Kan een webshop verplichten om een pakje 6 km verderop op te halen?
Kan een webshop verplichten om een pakje 6 km verderop op te halen?
Het is ons nu meerdere malen overkomen dat pakketten niet bij ons thuis bezorgd werden door PostNL, maar 5 tot 6 km verderop bij een afhaalpunt.
Ook als je een afhaalpunt selecteert gebeurt het dat je pakket niet daar, maar weer 5 à 6 km verderop gedumpt kan worden.
Meestal weigeren wij om in de auto te stappen om 15 minuten heen en 15 minuten terug een pakket af te gaan halen. (Wij zijn slecht ter been dus een fiets is geen optie)
Recent hadden wij weer zoiets met een webshop van een horecagroothandel. Wij moesten €8,99 verzendkosten betalen en konden alleen een thuisadres selecteren.
Dat pakket ging ook rechtstreeks naar de andere kant van onze woonplaats.
Als wij dit zware pakket niet op zouden halen moesten wij zelf de verzendkosten voor het retoursturen betalen en zou de bestelling niet opnieuw opgestuurd worden.
In hoeverre mag dit juridisch?
Ook als je een afhaalpunt selecteert gebeurt het dat je pakket niet daar, maar weer 5 à 6 km verderop gedumpt kan worden.
Meestal weigeren wij om in de auto te stappen om 15 minuten heen en 15 minuten terug een pakket af te gaan halen. (Wij zijn slecht ter been dus een fiets is geen optie)
Recent hadden wij weer zoiets met een webshop van een horecagroothandel. Wij moesten €8,99 verzendkosten betalen en konden alleen een thuisadres selecteren.
Dat pakket ging ook rechtstreeks naar de andere kant van onze woonplaats.
Als wij dit zware pakket niet op zouden halen moesten wij zelf de verzendkosten voor het retoursturen betalen en zou de bestelling niet opnieuw opgestuurd worden.
In hoeverre mag dit juridisch?
-
- Berichten: 306
- Lid geworden op: 22 aug 2023 17:50
bupaul
vindt dit leuk
-
- Berichten: 12784
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: Kan een webshop verplichten om een pakje 6 km verderop op te halen?
Gaat het hier om zakelijke of consumentenaankopen? Zakelijke bestellingen worden niet zomaar op elk afhaalpunt geleverd, enkel op depots of bij grotere locaties.
Wat gaf de verkoper als reden dat er niet thuis is afgeleverd?
Wat gaf de verkoper als reden dat er niet thuis is afgeleverd?
Re: Kan een webshop verplichten om een pakje 6 km verderop op te halen?
Het gaat om een particuliere aankoop.
De verkoper gaf als reactie dat ze weten dat PostNL dit vaker doet. Maar alle verantwoordelijkheid werd dus bij ons gelegd, terwijl wij €8,99 verzendkosten hadden betaald.
De verkoper gaf als reactie dat ze weten dat PostNL dit vaker doet. Maar alle verantwoordelijkheid werd dus bij ons gelegd, terwijl wij €8,99 verzendkosten hadden betaald.
-
- Berichten: 12784
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: Kan een webshop verplichten om een pakje 6 km verderop op te halen?
Een consument word in de consumentenwetgeving goed beschermd. Afspraak is afspraak en dus zal de verkoper thuis moeten leveren. Verschuilen achter handelen van een door hun ingeschakelde partij mag niet. De verkoper is en blijft verantwoordelijk.
Tenzij….het toch gaat om een zakelijke overeenkomst. U spreekt namelijk over een horecagroothandel. Mogen particulieren daar ook kopen en hoe zijn de zaken daar geregeld?
Tenzij….het toch gaat om een zakelijke overeenkomst. U spreekt namelijk over een horecagroothandel. Mogen particulieren daar ook kopen en hoe zijn de zaken daar geregeld?
Re: Kan een webshop verplichten om een pakje 6 km verderop op te halen?
Bij de meeste horecagroothandels kun je als particulier ook kopen.
Re: Kan een webshop verplichten om een pakje 6 km verderop op te halen?
Heb het afgelopen 2 weken ook weer 2x meegemaakt, komt in mijn post.nl app te staan, helaas hebben wij u niet aangetroffen, het pakket wordt afgeleverd bij een pakket punt.
Heb een Ring deurbel dus kan zien dat er niemand is geweest en een pakjes container onder de brievenbus, voor deze 2 pakketten was geen handtekening vereist .
Maak me er niet kwaad meer om, maar dien wel iedere keer een klacht in.
Gelukkig hoef ik niet zo'n end naar het pakket punt.
Heb een Ring deurbel dus kan zien dat er niemand is geweest en een pakjes container onder de brievenbus, voor deze 2 pakketten was geen handtekening vereist .
Maak me er niet kwaad meer om, maar dien wel iedere keer een klacht in.
Gelukkig hoef ik niet zo'n end naar het pakket punt.
M.V.K.
vindt dit leuk
-
- Berichten: 914
- Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32
Re: Kan een webshop verplichten om een pakje 6 km verderop op te halen?
Lezen mensen hier deze blog niet?
https://blog.iusmentis.com/2024/09/30/m ... d-bestelt/
Van een echte jurist.
https://blog.iusmentis.com/2024/09/30/m ... d-bestelt/
Van een echte jurist.
wikop
vindt dit leuk
Re: Kan een webshop verplichten om een pakje 6 km verderop op te halen?
Een interessante column, maar in ons geval is de bezorger nooit aan de deur geweest. Wij hebben een camera om dat aan te kunnen tonen.
Onze wijk is het laatste stuk van de bezorgronde voor deze bezorger. Hij was precies 8 uur na het begin van zijn ronde gestopt volgens de app van PostNL. Toen minuten later kregen wij de melding dat wij niet thuis waren en ons pakket naar een pakketpunt was gebracht en daar twee dagen later opgehaald kon worden.
Ik begrijp dat bezorgers op hun woord geloofd worden. Maar wat moet je als consument als je al zelf betaald hebt voor thuisbezorging en je pakket wordt op een dusdanige afstand gedumpt dat je ook nog eens in de auto kunt stappen en minimaal een half uur, drie kwartier van je tijd kwijt bent, buiten de benzine?
Dan blijft dus alleen de optie nooit meer iets kopen bij deze webwinkel over, wat ik overigens al niet meer van plan was.
Toch vroeg ik mij dus af of dit zomaar kan.
Blijkbaar wel dus.
Onze wijk is het laatste stuk van de bezorgronde voor deze bezorger. Hij was precies 8 uur na het begin van zijn ronde gestopt volgens de app van PostNL. Toen minuten later kregen wij de melding dat wij niet thuis waren en ons pakket naar een pakketpunt was gebracht en daar twee dagen later opgehaald kon worden.
Ik begrijp dat bezorgers op hun woord geloofd worden. Maar wat moet je als consument als je al zelf betaald hebt voor thuisbezorging en je pakket wordt op een dusdanige afstand gedumpt dat je ook nog eens in de auto kunt stappen en minimaal een half uur, drie kwartier van je tijd kwijt bent, buiten de benzine?
Dan blijft dus alleen de optie nooit meer iets kopen bij deze webwinkel over, wat ik overigens al niet meer van plan was.
Toch vroeg ik mij dus af of dit zomaar kan.
Blijkbaar wel dus.
-
- Berichten: 32360
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Kan een webshop verplichten om een pakje 6 km verderop op te halen?
Soms krijg ik het idee dat je het beter zelf bij de verzender op kan halen.
M.V.K.
vindt dit leuk
Re: Kan een webshop verplichten om een pakje 6 km verderop op te halen?
U heeft de naam van de groothandel niet vermeldt. We kunnen dus niet controleren wat er in de voorwaarden van de groothandel staat. Daardoor is het lastig om te stellen of het elders bezorgen wel of niet conform de afspraak is.
Re: Kan een webshop verplichten om een pakje 6 km verderop op te halen?
Het gebeurt helaas vaker. Er is geen optie voor bezorgers om op een dag op tijd te stoppen als men ergens heen moet. Als je normaal tot 18.00 moet werken, maar de route tegenvalt, maar je toch om 18.00 weg moet, dan breng je alles naar het laatste pakketpunt.
Re: Kan een webshop verplichten om een pakje 6 km verderop op te halen?
Je kunt met een camera niet bewijzen dat iemand er niet is geweest. Wel dat iemand er wel is geweest.
-
- Berichten: 914
- Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32
Re: Kan een webshop verplichten om een pakje 6 km verderop op te halen?
U dacht dat u betaald heeft voor thuisbezorging en als dat kunt aantonen zou ik er zeker een zaak van maken maar in de praktijk heeft u betaald voor bezorging met een voorkeur voor thuis maar geen garanties.
Re: Kan een webshop verplichten om een pakje 6 km verderop op te halen?
Pakketpunten hebben maar een beperkte capaciteit dus als het vol is moet de bezorger wel naar andere pakketpunten waar nog wel ruimte is. Afhankelijk van het aantal pakketpunten in de buurt kan het dus voorkomen dat het verder weg is. Je kunt eigenaren van pakketpunten ook niet verplichten om hun hele winkel vol te leggen met pakketjes (en als er wel ruimte is, is er ook een grens aan wat een pakketpunt qua aantallen kan verwerken).
-
- Berichten: 32360
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Kan een webshop verplichten om een pakje 6 km verderop op te halen?
Ach, hier in het buurtcentrum hadden we een pakketpunt. Hadden, die man was er al rap mee gestopt. Teveel gedoe, en het leverde vrijwel niks op.
Nog een paar jaar, en dan zijn er geen bemande pakketpunten meer.
Nog een paar jaar, en dan zijn er geen bemande pakketpunten meer.
Re: Kan een webshop verplichten om een pakje 6 km verderop op te halen?
Maar dat is toch het probleem niet? Het probleem van OP is dat de bezorger na een dienst van acht uur stopte met zijn ronde en besloot de resterende pakketjes te dumpen bij een afhaalpunt.rwolters schreef: ↑01 okt 2024 20:34Pakketpunten hebben maar een beperkte capaciteit dus als het vol is moet de bezorger wel naar andere pakketpunten waar nog wel ruimte is. Afhankelijk van het aantal pakketpunten in de buurt kan het dus voorkomen dat het verder weg is. Je kunt eigenaren van pakketpunten ook niet verplichten om hun hele winkel vol te leggen met pakketjes (en als er wel ruimte is, is er ook een grens aan wat een pakketpunt qua aantallen kan verwerken).
En dat is toch een herkenbaar probleem, heb het zelf ook meegemaakt. Was gewoon thuis op het aangegeven bezorginterval, volgens post.nl was de bezorger onderweg maar er werd niets bezorgd. Terwijl ik thuis zit te wachten, krijg ik in de post.nl app het bericht kreeg dat ik niet thuis zou zijn geweest. Een dag later kreeg ik het bericht dat ik het pakketje op kon halen bij een logistiek bedrijf op een industrie terrein kilometers verderop.
Er was dus in het geheel geen bezorgpoging geweest om het pakketje thuis te bezorgen. Precies hetzelfde wat OP is overkomen en wat we helaas steeds vaker zien.
Re: Kan een webshop verplichten om een pakje 6 km verderop op te halen?
Beste M.V.K. Het is niet de webshop, maar Postnl die jou verplichten het pakket bij een afhaalpunt op te halen. Ik heb het al met diverse webshops gehad. En dan moest ik het ook bij een ver afgelegen afhaalpunt ophalen. Ik heb geen auto en er komt geen bus. En het was veel te ver om te lopen. Ik moest iedere keer een vriendin met een auto vragen om hulp. Toen maar besloten om in de pakketautomaat, hier 10 minuten lopen vandaan, te laten bezorgen. Het is, zeggen en schrijven, één keer gebeurd dat het daarin bezorgd werd. Andere keren was de automaat vol en ging het toch naar een afhaalpunt. Dit keer naar een ander stadsdeel. Gelukkig wel goed met de bus bereikbaar. Hoefde ik geen vriendin in te schakelen. Voortaan laat ik pakketten toch maar gewoon thuis bezorgen en heb een plek doorgegeven waar ze het bij niet thuis het kunnen neerleggen. Hopelijk gaat dat wel goed.
M.V.K.
vindt dit leuk
Re: Kan een webshop verplichten om een pakje 6 km verderop op te halen?
Als je een plek aangeeft waar ze het neer mogen leggen heb je de verantwoordelijkheid overgenomen. Dan ben je zelf aansprakelijk als het weg, nat of beschadigd is. Zou ik nooit doen.
M.V.K.
vindt dit leuk