Cro schreef: ↑10 okt 2024 14:38Als je in zo'n buurt woont is het makkelijker (en sneller) om voordat je naar huis gaat de auto even 15 minuten aan een snellader te hangen. Die tijd win je dan weer omdat je in de buurt van je huis niet naar een laadpaal hoeft te gaan zoeken.Erthanax schreef: ↑10 okt 2024 13:39
Terwijl juist in wijken met veel parkeerdrukte het vaak allemaal hutjemutje langs de straat parkeren is. En dan kan die goot daar wel mooi liggen, maar in dat soort situaties gaan mensen die plek natuurlijk niet vrijhouden voor iemand die graag voor de woning wil staan.
Huiskamer
Re: Huiskamer
Re: Huiskamer
Eens, maar mensen die graag voor de deur willen laden om zo een plek te claimen willen dat juist omdat vaak een van de redenen voor hen is de kosten voor het laden bij een openbare laadpaal. Laden via de eigen zonnepanelen, of zelfs als je geen panelen hebt is vaak veel goedkoper dan laden bij een publieke lader, zeker als dat een snel lader betreft, die vaak nog wat duurder zijn.rwolters schreef: ↑10 okt 2024 15:39Als je in zo'n buurt woont is het makkelijker (en sneller) om voordat je naar huis gaat de auto even 15 minuten aan een snellader te hangen. Die tijd win je dan weer omdat je in de buurt van je huis niet naar een laadpaal hoeft te gaan zoeken.Cro schreef: ↑10 okt 2024 14:38
Terwijl juist in wijken met veel parkeerdrukte het vaak allemaal hutjemutje langs de straat parkeren is. En dan kan die goot daar wel mooi liggen, maar in dat soort situaties gaan mensen die plek natuurlijk niet vrijhouden voor iemand die graag voor de woning wil staan.
Re: Huiskamer
Heb het artikel gelezen. Wat een eikel. Het gaat bij hem alleen maar om ik, ik, ik.
-
- Berichten: 921
- Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32
Re: Huiskamer
Dat is grappig, een gemeente die meewerkt om mensen een kabel over de stoep te laten trekken. Begrijpen ze dan echt niet dat zoiets letterlijk bloed aan de paal wordt als mensen dringend verzocht worden op te hoepelen want iemand moet daar laden? Dit kun je niet toestaan en in buurten met parkeerdruk al zeker niet.
Consumenneke
vindt dit leuk
Re: Huiskamer
In Kerkrade kunnen de mensen ook een verzoek doen bij de gemeente om een kabelgoot met afsluitende rubbberafdekking te laten plaatsen op kosten van de gemeente. Maar natuurlijk geen recht op een gereserveerde parkeerplaats.
Re: Huiskamer
Wat mij betreft hoeft voor de deur ook niet opgeladen te worden, laadpalen behoren er voor iedereen te zijn. Dus niet specifiek voor een iemand als deze die parkeerplaats niet in beheer heeft voor zichzelf.
-
- Berichten: 1972
- Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37
Re: Huiskamer
ik houd nog maar even mijn vreselijk vervuilende benzine slurpende wagentje als ik al die ellende zo lees.
Voor de electrieke versie is er gelukkig geen vervuiling

Wat anders; morgen gaat men de nieuwe sluis in Terneuzen openen.
Sinds deze morgen om ong. 9 uur ligt er een zeeschip in die nieuwe sluis met een paar ronkende motoren die ik hier op pakweg 500 meter afstand hoor.
Over vervuiling gesproken.
Maar morgen worden de koningen van nederland en Belgie daar rond gevaren op een (dat dan weer wel) electries aangedreven vaartuig,dus er moet wel wat te zien zijn natuurlijk.
Het wordt hier groot feest,dus ga ik morgen maar varen,in dit geval richting Mokum.
Re: Huiskamer
Waarschijnlijk is deze man ook altijd de persoon die anderen erop zit te wijzen wat ze fout doen. Dat lees ik in zijn hele verhaal. Die buren hebben nu een hele simpele manier om hem te irriteren, zonder dat ze iets fout doen. Zoiets zou ik ook kunnen doen, als die ene vervelende buurvrouw (ze eiste dat er niets op de gang mocht staan, omdat zij haar fiets er neer wilde zetten en dat er vanaf dat moment geen huisdieren meer bij mochten komen, terwijl zij net een hond had) of die buurvrouw die de VvE bijdrage structureel niet betaald zo'n goot zou laten aanleggen. Lekker die plek pakken en het gezeur aanhoren met een lach.
Thijs124
vindt dit leuk
Re: Huiskamer
Seinhuis was gistermiddag in het topic Ziggo 50 % actief. Buiten mededinging van het JL.
BL2
vindt dit leuk
Re: Huiskamer
Ik heb er al eens eerder op gewezen, maar ik doe het toch nog maar eens: Voor vaste forumlezers lijkt zo’n antwoord waarin verwezen wordt naar rbv en JL dan wel een overbodige herhaling, voor de vraagsteller die net zijn eerste topic heeft geopend is dat waarschijnlijk niet het geval. Dan is het juist nuttig dat Seinhuis of iemand anders die mogelijkheden expliciet noemt.
witte angora
, Moneyman
en Consumenneke
vinden dit leuk
Re: Huiskamer
Het woord ****** is dat verboden op dit forum ?
Re: Huiskamer
Ja, u dient gewoon de politiek correcte term 'vruchten van de eik' te gebruiken. Dit om mensen die zich als een volstrekte 'geslachtsdeel van de man' gedragen niet te kwetsen. Die kunnen namelijk aanstoot nemen aan die term.
gosewijn
, Moneyman
en J. Deltoer
vinden dit leuk
Re: Huiskamer
Dat was niet de bedoeling ,maar je brengt mij wel op een idee 

-
- Berichten: 5308
- Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55
Re: Huiskamer
corporis pars glandi
gosewijn
vindt dit leuk
Re: Huiskamer
[Dienstmededeling] Jablan bevestigt, dat Consumenneke en Jablan twee verschillende personen zijn, die elkaar niet kennen. Wie er ook op dit idee kwam, het zegt meer over die persoon dan over Consumenneke of Jablan.
Kort rondkijkend op dit forum, mis ik Lady1234. Hoop dat goed met haar gaat.
[Update] Het is een ouderwets druk jaar en ik let goed op hoeveel tijd ik waaraan besteed. Privéleven gaat voor het werk en werk gaat voor hobby en hobby gaat voor online activiteiten. Tenslotte wil ik nog een verhaal afmaken. Na de reeks gebaseerd op het Westermarck-Effekt en Genetisch Seksuele Aantrekkingskracht heb ik een uitstapje naar bovennatuurlijke wezens gemaakt en schrijf nu aan iets tegen een pseudo-historische achtergrond. Pseudo omdat het altijd een gok is hoe men toen (midden 19e eeuw) echt leefde en je tegelijk het verhaal aantrekkelijk wilt houden voor de lezers van nu. Taalgebruik, normen, waarden, het is allemaal enorm veranderd.
[Actueel] Beetje verrassend nieuws van het CBS. Nederland telt 2,7 miljoen LHBTQIA personen. Het is gebaseerd op de Veiligheidsmonitor 2023 waar 182.000 mensen aan hebben meegedaan. Het aantal is verrassend hoog, het Sociaal Cultureel Planbureau schatte in 2022 5-7% (0,9 tot 1,26%) Kwaliteit van het onderzoek is zoals we van het CBS gewend zijn: goed. Het CBS probeert in het onderdeel 'discussie' een verklaring te geven voor dit verschil of waarom men veel hoger uitkomt dan het SCP. Zelfreflectie.
Zelf heb ik het vermoeden, dat er sprake is van oververtegenwoordiging in de Veiligheidsmonitor. Wie het laatste jaar (niet als verdachte) met de politie in aanraking is gekomen, zal 'm sneller invullen dan wie de politie alleen kent van de opvallend onopvallende busjes bij snelheidscontroles.
[Andere onderwerpen] De datahack bij de politie. Opnieuw mis ik in de Nederlandse media een overzicht van wat er allemaal is gehackt sinds februari 2022 (uitbreiding oorlog in Ukraine) of februari 2020 (start Corona). Politie, klantenbestanden van energiebedrijven, het bedrijf dat voor verschillende overheden servers beheert, tenminste één zorgverzekeraar, universiteiten, en ik weet zeker dat dit onvolledig is. Het wijst in twee richtingen. Of Nederland wordt in kaart gebracht of een land is bezig de eigen onderdanen in Nederland te lokaliseren.
Kort rondkijkend op dit forum, mis ik Lady1234. Hoop dat goed met haar gaat.
[Update] Het is een ouderwets druk jaar en ik let goed op hoeveel tijd ik waaraan besteed. Privéleven gaat voor het werk en werk gaat voor hobby en hobby gaat voor online activiteiten. Tenslotte wil ik nog een verhaal afmaken. Na de reeks gebaseerd op het Westermarck-Effekt en Genetisch Seksuele Aantrekkingskracht heb ik een uitstapje naar bovennatuurlijke wezens gemaakt en schrijf nu aan iets tegen een pseudo-historische achtergrond. Pseudo omdat het altijd een gok is hoe men toen (midden 19e eeuw) echt leefde en je tegelijk het verhaal aantrekkelijk wilt houden voor de lezers van nu. Taalgebruik, normen, waarden, het is allemaal enorm veranderd.
[Actueel] Beetje verrassend nieuws van het CBS. Nederland telt 2,7 miljoen LHBTQIA personen. Het is gebaseerd op de Veiligheidsmonitor 2023 waar 182.000 mensen aan hebben meegedaan. Het aantal is verrassend hoog, het Sociaal Cultureel Planbureau schatte in 2022 5-7% (0,9 tot 1,26%) Kwaliteit van het onderzoek is zoals we van het CBS gewend zijn: goed. Het CBS probeert in het onderdeel 'discussie' een verklaring te geven voor dit verschil of waarom men veel hoger uitkomt dan het SCP. Zelfreflectie.
Zelf heb ik het vermoeden, dat er sprake is van oververtegenwoordiging in de Veiligheidsmonitor. Wie het laatste jaar (niet als verdachte) met de politie in aanraking is gekomen, zal 'm sneller invullen dan wie de politie alleen kent van de opvallend onopvallende busjes bij snelheidscontroles.
[Andere onderwerpen] De datahack bij de politie. Opnieuw mis ik in de Nederlandse media een overzicht van wat er allemaal is gehackt sinds februari 2022 (uitbreiding oorlog in Ukraine) of februari 2020 (start Corona). Politie, klantenbestanden van energiebedrijven, het bedrijf dat voor verschillende overheden servers beheert, tenminste één zorgverzekeraar, universiteiten, en ik weet zeker dat dit onvolledig is. Het wijst in twee richtingen. Of Nederland wordt in kaart gebracht of een land is bezig de eigen onderdanen in Nederland te lokaliseren.
Consumenneke
vindt dit leuk
scharrelschipper
, alfatrion
en witte angora
vinden dit leuk
Re: Huiskamer
Ik heb hier af en toe aandacht besteed aan ProRail. Deze keer een variant daarop: de Lelylijn en Nedersaksenlijn. De eerste ramingen hebben twee getallen opgeleverd (13,8 en 1,7 mrd). Hier de bron:
Tweede Kamer, voortgang mirt onderzoeken Lelylijn en Nedersaksenlijn
Op zich wel interessant, maar in sommige rapporten is het net een kleuterspeelplaats met 'we', 'legosteenatelier' en meer van dat soort taalgebruik. Als afstudeeropdracht zouden de rapportages stuk voor stuk worden afgekeurd wegens onvoldoende bronvermeldingen en ontbrekende rekenmethoden.
Lelylijn
Als eerste valt op, dat de opdrachtgever een onduidelijke opdracht heeft gegeven. Er is niet gevraagd naar een gewone spoorlijn met 140/160 km per uur en naar een hogesnelheidslijn. In plaats daarvan wordt een NS-trein gebruikt als argument om op 200 km/u te ontwerpen.
Op de 123 kilometer via Heerenveen is 200 km/u zo'n tien minuten sneller dan met 140 km/u. Trein moet tenslotte ook stoppen onderweg, dat maakt het verschil in reistijd wat kleiner, dan wanneer je non-stop rekent. In de bouwkosten maakt de max. snelheid 140 of 200 wel een groot verschil.
Tweede opvallende punt is een verbod van ProRail. Beweegbare bruggen hebben een maximum snelheid van 140 km/u. Waar dit verbod vandaan komt? Tussen Hoofddorp en Den Haag is jarenlang met 160 km/u gereden en op die route zitten minstens 2 beweegbare bruggen. Dit verbod zorgt voor extra tunnels en die zijn natuurlijk veel duurder om te bouwen dan iets boven de grond.
Bij de varianten via de Afsluitdijk wordt het bijna hilarisch. Waar via de Noordoostpolder wordt gekozen voor een bundeling met de A6/A7, gebeurt dat hier niet. Hoorn - A7 - Afsluitdijk en Afsluitdijk - Harlingen - Leeuwarden - Groningen ontbreken. Voor de Afsluitdijk wordt gekozen voor een brug-tunnel combinatie. Dijkverbreding of de A7 terugbouwen naar N7 als alternatief? Niet onderzocht.
Nedersaksenlijn
Het gaat sec om nieuwbouw Emmen - Veendam. Echt kostenverhogend werken allerlei hobbyprojecten buiten dit stuk, die erbij worden gehaald. Voorbeeld is een industrieaansluiting in Emmen, die men liever in de andere richting ziet. Het goedkopere alternatief om met goederenverkeer rekening te houden op het emplacement in Emmen ontbreekt. Hetzelfde geldt voor een verdere spoorverdubbeling op Emmen - Zwolle.
Nieuwbouw is overigens zonder bovenleiding en dat maakt de exploitatie duurder dan nodig, omdat er treinen nodig zijn, die de stroom direct uit de bovenleiding of uit een generator halen. Provincie Groningen is hier minder ver dan Provincie Overijssel. De laatste spoorlijnen in Overijssel krijgen bovenleiding, in Groningen zoekt men het meer in alternatieven als rijden op waterstof of accu's. Dat soort treinen is in aanschaf al 2x duurder dan een gewone elektrische trein.
Er ontbreekt nog meer. Nieuwbouw gaat uit van enkelspoor met op de stations dubbelspoor. Nergens een vermelding, dat de route direct op volledig dubbelspoor wordt voorbereid.
Alles samengevat: er is een sterke voorkeur voor dure oplossingen, goedkopere alternatieven ontbreken overal. Exploitatie is op beide lijnen duurder dan nodig omdat bi-courant materieel nodig is. Verder weinig nieuwe stations.
De rapporten over de effecten van de lijnen (novex en brede welvaart) zijn hoopgevender. Zulke investeringen versterken de regio's.
Tweede Kamer, voortgang mirt onderzoeken Lelylijn en Nedersaksenlijn
Op zich wel interessant, maar in sommige rapporten is het net een kleuterspeelplaats met 'we', 'legosteenatelier' en meer van dat soort taalgebruik. Als afstudeeropdracht zouden de rapportages stuk voor stuk worden afgekeurd wegens onvoldoende bronvermeldingen en ontbrekende rekenmethoden.
Lelylijn
Als eerste valt op, dat de opdrachtgever een onduidelijke opdracht heeft gegeven. Er is niet gevraagd naar een gewone spoorlijn met 140/160 km per uur en naar een hogesnelheidslijn. In plaats daarvan wordt een NS-trein gebruikt als argument om op 200 km/u te ontwerpen.
Op de 123 kilometer via Heerenveen is 200 km/u zo'n tien minuten sneller dan met 140 km/u. Trein moet tenslotte ook stoppen onderweg, dat maakt het verschil in reistijd wat kleiner, dan wanneer je non-stop rekent. In de bouwkosten maakt de max. snelheid 140 of 200 wel een groot verschil.
Tweede opvallende punt is een verbod van ProRail. Beweegbare bruggen hebben een maximum snelheid van 140 km/u. Waar dit verbod vandaan komt? Tussen Hoofddorp en Den Haag is jarenlang met 160 km/u gereden en op die route zitten minstens 2 beweegbare bruggen. Dit verbod zorgt voor extra tunnels en die zijn natuurlijk veel duurder om te bouwen dan iets boven de grond.
Bij de varianten via de Afsluitdijk wordt het bijna hilarisch. Waar via de Noordoostpolder wordt gekozen voor een bundeling met de A6/A7, gebeurt dat hier niet. Hoorn - A7 - Afsluitdijk en Afsluitdijk - Harlingen - Leeuwarden - Groningen ontbreken. Voor de Afsluitdijk wordt gekozen voor een brug-tunnel combinatie. Dijkverbreding of de A7 terugbouwen naar N7 als alternatief? Niet onderzocht.
Nedersaksenlijn
Het gaat sec om nieuwbouw Emmen - Veendam. Echt kostenverhogend werken allerlei hobbyprojecten buiten dit stuk, die erbij worden gehaald. Voorbeeld is een industrieaansluiting in Emmen, die men liever in de andere richting ziet. Het goedkopere alternatief om met goederenverkeer rekening te houden op het emplacement in Emmen ontbreekt. Hetzelfde geldt voor een verdere spoorverdubbeling op Emmen - Zwolle.
Nieuwbouw is overigens zonder bovenleiding en dat maakt de exploitatie duurder dan nodig, omdat er treinen nodig zijn, die de stroom direct uit de bovenleiding of uit een generator halen. Provincie Groningen is hier minder ver dan Provincie Overijssel. De laatste spoorlijnen in Overijssel krijgen bovenleiding, in Groningen zoekt men het meer in alternatieven als rijden op waterstof of accu's. Dat soort treinen is in aanschaf al 2x duurder dan een gewone elektrische trein.
Er ontbreekt nog meer. Nieuwbouw gaat uit van enkelspoor met op de stations dubbelspoor. Nergens een vermelding, dat de route direct op volledig dubbelspoor wordt voorbereid.
Alles samengevat: er is een sterke voorkeur voor dure oplossingen, goedkopere alternatieven ontbreken overal. Exploitatie is op beide lijnen duurder dan nodig omdat bi-courant materieel nodig is. Verder weinig nieuwe stations.
De rapporten over de effecten van de lijnen (novex en brede welvaart) zijn hoopgevender. Zulke investeringen versterken de regio's.