Waarom mag ik wel een auto leasen van 60.000 euro, maar niet mijn hypotheek verhogen?

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
erikmuijs
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 sep 2024 14:34

Waarom mag ik wel een auto leasen van 60.000 euro, maar niet mijn hypotheek verhogen?

Ongelezen bericht door erikmuijs »

Ik heb een vraag. Waarom mag ik wel een auto leasen van 60000 euro, en niet mijn hypotheek verhogen met 40000 euro?
En wordt er door Rabobank een vreselijk voorstel gedaan, om mijn auto te verkopen. Wat niks oplost, behalve voor de tegenpartij, die mijn factuur moet betalen van 48000 euro.

riddert
Berichten: 2186
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Waarom mag ik wel een auto leasen van 60.000 euro, maar niet mijn hypotheek verhogen?

Ongelezen bericht door riddert »

Waarschijnlijk komt het dat je huis het niet waard is om zo een groot bedrag extra te financieren.
Dat je de lasten zou kunnen dragen is 1, het onderpand moet het ook waard zijn. Wellicht gaat het daarom niet.
Maar uw bank kan het u natuurlijk beter uitleggen.

witte angora
Berichten: 31962
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Waarom mag ik wel een auto leasen van 60.000 euro, maar niet mijn hypotheek verhogen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik snap er niks van. Je hebt een tegenpartij die jou 48.000 euro moet betalen. Daarom wil je je hypotheek verhogen, maar dat kan niet. Dus zegt de bank: verkoop je auto nou maar, en lease er een.

Maar als die tegenpartij jou moet betalen, waarvoor heb jij dat geld dan nodig?

Moneyman
Berichten: 31115
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Waarom mag ik wel een auto leasen van 60.000 euro, maar niet mijn hypotheek verhogen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Die vraag is natuurlijk nooit concreet te beantwoorden door ons, maar wel door je financieel adviseur. Je geeft veel te weinig concrete informatie om iets anders dan algemeenheden te zeggen.

Voor het lenen van geld voor een huis gelden andere normen dan voor het leasen van een auto. Dat is al het meest basale verschil. En verder hangt alles van de precieze omstandigheden af - die wij dus niet kennen.

Ga naar je adviseur en vraag het daar.

Rabobank
verified
Berichten: 39
Lid geworden op: 26 sep 2016 15:34

Re: Waarom mag ik wel een auto leasen van 60.000 euro, maar niet mijn hypotheek verhogen?

Ongelezen bericht door Rabobank »

Goedemorgen Erik,

Inhoudelijk kan ik jouw situatie via dit kanaal ook niet beoordelen en antwoord geven op jouw vraag. Mijn collega's helpen jouw graag verder met uitleg op jouw vraag via 088-7226600.

^Marco
Team Webcare

rwolters
Berichten: 1821
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Waarom mag ik wel een auto leasen van 60.000 euro, maar niet mijn hypotheek verhogen?

Ongelezen bericht door rwolters »

Omdat appels ook andere dingen zijn dan peren.

Speedy123
Berichten: 1713
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Waarom mag ik wel een auto leasen van 60.000 euro, maar niet mijn hypotheek verhogen?

Ongelezen bericht door Speedy123 »

riddert schreef:
19 sep 2024 09:16
Waarschijnlijk komt het dat je huis het niet waard is om zo een groot bedrag extra te financieren.
Dat je de lasten zou kunnen dragen is 1, het onderpand moet het ook waard zijn. Wellicht gaat het daarom niet.
Maar uw bank kan het u natuurlijk beter uitleggen.
Ik moet zeggen, u legt het keurig uit. De bank had het niet beter gekund.

Een hypotheek heeft een zeer lage rente door het courante onderpand, het huis. De waardebepaling, de taxatie, is hierbij de belangrijkste factor ter verkrijging van financiering te samen met uw vermogen om de lasten te kunnen dragen. De overheid hanteert hier strenge normen voor, sinds de financiële crisis waarbij veel huizen onder water kwamen te staan, zijn de leen normen verder aangescherpt.

Veel mensen denken dat als ze 60K in een huis steken, bijvoorbeeld een nieuwe keuken, nieuwe badkamer en leuke uitbouw dat hun huis ook meteen 60K meer waard geworden is. Helaas werkt het niet zo, woning verbeteringen zijn vaak maar beperkt waarde verhogend.

Een auto financieren is een stuk eenvoudiger, de auto is het onderpand en de lening wordt vaak verstrekt via de verkopende partij die daarvoor vaak een eigen financieringsbedrijf heeft. Die hanteren wat vriendelijker normen immers ze verkopen ook een auto. Ook is de rente over het algemeen hoger dan de rente van een hypotheek tenzij de auto verkoper een actie houdt en zelf een deel van de rentelasten draagt.

Francesco26
Berichten: 24
Lid geworden op: 29 aug 2024 09:18

Re: Waarom mag ik wel een auto leasen van 60.000 euro, maar niet mijn hypotheek verhogen?

Ongelezen bericht door Francesco26 »

Rabobank schreef:
20 sep 2024 09:23
Goedemorgen Erik,

Inhoudelijk kan ik jouw situatie via dit kanaal ook niet beoordelen en antwoord geven op jouw vraag. .......

^Marco
Team Webcare
Het had de RABO bank gesiert als ze hier ook een algemene uitleg hadden gegeven zonder vermelding van jullie telefoonnummer.

Zoals Speedy hiervoor in bericht doet. Want dat lijkt mij een logische uitleg voor het probleem dat TS hier schetst.

DvdVK
Berichten: 121
Lid geworden op: 24 feb 2023 08:19

Re: Waarom mag ik wel een auto leasen van 60.000 euro, maar niet mijn hypotheek verhogen?

Ongelezen bericht door DvdVK »

"Het had de RABO bank gesiert als ze hier ook een algemene uitleg hadden gegeven zonder vermelding van jullie telefoonnummer."

Het genoemde 088-nummer is van de Rabobank.
En o.g.v. de vraagstelling i.c.m. privacy is de reactie van Rabo-medewerker correct.

Thijs124
Berichten: 1299
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Waarom mag ik wel een auto leasen van 60.000 euro, maar niet mijn hypotheek verhogen?

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Ik vind de reactie ook prima. Zoiets moet discreet behandeld worden. Niet op een consumenten forum. Daar hoort natuurlijk ook het telefoonnummer bij. Een algemene verhandeling hier door de bank wat wel of niet hier misschien de oorzaak van is helpt ook niet. Dit is een prive zaak.

Francesco26
Berichten: 24
Lid geworden op: 29 aug 2024 09:18

Re: Waarom mag ik wel een auto leasen van 60.000 euro, maar niet mijn hypotheek verhogen?

Ongelezen bericht door Francesco26 »

DvdVK schreef:
20 sep 2024 21:06
"Het had de RABO bank gesiert als ze hier ook een algemene uitleg hadden gegeven zonder vermelding van jullie telefoonnummer."

Het genoemde 088-nummer is van de Rabobank.
En o.g.v. de vraagstelling i.c.m. privacy is de reactie van Rabo-medewerker correct.
RABO webcare kan toch ook een PB sturen aan TS? Telefoonnummer komt bij mij over als sluikreclame. Moderatie haalt altijd telefoonnummers in een bericht weg dus waarom in dit geval niet?

Bovendien om de meelezers op dit forum te informeren zou een wat algemenere uitleg hoe dat in zijn werk gaat met hypotheek en dure auto wel passen.

Al vind ik de vraagstelling van TS beetje vreemd voor iemand die en een behoorlijk hoge hypotheek heeft en een dure auto. TS lijkt me daarom geen 'dom' persoon en ik snap niet dat hij het verschil niet begrijpt. Want dat verschil is in mijn ogen logisch verklaarbaar.

Thijs124
Berichten: 1299
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Waarom mag ik wel een auto leasen van 60.000 euro, maar niet mijn hypotheek verhogen?

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Een telefoonnummer voor hulp van de eigen bank noem je sluikreclame?

Moneyman
Berichten: 31115
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Waarom mag ik wel een auto leasen van 60.000 euro, maar niet mijn hypotheek verhogen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Wat een rare discussie…

Plaats reactie