Zonne velden belachelijk als mensen met panelen moeten betalen

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
juliomariner
Berichten: 5152
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Zonne velden belachelijk als mensen met panelen moeten betalen

Ongelezen bericht door juliomariner »

Thijs124 schreef:
16 okt 2024 10:31
Hier stop ik vandaag ff. Eerst iets belangrijkers gaan doen.
Ik ook, ik ga mijn goudvis in het bos uitlaten.

Nijogeth
Berichten: 10641
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Zonne velden belachelijk als mensen met panelen moeten betalen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Stineke schreef:
16 okt 2024 08:19
@Speedy123 Hoe kan een energieleverancier elektriciteit leveren aan mijn woning?
Hoe kan een energieleverancier elektriciteit van mij inkopen en dan leveren aan klanten zonder zonnepanelen?
Je schrijft "Leveranciers leveren aan het net de stroom die hun klanten afnemen. "
Maar hoe zie jij dat dan voor je?
Dat kan helemaal niet. Er loopt geen kabel tussen energieleveranciers en hun klanten.
Leg dat eens uit!!!
Hoe kan een energieleverancier elektriciteit leveren aan haar klanten zonder dat er een kabel is tussen hem en zijn klanten? Als je het niet kunt uitleggen is het onzin!
Hoe krijg jij jouw energie? Waarschijnlijk via een kabel, die aangesloten zit op het elektriciteitsnet. De energie komt grotendeels op dat elektriciteitsnet vanuit bronnen, dat wordt meestal ook met een kabel gedaan. Die bronnen kunnen windcentrales, kolencentrales, gascentrales, kerncentrales of zelfs zonnepanelen of accu's (die dan weer ergens door zijn opgeladen) zijn. Echter, die bronnen worden betaald door de energieleverancier, waarna die centrales samen met de netbeheerder bepalen wanneer ze nodig zijn om een goede netspanning te behouden en deze niet te hoog of te laag te laten worden (dan gaat elektronische apparaten namelijk kapot). Dus in feite levert de energieleverancier aan het net, afhankelijk van de vraag op dat moment. Dus als de netspanning lager wordt (vaak in de avonden als mensen thuis komen, eten gaan koken, de auto aan de lader leggen, de wasmachine, droger en vaatwasmachine aanzetten, allemaal rond dezelfde tijd), dan wordt er meer energie op het netwerk gezet om deze op niveau te houden. Wordt deze hoger (meestal op dagen met overtollige energie, vaak de meest zonnige dagen), dan zet men minder energie op dat netwerk, om de netspanning weer naar beneden te brengen.

En dan heb je de mensen met zonnepanelen, die gewoon door blijven duwen op het net, totdat de netspanning zijn maximum bereikt heeft en er zonnepanelen moeten afschakelen. Ze leveren dus op zonnige dagen, als de netspanning al hoog is toch energie aan het net, waardoor dat net dus ernstiger belast wordt dan nodig. Veel simpeler zou natuurlijk zijn om alle zonnepanelen standaard af te laten schakelen bij een netspanning van 245 volt en niet bij 253, maar dan vallen iedere hele zonnige dag meer dan de helft van de panelen al om 12u uit. Maar, omdat bezitters van zonnepanelen vaak leveren als de vraag laag is en juist de spanning omlaag moet op die momenten, willen ze zonnepanelenbezitters stimuleren om dan vooral niet terug te leveren maar te verbruiken.

Veel duidelijker kan ik het niet uitleggen, maar het zal er wel weer op uitdraaien dat er geen kabel van jouw leverancier naar jou toe loopt. Maar, er loopt ook geen kabel van jouw huis naar de buurman als je het op die manier wil stellen. Dus nee, de buurman gebruikt niet jouw teruggeleverde stroom.

Even nog een vraag uit interesse. Hoe komt stroom jouw meterkast in, aangezien er volgens jou geen kabel ligt? Is dat draadloze stroom?

Stineke
Berichten: 66
Lid geworden op: 18 jan 2024 14:45

Re: Zonne velden belachelijk als mensen met panelen moeten betalen

Ongelezen bericht door Stineke »

peter17111962 schreef:
16 okt 2024 11:25
"Dat kan helemaal niet. Er loopt geen kabel tussen energieleveranciers en hun klanten.'
Dan kunnen ze die groene stroom benaming ook wel afschaffen, want er bestaat
ook geen aparte aansluitkabel en huisaansluiting voor groene stroom.
Ja, dat klopt helemaal.
Als je groene stroom wilt van een energieleverancier dan krijg je dezelfde stroom als je buren.
Of denk jij dat er een apart kabelnetwerk ligt in Nederland?
Dat er een andere kabel in de straat en naar jouw huis ligt dan naar je buren?
Dan zou jij ook twee kabels in je meterkast moeten hebben, eentje voor grijze stroom en eentje voor groene stroom.
Als jij overtapt naar grijze stroom, moet dat natuurlijk door een andere kabel dan de grijze stroom.
Als energieleveranciers direct elektriciteit zouden kunnen leveren aan hun klanten, dan lag er een kabel in de straat voor elke energieleverancier.
https://www.energievergelijk.nl/onderwe ... e%20markt.
Dan zouden er 61 kabels in elke straat lopen en ook natuurlijk 61 kabels naar elke meterkast in elke woning.
Want als je dan van energieleverancier wisselt moet dat via een andere kabel als energieleveranciers zouden leveren aan hun klanten.
Je zou dan een gigantische meterkast hebben met 61 aansluitingen.
Ook gaat ACM ervan uit dat burgers met zonnepanelen hun stroom leveren aan hun energieleverancier, want die moet dat inkopen van hun klanten met zonnepanelen.
Dus moeten er ook 61 kabels van woningen met zonnepanelen lopen naar hun leverancier.
De 61 energieleveranciers moeten ook allemaal batterijen hebben, anders kunnen de geen elektriciteit inkopen van hun klanten met zonnepanelen.
Of denk jij dat er elke keer als jij overstapt nieuwe kabels gelegd moeten worden?
Als je overstapt van grijze naar groene stroom er nieuwe kabels gelegd worden?

Nee, dan zouden de straten een flink stuk hoger komen te liggen en jij zou een gigantische meterkast hebben.
Als jij voor groene stroom kiest per 1 juli, dan krijg je dezelfde stroom als daarvoor.
Als jij voor groene stroom kiest gaat jouw nieuwe leverancier groene stroom leveren aan het elektriciteitsnet, waar ook de grijze stroom doorheen gaat.
De elektriciteit van de 61 leveranciers gaat ook allemaal door dezelfde stroomkabels en daarom kan een energieleverancier geen elektriciteit leveren aan zijn klanten. Je kunt stroom niet adresseren zoals mail en sms.
De meeste van de 61 leveranciers leveren helemaal geen stroom aan het net, laat staan aan hun klanten, omdat ze zelf geen stroom opwekken. Met 12 zonnepanelen lever ik meer elektriciteit aan het elektriciteitsnet dan de zogenaamde energieleveranciers. Als energieleveranciers daadwerkelijk fysiek stroom zouden moeten leveren, dan gaan de meeste energieleveranciers op de fles, want alleen op papier leveren ze elektriciteit aan hun klanten.
Energieleveranciers zijn eigenlijk geen leveranciers, maar energiehandelaren.
Energieleveranciers kopen elektriciteit en gas in op de energiemarkt en na 12 maanden als de eindafrekening opgemaakt wordt trekt hij je gasverbruik en je elektriciteitsverbruik af van zijn voorraad. Een voorraad die alleen op papier staat.

Ze leveren ook gas, maar er is ook geen leverancier die gas kan leveren aan jouw woning.
Alle elektriciteit, groen en grijs en van elke 61 leveranciers loopt door één kabel door elkaar.
Alle gas van 61 leveranciers loopt door één buis.
Alleen op papier leveren energieleveranciers gas en elektra aan woningen.

kuklos
Berichten: 10202
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Zonne velden belachelijk als mensen met panelen moeten betalen

Ongelezen bericht door kuklos »

Stineke schreef:
16 okt 2024 15:37
Of denk jij dat er een apart kabelnetwerk ligt in Nederland?
.................
Dat er een andere kabel in de straat en naar jouw huis ligt dan naar je buren?
............
Of denk jij dat er elke keer als jij overstapt nieuwe kabels gelegd moeten worden?
...........
Als je overstapt van grijze naar groene stroom er nieuwe kabels gelegd worden?
Hoe vaak blijf je deze onzin nog herhalen als werkelijk helemaal niemand hier dat denkt of ooit gezegd heeft?

Stineke
Berichten: 66
Lid geworden op: 18 jan 2024 14:45

Re: Zonne velden belachelijk als mensen met panelen moeten betalen

Ongelezen bericht door Stineke »

Nijogeth schreef:
16 okt 2024 15:11
Stineke schreef:
16 okt 2024 08:19
@Speedy123 Hoe kan een energieleverancier elektriciteit leveren aan mijn woning?
Hoe kan een energieleverancier elektriciteit van mij inkopen en dan leveren aan klanten zonder zonnepanelen?
Je schrijft "Leveranciers leveren aan het net de stroom die hun klanten afnemen. "
Maar hoe zie jij dat dan voor je?
Dat kan helemaal niet. Er loopt geen kabel tussen energieleveranciers en hun klanten.
Leg dat eens uit!!!
Hoe kan een energieleverancier elektriciteit leveren aan haar klanten zonder dat er een kabel is tussen hem en zijn klanten? Als je het niet kunt uitleggen is het onzin!
Hoe krijg jij jouw energie? Waarschijnlijk via een kabel, die aangesloten zit op het elektriciteitsnet. De energie komt grotendeels op dat elektriciteitsnet vanuit bronnen, dat wordt meestal ook met een kabel gedaan. Die bronnen kunnen windcentrales, kolencentrales, gascentrales, kerncentrales of zelfs zonnepanelen of accu's (die dan weer ergens door zijn opgeladen) zijn. Echter, die bronnen worden betaald door de energieleverancier, waarna die centrales samen met de netbeheerder bepalen wanneer ze nodig zijn om een goede netspanning te behouden en deze niet te hoog of te laag te laten worden (dan gaat elektronische apparaten namelijk kapot). Dus in feite levert de energieleverancier aan het net, afhankelijk van de vraag op dat moment. Dus als de netspanning lager wordt (vaak in de avonden als mensen thuis komen, eten gaan koken, de auto aan de lader leggen, de wasmachine, droger en vaatwasmachine aanzetten, allemaal rond dezelfde tijd), dan wordt er meer energie op het netwerk gezet om deze op niveau te houden. Wordt deze hoger (meestal op dagen met overtollige energie, vaak de meest zonnige dagen), dan zet men minder energie op dat netwerk, om de netspanning weer naar beneden te brengen.
Hoe kom jij erbij dat die bronnen betaald worden door energieleveranciers?
De meeste bronnen van elektriciteit zijn helemaal niet in bezit van energieleveranciers.
Ik hoef maar op mijn dak te kijken, die zijn echt niet van een energieleverancier en zo zijn er talloze bronnen die niet in het bezit zijn van energieleveranciers.
Dus die vlieger gaat niet op.
Er zijn 61 energieleverancier en de meeste ervan hebben niet meer dan een kantoor en wat computers.
Ook dan gaat jouw verhaal flink rammelen.

Alleen de netbeheerder bepaald of zonneparken of centrales stil moeten worden gelegd of minder moeten produceren. Daar hebben de 61 energieleveranciers gelukkig niets over te vertellen.
De 61 energieleveranciers hebben gelukkig helemaal NIETS te zeggen over het elektriciteitsnetwerk.
Ook hebben de 61 energieleveranciers geen last van onbalans en dergelijke, want ze gaan daar niet over.
Fysiek hebben de 61 energieleveranciers niets te maken met het elektriciteitsnet en de kosten daarvoor zijn voor de netbeheerder.

Als energieleveranciers al elektriciteit leveren aan het net, en van de 61 energieleveranciers zijn er dat maar een paar, dan leveren ze dat aan het elektriciteitsnet. Niet aan hun klanten, want dat kan niet. Dan zouden er 61 verschillende elektriciteitsnetten aangelegd moeten worden. Precies hetzelfde als met gas, er is maar één gasleiding.
Ik met 12 zonnepanelen, lever misschien wel meer aan het elektriciteitsnet dan veel van de 61 energieleveranciers.
Een energieleverancier die wel elektriciteit levert aan het net, heeft daarop evenveel controle als burgers die elektriciteit leveren aan het net. De enkele energieleveranciers met zonnepanelen of centrales kunnen niet sturen waar hun stroom heengaat net zo min als burgers met zonnepanelen dat kunnen.
Daarom is het onzin te stellen dat energieleveranciers elektriciteit kunnen leveren aan hun klanten.

kuklos
Berichten: 10202
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Zonne velden belachelijk als mensen met panelen moeten betalen

Ongelezen bericht door kuklos »

Nijogeth schreef:
16 okt 2024 15:11
Veel duidelijker kan ik het niet uitleggen, maar het zal er wel weer op uitdraaien dat er geen kabel van jouw leverancier naar jou toe loopt.
Voorspelling is uitgekomen:
Stineke schreef:
16 okt 2024 16:20
Daarom is het onzin te stellen dat energieleveranciers elektriciteit kunnen leveren aan hun klanten.

kuklos
Berichten: 10202
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Zonne velden belachelijk als mensen met panelen moeten betalen

Ongelezen bericht door kuklos »

Als we Stineke's argument doorvoeren kunnen we alle energiemaatschappijen dus afschaffen en hebben we alleen de netbeheerder nog nodig.

Waarom heeft nou nog nooit iemand daaraan gedacht als het zo simpel is.?

Thijs124
Berichten: 1434
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Zonne velden belachelijk als mensen met panelen moeten betalen

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Als er geen energiemaatschappijen meer zijn kunnen we toch niemand betalen.
Wie heeft er eigenlijk moeite mee dat hij niet meer kan betalen? Ik niet, dan doe ze maar weg als die alleen een functie hebben om geld te innen en verder toch niks doen. Ik heb ook een laptop. Kan ik ook energiemaatschappij zijn? Niks anders doen ben ik erg goed in. Nu nog geld krijgen.

Stineke
Berichten: 66
Lid geworden op: 18 jan 2024 14:45

Re: Zonne velden belachelijk als mensen met panelen moeten betalen

Ongelezen bericht door Stineke »

Nijogeth schreef:
16 okt 2024 15:11
Stineke schreef:
16 okt 2024 08:19
@Speedy123 Hoe kan een energieleverancier elektriciteit leveren aan mijn woning?
Hoe kan een energieleverancier elektriciteit van mij inkopen en dan leveren aan klanten zonder zonnepanelen?
Je schrijft "Leveranciers leveren aan het net de stroom die hun klanten afnemen. "
Maar hoe zie jij dat dan voor je?
Dat kan helemaal niet. Er loopt geen kabel tussen energieleveranciers en hun klanten.
Leg dat eens uit!!!
Hoe kan een energieleverancier elektriciteit leveren aan haar klanten zonder dat er een kabel is tussen hem en zijn klanten? Als je het niet kunt uitleggen is het onzin!
En dan heb je de mensen met zonnepanelen, die gewoon door blijven duwen op het net, totdat de netspanning zijn maximum bereikt heeft en er zonnepanelen moeten afschakelen. Ze leveren dus op zonnige dagen, als de netspanning al hoog is toch energie aan het net, waardoor dat net dus ernstiger belast wordt dan nodig. Veel simpeler zou natuurlijk zijn om alle zonnepanelen standaard af te laten schakelen bij een netspanning van 245 volt en niet bij 253, maar dan vallen iedere hele zonnige dag meer dan de helft van de panelen al om 12u uit. Maar, omdat bezitters van zonnepanelen vaak leveren als de vraag laag is en juist de spanning omlaag moet op die momenten, willen ze zonnepanelenbezitters stimuleren om dan vooral niet terug te leveren maar te verbruiken.

Veel duidelijker kan ik het niet uitleggen, maar het zal er wel weer op uitdraaien dat er geen kabel van jouw leverancier naar jou toe loopt. Maar, er loopt ook geen kabel van jouw huis naar de buurman als je het op die manier wil stellen. Dus nee, de buurman gebruikt niet jouw teruggeleverde stroom.

Even nog een vraag uit interesse. Hoe komt stroom jouw meterkast in, aangezien er volgens jou geen kabel ligt? Is dat draadloze stroom?
Over de spanning op het elektriciteitsnet gaat de netbeheerder en de 61 energieleveranciers hebben daar gelukkig niets over te zeggen.
Maar een heel klein beetje van alle elektriciteit, iets van 30% komt van zonnepanelen en 60% daarvan ligt op zonneparken. Zelfs op de meest zonnige dag in de meest zonnige uren kwam in Zeeland 50% van zonnepanelen.
Dat is uiterst zeldzaam en dan kom je nog maar op 50%
Als de NETBEHEERDER de spanning moet regelen gaat hij dat niet doen bij de allerkleinste leveranciers, dan doet hij dat bij de grote centrales en dan pas bij de grote zonneparken.
Om dat bij burgers te doen slaat nergens op.
Bovendien kun je jouw verhaal ook vertellen over een te lage spanning en dan zouden burgers met zonnepanelen juist extra beloond moeten worden.

Dit is trouwens maar tijden een paar dagen en op maar enkele uren.
Het jaar heeft veel meer dagen en veel meer uren en dan zijn er tekorten en die tekorten lopen elke dag hoger op.
Met de elektrificatie van Nederland stijgt de vraag en komt er steeds meer onbalans door tekorten.
Burgers met zonnepanelen helpen dan door hun elektriciteit te leveren aan het net en dan zouden ze korting moeten krijgen van de netbeheerder.
Maar zoals ik al zei, met de 61 energieleveranciers heeft dat niets te maken, de NETBEHEERDER gaat over het net en de 61 leveranciers hebben niets te maken met spanning op het elektriciteitsnet.

juliomariner
Berichten: 5152
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Zonne velden belachelijk als mensen met panelen moeten betalen

Ongelezen bericht door juliomariner »

De goudvis heeft een frisse neus gehaald. Ik vraag me af of u denkt als u uw betoog 20 keer herhaal we u wel gelijk zullen geven?

xflorisx
Berichten: 401
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: Zonne velden belachelijk als mensen met panelen moeten betalen

Ongelezen bericht door xflorisx »

Nogmaals een poging.
Sineke heeft een definitie probleem. Die begrijpt niet wat een energieleverancier is. Een energieleverancier is een firma die toestemming (vergunning) heeft om energie aan o.a. consumenten te verkopen. Ze hoeven dat niet eens zelf te produceren. Inkopen is in de Nederlandse markt ook goed. Bol.com hoeft ook niet alles zelf te maken. Jumbo en Albert Hein hoeven ook niet alleen huismerken te verkopen. Sterker nog de huismerken maken ze ook niet zelf.

Kortere definitie: een leverancier is die wat levert en waar de rekening van gaat betalen.

Mochten de definities niet helemaal goed zijn. Schroom niet om het te verbeteren.

PGros
Berichten: 1225
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Zonne velden belachelijk als mensen met panelen moeten betalen

Ongelezen bericht door PGros »

Stineke schreef:
16 okt 2024 15:37
Dan zouden er 61 kabels in elke straat lopen en ook natuurlijk 61 kabels naar elke meterkast in elke woning.
Want als je dan van energieleverancier wisselt moet dat via een andere kabel als energieleveranciers zouden leveren aan hun klanten.
Je zou dan een gigantische meterkast hebben met 61 aansluitingen.
Even een foto voor jou van de gebruikte kabels. Zoals je ziet zijn deze gevlochten en is er voor iedere energieleverancier een apart kabeltje. In deze zitten er wel 80 dus er is nog reserve.
Afbeelding

Nijogeth
Berichten: 10641
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Zonne velden belachelijk als mensen met panelen moeten betalen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Stineke schreef:
16 okt 2024 16:20
Hoe kom jij erbij dat die bronnen betaald worden door energieleveranciers?
De meeste bronnen van elektriciteit zijn helemaal niet in bezit van energieleveranciers.
Ik hoef maar op mijn dak te kijken, die zijn echt niet van een energieleverancier en zo zijn er talloze bronnen die niet in het bezit zijn van energieleveranciers.
Dus die vlieger gaat niet op.
Er zijn 61 energieleverancier en de meeste ervan hebben niet meer dan een kantoor en wat computers.
Ook dan gaat jouw verhaal flink rammelen.

Alleen de netbeheerder bepaald of zonneparken of centrales stil moeten worden gelegd of minder moeten produceren. Daar hebben de 61 energieleveranciers gelukkig niets over te vertellen.
De 61 energieleveranciers hebben gelukkig helemaal NIETS te zeggen over het elektriciteitsnetwerk.
Ook hebben de 61 energieleveranciers geen last van onbalans en dergelijke, want ze gaan daar niet over.
Fysiek hebben de 61 energieleveranciers niets te maken met het elektriciteitsnet en de kosten daarvoor zijn voor de netbeheerder.

Als energieleveranciers al elektriciteit leveren aan het net, en van de 61 energieleveranciers zijn er dat maar een paar, dan leveren ze dat aan het elektriciteitsnet. Niet aan hun klanten, want dat kan niet. Dan zouden er 61 verschillende elektriciteitsnetten aangelegd moeten worden. Precies hetzelfde als met gas, er is maar één gasleiding.
Ik met 12 zonnepanelen, lever misschien wel meer aan het elektriciteitsnet dan veel van de 61 energieleveranciers.
Een energieleverancier die wel elektriciteit levert aan het net, heeft daarop evenveel controle als burgers die elektriciteit leveren aan het net. De enkele energieleveranciers met zonnepanelen of centrales kunnen niet sturen waar hun stroom heengaat net zo min als burgers met zonnepanelen dat kunnen.
Daarom is het onzin te stellen dat energieleveranciers elektriciteit kunnen leveren aan hun klanten.
Hoezo gaat mijn verhaal rammelen als er energieleveranciers zijn die theoretisch alleen vanuit een laptop werken? Dat blijft dan juist overeind, want ik zeg juist dat er stroom ingekocht wordt door die leveranciers bij centrales en die centrales leveren aan het net.

Nemen we even de kolencentrale in Eemshaven, de grootste van Nederland. Deze is eigendom van RWE, de eigenaar van Essent. Die wil graag geld zien voor de stroom die men opwekt. Dat geld komt vanuit de energieleverancier, die dat weer ontvangt vanuit de afnemer (wij dus), omdat wij stroom afnemen van het elektriciteitsnet, dat weer gevoed wordt door opgewekte stroom uit onder andere die kolencentrale. En RWE kan dus ook stroom opwekken en leveren aan het net, die jij afneemt, waarvoor jij betaalt aan die kerel met dat laptopje, die vervolgens de afgenomen stroom aan RWE betaalt. Het is gewoon een cirkel. Niet heel moeilijk. Dat moet zelfs jij begrijpen, al heb ik soms het idee dat het een godswonder is dat er überhaupt coherente zinnen in jouw tekst staan.

En ja, de netbeheerder vraagt inderdaad om de energieproductie van de elektriciteitscentrales op te schroeven of naar beneden te schroeven. Dat is afhankelijk van de netspanning. Maar dat betekent niet dat die stroom niet betaald hoeft te worden.

Er heeft hier overigens nog niemand gezegd dat de energieleverancier niet aan het net levert, behalve jij. Jij bent de enige die dat ontkent. Er heeft werkelijk niemand gezegd dat er een directe kabel ligt tussen een energieleverancier en jouw huis. Dat is gewoon niet zo en dat weet iedereen die ouder is dan 3. We weten echter wel dat de energieleverancier de stroom inkoopt die het net op gaat en dat wij voor afname moeten betalen. We weten hopelijk ook allemaal dat de hoeveelheid stroom die het net op gaat, afhankelijk is van de vraag en dat zonnepanelen daarin de uitzondering zijn, omdat zij juist alleen leveren als de zon schijnt.

Nijogeth
Berichten: 10641
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Zonne velden belachelijk als mensen met panelen moeten betalen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

kuklos schreef:
16 okt 2024 16:27
Als we Stineke's argument doorvoeren kunnen we alle energiemaatschappijen dus afschaffen en hebben we alleen de netbeheerder nog nodig.

Waarom heeft nou nog nooit iemand daaraan gedacht als het zo simpel is.?
Al die elektriciteitscentrales hoeven immers toch niet betaald te worden. Hoe haalde ik het ook in mijn domme kop dat de productie daar betaald werd door de energieleveranciers en dat die niet gewoon gratis geleverd werd.

Nijogeth
Berichten: 10641
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Zonne velden belachelijk als mensen met panelen moeten betalen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Stineke schreef:
16 okt 2024 16:37

Over de spanning op het elektriciteitsnet gaat de netbeheerder en de 61 energieleveranciers hebben daar gelukkig niets over te zeggen.
Maar een heel klein beetje van alle elektriciteit, iets van 30% komt van zonnepanelen en 60% daarvan ligt op zonneparken. Zelfs op de meest zonnige dag in de meest zonnige uren kwam in Zeeland 50% van zonnepanelen.
Dat is uiterst zeldzaam en dan kom je nog maar op 50%
Als de NETBEHEERDER de spanning moet regelen gaat hij dat niet doen bij de allerkleinste leveranciers, dan doet hij dat bij de grote centrales en dan pas bij de grote zonneparken.
Om dat bij burgers te doen slaat nergens op.
Bovendien kun je jouw verhaal ook vertellen over een te lage spanning en dan zouden burgers met zonnepanelen juist extra beloond moeten worden.

Dit is trouwens maar tijden een paar dagen en op maar enkele uren.
Het jaar heeft veel meer dagen en veel meer uren en dan zijn er tekorten en die tekorten lopen elke dag hoger op.
Met de elektrificatie van Nederland stijgt de vraag en komt er steeds meer onbalans door tekorten.
Burgers met zonnepanelen helpen dan door hun elektriciteit te leveren aan het net en dan zouden ze korting moeten krijgen van de netbeheerder.
Maar zoals ik al zei, met de 61 energieleveranciers heeft dat niets te maken, de NETBEHEERDER gaat over het net en de 61 leveranciers hebben niets te maken met spanning op het elektriciteitsnet.
Je zegt exact hetzelfde dat ik zeg, namelijk dat de netbeheerder over het net gaat. Maar vervolgens vergeet je even dat de elektriciteit die op het net geduwd wordt door centrales betaald moeten worden. En daarvoor hebben we energieleveranciers, die zorgen ervoor dat het geld van de afnemer (jij, ik, iedereen met een elektra aansluiting) terecht komt bij de netbeheer en de elektriciteitscentrale.

Het verhaal over te lage spanning en dat we dan burgers zouden moeten betalen, dat gaat niet op. Die leveren op die momenten namelijk niets extra. Als er al op een zonnige dag een te lage netspanning is, dan kunnen zij niet ineens de zonnepanelen harder laten werken of meer zon creëren.

witte angora
Berichten: 32127
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Zonne velden belachelijk als mensen met panelen moeten betalen

Ongelezen bericht door witte angora »

kuklos schreef:
16 okt 2024 16:27
Als we Stineke's argument doorvoeren kunnen we alle energiemaatschappijen dus afschaffen en hebben we alleen de netbeheerder nog nodig.
Maar voorheen was dat vaak ook zo. Dan was bijvoorbeeld een gemeente verantwoordelijk voor zowel het net als de levering. Dan praten we dus over halverwege jaren 80, toen ik nog bij een gemeentelijk gas- en waterbedrijf werkzaam was. We hadden geen aparte netbeheerder; de meters moesten we zelf opnemen, net als we de gasnota moesten incasseren.

Die splitsing is pas later gekomen, toen de overheid vond dat 'de markt' goedkopere energie kon leveren, en dientengevolge alles geprivatiseerd moest worden. Feitelijk onzin, want voor de leveringskosten van de netbeheerder betaal je hetzelfde, bij welke leverancier je ook zit. En van netbeheerder kun je niet veranderen. En de geleverde energie is feitelijk ook 'dezelfde', bij welke leverancier je ook zit. De inhoud van je cadeautje is hetzelfde, je kan enkel kiezen in welk papiertje je het wil verpakken.

Plaats reactie