Huis kopen om te verhuren

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
william99
Berichten: 15
Lid geworden op: 03 mar 2024 22:42

Huis kopen om te verhuren

Ongelezen bericht door william99 »

Hallo,

Ik heb de afgelopen jaren een redelijk bedrag gespaard en belegd. Ik zou graag een appartement willen kopen om te verhuren.

Ik heb gelezen dat een tweede huis verhuren alleen geldt als vermogen, dus niet als inkomsten. Doe hoe wordt het belast?

Ik heb geen last met hypotheken e.d. Ik kan het appartement gewoon kopen uit eigen middelen.


kuklos
Berichten: 10194
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Huis kopen om te verhuren

Ongelezen bericht door kuklos »

Hoe wordt het belast? Box 3.

Mijn tip zou zijn om ook te letten of je een huur kan/mag vragen die voor jou acceptabel is. Met andere woorden, of er geen regels zijn die jou dwingen om een te lage huur te vragen.

ZeerPrivé
Berichten: 6191
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Huis kopen om te verhuren

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

kuklos schreef:
10 okt 2024 16:19
Hoe wordt het belast? Box 3.

Mijn tip zou zijn om ook te letten of je een huur kan/mag vragen die voor jou acceptabel is. Met andere woorden, of er geen regels zijn die jou dwingen om een te lage huur te vragen.
Er zijn heel veel regels voor het verhuren van je woning. Particulieren verkopen door al die (nieuwe) regeltjes steeds vaker hun woning. Huis verhuren is echt niet zaligmakend. Heb ik het nog niet eens over huurders die hun huur niet betalen, je huis slopen of gebruiken voor een leuke wietplantage. Een - financieel - adviseur benaderen lijkt mij geen overbodige luxe.

witte angora
Berichten: 32119
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huis kopen om te verhuren

Ongelezen bericht door witte angora »

Een alternatief als je echt in woningen wil investeren vindt je hier:

https://clbeheer.nl/fondsen/groenwoningenfonds/
https://clbeheer.nl/fondsen/ecowoningenfonds/

Garantie kan natuurlijk niemand geven, maar dit zou je waarschijnlijk heel veel rompslomp kunnen schelen. Denk bijvoorbeeld aan huurders die het vertikken de huur te betalen, om wat te noemen. Of flinke schade veroorzaken die jij als verhuurder op moet lossen. Nog los van alle regelgeving en allerhande vereisten waar je aan moet voldoen.

ZeerPrivé
Berichten: 6191
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Huis kopen om te verhuren

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Toevallig komt net dit artikel voorbij https://archive.ph/sxAkr en ik heb er heel wat meer voorbij zien komen dit jaar.

Moneyman
Berichten: 31357
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huis kopen om te verhuren

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik heb hetzelfde overwogen, en het niet gedaan. Ik kon het huis van iemand kopen en daarna aan de huidige bewoner verhuren. Na haar dood zou het huis dan aan mij toevallen. Ik heb ervoor gekozen deze constructie niet toe te passen vanwege alle haken en ogen die aan een koop- en verhuurconstructie zitten. Op het eerste gezicht lijkt het aantrekkelijk, maar dat was het qua rendement versus risico uiteindelijk echt niet.

ZeerPrivé
Berichten: 6191
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Huis kopen om te verhuren

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Voor een particulier lijkt het mij financieel helemaal niet meer interessant om iets te kopen voor de verhuur. En alle ellende die je met huurders kunt krijgen, pfff. Ze zitten hier in de duurste appartementen met valse ID's, valse inkomensverklaringen en dan zetten ze er een paar gasten in die als tegenprestatie voor het verzorgen van de plantjes, er gratis mogen 'wonen'.

Speedy123
Berichten: 1850
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Huis kopen om te verhuren

Ongelezen bericht door Speedy123 »

william99 schreef:
10 okt 2024 15:59
Hallo,

Ik heb de afgelopen jaren een redelijk bedrag gespaard en belegd. Ik zou graag een appartement willen kopen om te verhuren.

Ik heb gelezen dat een tweede huis verhuren alleen geldt als vermogen, dus niet als inkomsten. Doe hoe wordt het belast?

Ik heb geen last met hypotheken e.d. Ik kan het appartement gewoon kopen uit eigen middelen.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... -2e-woning

Het rendement van de woningwaarde (WOZ) moet toegevoegd worden aan het Box 3.

Een snelle blik op Box 3 leert:
Beleggingen/andere bezittingen 6,17%

6,17% van de WOZ (er vanuit gaande dat u 5% of meer van de woningwaarde als huur per jaar vraagt) wordt dan toegevoegd aan het belastbaar inkomen in box 3.

U kunt een proef berekening maken via https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... -3-inkomen.

jonis
Berichten: 2835
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Huis kopen om te verhuren

Ongelezen bericht door jonis »

Moneyman schreef:
10 okt 2024 19:01
Ik heb hetzelfde overwogen, en het niet gedaan. Ik kon het huis van iemand kopen en daarna aan de huidige bewoner verhuren. Na haar dood zou het huis dan aan mij toevallen. Ik heb ervoor gekozen deze constructie niet toe te passen vanwege alle haken en ogen die aan een koop- en verhuurconstructie zitten. Op het eerste gezicht lijkt het aantrekkelijk, maar dat was het qua rendement versus risico uiteindelijk echt niet.
Verhaal uit mijn regio:
https://www.rtl.nl/nieuws/binnenland/ar ... gelukkigen

Arizonakid
Berichten: 1243
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Huis kopen om te verhuren

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Koop wat in het buitenland, Portugal of Spanje B.V. En dan op een resort, wordt alles voor je geregeld en belastingtechnisch simpeler en minder gezeik van huurders en regelgeving. Kan je nog 2 appartementen kopen voor je centen ook.

william99
Berichten: 15
Lid geworden op: 03 mar 2024 22:42

Re: Huis kopen om te verhuren

Ongelezen bericht door william99 »

Arizonakid schreef:
10 okt 2024 21:25
Tip 1, Dagkoers niet laten huren bij je. (Na deze reactie van hem ben ik er trouwens echt van overtuigd dat hij trolt)i

Tip 2, Koop wat in het buitenland, Portugal of Spanje B.V. En dan op een resort, wordt alles voor je geregeld en belastingtechnisch simpeler en minder gezeik van huurders en regelgeving. Kan je nog 2 appartementen kopen voor je centen ook.
Bedankt. Misschien ook wel een goed idee, hoe zit het daar met het rendement? Ik zal eens even kijken.

william99
Berichten: 15
Lid geworden op: 03 mar 2024 22:42

Re: Huis kopen om te verhuren

Ongelezen bericht door william99 »

witte angora schreef:
10 okt 2024 16:41
Een alternatief als je echt in woningen wil investeren vindt je hier:

https://clbeheer.nl/fondsen/groenwoningenfonds/
https://clbeheer.nl/fondsen/ecowoningenfonds/

Garantie kan natuurlijk niemand geven, maar dit zou je waarschijnlijk heel veel rompslomp kunnen schelen. Denk bijvoorbeeld aan huurders die het vertikken de huur te betalen, om wat te noemen. Of flinke schade veroorzaken die jij als verhuurder op moet lossen. Nog los van alle regelgeving en allerhande vereisten waar je aan moet voldoen.
Bedankt!
Hoe betrouwbaar is zo iets? Loop ik geen risico om een deel van mijn INLEG te verliezen? Het rendement kan natuurlijk ook fluctueren...

ZeerPrivé
Berichten: 6191
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Huis kopen om te verhuren

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Misschien heb je, om mee te beginnen, wat aan deze informatie https://www.wereldwijdleven.com/2de-won ... uitenland/

witte angora
Berichten: 32119
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huis kopen om te verhuren

Ongelezen bericht door witte angora »

Risico loop je altijd als je belegt, ook als je zelf een huis koopt.

De clou is: prik door de verhalen heen. En lees vooral niet met een roze bril op. Zoals je misschien al gezien hebt is het verhandelen van aandelen/whatever daar weer wat lastiger. Het is een van de dingen die je in je overwegingen mee moet nemen: het moet echt om geld gaan wat je langere tijd niet nodig hebt.

Maar ik heb een tijdje terug ook al een prospectus binnen gehad - voor het in de bus lag had ik al verder gegoogled en wist ik dat dit het niet ging worden. Wel - de volgende dag al een telefoontje van die gasten, of ik even een ton wilde investeren. En dat haasttelefoontje was het laatste zetje. Mooi niet dus. Buiten dat ik geen ton heb.

william99
Berichten: 15
Lid geworden op: 03 mar 2024 22:42

Re: Huis kopen om te verhuren

Ongelezen bericht door william99 »

witte angora schreef:
10 okt 2024 21:45
<--of ik even een ton wilde investeren. En dat haasttelefoontje was het laatste zetje. Mooi niet dus. Buiten dat ik geen ton heb.
Mooi niet.. :lol:

Daadkrachtig, dat wel. Ik kan me best voorstellen dat mensen daar gevoelig voor zijn.

Consumenneke
Berichten: 210
Lid geworden op: 22 aug 2023 17:50

Re: Huis kopen om te verhuren

Ongelezen bericht door Consumenneke »

ZeerPrivé schreef:
10 okt 2024 21:42
Misschien heb je, om mee te beginnen, wat aan deze informatie https://www.wereldwijdleven.com/2de-won ... uitenland/
De website die u aanraadt verkoopt als affiliate diensten van derden zonder dat duidelijk aan te geven. Daar zou ik met een grote boog omheen fietsen.

ZeerPrivé
Berichten: 6191
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Huis kopen om te verhuren

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

witte angora schreef:
10 okt 2024 21:45
of ik even een ton wilde investeren. En dat haast telefoontje was het laatste zetje. Mooi niet dus. Buiten dat ik geen ton heb.
Hoe kwamen ze dan aan je telefoonnummer?

witte angora
Berichten: 32119
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huis kopen om te verhuren

Ongelezen bericht door witte angora »

ZeerPrivé schreef:
10 okt 2024 22:06
witte angora schreef:
10 okt 2024 21:45
of ik even een ton wilde investeren. En dat haast telefoontje was het laatste zetje. Mooi niet dus. Buiten dat ik geen ton heb.
Hoe kwamen ze dan aan je telefoonnummer?
Dat moest ik opgeven toen ik informatie opvroeg. Het zat er op de site allemaal keurig uit - maar iets zei me dat ik beter even verder kon zoeken, en dat was dus ook zo. De bestuurders hadden toch wel een enigszins twijfelachtige reputatie, de hele opzet van het bedrijf ook. Sja, en dan dat haasttelefoontje er achter aan, dan weet ik zeker dat ik genoeg weet. En dan niet snappen wat 'nee' betekent, maar toch door blijven drammen...

ZeerPrivé
Berichten: 6191
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Huis kopen om te verhuren

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

witte angora schreef:
10 okt 2024 22:14
ZeerPrivé schreef:
10 okt 2024 22:06
witte angora schreef:
10 okt 2024 21:45
of ik even een ton wilde investeren. En dat haast telefoontje was het laatste zetje. Mooi niet dus. Buiten dat ik geen ton heb.
Hoe kwamen ze dan aan je telefoonnummer?
Dat moest ik opgeven toen ik informatie opvroeg. Het zat er op de site allemaal keurig uit - maar iets zei me dat ik beter even verder kon zoeken, en dat was dus ook zo. De bestuurders hadden toch wel een enigszins twijfelachtige reputatie, de hele opzet van het bedrijf ook. Sja, en dan dat haasttelefoontje er achter aan, dan weet ik zeker dat ik genoeg weet. En dan niet snappen wat 'nee' betekent, maar toch door blijven drammen...
Vermoedde al dat je verplicht werd je nummer in te voeren. Dan weet je eigenlijk al wat je kunt verwachten. :wink: Heb wel een tip voor je om die verplichting te omzeilen. Gewoon 0600000000 invullen (werkt 8 v.d. 10x). Het gaat namelijk om het aantal karakters dat je moet invullen, 10 dus.

Plaats reactie