Zoals gebruikelijk bij de Consumentenbond staat ook dit artikel weer vol foute statements. Over “consumenten het bos in sturen” gesproken… Het enige wat de Consumentenbond hier doet, is de eigen vicieuze cirkel creeeren. Je schrijft een artikel dat verwachtingen niet waargemaakt worden, gooit daar wat onjuiste statements in, met als gevolg dat er nog minder verwachtingen waargemaakt worden…
Ik neem die club al lang niet meer serieus.
Een paar voorbeelden van onjuiste statements, waarbij vooral het gebrek aan juiste duiding voor de onjuistheid zorgt:
Terwijl de wet toch vrij duidelijk is over je rechten tijdens de levensduur van een apparaat. Een wasmachine hoort langer mee te gaan dan 2,5 jaar dus heb je recht op een kosteloze oplossing.
Onjuist.
Maar niet overal gaat dit goed. Bij Amazon wordt het probleem met de koffiecupmachine van 7 maanden oud door het bedrijf zelf opgelost. Maar bij de wasmachine van 2,5 jaar oud trekt het bedrijf de handen ervan af. Medewerkers zeggen na 2 jaar niks te kunnen betekenen en verwijzen naar de fabrikant voor reparatie.
Zo lang de consument geen non-conformiteit aantoont, is dat gewoon correct.
Als een product tijdens de verwachte levensduur buiten jouw schuld kapotgaat, heb je recht op kosteloze reparatie of vervanging.
Onjuist.
Maar toch is er werk aan de winkel. Van een wasmachine die na 2,5 jaar al stuk gaat, mag je een kosteloze reparatie verwachten als je hem normaal hebt gebruikt.
Onjuist.
Wat de Consumenten structureel en ten onrechte doet, is de indruk wekken dat alleen het niet halen van de verwachte levensduur al reden is voor kostenloze vervangingen of reparatie, terwijl er in werkelijkheid heel andere eisen gelden. En dat staat nog los van wat die verwachte levensduur dan zou zijn.
Dat dat een hoop onjuist verwachtingen wekt, blijkt al uit het feit dat consumenten hier op het forum regelmatig naar deze statements verwijzen - en dus
juist door die Consumentenbond het bos in gestuurd zijn.
Voor een dergelijke club uiterst kwalijk.