Een niet besteld pakket ontvangen

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
madfred
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 mei 2011 21:48

Een niet besteld pakket ontvangen

Ongelezen bericht door madfred »

Een vriend van me heeft iets besteld bij een bedrijf. Dat pakketje is na twee dagen geleverd, alles goed dus. Maar niet helemaal, hij kreeg namelijk niet één maar twee pakketten geleverd. Hij heeft voor beide pakketten voor ontvangst getekend. Hij had namelijk per abuis twee keer dezelfde bestelling gedaan. na telefonisch contact (toen lukte het wel) werd hem verzekerd dat het zou worden geregeld. Hij dacht dus dat hij toch twee keer dezelfde pakket had gekregen.
Beide pakketeten stonden op zijn naam, adres etc klopt allemaal. Maar, het tweede pakket heeft hij nooit besteld, en dus ook niet betaald.
Nu wil hij geen gedoe hebben, dus hij wil dat pakket terugsturen/laten ophalen. Hij heeft al zeker twintig keer gebeld, krijgt nu niemand meer aan de lijn. Op WhatsApp wordt niet gereageerd, ook niet op email.
Zoals gezegd wil hij het pakket niet houden, maar hoever en hoelang moet je doorgaan om het te corrigeren.
Het is ook niet echt een kleinigheidje, ik schat dat de waarde van het pakket meer dan €1000 is!

alfatrion
Berichten: 22165
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05
Beste antwoord
Gekozen door madfred

Re: Een niet besteld pakket ontvangen

door alfatrion » 21 dec 2024 19:36

Ik_weet_niet_alles schreef:
21 dec 2024 18:51
Dat klopt maar als een oplossing per mail niet mogelijk is zal dit de enige oplossing zijn als je zeker wilt weten dat de brief is aangekomen. Wellicht zijn de kosten voor de aangetekende brief te verhalen op de verkoper.
Als de verkoper is aangesloten bij de geschillencommissie dan kan daar een klacht neergelegd worden. Dan moet de verkoper wel reageren.
Ik zou het zelf echt gewoon laten bij een paar keer aanschrijven per e-mail en post. En gaan handelen (verkopen in dit geval) als er niet geregeerd wordt. Ik zou zelf echt geen geld uitgeven of hier veel tijd aan besteden. Ik zou dus ook niet naar de geschillencommissie gaan. Vervolgens is het aan de verkoper om naar mij toe te komen.
Arizonakid
Berichten: 1275
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Een niet besteld pakket ontvangen

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Snel verdiend, zou ik zeggen, hij heeft zo te horen zijn best gedaan om het terug te sturen. Alle mails een poosje bewaren, en het pakket gewoon houden.

Janzegt
Berichten: 30
Lid geworden op: 28 okt 2023 16:18

Re: Een niet besteld pakket ontvangen

Ongelezen bericht door Janzegt »

Arizonakid schreef:
25 okt 2024 19:12
Snel verdiend, zou ik zeggen, hij heeft zo te horen zijn best gedaan om het terug te sturen. Alle mails een poosje bewaren, en het pakket gewoon houden.
En als extra, niet afgeven aan iemand die aan de deur komt en zegt dat het pakketje per ongeluk verkeerd is geadresseerd.

Speedy123
Berichten: 2059
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Een niet besteld pakket ontvangen

Ongelezen bericht door Speedy123 »

madfred schreef:
25 okt 2024 18:46
Hij had namelijk per abuis twee keer dezelfde bestelling gedaan.

na telefonisch contact (toen lukte het wel) werd hem verzekerd dat het zou worden geregeld. Hij dacht dus dat hij toch twee keer dezelfde pakket had gekregen.
Beide pakketeten stonden op zijn naam, adres etc klopt allemaal.

Maar, het tweede pakket heeft hij nooit besteld, en dus ook niet betaald.
Uw verhaal klopt niet. Er is tweemaal besteld door uw vriend. Hij heeft getracht een bestelling telefonisch te annuleren echter er is toch tweemaal uitgeleverd. De annulering is mislukt.

Uw bewering dat hij het tweede pakket niet besteld heeft, is volgens u eigen eerdere bewering onjuist. Hij heeft het tweede pakket wel degelijk besteld maar daarna getracht te annuleren. En dat is dus niet goed gegaan waardoor er tweemaal geleverd is.

Ik raad uw vriend aan het tweede pakket terug te sturen om te voorkomen dat later alsnog een factuur volgt.

Consumenneke
Berichten: 429
Lid geworden op: 22 aug 2023 17:50

Re: Een niet besteld pakket ontvangen

Ongelezen bericht door Consumenneke »

madfred schreef:
25 okt 2024 18:46
Hij had namelijk per abuis twee keer dezelfde bestelling gedaan. Na telefonisch contact (toen lukte het wel) werd hem verzekerd dat het zou worden geregeld.
Vond dat telefonisch contact plaats voordat de bezorging in gang werd gezet?

Was het een consumentenaankoop binnen de EU/ER?

Kan hij niet gewoon een beroep doen op zijn bedenktijd van 14 dagen? Zie de ongeëvenaarde Consumentenbond.
Bedenktijd
Koop je een product of dienst op afstand dan geldt een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. De bedenktijd gaat in op de dag nadat je het product hebt ontvangen. Of vanaf het moment dat je de dienst hebt afgesloten.
Waarom stelt uw vriend deze vraag niet zelf? 8)

madfred
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 mei 2011 21:48

Re: Een niet besteld pakket ontvangen

Ongelezen bericht door madfred »

Speedy123 schreef:
25 okt 2024 19:50
madfred schreef:
25 okt 2024 18:46
Hij had namelijk per abuis twee keer dezelfde bestelling gedaan.

na telefonisch contact (toen lukte het wel) werd hem verzekerd dat het zou worden geregeld. Hij dacht dus dat hij toch twee keer dezelfde pakket had gekregen.
Beide pakketeten stonden op zijn naam, adres etc klopt allemaal.

Maar, het tweede pakket heeft hij nooit besteld, en dus ook niet betaald.
Uw verhaal klopt niet. Er is tweemaal besteld door uw vriend. Hij heeft getracht een bestelling telefonisch te annuleren echter er is toch tweemaal uitgeleverd. De annulering is mislukt.

Uw bewering dat hij het tweede pakket niet besteld heeft, is volgens u eigen eerdere bewering onjuist. Hij heeft het tweede pakket wel degelijk besteld maar daarna getracht te annuleren. En dat is dus niet goed gegaan waardoor er tweemaal geleverd is.

Ik raad uw vriend aan het tweede pakket terug te sturen om te voorkomen dat later alsnog een factuur volgt.
Ik schrijf nergens dat hij twee keer HETZELFDE pakket heeft ontvangen.
Daarbij is de annulering van het tweede identieke product wel gelukt.
Hij heeft één keer het juiste, besteld en betaalde product ontvangen en éénmaal een ander, niet besteld, en dus ook niet betaald product.
Dus, mijn verhaal klopt wel.
Laatst gewijzigd door madfred op 25 okt 2024 20:11, 1 keer totaal gewijzigd.

madfred
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 mei 2011 21:48

Re: Een niet besteld pakket ontvangen

Ongelezen bericht door madfred »

Consumenneke schreef:
25 okt 2024 19:55
madfred schreef:
25 okt 2024 18:46
Hij had namelijk per abuis twee keer dezelfde bestelling gedaan. Na telefonisch contact (toen lukte het wel) werd hem verzekerd dat het zou worden geregeld.
Vond dat telefonisch contact plaats voordat de bezorging in gang werd gezet? Ja, uiteindelijk is het bestelde product ook maar één keer geleverd. Het tweede pakket was iets totaal anders, dat heeft hij nooit besteld/betaald.

Was het een consumentenaankoop binnen de EU/ER? Ja

Kan hij niet gewoon een beroep doen op zijn bedenktijd van 14 dagen? Zie de ongeëvenaarde Consumentenbond.
Bedenktijd
Koop je een product of dienst op afstand dan geldt een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. De bedenktijd gaat in op de dag nadat je het product hebt ontvangen. Of vanaf het moment dat je de dienst hebt afgesloten.
Er is geen sprake van een bedenktijd, hij geeft ten onrechte een duur pakket ontvangen, en hij wil het terugsturen/laten ophalen.

Waarom stelt uw vriend deze vraag niet zelf? 8)
Hij is niet zo handig met deze zaken.

Consumenneke
Berichten: 429
Lid geworden op: 22 aug 2023 17:50

Re: Een niet besteld pakket ontvangen

Ongelezen bericht door Consumenneke »

madfred schreef:
25 okt 2024 20:07
Er is geen sprake van een bedenktijd, hij geeft ten onrechte een duur pakket ontvangen, en hij wil het terugsturen/laten ophalen.[/b


Er is wel sprake van bedenktijd. :lol: Dat is gewoon een consumentenrecht.

Erthanax
Berichten: 10277
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Een niet besteld pakket ontvangen

Ongelezen bericht door Erthanax »

Een bedenktijd is er volgens mij alleen als er sprake is van een bestelling, een (beoogde) overeenkomst. Daarvan lijkt mij in dit geval geen sprake.

Het is te beschouwen als ongevraagde toezending. Bij de onvolprezen toezichthouder ACM staat daarover het een en ander op deze pagina.

Moneyman
Berichten: 31827
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Een niet besteld pakket ontvangen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Erthanax schreef:
25 okt 2024 20:28
Een bedenktijd is er volgens mij alleen als er sprake is van een bestelling, een (beoogde) overeenkomst. Daarvan lijkt mij in dit geval geen sprake.
Klopt.
Erthanax schreef:
25 okt 2024 20:28
Het is te beschouwen als ongevraagde toezending. Bij de onvolprezen toezichthouder ACM staat daarover het een en ander op deze pagina.
En dit klopt niet. Het lijkt eerder op een fout, omdat de koper zo te zien zelf ook al heeft zitten rommelen met zijn bestelling. Dit gaat niet om de misleiding, ook wel bekend als "ongevraagde toezending teneinde tot een koop te bewegen".

Erthanax
Berichten: 10277
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Een niet besteld pakket ontvangen

Ongelezen bericht door Erthanax »

Moneyman schreef:
25 okt 2024 20:32
Erthanax schreef:
25 okt 2024 20:28
Het is te beschouwen als ongevraagde toezending. Bij de onvolprezen toezichthouder ACM staat daarover het een en ander op deze pagina.
En dit klopt niet. Het lijkt eerder op een fout, omdat de koper zo te zien zelf ook al heeft zitten rommelen met zijn bestelling. Dit gaat niet om de misleiding, ook wel bekend als "ongevraagde toezending teneinde tot een koop te bewegen".
Dat “tot een koop te bewegen” had ik ook bewust weggelaten, maar ik zie nu pas dat die pagina alleen daarover gaat. Ik had niet gezien dat het algemene/neutrale geval er niet genoemd wordt. Excuus.

Consumenneke
Berichten: 429
Lid geworden op: 22 aug 2023 17:50

Re: Een niet besteld pakket ontvangen

Ongelezen bericht door Consumenneke »

madfred schreef:
25 okt 2024 18:46
Hij heeft al zeker twintig keer gebeld, krijgt nu niemand meer aan de lijn.
Adviseer hem een duidelijk paper trail te maken, dan kan hij achteraf bewijzen dat hij een poging gedaan heeft om andermans fout te corrigeren.

Of het echt andersmans fout is, weten we natuurlijk niet.
madfred schreef:
25 okt 2024 20:07
Hij is niet zo handig met deze zaken.
vandaar dus.

Moneyman
Berichten: 31827
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Een niet besteld pakket ontvangen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Erthanax schreef:
25 okt 2024 20:41
Moneyman schreef:
25 okt 2024 20:32
Erthanax schreef:
25 okt 2024 20:28
Het is te beschouwen als ongevraagde toezending. Bij de onvolprezen toezichthouder ACM staat daarover het een en ander op deze pagina.
En dit klopt niet. Het lijkt eerder op een fout, omdat de koper zo te zien zelf ook al heeft zitten rommelen met zijn bestelling. Dit gaat niet om de misleiding, ook wel bekend als "ongevraagde toezending teneinde tot een koop te bewegen".
Dat “tot een koop te bewegen” had ik ook bewust weggelaten, maar ik zie nu pas dat die pagina alleen daarover gaat. Ik had niet gezien dat het algemene/neutrale geval er niet genoemd wordt. Excuus.
Geen punt hoor, die pagina is feitelijk ook onvoldoende duidelijk.

HandigeHarrie
Berichten: 1459
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Een niet besteld pakket ontvangen

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Vraag 1 is dus: heeft de vriend vanwege zijn onhandigheid, per ongelukt een duur pakket besteld van meer dan 1000,--, naast 2x hetzelfde pakket, waarvan eentje met succes is geannuleerd ?
Als het wel besteld is, dan is er bedenktijd van 2 weken, dan kan je het binnen die termijn terug sturen (op eigen kosten of niet?).
Als het niet besteld is, dan is het ongewenst toegestuurd en hoeft hij niet annuleren en niet te betalen.

madfred
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 mei 2011 21:48

Re: Een niet besteld pakket ontvangen

Ongelezen bericht door madfred »

HandigeHarrie schreef:
26 okt 2024 12:04
Vraag 1 is dus: heeft de vriend vanwege zijn onhandigheid, per ongelukt een duur pakket besteld van meer dan 1000,--, naast 2x hetzelfde pakket, waarvan eentje met succes is geannuleerd ?
Als het wel besteld is, dan is er bedenktijd van 2 weken, dan kan je het binnen die termijn terug sturen (op eigen kosten of niet?).
Als het niet besteld is, dan is het ongewenst toegestuurd en hoeft hij niet annuleren en niet te betalen.
Hij heeft het andere pakket (€1000) niet besteld. Hij had per abuis een pakket (€400) twee keer besteld en betaald, dat is gecorrigeerd. Dat product heeft hij ook maar één keer ontvangen. Het bedrijf heeft inmiddels het teveel betaalde bedrag terugbetaald.
Hij heeft dus daarnaast ook een ander, totaal niet gerelateerd, pakket ter waarde van minimaal €1000 ontvangen. Dat heeft hij nooit besteld en dus ook nooit betaald.

Thijs124
Berichten: 1685
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Een niet besteld pakket ontvangen

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Ik zou zeggen, laat het dan een, twee jaartjes in een hoek liggen.

riddert
Berichten: 2208
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Een niet besteld pakket ontvangen

Ongelezen bericht door riddert »

Of stuur het gewoon terug. Wel zo netjes naar de leverancier toe.
Je zou jezelf eens af moeten vragen stel dat jij als verkoper deze fout maakt, dan zou je het toch ook bijzonder op prijs stellen als zo'n pakket terugkomt?

PGros
Berichten: 1285
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Een niet besteld pakket ontvangen

Ongelezen bericht door PGros »

Hij wil het ook terug sturen maar als je geen contact krijgt waar moet het dan heen of wanneer komen ze het weer ophalen. Zomaar ergens heen sturen kan het erger maken (raakt kwijt) als je straks toch een rekening krijgt.

Erthanax
Berichten: 10277
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Een niet besteld pakket ontvangen

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ik zou het “als een goed huisvader” bewaren, en natuurlijk ook alle correspondentie. Ik zou zelf ook per aangetekende brief sommeren binnen veertien dagen het pakket te laten ophalen, en zo niet, dat ik dan aanneem dat de eigendom om niet (dwz gratis) op mij is overgegaan.

Moneyman
Berichten: 31827
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Een niet besteld pakket ontvangen

Ongelezen bericht door Moneyman »

HandigeHarrie schreef:
26 okt 2024 12:04
Als het niet besteld is, dan is het ongewenst toegestuurd en hoeft hij niet annuleren en niet te betalen.
… en mag hij het ook niet houden.

Plaats reactie