontwikkelen van nieuwe geneesmethodes.
Zit daar juist niet 1 probleem, geneesmethodes, en misschien kan er ook wat beters met patenten geregeld worden, want sommige medicijnen zijn ook gewoon veel te duur.
Zonder patenten gaat niemand meer miljarden investeren om een nieuw medicijn te ontwikkelen.
Dat lijkt me logisch, maar misschien het verlengen er van, of een maximale prijs die ze mogen vragen, want sommige fabrikanten maken het wel erg bont.

Thijs124
Berichten: 1289
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Zorgpremie 2025 weer omhoog

Ongelezen bericht door Thijs124 »

De prijzen van geneesmiddelen worden niet in Nederland of Europa geregeld. Dat zijn ongereguleerde wereld prijzen waar niemand invloed op kan uitoefenen. Het is wat de gek ervoor geeft, of eigenlijk wat de gek ervoor vraagt.

Onkruid71
Berichten: 3013
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Zorgpremie 2025 weer omhoog

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Thijs124 schreef:
14 sep 2024 15:19
De prijzen van geneesmiddelen worden niet in Nederland of Europa geregeld. Dat zijn ongereguleerde wereld prijzen waar niemand invloed op kan uitoefenen. Het is wat de gek ervoor geeft, of eigenlijk wat de gek ervoor vraagt.
Daarom mag er wat meer aan genezing en de patiënten gedaan worden. Of misschien aan het eten.

Thijs124
Berichten: 1289
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Zorgpremie 2025 weer omhoog

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Meer aan genezing en patiënten doen. Of aan het eten?
Wat motten ze doen?

Onkruid71
Berichten: 3013
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Zorgpremie 2025 weer omhoog

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Beide lijkt me logisch.
Ergens moet toch een oorzaak te vinden zijn, dat we steeds meer zoeken mensen hebben. Het lijkt me niet aan bewegingstekort alleen ligt.

Francesco26
Berichten: 22
Lid geworden op: 29 aug 2024 09:18

Re: Zorgpremie 2025 weer omhoog

Ongelezen bericht door Francesco26 »

Ik vind de zorgpremie wel terecht eigenlijk. Nederland heeft een van de beste gezondheidszorg ter wereld. Daar mag best voor betaald worden.

Probleem is wel de macht van de producenten van medicijnen. De prijzen van gepatenteerde medicijnen zijn veel te hoog naar mijn mening. Er wordt misbruik gemaakt van de behoefte van o a mensen met chronische ziekten bv. Die kunnen niet zonder.
En wat te denken van de prijs van sommige kankermedicijnen? € 100.000 of meer per patient op jaarbasis.

Thijs124
Berichten: 1289
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Zorgpremie 2025 weer omhoog

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Hebben we te veel dokters, te veel geneesmiddelen, te veel verzorging? Worden we te oud?
Gaan we te laat dood? We komen hier toch niet levend weg, misschien spartelen we te lang?

Onkruid71
Berichten: 3013
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Zorgpremie 2025 weer omhoog

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Te veel verzorging is er niet.

Francesco26
Berichten: 22
Lid geworden op: 29 aug 2024 09:18

Re: Zorgpremie 2025 weer omhoog

Ongelezen bericht door Francesco26 »

Thijs124 schreef:
14 sep 2024 16:16
Hebben we te veel dokters, te veel geneesmiddelen, te veel verzorging? Worden we te oud?
Gaan we te laat dood? We komen hier toch niet levend weg, misschien spartelen we te lang?
Gezien de bezettingsgraad van de ziekenhuizen zou je dat kunnen zeggen misschien. Maar vrijwillig eruit stappen is nog altijd niet echt populair.

En wie nog relatief gezond is stapt er ook niet zomaar uit. Wie ziek en afhankelijk is ook niet want de meesten hechten toch aan het leven. Hoe beroerd dat ook is.

Erthanax
Berichten: 10047
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Zorgpremie 2025 weer omhoog

Ongelezen bericht door Erthanax »

Het aantal ligdagen is volgens mij juist flink afgenomen. Vroeger lag je zomaar een week of tien dagen in het ziekenhuis, tegenwoordig wordt je op bijna Uilenspiegeliaanse wijze naar buiten geschoven, zodra je geen slangen aan je lijf hebt hangen. Er zijn vast wel cijfers over te vinden, bv bij het CBS, maar ik voel mij niet geroepen die op te zoeken.

Thijs124
Berichten: 1289
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Zorgpremie 2025 weer omhoog

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Eigen en familie ervaring na een nacht de volgende morgen naar huis na een nieuwe heup en ook na een prostaat operatie. Poliklinisch nieuwe inplantaatlenzen in 20 minuten geplaatst.

Lowieze
Berichten: 6871
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Zorgpremie 2025 weer omhoog

Ongelezen bericht door Lowieze »

Onkruid71 schreef:
14 sep 2024 16:18
Te veel verzorging is er niet.
Teveel niet passende zorg is er nu wel, daar wordt al een paar jaar aan gewerkt .

rwolters
Berichten: 1813
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Zorgpremie 2025 weer omhoog

Ongelezen bericht door rwolters »

Onkruid71 schreef:
14 sep 2024 15:51
Thijs124 schreef:
14 sep 2024 15:19
De prijzen van geneesmiddelen worden niet in Nederland of Europa geregeld. Dat zijn ongereguleerde wereld prijzen waar niemand invloed op kan uitoefenen. Het is wat de gek ervoor geeft, of eigenlijk wat de gek ervoor vraagt.
Daarom mag er wat meer aan genezing en de patiënten gedaan worden. Of misschien aan het eten.
Ik zou beginnen met mensen die bewust ongezond leven meer premie laten betalen. En nee, sportblessures vallen daar niet onder want die kosten zijn te verwaarlozen t.o.v. ziektes als gevolg van roken, ongezond eten, niet bewegen etc.

Daarnaast een flinke suikertax.

Als we op die manier de vermijdbare ziektes kunnen verminderen heeft dat veel impact op kosten en kwaliteit van leven. Het beschikbare budget is dan beschikbaar voor mensen die buiten hun schuld om problemen krijgen.

rwolters
Berichten: 1813
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Zorgpremie 2025 weer omhoog

Ongelezen bericht door rwolters »

Lowieze schreef:
14 sep 2024 14:27
rwolters schreef:
14 sep 2024 14:01


De ziekenfondspremie zou nu ondertussen ook fors gestegen zijn tov wat veel mensen in hun hoofd hebben zitten (en dan heb ik het nog niet over de wachtlijst die we destijds hadden). Huidige ziektekostenverzekering minus zorgtoeslag is lager dan de geïndexeerde ziekenfondspremie. In 2005 was de ziekenfondspremie ca. 31 euro per maand. Dat zou nu
47 euro zijn. Nominale basisverzekering is 150 euro in 2024. Maximale zorgtoeslag is 154 euro.
Volgens de BD is de maximale zorgtoeslag voor 2024 123 euro.
Voor 2023 was dat 154 euro.
Je hebt gelijk, maar doet niets af aan wat ik wilde zeggen. Bij een minimum inkomen betaal je dan ongeveer hetzelfd als 20 jaar geleden. Dus effectief een stuk minder.

Lowieze
Berichten: 6871
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Zorgpremie 2025 weer omhoog

Ongelezen bericht door Lowieze »

rwolters schreef:
14 sep 2024 17:17


Ik zou beginnen met mensen die bewust ongezond leven meer premie laten betalen. En nee, sportblessures vallen daar niet onder want die kosten zijn te verwaarlozen t.o.v. ziektes als gevolg van roken, ongezond eten, niet bewegen etc.

Daarnaast een flinke suikertax.

Als we op die manier de vermijdbare ziektes kunnen verminderen heeft dat veel impact op kosten en kwaliteit van leven. Het beschikbare budget is dan beschikbaar voor mensen die buiten hun schuld om problemen krijgen.
Dat is niet te doen in de praktijk. Er zijn zat mensen met overgewicht die nooit bij een dokter komen. En er zijn zat mensen die heel gezond leven die kanker, hartziekten etc. krijgen. En wat te denken van mensen die een erfelijke aandoening hebben?

kuklos
Berichten: 10106
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Zorgpremie 2025 weer omhoog

Ongelezen bericht door kuklos »

Voor een deel zullen de zorgkosten altijd blijven stijgen zolang we inflatie hebben. Gecombineerd met steeds meer behandelingen en behandelmethodes.

Waar wel iets aan te doen valt:
1) Mensen oneindig, tegen hun wil laten doorleven. Maak euthanasie veel, maar dan ook echt veel makkelijker.
2) Immigranten die (voorlopig) niks bijdragen, maar wel zorg kosten.
3) Er zit in de zorg nog veel verspilling in de vorm van adviesbureautjes en dergelijke. Daar kan ook flink het mes in.

Op nul hou je de kostenstijgingen niet, maar er valt nog wel het een en ander te doen.

Onkruid71
Berichten: 3013
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Zorgpremie 2025 weer omhoog

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

rwolters schreef:
14 sep 2024 17:19
Lowieze schreef:
14 sep 2024 14:27
rwolters schreef:
14 sep 2024 14:01


De ziekenfondspremie zou nu ondertussen ook fors gestegen zijn tov wat veel mensen in hun hoofd hebben zitten (en dan heb ik het nog niet over de wachtlijst die we destijds hadden). Huidige ziektekostenverzekering minus zorgtoeslag is lager dan de geïndexeerde ziekenfondspremie. In 2005 was de ziekenfondspremie ca. 31 euro per maand. Dat zou nu
47 euro zijn. Nominale basisverzekering is 150 euro in 2024. Maximale zorgtoeslag is 154 euro.
Volgens de BD is de maximale zorgtoeslag voor 2024 123 euro.
Voor 2023 was dat 154 euro.
Je hebt gelijk, maar doet niets af aan wat ik wilde zeggen. Bij een minimum inkomen betaal je dan ongeveer hetzelfd als 20 jaar geleden. Dus effectief een stuk minder.
Zat er toen niet meer in het basis pakket, er is een hoop uitgehaald

16again
Berichten: 16396
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Zorgpremie 2025 weer omhoog

Ongelezen bericht door 16again »

rwolters schreef:
14 sep 2024 14:01
De ziekenfondspremie zou nu ondertussen ook fors gestegen zijn tov wat veel mensen in hun hoofd hebben zitten (en dan heb ik het nog niet over de wachtlijst die we destijds hadden). Huidige ziektekostenverzekering minus zorgtoeslag is lager dan de geïndexeerde ziekenfondspremie. In 2005 was de ziekenfondspremie ca. 31 euro per maand. Dat zou nu
47 euro zijn. Nominale basisverzekering is 150 euro in 2024. Maximale zorgtoeslag is 154 euro.
Je moet verder kijken dan de afschrijvingen op je eigen rekening.
Werkgevers betalen ook een deel van ziektekosten, en via de belasting wordt de WLZ bekostigd.
Een echte vergelijking met vroeger neemt die onderdelen ook mee. Toen en nu.

Plaats reactie