Houtrook/Houtstook 2024

Erthanax

Re: Houtrook/Houtstook 2024

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ach ja, een kleine minderheid verpest het voor de meerderheid. Zou hier ook het paretoprincipe gelden, dat 20% van de stokers 80% van de stank of overlast veroorzaakt, of zou het nog schever zijn? Zij moeten echt hun gedrag aanpassen, omdat ze verkeerd stoken, te zwaar vuurwerk afsteken, te hard varen of rijden, roken, enz. Aan ons zal het niet liggen.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Jablan schreef:
14 okt 2024 18:36
Per boom, die ons warmte geeft, planten we er een dozijn voor terug
Gezien de gigantische wereldwijde ontbossing moet daar ruimte genoeg voor zijn

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

ZeerPrivé schreef:
15 okt 2024 18:55
Er is geen enkele reden om anno 2024 nog houtkachels te gebruiken.
Makkelijk statement, maar ook té makkelijk. Er zijn zat redenen, dat blijkt wel uit dit topic. Dat jij die redenen niet onderschrijft, maakt uiteraard niet dat die redenen er niet zijn.

Jablan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jablan »

ZeerPrivé schreef:
15 okt 2024 18:55
Er is geen enkele reden om anno 2024 nog houtkachels te gebruiken.
Ze zijn er en zolang er woningen met schoorsteen worden gebouwd, zullen het er nog meer worden.

Onze voorbeeldgemeente Amersfoort is daar zo'n voorbeeld van. Inmiddels bijna het hele grondgebied volgebouwd en bij elke uitbreiding zie je hetzelfde patroon: een deel sociale huur, een deel koop en een deel vrije sector. Juist bij de grotere koopwoningen en de vrije sector levert de aannemer ze met open haard en schoorsteen op. De meeste kopers tekenen al in voordat er gebouwd is, daarna wordt de grond gekocht, al dan niet met hulp van de gemeente gekozen uit een catalogus. Dit keuzemoment is puur verkoop. Wil je dit? Wil je dat? Gevolg: een huis volgens de eigen droom, met een grote keuken, met een schoorsteen en met nog een paar dingen, die bij de levensfase passen. Wil je van houtstook afkomen, begint het met bouwen zonder schoorsteen. Wie alsnog een houtvergasser of houtkachel wil, moet dan een rookkanaal laten aanleggen en dat maakt de eerste aanschaf gelijk een stuk duurder.

Dit is direct de reden hoe het in Amersfoort begon: de wijk Kattenbroek ligt ten oosten van het ingelijfde dorp Hoogland, bij westenwind waait de rook daarheen en zoals iedereen inmiddels weet: je hebt aan 1 overlaststoker genoeg om jaren ellende te krijgen.

Alle goede bedoelingen ten spijt, in dit geval heeft Amersfoort erg op een adviesbureau geleund om iets te regelen. Als je ziet wat in de Algemene Plaatselijke Verordening langskomt, dan vraag ik mij af waarom de gemeente de regels voor houtstook niet daar in heeft opgenomen.
Gemeente Voorst heeft in de APV iets vergelijkbaars staan als de gemeente Amersfoort in de beleidsregel. Plus een stappenplan op de gemeentesite.
Zo kan het ook en ik denk, dat de gemeente Voorst juridisch gezien de zaak beter heeft dichtgetimmerd.

BL2

Ongelezen bericht door BL2 »

En ook dit houtstooktopic is weer geworden zoals alle voorgaande topics over dit onderwerp.......

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik heb dus nog nooit begrepen waarom je een open haard zou willen.

Mariel Ellens

Ongelezen bericht door Mariel Ellens »

Wij hebben recht op een gezonde leefomgeving en het is dan heel erg als anderen het binnenklimaat van jouw woning aantasten en daarmee ook jouw gezondheid. Door stokende buurbewoners (de minderheid) kan ik niet wonen zoals ik wil. Vanmorgen moest ik alweer de condens van de slaapkamerramen vegen. Ik kan niet 24/7 ventileren en daar kan ook mijn moderne, goed geïsoleerde huis niet tegen. Bij isoleren is ventileren noodzaak. Moet alweer gaan investeren: na luchtreinigers nu ook luchtontvochtigers. Het stookseizoen is nauwelijks begonnen en ik heb alweer een dik gezicht door holteklachten. Het eigen risico moet ik ook alweer aanbreken.

Dit is de omgekeerde wereld: de vervuiler kan gewoon doorgaan met vervuilen in onze buurten. Straks gaat dit de woningprijzen beïnvloeden, want wie wil een huis naast een houtstoker kopen? Houtrook is stress, iemand op kosten jagen en ziek maken. Bij ziekmakende tabaksrook greep de overheid ook in, dit is vele malen erger: overal op straat adem je dus kankerverwekkende stoffen door houtstook in. En wie betaalt de bestrijding van schimmel in mijn huis?

BL2

Ongelezen bericht door BL2 »

Jablan schreef:
15 okt 2024 17:47
...Samengevat: tijd om je mening te herzien en iets flexibeler te worden....
Helaas is dat niet gelukt. Je standpunten hebben juist mijn mening versterkt dat er voor houtstook geen ruimte is in ons geheel volgebouwde landje.

Duc

Ongelezen bericht door Duc »

Erthanax schreef:
15 okt 2024 15:29

Zelf gebruik ik de open haard niet meer om hout te stoken. Er staat een metalen dienblad op het rooster met een stuk of tien flinke kaarsen, die op gepaste momenten voor sfeervol brandende vlammetjes zorgen. Bijkomend voordeel: geen gedoe meer met een volle aslade.
Deed mijn schoonmoeder ook totdat, na jarenlang kaarsen “stoken” ,de schoorsteen in de fik vloog door alle aanslag die door de kaarsen was opgebouwd.
Dus ook daarmee de schoorsteen regelmatig vegen :wink:

Erthanax

Ongelezen bericht door Erthanax »

Dan zat er waarschijnlijk heel wat oude troep in die schoorsteen, want van kaarsen krijg je volgens mij nooit zoveel teer- of koolaanslag dat er een schoorsteenbrand kan ontstaan. De temperatuur in het rookkanaal loopt ook niet hoog genoeg op, lijkt me.
Voor een schoorsteenbrand ben ik trouwens niet bang, want om het jaar komt de schoorsteenveger.

J. Deltoer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Hier in de buurt zijn sommigen begonnen om naast hout ook steenkoolbriketten te stoken. Gewoon volop op internet te koop en in België in de bouwmarkten. Een beetje een zoete geur. Ik ruik het liever dan de hash en weet die anderen ongestraft op straat menen te moeten roken.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

J. Deltoer schreef:
16 okt 2024 14:19
steenkoolbriketten
Heb er even naar gezocht, lijkt me toch niet zo'n heel goed idee. Voor je het weet zie je er uit als een fantasiefiguur wiens naam niet genoemd mag worden, krijg je daar weer gedoe mee. :wink:

Nijogeth

Ik vind de geur van cannabis nou juist altijd lekker ruiken. Terwijl ik nou niet echt zelf de neiging heb om dat te gebruiken. Uiteraard doe ik het wel af en toe eens, gewoon om het weer eens te doen met een groepje vrienden/vriendinnen. Maar als dat 1x per jaar is, dan is het al veel. Als ik echter zo op een plek rondloop en ineens ruik ik die geur, dan vind ik dat wel altijd een fijne geur om te ruiken.

Thijs124

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Als je maar niet Piet heet.

Nijogeth

Ik snap ook wel die afkeer tegen zwarte Piet. Welke bevrijde slaaf heette er nu Piet?

witte angora

Sja, de echte assistent was dan ook een kolenboer, maar dat wil niemand weten...

Maar goed, dit topic gaat over houtrook en houtstook. Of het nu door Piet of door Achmed gedaan wordt, dat is om het even.

Undutchable

Ongelezen bericht door Undutchable »

Er zijn ook nog pelletkachels. Nog steeds hout maar veel minder tot geen overlast.

J. Deltoer

En oliekachels. Ik ken een automonteur die zijn schuur ermee warm stookt. Hij gebruikt de afgewerkte motorolie die zijn baas in de garage overhoudt. Duurzaam recyclen noemen ze dat.

witte angora

Doet-ie dat met jerrycan en al in de kachel? De jerrycan is immers ook gemaakt van een olieachtige substantie. Dan snap ik wel dat mensen niet zo vrolijk worden van datgene wat ze voor houtrook verslijten.

J. Deltoer

Nee, want anders zou het niet duurzaam zijn. Die jerrycans zijn immers noodzakelijk voor de nieuwe aanvoer.
Hij schijnt er wel af een toe een autoband bij te gooien.

Gesloten