Huiskamer
-
- Berichten: 3403
- Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29
Re: Huiskamer
Ik feliciteer kuklos, ik condoleer de npo, veel sterkte.
kuklos
vindt dit leuk
-
- Berichten: 1324
- Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28
Re: Huiskamer
System
noun
1.
a set of things working together as parts of a mechanism or an interconnecting network; a complex whole.
"the state railway system"
2.
a set of principles or procedures according to which something is done; an organized scheme or method.
"the public school system"
noun
1.
a set of things working together as parts of a mechanism or an interconnecting network; a complex whole.
"the state railway system"
2.
a set of principles or procedures according to which something is done; an organized scheme or method.
"the public school system"
Re: Huiskamer
Grappig. Ik had twee weken geleden nog een hele miscommunicatie met een manager, precies op dit punt. De manager had het over het "performance management systeem". Ik had het daarbij over het systeem als in de systematiek (dus het geheel aan werkwijze, kaders en voorwaarden), terwijl de manager het bij "het systeem" over de applicatie die het moest gaan uitvoeren bleek te hebben.Jablan schreef: ↑06 nov 2024 08:14Vertaalfout. Het 'Systeem' in de Engelse afkorting betekent juist geen 'systeem' in de Nederlandse betekenis. ERTMS geeft specificaties waaraan de feitelijke technische systeem moeten voldoen en die systemen heten GSM-R voor de communicatie en ECTS voor de fysieke beveiliging.
Re: Huiskamer
Van alle treintype van NS heeft alleen de SNG Sprinter een ECTS-module.Jablan schreef: ↑06 nov 2024 08:14Tuurlijk, bewijsvideo's zijn niet genoeg? Pak het Seinreglement erbij en leest goed wat de borden betekenen: 'goederentreinen + aangewezen treinen'.
Tegenwoordig hebben de treinen op deze route allemaal de ECTS-module aan boord. Als ze op ATB zouden rijden, zou je in de video's de snelheidsbeperking bij de seinen zien in de vorm van een verlicht getal (cijfer 8 ).
De machinisten welke rijden op de Hanzelijn hebben veelal helemaal geen opleiding ERTMS gehad. Daar wordt gewoon, zoals bijna overal, op ATB gereden.
Bij de Drontermeertunnel is voor reizigerstreinen geen beperking, gewoon maximaal 140 kmh.
De borden met het tunnelsymbool zijn voor goederen- en door de vervoerder aangewezen treinen.
Seinen met cijfer 8, en wel geel8 en daarna groenknipper8 worden slechts getoond als een trein de wissels tussen tunnel en station Kampen Zuid krom berijdt..........
De video van Machinist Stefan laat alleen zien dat een reizigerstrein iets zachter de tunnel in rijdt om te voorkomen dat deze onderin de tunnel de 140 kmh overschrijdt. Ook wel energiezuinig rijden genoemd.
Re: Huiskamer
Wil iedereen letten op de juiste afkortingen? Het is ERTMS en niet ERMTS. Zelfs de website van ProRail geeft 4 zoekresultaten voor het onjuiste ERMTS, en 303 voor het correcte ERTMS. Evenzo is het ETCS en niet ECTS.
Overigens gaat het mijns inziens niet om een vertaalfout als dit System in het Nederlands een systeem wordt genoemd. Het protocol zal ongetwijfeld een centrale plaats hebben in het ERTMS, maar ook in dit geval is een systeem meer dan (alleen) een protocol, anders had het wel ERTMP geheten. Maar misschien heeft men ook verwarring willen voorkomen met het Enhanced Real-Time Messaging Protocol.
De Programmadirectie ERTMS, die in Nederland verantwoordelijk is voor de invoering, omschrijft op deze pagina ERTMS overigens als een digitaal systeem dat al “op sommige plekken in Nederland ligt”. Protocollen liggen doorgaans niet in het land, hooguit onder in de la.
Overigens is het European Train Control System ETCS een onderdeel van ERTMS, zoals duidelijk blijkt uit de gegeven links. Er lijkt mij dan ook geen enkel bezwaar om in algemene communicatie de overkoepelende term ERTMS te gebruiken, zoals ook de programmadirectie doet.
Nog een linkje erbij? Op deze pagina van de EU staat meer — veel meer dan de meeste mensen willen weten — over van alles en nog wat met ERTMS en ETCS te maken heeft.
Overigens gaat het mijns inziens niet om een vertaalfout als dit System in het Nederlands een systeem wordt genoemd. Het protocol zal ongetwijfeld een centrale plaats hebben in het ERTMS, maar ook in dit geval is een systeem meer dan (alleen) een protocol, anders had het wel ERTMP geheten. Maar misschien heeft men ook verwarring willen voorkomen met het Enhanced Real-Time Messaging Protocol.
De Programmadirectie ERTMS, die in Nederland verantwoordelijk is voor de invoering, omschrijft op deze pagina ERTMS overigens als een digitaal systeem dat al “op sommige plekken in Nederland ligt”. Protocollen liggen doorgaans niet in het land, hooguit onder in de la.
Overigens is het European Train Control System ETCS een onderdeel van ERTMS, zoals duidelijk blijkt uit de gegeven links. Er lijkt mij dan ook geen enkel bezwaar om in algemene communicatie de overkoepelende term ERTMS te gebruiken, zoals ook de programmadirectie doet.
Nog een linkje erbij? Op deze pagina van de EU staat meer — veel meer dan de meeste mensen willen weten — over van alles en nog wat met ERTMS en ETCS te maken heeft.
BL2
vindt dit leuk
Re: Huiskamer
Ook bij voetbal heb je gewoon een systeem, dat bestaat uit meerdere factoren die samen moeten werken, maar wat niet een daadwerkelijk systeem is. Daar heeft mijn grote voetbal vriend Deltoer de afgelopen week van mogen genieten toen Ajax in een paar dagen tijd de 2 grote concurrenten versloeg.
Jablan
vindt dit leuk
Re: Huiskamer
Toevallig vanmiddag even met de trein. De machinist stond bij de voorkant trein, even gevraagd hoe het nou zit op die Hanzelijn.Jablan schreef: ↑06 nov 2024 08:14
Tegenwoordig hebben de treinen op deze route allemaal de ECTS-module aan boord. Als ze op ATB zouden rijden, zou je in de video's de snelheidsbeperking bij de seinen zien in de vorm van een verlicht getal (cijfer 8 ).
https://www.trouw.nl/nieuws/door-krappe ... ~b579b0e6/
https://www.treinreiziger.nl/snelheid-t ... eertunnel/
Nog meer bewijs nodig? https://openrailwaymap.org/ en kies voor kaartstijl 'Seinen en beveiliging'.
Volgens deze machinist, "met ruim 35 dienstjaren" rijden de treinen tussen Lelystad en Zwolle, dus ook door de Drontermeertunnel, op Het beveiligingssysteem ATB.
Er is wel ERTMS maar dat wordt (nog) niet gebruikt.
Re: Huiskamer
Neem ik zonder meer van je aan. Voor ETCS is opleiding nodig èn ATB kan prima onder ETCS worden getoond. Daarvoor is dat systeem achterwaarts compatibel. Maar goed, hier blijven we een verschillende kijk op hebben. Heb ik je wel kunnen overtuigen, dat die tunnel te krap is ontworpen en daarom langzamer wordt gereden?BL2 schreef: ↑06 nov 2024 20:15Toevallig vanmiddag even met de trein. De machinist stond bij de voorkant trein, even gevraagd hoe het nou zit op die Hanzelijn.
Volgens deze machinist, "met ruim 35 dienstjaren" rijden de treinen tussen Lelystad en Zwolle, dus ook door de Drontermeertunnel, op Het beveiligingssysteem ATB. Er is wel ERTMS maar dat wordt (nog) niet gebruikt.
Hulp nodig. Wie maakt dit artikel zichtbaar? SpoorPro; Eerste testritten van NS op Hanzelijn onder ERTMS een feit
Artikel van 15 oktober 2024.
Excuus. Het zijn overigens vervelende afkortingen om te typen.
Hier vat je de misverstanden netjes mee samen.
Beste vertaling lijkt mij Europese Rail Verkeer Management Standaard. Want dat is het. Een hele waslijst protocollen over hoe de verschillende onderdelen met elkaar communiceren en op basis van die protocollen ontwerpt, bouwt, levert de industrie.
Snel naar Zeeland. De PZC brengt vandaag een achtergrondartikel over vier maanden testen in Zeeland. De test daar komt in de plaats van het oorspronkelijke plan om tussen Lelystad en Zwolle vier maanden te testen, maar na (ook weer een paar maanden) testen tussen Leeuwarden en Harlingen.
En nog steeds is het niet duidelijk, waarom voor die testen alles moet wijken. Helemaal niet met de melding van SpoorPro erbij - op de Hanzelijn wordt getest, terwijl de overige treinen blijven rijden.
Re: Huiskamer
Er wordt onder ATB niet langzamer gereden dan op de rest van de lijn, deze is 140 kmh, in de tunnel is het ook 140 kmh. Dat was bij de opening tunnel zo, en anno 2024 is het ook nog steeds in de NS reizigerdienst zo.
De treinen welke daar in de toekomst gaan rijden, zoals ICNG hebben drukdichte cabines, dan speelt die evt overdruk niet meer, en kan er nog sneller gereden worden, ook in de tunnel.