Huiskamer
-
- Berichten: 32211
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Huiskamer
Ben benieuwd hoelang de CV nog uit kan blijven. Buienradar geeft nog dag of 10 tot 14 dagen redelijke buitentemperaturen. Hoe langer hoe beter!
-
- Berichten: 1906
- Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37
Re: Huiskamer
Het is een beetje kwakkelen,hier in Frankrijk is de buitentemperatuur een gr.of 12 a13 overdag.witte angora schreef: ↑03 nov 2024 18:33Ben benieuwd hoelang de CV nog uit kan blijven. Buienradar geeft nog dag of 10 tot 14 dagen redelijke buitentemperaturen. Hoe langer hoe beter!
Als we een hele dag gevaren hebben trekt s`avonds de warmte van de motor door naar de woning en dan moeten de ramen open.
Maar als we niet varen en in de vroege {06.00 uur} ochtend is het toch wel lekker als het binnen niet onder de 10 gr.is.
Dus de cv is aan.
-
- Berichten: 32211
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Huiskamer
Met een schip zal dat inderdaad heel anders zijn. Hier is het binnen nog niet onder de 20 graden geweest. Terwijl de slaapkamerdeur permanent op een kier staat, en de voordeur ook niet helemaal kiervrij is. Kan er niet rouwig om zijn eerlijk gezegd.
scharrelschipper
vindt dit leuk
Re: Huiskamer
Dat zal best wat warmte opleveren ja. Wat voor motor ligt er in jouw schip?
Re: Huiskamer
Hier is de warmtepomp ( verwarming ) per 1 nov wel aan gegaan. Overdag 12 graden en 's nachts vriezen is teveel van het goede ( de zon helpt wel zodat ie vanaf een uur of 10 wel uit gaat ), maar pas vanaf 1 nov aan is ook al erg lekker.witte angora schreef: ↑03 nov 2024 18:33Ben benieuwd hoelang de CV nog uit kan blijven. Buienradar geeft nog dag of 10 tot 14 dagen redelijke buitentemperaturen. Hoe langer hoe beter!
Re: Huiskamer
Hier staat de warmtepomp nog steeds uit. Van 12 tot bijna 17 uur de balkondeur wagenwijd open gehad, was binnen 23 graden. Nu 21 graden, was eigenlijk net een beetje te laat met sluiten van de balkondeur.angel1978 schreef: ↑03 nov 2024 19:22Hier is de warmtepomp ( verwarming ) per 1 nov wel aan gegaan. Overdag 12 graden en 's nachts vriezen is teveel van het goede ( de zon helpt wel zodat ie vanaf een uur of 10 wel uit gaat ), maar pas vanaf 1 nov aan is ook al erg lekker.witte angora schreef: ↑03 nov 2024 18:33Ben benieuwd hoelang de CV nog uit kan blijven. Buienradar geeft nog dag of 10 tot 14 dagen redelijke buitentemperaturen. Hoe langer hoe beter!
Even in de slaapkamer gekeken, met raam altijd op kiepstand, is daar 20 graden.
-
- Berichten: 1906
- Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37
Re: Huiskamer
Dat is een v8 ds14 scania.
Die mag indien op vol vermogen een uitlaat temperatuur hebben van max 560 graden.
Hij komt bij ons niet hoger dan 520,en nu varend in een relatief klein kanaal,dus weinig vermogen nodig,hooguit een dikke 200 gr.
Maar dat warmt nog steeds aardig op.
Overigens zeggen wij "wat staat er in"en niet wat ligt er in.
Maar dat is slechts een detail en misschien ook wel een stukje beroepsmisvorming.
Re: Huiskamer
Haha dat is het verschil tussen een schipper en een autoliefhebber maar technisch heb jij gelijk, denk ik: een scheepsmotor staat in een schip.
Uit nieuwsgierigheid: wat verbruikt zo’n V8 diesel nou, als je een beetje volgeladen stevig doorvaart?
Uit nieuwsgierigheid: wat verbruikt zo’n V8 diesel nou, als je een beetje volgeladen stevig doorvaart?
-
- Berichten: 32211
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Huiskamer
Dus toch... het lijkt er op dat het voor Blokker einde verhaal is. Aan één kant jammer. Aan de andere kant: genoeg kleinere ketens met huishoudelijke artikelen. Er zullen heus wel lokale winkeliers zijn die hier garen bij spinnen. Dat is nu eenmaal de markt, de economie. Maar als de winkels definitief dicht gaan: het zal even wennen zijn.
-
- Berichten: 1906
- Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37
Re: Huiskamer
Op vol vermogen (274 pk) slurpt die Zweed toch een dikke 50 liter per uur.
Hier in de kleine kanalen ong. 15 liter.
Moneyman
vindt dit leuk
Re: Huiskamer
Respect voor een dapper meisje, maar ik vrees het ergste voor haar https://www.rtl.nl/nieuws/buitenland/ar ... arresteerd
J. Deltoer
vindt dit leuk
-
- Berichten: 32211
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Huiskamer
Eerlijk gezegd denk ik dat ze ermee met de handen in het haar zitten. Sowieso heb je dik kans dat het Iraanse regime over niet al te lange tijd valt. Maar dat is koffiedik kijken natuurlijk.
Re: Huiskamer
Dat hopen ze al 50 jaar. Dat gebeurt echt niet snel.
Re: Huiskamer
Tot nu toe is hun enige reactie geweest om nog meer te onderdrukken.witte angora schreef: ↑04 nov 2024 17:22Eerlijk gezegd denk ik dat ze ermee met de handen in het haar zitten.
ZeerPrivé
vindt dit leuk
Re: Huiskamer
Dat weet ik, en ik zit ook naar een uitgebreid interview te luisteren met Reza Pahlavi en PBD.
Re: Huiskamer
De aanleiding: Omroep Zeeland: Al vraagt Zeeland het honderd keer, de trein rijdt in 2028-2029 vier maanden niet
Om de Zeeuwen en eventueel op dit forum rondzwervende journalisten een beetje te helpen: tot vandaag is het ProRail niet gelukt te onderbouwen, sorry, dragend te motiveren, waarom men vier maanden nodig om een nieuwe beveiliging te testen, die hier en daar in het land al in gebruik is. Zo moeilijk is het allemaal niet.
Als eerste een misverstand uit de weg ruimen. ERMTS is geen systeem, maar een protocol dat verschillende onderdelen van de beveiliging standariseert. Zolang ProRail de term 'ERMTS' blijft gebruiken, laat het bedrijf zien, dat het niet weet waar het mee bezig is. Soms wordt dit keihard liegen genoemd, maar ik hou het liever op een gebrek aan vakkennis.
Een onderdeel van ERMTS is GSM-R, een speciale mobiele frequentie waarmee treinen (machinisten) communiceren met de verkeersleiding. In Nederland alweer ruim 20 jaar in gebruik. Je herkent het aan de zendmasten langs het spoor. GSM-R wordt binnen een aantal jaren opgevolgd door een nieuwere, beter beveiligde versie. Nodig ook, sinds Rusland in staat bleek om het treinverkeer in een paar Europese landen grondig te verstoren.
Een tweede onderdeel is ECTS en dit heeft verschillende niveaus of levels.
Level nul is de bestaande beveiliging, in Nederland hoofdzakelijk ATB en ATB-vv.
Die mag niet verder worden ontwikkeld, alles moet naar de nieuwe standaard.
Niets mis mee, dit is al rond de eeuwwisseling in twee Europese Richtlijnen vastgelegd.
Niveau 1 is een tussenstap. De treinen hebben het nieuwe systeem aan boord en dat kan overweg met de bestaande beveiliging.
De machinist ziet op een scherm, wat hij ook langs het spoor op de seinen en borden ziet.
Level 2 is een stap verder. Hier krijgt een spoorlijn nieuwe beveiliging.
Ik heb de video al eens eerder verlinkt en omdat iedereen gewoon kan zien wat er dan verandert, nog een keer.
Een rit Freiburg - Basel terwijl ECTS-level-2 wordt aangelegd en al deels in gebruik is.
Als de trein het station van Freiburg uitrijdt, is het nog level 1: de seinen geven licht. Verderop in de video gaan ze uit, omdat daar level 2 actief is.
Je herkent dit stuk aan de gele kastjes tussen de rails. Hier rijdt de machinist helemaal op de scherminformatie van ECTS-2.
De ontwikkeling van dit systeem gaat nog verder: in level 3 en 4 worden andere onderdelen van de beveiliging meegenomen. Spoorwegovergangen, bruggen en verbeterde beveiliging op routes met veel bochten (bogen). Allemaal toekomstmuziek.
Maar goed: Level 2 en/of 3 is wat ProRail in Zeeland wil testen. Gewoon een nieuwe generatie beveiliging voor de trein en spoorlijn. Het gaat om Goes-Vlissingen, ongeveer 25 kilometer en 17 tot 23 minuten reistijd.
Overigens met goederenvervoer naar de Sloehaven en dat lijkt wel mogelijk te blijven tijdens de vier maanden testen.
Heel veel treinen rijden er niet. De provincie Zeeland betaalt voor de intercity, één keer per uur overdag. Verder elk half uur een stoptrein.
Er is voldoende tijd tussen de treinen om met een testtrein heen en weer te rijden. Valt de testtrein stil of in storing, dan is er de rest-knop en kan de trein onder ECTS-level-1 verder rijden. Want dat is het goede aan ECTS: het is compatibel met eerdere versies. Een trein met level 2 aan boord kan ook op level 1 of level nul routes rijden.
ECTS is al actief tussen Amsterdam en Utrecht, op de Betuweroute, op de HSL en tussen Lelystad en Zwolle. De grote vraag is dan ook, waarom ProRail zo hardnekkig vasthoudt aan vier maanden 'zoek het maar uit' richting de Zeeuwse klanten van NS. Is dit hoe je met elkaar omgaat in Nederland?
*
Eerdere afleveringen:
Deel één
Deel twee
Deel drie
Deel vier
Deel vijf (NS)
Deel vijf (Lelylijn Nedersaksenlijn)
Om de Zeeuwen en eventueel op dit forum rondzwervende journalisten een beetje te helpen: tot vandaag is het ProRail niet gelukt te onderbouwen, sorry, dragend te motiveren, waarom men vier maanden nodig om een nieuwe beveiliging te testen, die hier en daar in het land al in gebruik is. Zo moeilijk is het allemaal niet.
Als eerste een misverstand uit de weg ruimen. ERMTS is geen systeem, maar een protocol dat verschillende onderdelen van de beveiliging standariseert. Zolang ProRail de term 'ERMTS' blijft gebruiken, laat het bedrijf zien, dat het niet weet waar het mee bezig is. Soms wordt dit keihard liegen genoemd, maar ik hou het liever op een gebrek aan vakkennis.
Een onderdeel van ERMTS is GSM-R, een speciale mobiele frequentie waarmee treinen (machinisten) communiceren met de verkeersleiding. In Nederland alweer ruim 20 jaar in gebruik. Je herkent het aan de zendmasten langs het spoor. GSM-R wordt binnen een aantal jaren opgevolgd door een nieuwere, beter beveiligde versie. Nodig ook, sinds Rusland in staat bleek om het treinverkeer in een paar Europese landen grondig te verstoren.
Een tweede onderdeel is ECTS en dit heeft verschillende niveaus of levels.
Level nul is de bestaande beveiliging, in Nederland hoofdzakelijk ATB en ATB-vv.
Die mag niet verder worden ontwikkeld, alles moet naar de nieuwe standaard.
Niets mis mee, dit is al rond de eeuwwisseling in twee Europese Richtlijnen vastgelegd.
Niveau 1 is een tussenstap. De treinen hebben het nieuwe systeem aan boord en dat kan overweg met de bestaande beveiliging.
De machinist ziet op een scherm, wat hij ook langs het spoor op de seinen en borden ziet.
Level 2 is een stap verder. Hier krijgt een spoorlijn nieuwe beveiliging.
Ik heb de video al eens eerder verlinkt en omdat iedereen gewoon kan zien wat er dan verandert, nog een keer.
Een rit Freiburg - Basel terwijl ECTS-level-2 wordt aangelegd en al deels in gebruik is.
Als de trein het station van Freiburg uitrijdt, is het nog level 1: de seinen geven licht. Verderop in de video gaan ze uit, omdat daar level 2 actief is.
Je herkent dit stuk aan de gele kastjes tussen de rails. Hier rijdt de machinist helemaal op de scherminformatie van ECTS-2.
De ontwikkeling van dit systeem gaat nog verder: in level 3 en 4 worden andere onderdelen van de beveiliging meegenomen. Spoorwegovergangen, bruggen en verbeterde beveiliging op routes met veel bochten (bogen). Allemaal toekomstmuziek.
Maar goed: Level 2 en/of 3 is wat ProRail in Zeeland wil testen. Gewoon een nieuwe generatie beveiliging voor de trein en spoorlijn. Het gaat om Goes-Vlissingen, ongeveer 25 kilometer en 17 tot 23 minuten reistijd.
Overigens met goederenvervoer naar de Sloehaven en dat lijkt wel mogelijk te blijven tijdens de vier maanden testen.
Heel veel treinen rijden er niet. De provincie Zeeland betaalt voor de intercity, één keer per uur overdag. Verder elk half uur een stoptrein.
Er is voldoende tijd tussen de treinen om met een testtrein heen en weer te rijden. Valt de testtrein stil of in storing, dan is er de rest-knop en kan de trein onder ECTS-level-1 verder rijden. Want dat is het goede aan ECTS: het is compatibel met eerdere versies. Een trein met level 2 aan boord kan ook op level 1 of level nul routes rijden.
ECTS is al actief tussen Amsterdam en Utrecht, op de Betuweroute, op de HSL en tussen Lelystad en Zwolle. De grote vraag is dan ook, waarom ProRail zo hardnekkig vasthoudt aan vier maanden 'zoek het maar uit' richting de Zeeuwse klanten van NS. Is dit hoe je met elkaar omgaat in Nederland?
*
Eerdere afleveringen:
Deel één
Deel twee
Deel drie
Deel vier
Deel vijf (NS)
Deel vijf (Lelylijn Nedersaksenlijn)